Kannustettiinko teitä tavoittelemaan unelmia koulun OPOssa tai ammatinvalinnassa?
https://yle.fi/a/74-20086679
Luin tuon jutun hieman huvittuneena, koska siinä lakimies harmittelee ettei häntä kannustettu koulun puolelta tavoittelemaan unelmaansa paleontologin ammatista, johon pitää opiskella ulkomailla.
Huvittunut olen siksi, koska mun oma oppilaanohjaus tms vuonna 94/95 oli sitä, että opettaja laittoi pyörimään VHS nauhan, jolla esiteltiin ammatteja kuten siivooja, laitosapulainen, mekaanikko... Ja noissa edellämainituissa ammateissa ei tietenkään ole mitään vikaa, mutta edes hyvin lahjakkaita ja muista kuin duunariammateista haaveilevia ei millään tavalla kannustettu tai edes mainittu mahdollisuuksia opiskella vaikka lääkäriksi.
Kommentit (527)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylä-aste nyt: paniikki, mun pitää päntätä, jotta pääsen edes lähilukiooni. Joudun muuten hämärään paikkaan.
Ylä-aste lama: okei, obladii obladaa life goes on, voin valita lukion koko citystä paitsi ne hikarilukiot, joita on 3 kpl.
Kilpailuasetelma on muuttunut. 8.0 keskiarvo oli aikoinaan hyvä, nyt se on huonokin.
Opon viesti oli: ei teistä kukaan mene täältä yliopistoon. Ennemmin opo opetti videoin ettei saa hairahtaa väärille elämänpoluille kuten huumeet tms.
Ehkä välivuosi lukion jälkeen oli turhaa, parempi olisi ollut avata syksyllä jonkin alan oppilaitoksen ovi: siihen opot voisi kannustaa.
Minä pääsin 7.5 keskiarvolla lukioon. Olen DI. Lapseni ei päässyt samalla keskiarvolla lukioon. Hän joutui ammattikouluun.
Melkein sama. Pääsin 7.7 ka lukioon. Olen nyt tohtori. Lapseni ei päässyt 7.9 keskiarvolla haluamaansa lukioon, vaan joutui laitakaupungilla.
Sieltä kirjoitti kuitenkin kohtuupaperit joilla ei päässyt taaskaan haluamaansa kouluun vaan valmistuu kohta varasuunnitelma-AMKista insinööriksi ja aikoo jatkaa samantien dippainssiksi. Eli porras kerrallaan kohti tavoitetta.
Meillä oli opo silloin 80- luvulla harvinaisen tyhmä. Ei oikeasti tiennyt töistä mitään, minä laitoin silloin ensimmäisen toiveen kampaajaksi, tämä sitten että laita toiseksi hienomekaanikko kun siinäkin käytetään käsiä, joo eivät ole yhtään samanlaisia ammatteja. No en päässyt, onneksi kumpaankaan. Ja kyllä yks oli lähdössä oppisopimus koulutuksella isänsä firmaan opiskelemaan ammatin ja joskus jatkamaan sitten sitä firmaa, opo tuumasi että oikeasti pitäisi mennä ammattikouluun, ihmettelin itse silloin ja vieläkin miksi ammattikouluun ? Kun saman koulutuksen saa oppisopimuksella.
Olin ysillä vuonna 2009. Koulumme eli ns hyvä koulu jossa monilla korkea keskiarvo. Luokkamme oli koulumme keskiarvoltaan paras ysiluokka. Itse olin niitä ns heikompia ja keskiarvoni alle kasin. Meilläkin käytiin kaikki amisalat opin tunneilla läpi. Oli hyvä Op joka oikeasti välitti asiosta. Silti oli melko turhaa käydä niitä amisaloja läpi, kun amikseen meni vaan muutamia. Ehkäpä luokastamme kolme. Muut sitten kuuntelivat tympääntyneinä selostusta amiksesta. Silloin oli vielä kaupungissa korkeat keskiarvot lukiossa. Koulumme yhteydessä olevaan lukioon en olisi mitenkään päässyt, enkä edes toiseen lähellä olevaan. Näihin meni melkein koko luokkamme. Minä sitten jännitin pääsenkö edes kolmanteen lukioon. Pääsin sinne juuri ja juuri, mutta vaihdoin nopeasti neljänteen viimeiseen lukiovaihtoehtooni eräiden juttujen takia. Sinne otettiin lähes kaikki. Samalla luokkamme oli mitä oli. Ehkäpä itsekin olisi kaivannut enemmän kursseja ja parempaa tasoa joissakin jutuissa. Sitä mitä keskustan lukiot tarjosivat. En vaan ollut tarpeeksi hyvä. Samalla toisaalta en voi kehua yläkoulun luokkaanikaan. Yläkoulun opo huolehti silti hyvin, että jokainen pääsi jonnekin. Asiallinen ja mukava oli. Sen vuoksi pitää antaa kiitosta hänelle. Sanoi, että jos joku ei pääse jatko-opintoihin niin hän vaikka kesällä vielä auttaa eteenpäin ja etsii jatkopaikkaa. Toisaalta en itsekään silti tiennyt millainen lukio on. Ei käyty kovin tarkkaan kurssisuunnitelmia ja Yo-kirjoituksia läpi. Amiksen käsittelyyn käytettiin aikaa, vaikka luokasta melkein kaikki jatkoivat lukioon.
Lukiossa oli nuori ja osaamaton opo. Emme käyneet oikeastaan mitään aloja läpi kunnolla ja sitä mitä johonkin koulutukseen pääsy vaatii. Olisin kaivannut tietoa valintatavoista, pääsykokeista, siitä minkä aineiden hallinta korostui missäkin alassa yms. Ylipäätään kaikki jäi käsittelemättä. Itsekin harkitsin alaa johon kaivattiin ihan eri taitoja mitä minulla oli. Huipennus oli jotkut ryhmätyöt yms. Olin yksinäinen ja muut pilkkasivat. Sitten olisi pitänyt osallistua johonkin "kirjoita muista jotain hyvää lapulle ja taita se" juttuun. En olisi osannut kirjoittaa monista mitään hyvää ja mietin, etten halua lukea muiden minusta kirjoittamia juttuja. Näin jätin sen väliin, vaikka sekin oli ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylä-aste nyt: paniikki, mun pitää päntätä, jotta pääsen edes lähilukiooni. Joudun muuten hämärään paikkaan.
Ylä-aste lama: okei, obladii obladaa life goes on, voin valita lukion koko citystä paitsi ne hikarilukiot, joita on 3 kpl.
Kilpailuasetelma on muuttunut. 8.0 keskiarvo oli aikoinaan hyvä, nyt se on huonokin.
Opon viesti oli: ei teistä kukaan mene täältä yliopistoon. Ennemmin opo opetti videoin ettei saa hairahtaa väärille elämänpoluille kuten huumeet tms.
Ehkä välivuosi lukion jälkeen oli turhaa, parempi olisi ollut avata syksyllä jonkin alan oppilaitoksen ovi: siihen opot voisi kannustaa.
Minä pääsin 7.5 keskiarvolla lukioon. Olen DI. Lapseni ei päässyt samalla keskiarvolla lukioon. Hän joutu
Olemme siis melkein tuttuja. Minun lapsi joutui ammattikouluun. Onnistuin saamaan lapsen AMK-insinööriksi. Asia onnistui, koska äippä osaa pitkän matematiikan ja fysiikan laskut.
Meillä taidettiin suositella kaikille tytöille lähihoitajan ammattia, koska siinä on töitä 😅
Ainakin kaikille oli suositeltu, joiden kanssa asiasta juteltiin. Itselleni myös, vaikka mulla on ysin keskiarvo peruskoulussa.
Menin lukioon ja yliopistoon, ktm olen nyt ja hyvä työ/ palkka.
Naurattaa ajatuskin että vaihtaisin nykyisen lähihoitajan uraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin 7.5 keskiarvolla lukioon. Olen DI. Lapseni e
Laskin poikani kanssa pääsykoelaskuja. Kysy vaan, niin osaan vastata.
Päätin jo nuorena ettei minusta koskaan tule yhtään mitään. Rakastan vapautta.
En muista eikä minulla mitään unelmia ollutkaan.
Aika geneeristä löpinää tuo oli, en muista että opo olisi ottanut kantaa juurikaan.
Ei ole jäänyt muuta mieleen kuin että opo auttoi täyttämään yhteishaun kaavakkeet. Ei mitään muistikuvaa, että jotain ammatteja olisi esitelty. Olen ollut ysillä 1991-92.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan lahjakkaita kannustettiin tavoittelemaan unelmia ja sitä alaa mille halusivat. Ne muut keskiverto ja siitä vielä huonommat kehotettiin etsimään ja mennä siihen ammattiopistoon/alalle, jolle on helppo pääsy. Ei väliä oliko kiinnostusta alaan tai ei, koska olet kuitenkin huono oppilas, joten mene sieltä mistä aita on matalin että varmasti pääset sen alta kulkemaan.
Jos se huono oppilas haaveili alasta minne halusi (kuten minä ja ystäväni), opo oli nauramassa ja ihmettelemässä mokomaa haavetta että "ei todellakaan sinun arvosanoilla sinne kannata edes hakea" tai "onpa sinulla suuret suunnitelmat, mitä jos sittenkin hakisit tälle X alalle".
Ei ollut innostava eikä toisaalta hyvä, mutta siinä mielessä jo nuorena sen sai kokea ja tajuta, että jos et ole menestyjä, ei sinusta koskaan voi aikuisena tulla mitään.
minusta opon tulee olla
Lukiosta halutaan lääkäriksi. Kurssien arvosanat FYKEBIMAA on luokkaa 5 - 7. Ei mitään saumaa todistuksella tule olemaan, ei mitään sillä korkeintaan magnoja tulee kirjoituksista, jos edes niitä. Luultavasti ennemminkin Beetä.
Eikä kyllä pääsykokeella lääkikseen helposti, kun opiskelutaidot ovat puutteelliset.
Kannusta siinä sitten kohti lääkäri-unelmaa! (Not gonna happen)
Päinvastoin. Opo oikein rehtorin kera koitti estää lähtemästä pikkukaupungista 100km päähän opiskelemaan unelma-ammattia, kun "eihän 16vuotias voi asua vielä pois kotoa" (vaikka koulussa asuntola olikin). Onneksi hain estelystä huolimatta ja pääsin ja menin.
😃 muistan kun yläasteen opolla tehtiin joku testi, joka antoi sopivimmaksi ammatiksi juuri lakimiehen. Yläasteen opo kuitenkin suositteli voimakkaasti ammattikoulua, kun ei suvussa ollut vielä yhtään ylioppilastakaan. Ammattikoulun ja monen mutkan jälkeen kuitenkin itseni oikiksesta viimein löysin, mutta 10 vuotta tuhraantui siihen.
Siinä sitä työväenluokan etuoikeutta ysäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Päätin jo nuorena ettei minusta koskaan tule yhtään mitään. Rakastan vapautta.
Sama. Mulle riittää kävelylenkit, Steami ja YouTube.
Pikkukunnan yläasteella vaihtoehtoja esiteltiin lähinnä amiksen puolelta, ja amiksesta puhumiseen käytettiin käytännössä kaikki opon tunnit. Lukioon haluavien oletettiin jäävän saman talon lukioon, muista vaihtoehdoista vaiettiin visusti. Takuulla paikallispoliittinen päätös, koska pienten kuntien lukiot taistelevat olemassaolostaan. Lähikuntien lukioissa olisi kuitenkin ollut kiinnostavia painotuslinjoja, n. 40 km ja hyvien bussiyhteyksien päässä esim. kansallisissa tulosmittauksissa korkealle sijoittuva lukio. Kaupungissakaan opiskeleminen olisi ollut ihan poissuljettua. Mutta koulu teki parhaansa, ettei kenellekään vain tulisi mieleen hakea johonkin muuhun kuin oman kunnan lukioon.
V*tut! Laettovat kottiin lapun vanahemmille, notta miksettä käöttäny kortonkia?
Opot on turha menoerä veronmaksajien harteilla. Tekevät enemmän hallaa kuin hyvää. Yrittävät tuputtaa omia mieltymyksiään toisen unelmiksi. Purra voisi leikata pois koko ammattikunnan kouluja saastuttamasta. Siellä häärii porukoita vaikka millaisilla taustoilla.
Jos olisin tehnyt kuten omani ehdotti, olisin päätynyt huonopalkkaiseen tyypilliseen naisten ammattiin. Uskoin itseeni ja päädyin miesvaltaiselle alalle, jossa hyvä palkka ja hyvät mahdollisuudet edetä uralla.
No ei todellakaan, mutta aion tehdä niin silti.
Vierailija kirjoitti:
V*tut! Laettovat kottiin lapun vanahemmille, notta miksettä käöttäny kortonkia?
No miksei käyttäneet?
Minä pääsin 7.5 keskiarvolla lukioon. Olen DI. Lapseni ei päässyt samalla keskiarvolla lukioon. Hän joutui ammattikouluun.