Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Jumala loi ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta välttyä helvetiltä?

Vierailija
19.04.2024 |

Kalvinistit opettaa, että Jumala on määrännyt ennalta jokaisen ihmisen joko taivaaseen tai helvettiin eikä kukaan voi millään lailla vaikuttaa omaan tai kenenkään muunkaan iankaikkisuuskohtaloon.

Luterilaiset opettaa, että omaan ja/tai muiden iankaikkisuuskohtaloon voi ehkä vaikuttaa esim. tekemällä lähetystyötä, kastamalla lapsia, nauttimalla ehtoollista ja lukemalla Raamattua. Yksikään ihminen voi kuitenkaan tehdä uskonratkaisua tai tulla muutenkaan uskoon omasta ansiostaan, vaan Jumala on viime kädessä se joka lahjoittaa uskon ja ylläpitää uskoa. Jostain syystä Jumala ei kuitenkaan lahjoita tätä uskoa kaikille ja huolehdi siitä, että kaikki pääsisivät taivaaseen.

Moni muu protestanttinen suuntaus opettaa, että vaikka ihminen voi itse tehdä uskonratkaisun, kaikki ne jotka eivät eläessään kuule evankeliumia joutuu helvettiin.

Miksi Jumala on luonut sellaisia ihmisiä, joilla ei ole lainkaan mahdollisuutta välttyä helvetiltä? Miksei hän ole huolehtinut siitä, että kaikki ihmiset pelastuu tai kaikilla on ainakin mahdollisuus pelastua?

Kommentit (1177)

Vierailija
1061/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Jumala haluaa kaikkien pelastuvan, kaikki pelastuvat.

Jos kaikki eivät pelastu, Jumala ei halua kaikkien pelastuvan.

Vaihtoehtoisesti, jos Jumala haluaa kaikkien pelastuvan, mutta kaikki eivät pelasti, Jumala ei ole kaikkivaltias.

Jumala antoi vapaan valinnan ja vaihtoehdon. Ei Hän ole diktaattori, joka pakottaa rakastamaan.

Jos valitsen syödä vaniljajäätelöä mansikkajäätelön sijaan, eikä minulla ole tietoa siitä, että mansikkajäätelöä on saatavilla, olenko valinnut vapaasti syödä vaniljajäätelöä mansikkajäätelön sijaan?

Raamattu kertoo että hyvä sanoma saarnataan kaikkialle, ja kun se on tehty tulee loppu.

Vierailija
1062/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatussa sanotaan että sieltä ei saa poistaa mitään eikä lisätä mitään. Hirveä rangaistus odottaa sitä joka sellaista edes yrittää. Kuitenkin Raamatun kirjakokoelma on kokenut monia vaiheita vuosituhansien kuluessa. Kirjoja on hylätty, kirjoja on lisätty, jostakin löydetty lisää pergamenttikääröjä. Käännöksistä käännetty, ja käännöksestä käännetty nykykielelle. Alkukielestä käännetty ehkä virheellisesti.

Raamatussa ei sanota, ettei siitä saa poistaa mitään tai lisätä mitään. Ilmestyskirjassa sanotaan, ettei "tähän kirjaan" saa poistaa tai lisätä mitään, mutta kirjaksi suomennettu sana tarkoittaa pikemminkin kääröä. Siinä siis viitataan pelkästään Ilmestyskirjaan itseensä, ei missään nimessä koko Raamattuun, vaikka jotkut kuvitteleekin toisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1063/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoisesti, jos Jumala haluaa kaikkien pelastuvan, mutta kaikki eivät pelasti, Jumala ei ole kaikkivaltias.

Jumala antoi vapaan valinnan ja vaihtoehdon. Ei Hän ole diktaattori, joka pakottaa rakastamaan.

Jos valitsen syödä vaniljajäätelöä mansikkajäätelön sijaan, eikä minulla ole tietoa siitä, että mansikkajäätelöä on saatavilla, olenko valinnut vapaasti syödä vaniljajäätelöä mansikkajäätelön sijaan?

Raamattu kertoo että hyvä sanoma saarnataan kaikkialle, ja kun se on tehty tulee loppu.

Multiversumihypoteesin mukaan on olemassa useita, mahdollisesti äärettömästi rinnakkaisia maailmankaikkeuksia, joissa vallitsee erilaisia luonnonlakeja. Meidän maailmankaikkeutemme on hypoteesin mukaan yksi tästä rinnakkaisten maailmankaikkeuksien joukosta.

