Kannustettiinko teitä tavoittelemaan unelmia koulun OPOssa tai ammatinvalinnassa?
https://yle.fi/a/74-20086679
Luin tuon jutun hieman huvittuneena, koska siinä lakimies harmittelee ettei häntä kannustettu koulun puolelta tavoittelemaan unelmaansa paleontologin ammatista, johon pitää opiskella ulkomailla.
Huvittunut olen siksi, koska mun oma oppilaanohjaus tms vuonna 94/95 oli sitä, että opettaja laittoi pyörimään VHS nauhan, jolla esiteltiin ammatteja kuten siivooja, laitosapulainen, mekaanikko... Ja noissa edellämainituissa ammateissa ei tietenkään ole mitään vikaa, mutta edes hyvin lahjakkaita ja muista kuin duunariammateista haaveilevia ei millään tavalla kannustettu tai edes mainittu mahdollisuuksia opiskella vaikka lääkäriksi.
Kommentit (527)
Sama. Ei ollut Kempeleen kirkonkylällä lainkaan opinto-ohjauksen OSAAMISTA 1989-90. Joku istahti vain opettajan pöydän taakse naureskelemaan omille jutuilleen ko. tunneilla.
Ylä-aste nyt: paniikki, mun pitää päntätä, jotta pääsen edes lähilukiooni. Joudun muuten hämärään paikkaan.
Ylä-aste lama: okei, obladii obladaa life goes on, voin valita lukion koko citystä paitsi ne hikarilukiot, joita on 3 kpl.
Kilpailuasetelma on muuttunut. 8.0 keskiarvo oli aikoinaan hyvä, nyt se on huonokin.
Opon viesti oli: ei teistä kukaan mene täältä yliopistoon. Ennemmin opo opetti videoin ettei saa hairahtaa väärille elämänpoluille kuten huumeet tms.
Ehkä välivuosi lukion jälkeen oli turhaa, parempi olisi ollut avata syksyllä jonkin alan oppilaitoksen ovi: siihen opot voisi kannustaa.
Vuonna 2008 eräällä yläasteella mikäli olit hakemassa lukioon, opo kävi erittäin tarkkaan läpi, että mihin arvosanat riittävät, täytyykö arvosanoja korottaa, mihin lukioon ja kaupunkiin haet, mitä kursseja kannattaa ottaa, missä asut, miten kuljet, mitä tukia, mitä lukion jälkeen jne.
Amikseen hakevat saivat vastauksen: "Jaha." :D
Kyllä siis varmasti kannustetaan, mikäli olet hakemassa opiskelemaan opon mielestä "oikealle" alalle.
En edes muista OPO tapaamista kunnolla. Ehkä en edes kertonut mitä oikeasti aion tehdä koska olin tottunut vähättelyyn, niin kotona kuin koulussa. Hain ja pääsin yliopistoon suunnitelmieni mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Dille tänä ketjun ololle tekisi oikeasti hyvää lukea tämä ketju huolella ymmärtäen.
Ei ole opon tehtävä edelleenkään laskea kenenkään unelmia, vaan ohjatat ja kannustaa.
Minusta on Hassua, että varsinkaan yläasteen todistuksella kuvitellaan olevan mitään merkitystä tulevaisuuden kannalta.
Opo kertoi esim. tuolla siitä, että jos matikka ja fysiikka on huonoja, ei ihmisestä lääkäriä tule...
Matikka 6 ja fysiikka 5. Nämä siis yläasteella. Hassua on vain se, että aikuisena testattuna, olen matemaattisesti taitavimmassa prosentissa. Fysiikka sujuu helposti... Sanoin jo aikaisemminkin, että ihmisillä on monia syitä alisuoriutua koulussa, ja jos tätä opo ei tajua, on hän mielestäni täysin väärällä alalla.
T: se lukihäiriöinen lääkäri, joka ei pärjännyt koulussa.
Dille tänä ketjun ololle tekisi oikeasti hyvää lukea tämä ketju huolella ymmärtäen.
-opettele kirjoittamaan ymmärrettäviä lauseita, niin joku saattaa jaksaa lukea ensimmäistä lausetta pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole opon tehtävä edelleenkään laskea kenenkään unelmia, vaan ohjatat ja kannustaa.
Minusta on Hassua, että varsinkaan yläasteen todistuksella kuvitellaan olevan mitään merkitystä tulevaisuuden kannalta.
Opo kertoi esim. tuolla siitä, että jos matikka ja fysiikka on huonoja, ei ihmisestä lääkäriä tule...
Matikka 6 ja fysiikka 5. Nämä siis yläasteella. Hassua on vain se, että aikuisena testattuna, olen matemaattisesti taitavimmassa prosentissa. Fysiikka sujuu helposti... Sanoin jo aikaisemminkin, että ihmisillä on monia syitä alisuoriutua koulussa, ja jos tätä opo ei tajua, on hän mielestäni täysin väärällä alalla.
Tässä ketjussa menee mielestäni puurot ja vellit sekaisin. Opo varmasti tajuaa, että monikin alisuoriutuu koulussa, mutta eikö hänen tehtävänsä ole ohjata sellaisiin jatko-opintoihin, joihin todistuksella pääsee. Tottakai hän kannustaa jokaista tavoittelemaan unelmiaan, mutta seuraavan etapin tulee olla sellainen, että sinne todistuksella pääseekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa me
Juuri noin. Yläasteelaiset tuskin kovin innostuneita kuulemaan esittelyä, millaista olisi AMK tai yliopisto-opiskelu, kun se on 3-5 -V päästä edessä (5-V jos lukio neljään vuoteen ja armeija päälle). Tähtäin on aina seuraavalle portaalle pääsy.
Muistan kristallinkirkkaasti, kuinka opo kertoi että minulle sopiva ammatti olisi sairaanhoitaja, koska olen niin empaattinen ja ihmisläheinen. Olin tästä todella innoissani, ja kotona kerroin äidille. Äiti järkyttyi ja tyrmäsi ajatuksen alkuunsa, muistan kuinka kovasti silloin ihmettelin tätä.
No, luojan kiitos en kouluttautunut sairaanhoitajaksi. Myöhemmin kuulin, että oli sanonut samat sanat kaikille tyttökavereilleni ja tästä tuli jotenkin tosi harhaanjohdettu ja petetty olo, ihan kuin joku poika olisi leperrellyt samat kehut useammalle :D Olen miettinyt paljon, että onkohan tää ollut joku yleinen ohje opoille, että koittakaa maanitella mahdollisimman monet sairaanhoitajiksi, sillä hoitajapula kolkuttelee? Jos äitini ei olisi vastustanut, olisin varmasti jäänyt siihen uskoon, että minusta tulee sairaanhoitaja.
Kouluttauduin tradenomiksi ja olen erittäin tyytyväinen. Koulutuksella on työllistynyt erinomaisesti hyväpalkkaiseen työhön, voin tehdä töitä etänä ja säännöllisesti 8-16 arkena.
Ja pakko loppuun lisätä, että arvostan sairaanhoitajia aivan valtavasti. Ymmärrän vain nyt itsekin, että se työ ei olisi sopinut minulle ollenkaan - ei luonteeni puolesta, eikä muutenkaan.
90-luvun puolivälissä lukion opo puhui pojille armeijaan menemisestä ja tytöille terveydenhoito-oppilaitoksesta. Ainoa korkeakoulu, joka mainittiin oli naapurikunnassa sijaitseva pieni yliopisto (Vaasa), jonka taso on heikko ja kaikki halukkaat pääsivät sisään. Jotain VHS-kasetteja mekin katsoimme tunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ollut ysärilaman aikaan opoa lainkaan.
Ysärin lopulla oli opo joka ei tehnyt yhtään mitään.
"Ei sinusta voi tulla suomessa videopelialan ihmistä." No kylläpä vain tuli. ;)
Vierailija kirjoitti:
Ee kaet ne kannustanu.
No ei varmasti kannustaneet yhtään mihinkään. Vaan sanoivat että mikä sä luulet olevasi kun tuollaista haluat päästä tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Ylä-aste nyt: paniikki, mun pitää päntätä, jotta pääsen edes lähilukiooni. Joudun muuten hämärään paikkaan.
Ylä-aste lama: okei, obladii obladaa life goes on, voin valita lukion koko citystä paitsi ne hikarilukiot, joita on 3 kpl.
Kilpailuasetelma on muuttunut. 8.0 keskiarvo oli aikoinaan hyvä, nyt se on huonokin.
Opon viesti oli: ei teistä kukaan mene täältä yliopistoon. Ennemmin opo opetti videoin ettei saa hairahtaa väärille elämänpoluille kuten huumeet tms.
Ehkä välivuosi lukion jälkeen oli turhaa, parempi olisi ollut avata syksyllä jonkin alan oppilaitoksen ovi: siihen opot voisi kannustaa.
Keskiarvo ei kerro yhtään mitään ihmisen tulevaisuudesta ja menestyksestä. Ammattikorkeasta ja yliopistoista ei infra pyöri. Mitä hittoo ihmiset muuta tarttee nykyään kuin ruokaa, asunnon ja netin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan maailmassa turhempaa laiskajaakonvirkaa kuin opinto-ohjaaja? Minä en ole ikinä kuullut kenenkään saaneen heiltä mitään apua tai hyödyllistä.
Pienillä paikkakunnilla opoksi pääsi, jos puoliso oli kunnanvaltuustossa tai muuten merkittävässä asemassa kunnassa.
Miten ne kelpoisuusvaatimukset? Maisteri pitää oll aluksi. Tietty epäpäteväksi siaiseksi on voinut päästä.
Heh, heh. 80-90-luvulla Opoksi ei tarvinnut muuta, kuin että oli naimisissa paikallisen vapaamuurarin kanssa tai aviomies oli muuten merkittävä pamppu kunnallispolitiikassa.
Minä kävin koulua kasarilla ja ysärillä.
Olin tietoinen, että koulussa on opo. Emme koskaan jutelleet. Ei mulla ollut mitään syytä käydä juttelemassa.
Minua eikozkaan neuvottu ammatinvalinnassa. Vanhempanakaan eivät sanoneet mitään.
Tein itse valinnan. Oli kolme vaihtoehtoa rastitettavaksi. 1 lukio, 2 sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiarvo ei kerro yhtään mitään ihmisen tulevaisuudesta ja menestyksestä. Ammattikorkeasta ja yliopistoista ei infra pyöri. Mitä hittoo ihmiset muuta tartt
Huomaan, että olet erittäin tyhmä. Särkeekö päätäsi jatkuvasti siinä määrin, että et pysty nukkumaan tai ajattelemaan, johtuen typeryydestäsi?
Kannustettiin niin Opojen kuin muitten tahojen kautta, enkä ole katunut päivääkään. Työnteko on nykyään mahtavaa, käy jopa vapaa-ajankin harrastukseksi. Nautin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dille tänä ketjun
No hei, hän on lääkäri. Ei hän osaa kirjoittaa. Lisäksi hänen ammattiinsa kuuluu se, että kun toisen ammatin edustaja keskustelee hänen kanssaan puhelimessa, lääkärin tulee olla ylimielinen ja epäkohtelias ja suuttua kaikesta. Ja olla ymmärtämättä, että tällainen käytös herättää ainoastaan myötähäpeää ja sääliä.
Tämä koko ketju on niin tuttua ja todella hyvää vertaistukea. Enpä ollutkaan todellakaan yksin kokemassa näin!
Lukion päättyessä en tiennyt edes mikä ero on ammattikorkeakoululla ja yliopistolla. Kotona näistä ei tajuttu sitäkään vähää.
Nyt vasta 40+ on paketti ns. hallussa ja todellakin siirrän tämän tietotaidon omille lapsilleni eli jos haluat asiaa x, tee asia y!