Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten aiotte tulevaisuudessa järjestää vanhempienne hoivan kun julkisia palveluja ei ole enää?

Vierailija
20.04.2024 |

Hoidatteko itse kotona? 

Kommentit (294)

Vierailija
201/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän tämä varmaan meneekin eikä se mielestäni ole lainkaan huono asia, vaan ihmismäisempi - välittävämpi. Näin varmaan käy, koska veronmaksajia ei kerta synny tarpeeksi - lapsia yritetään hankkia vasta 25-vuoden jälkeen, niin eihän niitä mitenkään synny tarpeeksi kun tulee lapsettomuusongelmat iän myötä ja sitten osa haluaa elää vain omillaan). 

Vierailija
202/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Lammas, joko pääsit käymään siellä Seinäjoella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat isovanhemmat on nyt näitä jotka jääräpäisesti asuvat maalla ja tarvitsevat lapsia apuun. Heidän vanhempansa olivat ensimmäinen sukupolvi joka joutui vanhainkotiin ja nämä ei suostu edes kotihoidon käynteihin. Toki heitä autetaan lasten ja lastenlasten (hekin auttoivat ihan kaikkia) voimin, mutta asuvat niin syrjässä että kun avuntarve alkaa olla päivittäistä, menee mahdottomaksi.

Se on heidän koti. Ärsyttää kuntien, nykyään sotealueiden ja sukulaisten painostus ettei omassa kotonaan saisi asua ja pitäisi muuttaa isolle kirkolle, että ei aiheuttaisi niin paljon vaivaa.

Itsekäs ajatus että muitten pitäisi nähdä vaivaa vain siksi että saa asua siellä missä haluaa. Voiko lapset vaatia samaa vanhemmiltaan? Kun mä haluan asua kartanossa vanhempien on pakko se mahdollistaa?

Vierailija
204/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat kuolleet jo vuosia sitten. Hoidin itse heidät loppuun asti, asuivat kanssamme loppuvuotensa.

On ihan normaalia huolehtia läheisistään, nyky Suomi on vaan tullut niin kovaksi ja sydämettömäksi, että pitää normaalina kaikkien sulkemista laitoksiin.

Käytännössä se vaatii vain yhteistyötä koko perheeltä, työvuorojen jakoa ja silloin tällöin myös kaupungin hoitorinkiin turhautumista.

Mutta kun nykyvanhemmat uupuvat jo yhden tai kahden lapsen kanssa, kun pitää päästä toteuttamaan itseään ja miettimään kuka oikein onkaan, niin epätoivoiselta näyttää. Nykyajan ihmiset eivät taida koskaan kasvaa aikuisiksi?

Ottiko koville joillekin nykyvanhemmille joilla on 1 tai 2 lasta??? Pitää alapeukuttaa...

Vierailija
205/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat kuolleet jo vuosia sitten. Hoidin itse heidät loppuun asti, asuivat kanssamme loppuvuotensa.

On ihan normaalia huolehtia läheisistään, nyky Suomi on vaan tullut niin kovaksi ja sydämettömäksi, että pitää normaalina kaikkien sulkemista laitoksiin.

Käytännössä se vaatii vain yhteistyötä koko perheeltä, työvuorojen jakoa ja silloin tällöin myös kaupungin hoitorinkiin turhautumista.

Mutta kun nykyvanhemmat uupuvat jo yhden tai kahden lapsen kanssa, kun pitää päästä toteuttamaan itseään ja miettimään kuka oikein onkaan, niin epätoivoiselta näyttää. Nykyajan ihmiset eivät taida koskaan kasvaa aikuisiksi?

Ottiko koville joillekin nykyvanhemmille joilla on 1 tai 2 lasta??? Pitää alapeukuttaa...

Voisitteko vähitellen opetella käyttämään tuota lainaustoimintoa kun tästäkään ei ota pirukaan selvää että kuka puhuu ja kenelle.

Vierailija
206/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isälläni on onneksi aseita joten hän tulee ratkaisemaan asian omalla tavallaan, kun tilanne menee toivottomaksi.

Entäs jos hälle tuleekin muistisairaus? Saattaa olla, että ehtiikin saada vahinkoa aikaan ensin. Aika moni muistisairas ajelee pitkään autollakin miten sattuu, ennen kuin saa edes diagnoosia ja ennen kuin otetaan kortti pois. Aseiden kanssa varmaan sama juttu. Pysykäähän kartalla siitä pään tilasta te, joiden vanhemmilla on aseita.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä. Sanotaan, että ei pidetä huolta omista vanhemmsita, koska laki ei sitä vaadi. Olisiko sama homma, että ei pidettäisi huolta edes omasta lapsesta jos laki ei siitä vaadi?

MIssä on ihmisyys? Millaisia nämä ihmiset ovat, jotka eivät läheisistään pidä huoli ja vanhemmat ovat yleensä niitä läheisiä ellei sitten ole syystä tai toisesta (ihan aiheesta lähes välit poikki). 

Mielestäni tulisi velvoittaa lasten pitää vanhemmistaan huolta ja hakemuksella erikseen perustella, miksi ei voi pitää huolta omasta vanhemmastaan.

Eipä muutenkaan mikään yhteiskunta kestä sellaista, että kaikki laitostetaan ja odotetaan, että itse ei tarvitse tehdä mitään. Kyllä yhteiskunta hoitaa.

Oma lapsi on hankitu sitä silmälläpitäen, että lapsestaan pitää huolta. Sen sijaan kukaan ei ole päättänyt syntyä tähän maailmaan. Lisäksi - kuten olen jo tuolla aiemmin asiaan viitannut -  alaikäisen lapsen itsemääräämisoikeus on rajallinen ja hänen vanhempansa saavat päättää hyvin monista asioista. Ihan jo siitä, missä lapsi asuu, mitä lapsi syö ja mihin kellonaikaan, mihin aikaan lapsi menee illalla nukkumaan, mihin aikaan aamulla herää jne jne. Vanhus taas saa päättää ihan itse kaikesta, vaikka se tekisi häntä hoitavien lasten elämästä miten hankalaa tahansa. Lisäksi lapsi yleensä kehittyy, oppii asioita ja tarvitsee iän myötä yhä vähemmän vanhempiensa apua milloin misäskin asiassa. Vanhuksen kohdalla taas käy päinvastoin. Lisäksi se lapsi, jolle vaihdat vaippoja parin vuoden ajan, on huomattavasti pienikokoisempi kuin se vanhus, jolle joutuisit vaihtamaan vaippoja kenties kuinka monta vuotta. 

Mun mielestä olisi myös hyvä täsmentää, mitä vanhemmista huolta pitämisellä tarkoitetaan. On vähän eri asia käyttää vanhus silloin tällöin lääkärissä tai hoitaa vanhuksen pankkiasioita kuin olla 24/7 vahtimassa muistisairasta vanhusta,  jolta pidätyskykykin on jo hävinnyt. Mä autoin ihan mielelläni vanhempiani vuosia sitten, kun avuntarve oli vielä vähäistä ja satunnaista. Mutta kun tarve lisääntyy ja sun pitää ihan mihin tahansa aikaan vuorokaudesta - öisin ja kesken työpäiväsi - rientää paikan päälle avuksi, niin se ei oikein enää käy. Kuinka moni työnantaja edes suostuisi moiseen, että kesken päivän monta kertaa viikossa työntekijä lähteekin auttamaan vanhempiaan? Ja miten työntekijä jaksaa töissä, jos on kolmen aikaan aamuyöllä taas rientänyt pariksi tunniksi apuun ja sen jälkeen pitääkin jo aloittaa työpäivä. Kunnes puhelin taas parin tunnin päästä soi.  Mä voin omasta kokemuksestani kertoa, että siitä ei tule yhtään mitään. Mä pääsin vielä helpolla, koska mulla ei ole puolisoa ja omat lapsetkin jo aikuisia. Mutta enpä voinut vuoteen varata itselleni edes lääkäriaikaa, koska mun piti olla koko ajan tavoitettavissa ja valmiina juoksemaan välittömästi paikalle. On kaksi ihan eri asiaa käydä silloin tällöin vähän auttelemassa kuin olla 24/7 valmiudessa siten, että mitään omaa elämää ei voi olla. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei Lammas, joko pääsit käymään siellä Seinäjoella?

En ole vielä käynyt :D Tulit muuten eilen mieleeni, kun tein tossa pari päivää sitten pari ostosta netin kautta ja kun katsoin paketin seurantatietoja, niin oli eilen Seinäjoelta lähdössä kohti Vantaata. 

Vierailija
209/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään tavalla. Hoitakoot ite ittensä.

Olen äitini kanssa tekemisissä, mutta kukin huolehtikoot itsestään.

Vierailija
210/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuneesta syystä johtuen olen miettinyt tätä viime aikoina. Luulisin että heidän pitää taipua myymään asuntonsa heti kun kremppaa alkaa tulla ja rahoittaa sillä hoivansa. Jonkin verran voin auttaa, mutta nurkkiini en ota. Tämä tulee olemaan normaali menettely 5-10 vuoden sisään. Julkisrahoitteista hoivaa on kenenkään turha enää odottaa, se lienee tullut jo tyhmemmällekin selväksi. 

Vierailija
211/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Portaissa kaatuilut yleistyy nopeasti vanhuksilla.

Miksi vanhukset menee minnekään portaisiin?

No meillä jos vessaan haluaa, niin portaita joutuu kulkemaan ellei ole makkarissa. Ihan kelpo syy minusta mennä portaisiin.

Vierailija
212/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä jos vessaan haluaa, niin portaita joutuu kulkemaan ellei ole makkarissa. Ihan kelpo syy minusta mennä portaisiin.

Vessan voi järjestää muuallekin kuin paikkaan johon on pakko mennä portaiden kautta.

Portaat toki on ihan hyvä ylläpitämään myös sitä fyysistä kuntoa. Mutta kannattaa miettiä miten siitä porrastreenistä tekee turvallista. Vahinkot harvemmin sattuu tilanteissa jotka on suunniteltu etukäteen. Ne syntyy tilanteissa joissa mä yhtäkkiä kipaisen viemässä yläkertaan tuon tai tämän tai kiipeä jakkaralle laittaakseni vaikka pääsiäiskoristeet yläkaappiin. Ihan hyvä olisi miettiä onko ne koristeet pakko laittaa ylös ja/tai voiko ne laittaa joku toinen vaikka ensi viikolla vai onko ne saatava sinne juuri tänään.

Vierailija
213/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivakodit on sellainen bisnes ettei hevillä lopu. Ulkomailla hykertelevät onnessaan, kun Suomesta valuu saavikaupalla rahaa vanhustenhoidosta 

Vierailija
214/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat jo pilvenreunalla, vaimon äiti vielä sanonnalla:still going strong. Vanhusten hoiva tulevaisuudessa näyttää erittäin, erittäin synkältä. Oli poliittinen päättäjäporukka mitä ideologiaa tahansa, mikään ei tilannetta paremmaksi muuta. 

Vierailija
215/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista velvoitetta voi säätää, että lasten tulisi vanhempansa hoitaa.  Käytännössä se on aivan mahdotonta toteuttaa.  

Ei suoranaisesti voi pakottaa hoitamaan, mutta esimerkiksi Saksassa on laki, joka pakottaa aikuiset lapset maksamaan vanhempien hoivakotimaksut, jos vanhemmilla ei itsellä ole rahaa. Se voi olla pakote joutua hoitamaan vanhempansa itse.

Suomessa ei olisi mahdollista.  Hoivakotipaikka maksaa noin 6000€/kk. Jos lapsia on 2,kumpikin maksaisi 3000€/kk, jos lapsia on 3, jokainen maksaa 2000€/kk ja jos lapsia on 4, jokainen maksaa 1500€/kk. Edes tuo 1500€/kk ei onnistu suurimmalta osalta suomalaisia. 

Vierailija
216/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos kunto on sellainen että niissä ei pysy pystyssä.

Ei kaikki vanhukset ymmärrä olla varovaisia. Miksi vanhuksia ylipäätään kaatuilee? Koska eivät ymmärrä olla varovaisia. Mun vanhemmillani on asunnossaan porrashissi ja se maksoi pari vuotta sitten 10 000€. Eli ei ihan halpa vekotin, jos olisi kyseessä pienituloinen eläkeläinen. 

Ettekö saaneet porrashissiin kunnan rahaa?

Mun vanhemmat ei saaneet. Itse kustans

Hissin voi saada jos on vaikeavammainen , pelkkä vanhuus ja raihnaisuus ei ole siihen.Liikkumisen ja muut apuvälineet toki saa  jos sairautta on eikä ne Suomessa maksa asiakkaalle.Monessa maassa ne joutuu kustantamaan itse.

Vierailija
217/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän tämä varmaan meneekin eikä se mielestäni ole lainkaan huono asia, vaan ihmismäisempi - välittävämpi. Näin varmaan käy, koska veronmaksajia ei kerta synny tarpeeksi - lapsia yritetään hankkia vasta 25-vuoden jälkeen, niin eihän niitä mitenkään synny tarpeeksi kun tulee lapsettomuusongelmat iän myötä ja sitten osa haluaa elää vain omillaan). 

Mistä ajattelit saada eläkkeiden ja verojen maksajat,  jos hyvin moni joutuisi luopumaan työssäkäynnistä hoitaakseen iäkkäät sukulaisensa?

Vierailija
218/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat ahneuksissaan aiheuttaa vielä kauhean, vastenmielisen hoitosuman. Ei mitään hoitoa itsekkäille sotaveteraanien haukkujille

Vierailija
219/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan hautaa... käyn kus.. siis lannoittamassa kerran vuodessa. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
220/294 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestäkööt itse tai jääkööt hoitamatta. Itse jättivät lapset hoitamatta niin meillä ei ole mitään velvollisuutta hoitaa heitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän