Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannustettiinko teitä tavoittelemaan unelmia koulun OPOssa tai ammatinvalinnassa?

Vierailija
07.05.2024 |

https://yle.fi/a/74-20086679

Luin tuon jutun hieman huvittuneena, koska siinä lakimies harmittelee ettei häntä kannustettu koulun puolelta tavoittelemaan unelmaansa paleontologin ammatista, johon pitää opiskella ulkomailla.

Huvittunut olen siksi, koska mun oma oppilaanohjaus tms vuonna 94/95 oli sitä, että opettaja laittoi pyörimään VHS nauhan, jolla esiteltiin ammatteja kuten siivooja, laitosapulainen, mekaanikko... Ja noissa edellämainituissa ammateissa ei tietenkään ole mitään vikaa, mutta edes hyvin lahjakkaita ja muista kuin duunariammateista haaveilevia ei millään tavalla kannustettu tai edes mainittu mahdollisuuksia opiskella vaikka lääkäriksi. 

Kommentit (527)

Vierailija
281/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ettei opo räkäsesti nauranut päin näköä. Mutta aika tylysti totesi, että ei tule mitään.    Oikeassahan hän lopulta oli, en opiskellut mitä peruskoulussa haaveilin. Silti ne käytöstavat...

Vierailija
282/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä saa mit tilaa. Koulussa aikanaan ei vaihtoehtoja ollut, itkua ja hammastenkiristystä vaan. Pessimistinen ote oppilaisiin. Jos valvontaa ei ollut tuli vaaratilanteita jatkuvasti. Opettajat olivat omissa kopeissaan, eivät paljon näkyneet. Ala-asteella oli vielä ihmisläheisempi ote.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oman kouluni aikana opo oli surkea, niin nyt kiitän oman lapsen opoa.  Muksu löysi itseään kiinnostavia juttuja opon avulla ja on tehnyt omasta aloitteesta isoja juttuja itsenäistymisen ja tulevan opiskelun eteen.

Vierailija
284/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla lukion opinto-ohjaus oli yhtä tyhjän kanssa. Olin tasaisen hyvä kaikissa aineissa, numerot välillä 8-10 ja itse en osannut sanoa yhtään mikä kiinnostaisi. Ei osannut opokaan antaa edes pientä vinkkiä minne alalle kannattaisi hakeutua. Vasta jälkeenpäin olen ajatellut, että minunkin tapauksessa olisi varmasti ollut hyvin helppoa ottaa se todistus siihen nenän eteen ja todeta, että mulla on kaikki kielet ysejä, kiinnostaisko esim. kieltenopettajan ura tai että liikunta oli kymppi, mites se ala.

Vierailija
285/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä opon tunneilla huijataan ja ohjataan nuoria ihan väärin. Opon tunnilla pitäisi puhua ja kertoa paljonko kyseisten ammattien palkat on keskimäärin. Meillä ei opot näyttänyt yhtään ammattien palkkoja vaan siellä ohjattiin oppilaita vaikka hoitajiksi,raksamiehiksi tai kaupankassalle vaikka ne on matalapalkkatöitä.

Vierailija
286/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ylästeella 93-96 opo oli aivan turha. Markkinoi oman pikkukylän lukiota ja ammattikoulun yhtä linjaa(johon kotikylässä sillon työllistyi) ysillä selitti meille, jotka muutakin kaipasivat et menkää kauppikseen. Siellä alkaa uus linja, josta valmistuu tratanomi, siinä on samassa ylioppilas ja merkonomintutkinto!!! 

Hakeuduin ammattikouluun ja kävin täysin turhan linjan, sen alan töitä en päivääkään ole tehnyt. Seuraavaksi amk ja sen alan töissä jo pian 20vuotta. 

Vierailija
287/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 90 -luvun lopussa ei ainakaan todellakaan kannustettu tavoittelemaan unelmiaa tai mitään muutakaan. Koska olin tyttö, kehotti opo opiskelemaan joko lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi, jos oikein korkeakouluun haluaisin. Ja tämä siis sen perusteella, että tulin toimeen muiden kanssa ja olin hyvä käsitöissä. Valitettavasti yhden sote-alan tutkinnon hankinkin ennen kuin tajusin oman alani olevan aivan muualla. Mutta siihen aikaan samoin poikia ohjattiin amikseen sähköasentajaksi tai autoalalle jne vain siksi, että ovat poikia ja niillä aloilla oli siellä alueella ilmeisesti töitä. Kaikessa opinto-ohjauksessa taisi olla laman jälkimainingeissa vain tarkoituksena ohjata nuoria ammatteihin, joissa olisi suht. varma työllistyminen.  

Vierailija
288/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju!  Mun opo esitteli mulle emäntäkoulua ja jotakin kotitalousoppilaitosta. Yliopisto oli mulle aivan jotakin parempien perheitten juttuja. En tuntenut ketään, joka olis ollut yliopistossa.  Muutaman välivuoden haahuilun jälkeen menin pääsykokeisiin - sit meni vuosi ja pari ennenkuin tajusin, mitä mun pitäis lukea ja miten pääsykokeisiin valmistaudutaan. Mihikään valmennuskursseihin ei ollu aikaa eikä rahaa kun piti olla töissä ja elättää itsensä. No, pääsin sit yliopistoon.  Valmistuin myös. En muistele lämmmöllä opoa. 

Vierailija
289/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärillä opo sanoi että pojat menee ammattikouluun ja tytöt kauppikseen. Näin siis tehdaspaikkakunnalla vuonna -93.

Vierailija
290/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ketju!  Mun opo esitteli mulle emäntäkoulua ja jotakin kotitalousoppilaitosta. Yliopisto oli mulle aivan jotakin parempien perheitten juttuja. En tuntenut ketään, joka olis ollut yliopistossa.  Muutaman välivuoden haahuilun jälkeen menin pääsykokeisiin - sit meni vuosi ja pari ennenkuin tajusin, mitä mun pitäis lukea ja miten pääsykokeisiin valmistaudutaan. Mihikään valmennuskursseihin ei ollu aikaa eikä rahaa kun piti olla töissä ja elättää itsensä. No, pääsin sit yliopistoon.  Valmistuin myös. En muistele lämmmöllä opoa. 

Kuvaamasi tilanne on täällä juuri meneillään, ei kiva. Emäntäkoulun tilalla tosin ammatillinen perustutkinto. Juurikin tuo "yliopisto on parempien perheitten juttuja"- tyyli osui ja upposi, enkä vaan yksinkertaisesti tiedä, miten sitä nyt sitten jaksaa itseensä uskoa.

- lukiolainen

Vierailija
291/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvaamasi tilanne on täällä juuri meneillään, ei kiva. Emäntäkoulun tilalla tosin ammatillinen perustutkinto. Juurikin tuo "yliopisto on parempien perheitten juttuja"- tyyli osui ja upposi, enkä vaan yksinkertaisesti tiedä, miten sitä nyt sitten jaksaa itseensä uskoa.

- lukiolainen

Ja alapeukku tarkalleen ottaen mistä?

Vierailija
292/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapahtui 70- luvulla. Ammatinvalinnanohjaaja suositteli minulle kylmäkön ammattia. Olin 150 cm pitkä ja painoin nippanappa 40 kg. Melko raskas olisi ollut tuo ammatti todella hennolle ihmiselle.  Opiskelin aivan muuta.

Vierailija
293/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- lukiolainen

Kannustan sua uskomaan. Kyllä se kannattaa. Tää on sun elämäsi, muista se . 

Vierailija
294/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- lukiolainen

Jos lukiolaista ohjataan amikseen, niin yleensä taustalla on ihan järkiperäinen syy. Esim lukio ei suju.

Vierailija
295/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sanoneeni opolle yläasteella, että haluan yrittäjäksi, ja muistan, että hän sanoi siihen että "ei yrittäjä ole ammatti". Enempää asiasta ei keskusteltu.

Kaikenlaista tuli opiskeltua ja valmistuttuakin siis: yliopistosta ammattitutkintoon ja täydennyskoulutuksiin. Unelma yrittäjyydestä ei ole jättänyt rauhaan, vaikka ajatus siitä, mitä yritystoiminta voisi pitää sisällään, onkin tarkentunut vasta hiljalleen. Nyt on yritystoiminta käynnistetty, ja vielä tuntuu hyvältä. Paljon on yrittämisessä osattava, yleistä yritystoimintaan liittyvää osaamista. Kyllä se ihan ammatinhallinnalta tuntuu, vaikka siinä sitten oman alana substanssiosaaminen onkin toisena palikkana.

Vierailija
296/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteen kävin 2003-2005, en muista millainen opo meillä oli, ilmeisen neutraali, mutta itsellä on päinvastaisia kokemuksia kuin muilla. Siis että nimenomaan lukiota ja korkeakouluopiskelua pidettiin ehdottoman tärkeänä ja amiska oli vain tyhmiä ja tulevia teiniäitejä varten. Ja mua rassas se lukion tuputus ja oman ns duunarialan ylenkatsominen, koska se ala oli mun unelma aina, ja sillä tiellä edelleen. Töitäkään ei tarvinnut kysellä valmistumisen jälkee, kun sain sen harkkapaikasta. Moni silloinen lukiosta valmistunut valmistui suoraan kortistoon, jos ei päässyt jatkamaan opiskeluja. Nykyään taitaa vähän tasa-arvoisempaa olla lukiolaiset ja ammattikoululaiset? 

Vierailija
297/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos lukiolaista ohjataan amikseen, niin yleensä taustalla on ihan järkiperäinen syy. Esim lukio ei suju." - Aika hyvin täytyy toinen ihminen tuntea, että rahkeet riittää määrittämään jotain tuollaista. Se, mihin ihminen on kykenevä ja mihin ei, on hyvin monen asian summa. Aina kuvaamasi lailla ei meinaa valitettavasti ole ja siksipä ei saisi koskaan lytätä alas.

Vierailija
298/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kympin oppilas ja nyt elän huikean kiinnostavaa kansainvälistä elämää ammatillisesti. Koulun ammatinvalinnanohjaus keskittyi metsurin ammattiin, hitsaukseen yms. eli ei hyödyttänyt minua vaikka ko. ammatteja arvostankin 

Vierailija
299/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yläasteen, siis nykyisen yläkoulun, v. 1988-91, eikä oppilaanohjauksesta jäänyt mitään mieleen, mahtoiko sitä edes olla... Omalla kohdalla auttoi lähipiirin kannustus yliopisto-opintoihin, mutta muistan ihmetelleeni, kun jotkut luokkakavereista yli kasin keskiarvolla eivät edes ajatelleet lukioon menoa. Olisivat varmasti pärjänneet, mutta ehkä osasyy oli, ettei mitään ohjausta saati kannustusta koulun taholta ollut. Varmaan ovat pärjänneet hyvin ilman lukiotakin, mutta tässä ketjussa esiin tulleet kokemukset palauttivat mieleen yli 30 vuoden takaisia muistoja. Hyvä ketju!  

Vierailija
300/527 |
12.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oman kouluni aikana opo oli surkea, niin nyt kiitän oman lapsen opoa.  Muksu löysi itseään kiinnostavia juttuja opon avulla ja on tehnyt omasta aloitteesta isoja juttuja itsenäistymisen ja tulevan opiskelun eteen.

Eikö teillä kotona keskustella että selviää mitkä on kiinnostavia asioita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä