Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Jumala loi ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta välttyä helvetiltä?

Vierailija
19.04.2024 |

Kalvinistit opettaa, että Jumala on määrännyt ennalta jokaisen ihmisen joko taivaaseen tai helvettiin eikä kukaan voi millään lailla vaikuttaa omaan tai kenenkään muunkaan iankaikkisuuskohtaloon.

Luterilaiset opettaa, että omaan ja/tai muiden iankaikkisuuskohtaloon voi ehkä vaikuttaa esim. tekemällä lähetystyötä, kastamalla lapsia, nauttimalla ehtoollista ja lukemalla Raamattua. Yksikään ihminen voi kuitenkaan tehdä uskonratkaisua tai tulla muutenkaan uskoon omasta ansiostaan, vaan Jumala on viime kädessä se joka lahjoittaa uskon ja ylläpitää uskoa. Jostain syystä Jumala ei kuitenkaan lahjoita tätä uskoa kaikille ja huolehdi siitä, että kaikki pääsisivät taivaaseen.

Moni muu protestanttinen suuntaus opettaa, että vaikka ihminen voi itse tehdä uskonratkaisun, kaikki ne jotka eivät eläessään kuule evankeliumia joutuu helvettiin.

Miksi Jumala on luonut sellaisia ihmisiä, joilla ei ole lainkaan mahdollisuutta välttyä helvetiltä? Miksei hän ole huolehtinut siitä, että kaikki ihmiset pelastuu tai kaikilla on ainakin mahdollisuus pelastua?

Kommentit (1177)

Vierailija
1021/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aika on merkityksetön asia tässä yhtälössä. Väitetty jumala tietää kaiken niin menneisyystä kuin tulevaisuudesta. Joten kausaliteetillä ei ole merkitystä sen kannalta tietääkö jumala jotain. Jumala ei voi oppia mitään uutta koska tietää jo kaiken.

Eli jos joku päätyy helvettiin on jumala aina tiennyt, että näin tulee tapahtumaan. Tai sitten väite kaikkitietävästä jumalasta on väärässä."

Lainaukset ei toimi, mutta lue tarkemmin mihin vastasin:

"Kaikkitietävä kaikkivoipa Jumala määritelmällisesti tietää ennalta kuka päätyy taivaaseen ja kuka manalan majoille.

Eli joko asia on ennalta määrätty tai Jumala ei ole kaikkivoipa. Loogisesti näin on pakko olla."

Ja kuten sanoin, kyseinen väite ei pidä paikkaansa. Vaikka Jumala tietäisi "ennalta", ketkä päätyvät lopulta taivaaseen ja ketkä helvettiin, on silti täysin mahdollista että jokainen ihminen saa ihan itse valita. Ja tämä siis siksi, että aika on fysikaalinen suure, joka on osa tätä Jumalan luomaa maailmaa - eikä Jumala ole siksi millään lailla sidottu tämän maailman aikaan ja paikkaan liittyviin rajoitteisiin.

Vierailija
1022/1177 |
13.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n aloitus on mielestäni hyvää syvällistä pohdintaa. Nimittäin maapallolla on miljoonia ihmisiä, joilla ei ole mitään mahdollisuutta tehdä uskonratkaisua kun ei ole evankeliumia. Miten ottaa Jeesus elämäänsä kun ei ole hänestä kuullutkaan. 

Käsittäkää kaikki viisaat ja hyvät uskovaiset, että maailmassa on valtava määrä lukutaidottomia ihmisiä tänäkin päivänä. Puhumattakaan satoja ja tuhansia vuosia sitten. 

Jos Jumala on rakkaus, ei hän työnnä helvettiin heikoimmassa asemassa olevia köyhiä, jotka eivät omista Raamattua tai muutakaan kirjaa. 

Jumala on rakkaus ja Jeesus on Jumalan Sana, jonka kautta Jumala loi koko maailman. Siksi Jumala ja Jeesus ei ole kenellekään täysin vieraita, vaikkeivät he ei olisi koskaan kuulleetkaan kristinuskosta tai Jeesuksesta ihmiseksi tulleena historiallisena henkilönä. Siksi pidän myös täysin mahdollisena, että jokainen voi uskoa Jumalaan ja Jeesukseen, vaikkei yksikään ihminen pystyisi yhdistämään heitä kristinuskoon millään tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1177 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minä olen tänään pannut teidän valittavaksenne elämän ja kuoleman, menestyksen ja tuhon. Jos te noudatatte Herran, Jumalanne, lakia, jonka minä teille nyt annan, ja jos rakastatte Herraa, vaellatte hänen teitään ja noudatatte hänen käskyjään, säädöksiään ja määräyksiään, te saatte elää."

Usko ei siis riitä, vaan lisäksi vaaditaan käskyjen, säädösten ja määräysten noudattamista?

Miksi panet uskon ja teot toisiaan vastaan? Vanhoissa kirkoissa (katolinen, ortodoksinen) niiden nähdään täydentävän toisiaan. Kuten Raamatussakin sanotaan:

"Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton? Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille? Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi; ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi. Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta." (Jaak. 2:20-24)

Vierailija
1024/1177 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana tuonpuoleinen on jo koettu rajantakana käydessä. Palautettiin tähän maailmaan, joka on ankara ja haastava. Keskityn siis nykyiseen enkä tulevaan. Uskonnot ovat ihmisen luomia. Usko on ihmisessä ilman uskontoja.

Vierailija
1025/1177 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minä olen tänään pannut teidän valittavaksenne elämän ja kuoleman, menestyksen ja tuhon. Jos te noudatatte Herran, Jumalanne, lakia, jonka minä teille nyt annan, ja jos rakastatte Herraa, vaellatte hänen teitään ja noudatatte hänen käskyjään, säädöksiään ja määräyksiään, te saatte elää."

Usko ei siis riitä, vaan lisäksi vaaditaan käskyjen, säädösten ja määräysten noudattamista?

Jos rakastat jotain ihmistä, niin pyrit elämään sillä tavalla, ettet millään tavalla satuta tai riko häntä, eikö niin? Aito rakkaus ei koskaan jää vain sanojen tasolle, se näkyy elämän valinnoissa.

Kiersit kysymykseni. Vaaditaanko uskon lisäksi käskyjen, säädösten ja määräysten noudattamista vai ei?

Matt. - Matteus 22

[36] Opettaja, mikä on lain tärkein käsky? [37] Jeesus vastasi: Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja mielestäsi. Rakasta häntä koko elämälläsi. [38] Se on ensimmäinen ja tärkein käsky. [39] Yhtä tärkeä on silti tämä: rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi. [40] Näihin kahteen käskyyn kiteytyvät koko laki ja profeettojen kirjoitukset.

Ihminen, joka haluaa elää kristittynä, ei voi elää piittaamatta siitä, mikä on oikein ja väärin. 

Vierailija
1026/1177 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rakastat jotain ihmistä, niin pyrit elämään sillä tavalla, ettet millään tavalla satuta tai riko häntä, eikö niin? Aito rakkaus ei koskaan jää vain sanojen tasolle, se näkyy elämän valinnoissa.

Kiersit kysymykseni. Vaaditaanko uskon lisäksi käskyjen, säädösten ja määräysten noudattamista vai ei?

Käytännössä usko ja käskyjen noudattaminen ovat sama asia. Ei kai sellaista voi rakastaa, johon ei usko?

Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni. Joh. 14:15

Vierailija
1027/1177 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n aloitus on mielestäni hyvää syvällistä pohdintaa. Nimittäin maapallolla on miljoonia ihmisiä, joilla ei ole mitään mahdollisuutta tehdä uskonratkaisua kun ei ole evankeliumia. Miten ottaa Jeesus elämäänsä kun ei ole hänestä kuullutkaan. 

Käsittäkää kaikki viisaat ja hyvät uskovaiset, että maailmassa on valtava määrä lukutaidottomia ihmisiä tänäkin päivänä. Puhumattakaan satoja ja tuhansia vuosia sitten. 

Jos Jumala on rakkaus, ei hän työnnä helvettiin heikoimmassa asemassa olevia köyhiä, jotka eivät omista Raamattua tai muutakaan kirjaa. 

Jumala on rakkaus ja Jeesus on Jumalan Sana, jonka kautta Jumala loi koko maailman. Siksi Jumala ja Jeesus ei ole kenellekään täysin vieraita, vaikkeivät he ei olisi koskaan kuulleetkaan kristinuskosta tai Jeesuksesta ihmiseksi tulleena historiallisena henkilönä. Siksi pidän myös täysin m

No ensin pitäisi varmaan jotenkin kyetä osoittamaan tuollaisen Jumalan ja Jeesuksen olemassaolo?

Vierailija
1028/1177 |
15.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totisesti minä avaan teille taivaan akkunat.  Tällainen Jumalan lupaus on Raamatussa, joka tekee hyviä tekoja ja rukoilee vihamiesten edestä.

Ajattelin itsekin tuota ennaltamääräämisoppia, kuinka epäoikeudenmukaiselta se tuntui.  Nyt olen vakuuttunut Jumalan olevan oikeudenmukainen.

Sekoitamme asioita keskenään, voi olla epävarma elämässään ja silti luottaa Jumalan lupauksiin.

Vierailija
1029/1177 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun voisi poistaa. Uskonsoturit ovat niin paljon poistattaneet itselleen epäedullisia kommentteja, joten ketju ei vastaa todellisuutta keskustelun kulusta. Hävetköön.

Vierailija
1030/1177 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus otsikon kysymykseen miksi on se, että ihmisen tulee tehdä itse tuo valinta. Uskollinen palvelija on vain sellainen, joka toimii vapaaehtoisesti, ei pakosta.

Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä. Sinun tahtosi, minun Jumalani (elohim), minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni." Ps. 40:8,9 

Miten voin valita uskon kun järki sanoo toista? Miksi jumala loi järjen, jos sen käyttämisestä tulee rangaistus?

Vierailija
1031/1177 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset loivat noin pikkumaisen, kateellisen, katkeran, kostonhaluisen ja vihaisen Jumalan?

Omaksi kuvakseen?

Vierailija
1032/1177 |
04.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vastausta ap:n kysymykseen vielä löytynyt.

Vierailija
1033/1177 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ihan Piruuttaan?

Vierailija
1034/1177 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa sanotaan että sieltä ei saa poistaa mitään eikä lisätä mitään. Hirveä rangaistus odottaa sitä joka sellaista edes yrittää. Kuitenkin Raamatun kirjakokoelma on kokenut monia vaiheita vuosituhansien kuluessa. Kirjoja on hylätty, kirjoja on lisätty, jostakin löydetty lisää pergamenttikääröjä. Käännöksistä käännetty, ja käännöksestä käännetty nykykielelle. Alkukielestä käännetty ehkä virheellisesti.

Raamatun sisällöstä päättivät miespuoliset, koska eihän kirkon oppirakennelman kaikkein korkeimpina oppineina naisia ollut asiaan vaikuttamassa.

Eli miesten sanelemaa Raamattua me täällä nyt tulkkaamme, ja kaiken lisäksi kukin omalla tavallamme, oman uskontokuntamme tien viitoittamana ja sääntöjen pakottamana. Tai tulkkaamme suoraan Jumalalta, Korkeimmalta Auktoriteetilta, häneltä sanomia saaneena.

T. Nimimerkki Kyllä oppi ojaan kaataa

Vierailija
1035/1177 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Raamatussa sanota, että "Jumalan tahto on, että kaikki pelastuisivat"?

Vierailija
1036/1177 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään tietolähdettä, mistä löytyisi vastaus aloittajan kysymykseen. Jos valitsee uskovaisuuden, niin silloin on valittava myös sokeasti uskominen. On tuhansia ja tuhansia miksi-kysymyksiä, joihin ei löydy vastausta, vaikka lukisi Raamatun takaperin oikealta vasemmalle.

Kristittyjä on niin paljon kuitenkin, että sokeana uskomisen on hurjan moni valinnut. 

Tai sitten on kristittyjä, jotka eivät koskaan kyseenalaista oman uskontonsa oppirakennelmaa. Tai epäile Raamatun sanaa pilkunkaan vertaa.

Vierailija
1037/1177 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spoiler Alert: Jumala ei luonut ihmistä, vaan ihminen loi jumalia. 

Vierailija
1038/1177 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko syntyvyys laskenut Helvetissä? Tarvitaan siirtotyövoimaa.

Vierailija
1039/1177 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Raamatussa sanota, että "Jumalan tahto on, että kaikki pelastuisivat"?

Eipä ole kykenevä omaa tahtoaan toteuttamaan, vaikka pitäisi olla kaikkivoipa.

Vierailija
1040/1177 |
01.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus otsikon kysymykseen miksi on se, että ihmisen tulee tehdä itse tuo valinta. Uskollinen palvelija on vain sellainen, joka toimii vapaaehtoisesti, ei pakosta.

Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä. Sinun tahtosi, minun Jumalani (elohim), minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni." Ps. 40:8,9 

Miten voin valita uskon kun järki sanoo toista? Miksi jumala loi järjen, jos sen käyttämisestä tulee rangaistus?

Seuraus, ei rangaistus. Kaikesta seuraa jotakin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan