Miksi Jumala loi ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta välttyä helvetiltä?
Kalvinistit opettaa, että Jumala on määrännyt ennalta jokaisen ihmisen joko taivaaseen tai helvettiin eikä kukaan voi millään lailla vaikuttaa omaan tai kenenkään muunkaan iankaikkisuuskohtaloon.
Luterilaiset opettaa, että omaan ja/tai muiden iankaikkisuuskohtaloon voi ehkä vaikuttaa esim. tekemällä lähetystyötä, kastamalla lapsia, nauttimalla ehtoollista ja lukemalla Raamattua. Yksikään ihminen voi kuitenkaan tehdä uskonratkaisua tai tulla muutenkaan uskoon omasta ansiostaan, vaan Jumala on viime kädessä se joka lahjoittaa uskon ja ylläpitää uskoa. Jostain syystä Jumala ei kuitenkaan lahjoita tätä uskoa kaikille ja huolehdi siitä, että kaikki pääsisivät taivaaseen.
Moni muu protestanttinen suuntaus opettaa, että vaikka ihminen voi itse tehdä uskonratkaisun, kaikki ne jotka eivät eläessään kuule evankeliumia joutuu helvettiin.
Miksi Jumala on luonut sellaisia ihmisiä, joilla ei ole lainkaan mahdollisuutta välttyä helvetiltä? Miksei hän ole huolehtinut siitä, että kaikki ihmiset pelastuu tai kaikilla on ainakin mahdollisuus pelastua?
Kommentit (1177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille opetetaan, että uskomalla pääsee taivaaseen. Hiukan ihmetytti se, että rikolliselle, joka oli koko elämänsä tehnyt väärin, Jeesus lupasi ristillä taivaspaikan. Tuolla periaatteella kuka tahansa massamurhaaja voisi elämänsä päättyessä katumalla ja uskomalla päästä taivaaseen hurskaasti eläneiden joukkoon. Sellaisessa seurassako pitäisi viettää ikuisuus? Entä jossain sademetsän viidakoissa viattomana elelevä, joka ei ole koskaan kristinuskosta kuullutkaan? Hänkö muka joutuisi automaattisesti ilman uskoa helvettiin. Kyllä logiikka tökkii.
Kaikki me olemme tasa-arvoisia viimeisellä tuomiolla Jumalan edessä. Mukaanlukien ne, jotka eivät ole Jeesuksesta koskaan kuulleetkaan. Me taasen, jotka olemme ottaneet vastaan uudesti syntymisen ja uskonlahjan yritämme parhaamme elää Jumalan tahdon mukaista elämää. Siksi pelastus on meille varma.
Hyvin monet ihmis
Jumala on luonut jokaisen ateistin sellaiseksi että he eivät usko Häneen, tietäen etukäteen että näin käy.
Miksi kyseenalaistat Jumalan suunnitelmaa, koska selvästikin ateistien luomiselle oli syynsä joita sinä enkä minä voi käsittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus otsikon kysymykseen miksi on se, että ihmisen tulee tehdä itse tuo valinta. Uskollinen palvelija on vain sellainen, joka toimii vapaaehtoisesti, ei pakosta.
Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä. Sinun tahtosi, minun Jumalani (elohim), minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni." Ps. 40:8,9
Miten voin valita uskon kun järki sanoo toista? Miksi jumala loi järjen, jos sen käyttämisestä tulee rangaistus?
Seuraus, ei rangaistus. Kaikesta seuraa jotakin
Älä kiemurtele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille opetetaan, että uskomalla pääsee taivaaseen. Hiukan ihmetytti se, että rikolliselle, joka oli koko elämänsä tehnyt väärin, Jeesus lupasi ristillä taivaspaikan. Tuolla periaatteella kuka tahansa massamurhaaja voisi elämänsä päättyessä katumalla ja uskomalla päästä taivaaseen hurskaasti eläneiden joukkoon. Sellaisessa seurassako pitäisi viettää ikuisuus? Entä jossain sademetsän viidakoissa viattomana elelevä, joka ei ole koskaan kristinuskosta kuullutkaan? Hänkö muka joutuisi automaattisesti ilman uskoa helvettiin. Kyllä logiikka tökkii.
Kaikki me olemme tasa-arvoisia viimeisellä tuomiolla Jumalan edessä. Mukaanlukien ne, jotka eivät ole Jeesuksesta koskaan kuulleetkaan. Me taasen, jotka olemme ottaneet vastaan uudesti syntymisen ja uskonlahjan yritämme parhaamme elää Jumalan tahdon mukaista elämää. Siksi p
Minä en todellakaan kyseenalaista Jumalan suunnitelmaa. Olen vain pyöritellyt päässäni, että kaikki ateistit eivät ole sitä koko elämänsä. Raskaat ja vaikeat elämänkokemukset todellakin saa ihmisen polvilleen huutamaan Jumalan puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Minä en todellakaan kyseenalaista Jumalan suunnitelmaa. Olen vain pyöritellyt päässäni, että kaikki ateistit eivät ole sitä koko elämänsä. Raskaat ja vaikeat elämänkokemukset todellakin saa ihmisen polvilleen huutamaan Jumalan puoleen.
Riippuu varmaan ihmisestä. Itse olen käynyt läpi ystävän syövän, alle 30-vuotiaan serkun kuoleman sekä oman lapsen kuoleman, enkä missään vaiheessa ollut yhtään nykyistä (tai aiempaa) enempää tai vähempää ateisti. Jumalan puoleen huutaminen ei rehellisesti sanoen käynyt edes mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan ihmisestä. Itse olen käynyt läpi ystävän syövän, alle 30-vuotiaan serkun kuoleman sekä oman lapsen kuoleman, enkä missään vaiheessa ollut yhtään nykyistä (tai aiempaa) enempää tai vähempää ateisti. Jumalan puoleen huutaminen ei rehellisesti sanoen käynyt edes mielessä.
Jatkan vielä sen verran, että ei minulla ateistina ole syytä kriisissä huutaa Jumalan puoleen sen enempää kuin kristityllä on syytä kriisissä huutaa Krishnan puoleen. Et ole vakuuttunut, että Krishna on olemassa, sinulla ei ole tiedossa yhtäkään syytä ajatella, että Krishna saattaisi olla olemassa - ajatus Krishnan puoleen huutamisesta ei yksinkertaisesti edes pälkähtäisi päähäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki me olemme tasa-arvoisia viimeisellä tuomiolla Jumalan edessä. Mukaanlukien ne, jotka eivät ole Jeesuksesta koskaan kuulleetkaan. Me taasen, jotka olemme ottaneet vastaan uudesti syntymisen ja uskonlahjan yritämme parhaamme elää Jumalan tahdon mukaista elämää. Siksi p
Vastaukseni on poistettu, miksi ihmeessä? Minä en koskaan kyseenalaista Jumalan tahtoa tai mitä Hän on luonut. Kaikki ateistit eivät ole sitä elämänsä loppuun asti. Seiskakanavalla on ohjelmia, joissa nimenomaan ateistit ovat löytäneet Jumalan monesti epätoivoinsa viimeisenä keinona huutaa Jumalan puoleen ja pyytää Häneltä apua. Ketään em. ei käännytetä pois vaan otetaan avosylin vastaan.
Hyvin monet ihmiset ateisteina tarvitsevat sen verran paljon vaikeuksia, että Jumala saa heidät huutamaan puoleensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä sen verran, että ei minulla ateistina ole syytä kriisissä huutaa Jumalan puoleen sen enempää kuin kristityllä on syytä kriisissä huutaa Krishnan puoleen. Et ole vakuuttunut, että Krishna on olemassa, sinulla ei ole tiedossa yhtäkään
Sinua ei ole ilmeisesti vielä koeteltu tarpeeksi rankasti. Odota vaan, kunhan ikäännyt ja menetät paljon rakkaita lähimmäisiä ja ehkä joudut taloudellisesti tiukille. Vastaatko kielteisesti Jumalan kutsuun? Ei kannattaisi. Niitä elämän aikana tulevia kutsuja saat vain muutamia Jumalalta. Hän on hyvä ja rakastaa kaikkia.
Kyllä Jumala on olemassa. Mutta välttelin uskovien seuraan hakeutumista, koska ajattelin että haluan itse muodostaa käsitykseni ja oppia tuntemaan Jumalan, ettei kukaan pilaa sitä minulta koska jotkut mielivät opettamaan muita vaikka eivät edes itse ymmärrä täysin/oikein. Enää en koe uhkaavaksi jos joku tulee puhumaan minulle Jumalasta sillä itsellänikin on joku käsitys hänestä.
Sinua ei ole ilmeisesti vielä koeteltu tarpeeksi rankasti. Odota vaan, kunhan ikäännyt ja menetät paljon rakkaita lähimmäisiä ja ehkä joudut taloudellisesti tiukille. Vastaatko kielteisesti Jumalan kutsuun? Ei kannattaisi. Niitä elämän aikana tulevia kutsuja saat vain muutamia Jumalalta. Hän on hyvä ja rakastaa kaikkia.
Voi kuinka piehtaroitkaan hurskaassa kaikkitietävyydessäsi ja selkeässä vahingoniloisuudessasi tietäessäsi, että vastaväittäjäsi joutuu helvettiin, mutta sinä pääset taivaaseen. Ja oikein toivot hänelle lisää, vaikeuksia ja ikävyyksiä.
Saatat olla luulevaisuudessasi vankka, mutta muuten kyllä ikävä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä sen verran, että ei minulla ateistina ole syytä kriisissä huutaa Jumalan puoleen sen enempää kuin kristityllä on syytä kriisissä huutaa Krishnan puoleen. Et ole vakuuttunut, että Kris
No niinkuin sanottu niin olen jo lapseni joutunut hautaamaan, en usko että sen rinnalla oikein mikään on liikaa, jollen sitten joudu hautaamaan lisää lapsia. Sen verran köyhäkin olen ollut, että jos en nyt suorastaan kodittomaksi ja nälkää näkemään päädy niin vaikea nähdä kovinkaan paljoa pahempaa tulevaisuudessa.
Mutta tässä keskustelussa on kaksi fundamentaalista virhettä.
Voisitko koskaan olla niin pahoissa vaikeuksissa, että huutaisit Krishnaa apuun? Et, koska käsityksesi mukaan Krishna ei ole olemassa, sinulla ei ole syytä olettaa, että Krishna voisi olla olemassa, joten et pysty näkemään hänen peräänsä huutelusta olevan mitään hyötyä. Ei sinulle tulisi Krishnan huutelu edes mieleen. Voisin tuohon tekstiin vaihtaa "sinä"-sanan tilalle "minä" ja "Krishnan" tilalle "Jumala", ja teksti olisi aivan yhtä totta.
Toinen virhe on se, että minä näen Jumalaan ja tuonpuoleiseen turvautumisen vähän vastaavana kuin syöpäsairas uskottelisi itselleen, että ei sairasta syöpää. Voihan siitä tulla parempi mieli, mutta totuus ei siitä muutu. Kyse on ikään kuin psykologisesta oikopolusta normaaliin toimintakykyyn. Suruprosessi ohitetaan pikakelauksella uskottelemalla itselle, että ei oikeastaan ole syytä surra. Minä selvisin itkemällä ja ulvomalla. Selvisin ajattelemalla ja prosessoimalla. Selvisin keskustelemalla läheisten ja psykologin kanssa. Uskon, että tämän prosessin läpikäymisestä on ollut minulle enemmän hyötyä kuin olisi ollut siitä, että olisin uskotellut itselleni, että kunhan kuolen niin tyttäreni on minua vastassa taivaassa.
Ei ole mitään Jumalaa eikä mitään helvettiä.
Vain epätoivoiset reppanat uskovat näihin.
Raamatussa sanotaan, että Jumala haluaa kaikkien pelastuvan. Uskon, että niin käy, koska Jumala täyttää oman tahtonsa. Hänhän on Jumala.
Vierailija kirjoitti:
Raamatussa sanotaan, että Jumala haluaa kaikkien pelastuvan. Uskon, että niin käy, koska Jumala täyttää oman tahtonsa. Hänhän on Jumala.
Hän on jo näyttänyt oman tahtonsa: usko Jeesukseen Kristukseen ja siihen että syntisi on sovitettu; rakasta Jumalaa kaikesta sydämestäsi, mielestäsi ja sielustasi; rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi.
Taivaaseen ei haluta tahran tahraa, ei pahuutta. Siksipä uskomalla Jeesuksen uhriin, on meillä kaikilla mahdollisuus pelastua ja sitä Jumala tosiaan haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Raamattu on väite, ei todiste.
Kyllä kaikilla on mahdollisuus pelastua. Roomalaiskirje 2:14.
Jos Jumala haluaa kaikkien pelastuvan, kaikki pelastuvat.
Jos kaikki eivät pelastu, Jumala ei halua kaikkien pelastuvan.
Vaihtoehtoisesti, jos Jumala haluaa kaikkien pelastuvan, mutta kaikki eivät pelasti, Jumala ei ole kaikkivaltias.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoisesti, jos Jumala haluaa kaikkien pelastuvan, mutta kaikki eivät pelasti, Jumala ei ole kaikkivaltias.
Jumala antoi vapaan valinnan ja vaihtoehdon. Ei Hän ole diktaattori, joka pakottaa rakastamaan.
Onneksi nuo säännöt ovat vain ihmisille. Itsehän olen gilalisko. Vältyn monelta pascanjauhannalta.
-Apistevisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala antoi vapaan valinnan ja vaihtoehdon. Ei Hän ole diktaattori, joka pakottaa rakastamaan.
Jos valitsen syödä vaniljajäätelöä mansikkajäätelön sijaan, eikä minulla ole tietoa siitä, että mansikkajäätelöä on saatavilla, olenko valinnut vapaasti syödä vaniljajäätelöä mansikkajäätelön sijaan?
Kaikki me olemme tasa-arvoisia viimeisellä tuomiolla Jumalan edessä. Mukaanlukien ne, jotka eivät ole Jeesuksesta koskaan kuulleetkaan. Me taasen, jotka olemme ottaneet vastaan uudesti syntymisen ja uskonlahjan yritämme parhaamme elää Jumalan tahdon mukaista elämää. Siksi pelastus on meille varma.
Hyvin monet ihmiset eivät kuuntele Jumalan kutsua luokseen ja uskomaan Häneen. Siksi on ateisteja. Kyllä Jumalalla on keinonsa laittaa uppiniskaisemmat luupäät polvilleen ja anomaan Jeesusta elämäänsä ja sen he myös saavat.
Se ristillä oleva rikollinen osoitti uskovansa Jeesuksen jumaluuteen, joten pelastui viime tingassa,
Alunperin Jumala teki helvetin saatanalle ja hänen demoneilleen. Kukaan elävä ei aivan varmasti tiedä, joutuuko ihmisiä sinne tosiaanki.