Jos oletetaan, että tämä hypoteesi on totta, tiedätkö sinä nyt, että meidän maailmankaikkeutemme on yksi rinnakkaisten maailmankaikkeuksien joukosta, koska hypoteesi on kuvailtu sinulle?

Vierailija
1064/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä muka estää kaikkivaltiasta Jumalaa haluamasta samanaikaisesti sitä, että kaikki pelastuisivat, ja sitä että jokainen ihminen saa itse päättää ottaako hän pelastuksen vastaan?

Vierailija
1065/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Multiversumihypotees

Jumala tietää, Hän on kaiken luonut.

Vierailija
1066/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo pakottamista on jos vaihtoehtona on jumalan luoma helvetin kärsimys.

Vierailija
1067/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Olihan koronarokotekin vapaaehtoinen, vaikka kieltäytyessään saattoi joutua tilanteeseen, jossa ei saanut harjoittaa ammattiaan eikä ollut oikeutettu työttömyysturvaan.  Jumala antaa todellisen vaihtoehdon.

Vierailija
1068/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä muka estää kaikkivaltiasta Jumalaa haluamasta samanaikaisesti sitä, että kaikki pelastuisivat, ja sitä että jokainen ihminen saa itse päättää ottaako hän pelastuksen vastaan?

Kukaan ei sitä saa itse päättää, eikä Jumala sitä kenellekään tarjoa. Sinä väität näin olevan, mutta se ei tee siitä totta. Voin vaatia sinua kulkemaan tästä lähtien pelkästään vasemmalla jalalla hyppien, koska keltainen yksisarvinen ei muuten päästä sinua Paratiisiin. Et voi mistään tietää, onko se totta vai ei. Kun et usko, et silti valitse olla pelastumatta, koska sinun mielestäsi tuo on täyttä hölynpölyä. Minä en usko Raamatun kertoman tarinan olevan totta, joten sen käskyjen noudattamatta jättäminen ei ole valinta hylätä pelastusta, vaan hölynpölyn noteeraamatta jättämistä. Samaa virheellistä argumenttia jotkut uskovat sokeasti kuorossa toistelevat, vaikka "vapaa tahto" ei pidä vettä siivilää paremmin. Vapaasta tahdostaan ihmiset valitsevat tuhansia erilaisia uskontoja luullessaan niiden avulla pelastuvansa. Miksi Jumala sallisi heidän valita väärin?

Kaikkivaltias Jumala ymmärtäisi tämän ja siksi kertoisi jokaiselle pelastuksen ehdot itse, jos haluaisi jokaisen oman valintansa kautta pelastuvan.

Vierailija
1069/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei sitä saa itse päättää, eikä Jumala sitä kenellekään tarjoa. Sinä väität näin olevan, mutta se ei tee siitä totta. Voin vaatia sinua kulkemaan tästä lähtien pelkästään vasemmalla jalalla hyppien, koska keltainen yksisarvinen ei muuten päästä sinua Paratiisiin. Et voi mistään tietää, onko se totta vai ei. Kun et usko, et silti valitse olla pelastumatta, kos

Mitä ihmettä? Kyllähän Hän kertookin. Oletko lukenut yhtäkään evankeliumia?

Vierailija
1070/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen toiminta on kiristystä. Mafialle tyypillistä toimintaa on vaatia jotakin ja asettaa vakava uhka väärää valintaa vastaan.

Vierailija
1071/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jumala tietää, Hän on kaiken luonut."

Sillä, mitä Jumala tietää ja mitä ei ei ole nyt mitään merkitystä.

Nils Gustafsson oli Bodomin murhien tekijä.

Oletetaan, että yllä oleva väite on totta. Tiedätkö sinä nyt, että Nils Gustafsson oli Bodomin murhien tekijä, koska olen esittänyt sinulle kyseisen väitteen?

Vierailija
1072/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan että sulla on paljon rahaa. Haluat jakaa sitä köyhille.

Näet etukäteen kaikki mahdolliset vaihtoehdot miten kukin köyhä saamansa lahjan käyttää. Osa käyttää sen hyvin hyödyksi ja osa jatkaa vaan samaa tuhoaan huolimatta siitä miten paljon rahaa annat.

Valitsetko silloin ne joille sitä annat?

Vierailija
1073/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Kyllähän Hän kertookin. Oletko lukenut yhtäkään evankeliumia?

Eikä kerro. Evankeliumit ovat kirjoittajiensa tarinoita, eikä ole olemassa mitään todistetta, että ne olisivat Aku Ankkaa todellisempia.

Jumala ei kerro mitään. Jotkut väittävät vanhojen ihmiskirjoitusten olevan hänen vaikutuksestaan kirjoitettuja. Vaikka väite pitäisi paikkaansa, ei Jumala silloinkaan itse kerro mitään. Minä en usko sen pitävän paikkaansa, eikä niihin uskomattomuus ole siksi mikään valinta olla pelastumatta. Ei sen enenpää, kuin sinun päätös olla liillumatta pelkästään vasemmalla jalalla hyppien.

Jumala jos olisi totta ja kaikkivaltias, ymmärtäisi uskomisen mahdottumuuden ja kertoisi itse asiansa.

Vierailija
1074/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Olihan koronarokotekin vapaaehtoinen, vaikka kieltäytyessään saattoi joutua tilanteeseen, jossa ei saanut harjoittaa ammattiaan eikä ollut oikeutettu työttömyysturvaan.  Jumala antaa todellisen vaihtoehdon.

No, onhan. "Tee näin tai muuten..." on pakottamista.

Vierailija
1075/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen toiminta on kiristystä. Mafialle tyypillistä toimintaa on vaatia jotakin ja asettaa vakava uhka väärää valintaa vastaan.

Eli myönnät koronarokotteen/passin olevan mafian toimintaa? Hyvä.

Vierailija
1076/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on välittämisestä toisista ja rakkaudesta. Siihen pitäisi jokaisen pyrkiä vaikka hankalaa onkin.

Se on asia joka antaa oikeaa onnen tunnetta jokaisen  ainokaisessa elämässä.

Siitähän se Raamattu loppujen lopuksi kertoo. Rakkaudesta 

Vaikka onkin kirjoitettu 2000 vuotta sitten, niin mikään ei ole muuttunut.

En ole uskovainen 

Vierailija
1077/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näet etukäteen kaikki mahdolliset vaihtoehdot miten kukin köyhä saamansa lahjan käyttää. Osa käyttää sen hyvin hyödyksi ja osa jatkaa vaan samaa tuhoaan huolimatta siitä miten paljon rahaa annat.

Ja olen siis itse luonut ne köyhät käyttäytymään kuten käyttäytyvät? Ja lupaan toisen käden tietona antaa rahaa niille, jotka rakastavat minua ja palvovat minua? Ja ne jotka ovat saaneet rahaa, eivät kykene todistamaan saaneensa rahaa, eivätkä ilman jääneet kykene todistamaan jääneensä ilman?

Jos olisit köyhä, niin miten käyttäytyisit? Mitään todisteita minusta saatikka rahoista ei olisi.

On vielä se vapaa tahto. On luotu jokaiselle vapaus käyttä

Näinpä. Jokaisella on tasa -arvoinen mahdollisuus valita.

Vierailija
1078/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olen siis itse luonut ne köyhät käyttäytymään kuten käyttäytyvät? Ja lupaan toisen käden tietona antaa rahaa niille, jotka rakastavat minua ja palvovat minua? Ja ne jotka ovat saaneet rahaa, eivät kykene todistamaan saaneensa rahaa, eivätkä ilman jääneet kykene todistamaan jääneensä ilman?

Jos olisit köyhä, niin miten käyttäytyisit? Mitään todisteita minusta saatikka rahoista ei olisi.

On vielä se vapaa tahto. On luotu jokaiselle vapaus käyttä

Mutta kun sen köyhän pitäisi vailla todisteita rakastaa ja palvoa minua. Mihin sinä sen vapaan tahdon sijoitat? Sokeaan uskoon vailla todisteita?

Vierailija
1079/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vielä

Leap of faith. Ja mistä sinä voit tietää millaisen todistuksen kukin uskova on saanut?

Vierailija
1080/1177 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselkaa maailmaa ja historiaa.

Missä nyt elossa olevat ihmiset luulee yli sadan miljardin kuolleen ihmisen olevan. Uskostako se on kiinni onko taivaassa? Mikä on taivas?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan