Miksi Jumala loi ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta välttyä helvetiltä?
Kalvinistit opettaa, että Jumala on määrännyt ennalta jokaisen ihmisen joko taivaaseen tai helvettiin eikä kukaan voi millään lailla vaikuttaa omaan tai kenenkään muunkaan iankaikkisuuskohtaloon.
Luterilaiset opettaa, että omaan ja/tai muiden iankaikkisuuskohtaloon voi ehkä vaikuttaa esim. tekemällä lähetystyötä, kastamalla lapsia, nauttimalla ehtoollista ja lukemalla Raamattua. Yksikään ihminen voi kuitenkaan tehdä uskonratkaisua tai tulla muutenkaan uskoon omasta ansiostaan, vaan Jumala on viime kädessä se joka lahjoittaa uskon ja ylläpitää uskoa. Jostain syystä Jumala ei kuitenkaan lahjoita tätä uskoa kaikille ja huolehdi siitä, että kaikki pääsisivät taivaaseen.
Moni muu protestanttinen suuntaus opettaa, että vaikka ihminen voi itse tehdä uskonratkaisun, kaikki ne jotka eivät eläessään kuule evankeliumia joutuu helvettiin.
Miksi Jumala on luonut sellaisia ihmisiä, joilla ei ole lainkaan mahdollisuutta välttyä helvetiltä? Miksei hän ole huolehtinut siitä, että kaikki ihmiset pelastuu tai kaikilla on ainakin mahdollisuus pelastua?
Kommentit (1177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan että sulla on paljon rahaa. Haluat jakaa sitä köyhille.
Näet etukäteen kaikki mahdolliset vaihtoehdot miten kukin köyhä saamansa lahjan käyttää. Osa käyttää sen hyvin hyödyksi ja osa jatkaa vaan samaa tuhoaan huolimatta siitä miten paljon rahaa annat.
Valitsetko silloin ne joille sitä annat?
Ja olen siis itse luonut ne köyhät käyttäytymään kuten käyttäytyvät? Ja lupaan toisen käden tietona antaa rahaa niille, jotka rakastavat minua ja palvovat minua? Ja ne jotka ovat saaneet rahaa, eivät kykene todistamaan saaneensa rahaa, eivätkä ilman jääneet kykene todistamaan jääneensä ilman?
Jos olisit köyhä, niin miten käyttäytyisit? Mitään todisteita minusta saatikka r
Pääset jopa helpommalla, sinua ei vainota eikä t apeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Kyllähän Hän kertookin. Oletko lukenut yhtäkään evankeliumia?
Eikä kerro. Evankeliumit ovat kirjoittajiensa tarinoita, eikä ole olemassa mitään todistetta, että ne olisivat Aku Ankkaa todellisempia.
Jumala ei kerro mitään. Jotkut väittävät vanhojen ihmiskirjoitusten olevan hänen vaikutuksestaan kirjoitettuja. Vaikka väite pitäisi paikkaansa, ei Jumala silloinkaan itse kerro mitään. Minä en usko sen pitävän paikkaansa, eikä niihin uskomattomuus ole siksi mikään valinta olla pelastumatta. Ei sen enenpää, kuin sinun päätös olla liillumatta pelkästään vasemmalla jalalla hyppien.
Jumala jos olisi totta ja kaikkivaltias, ymmärtäisi uskomisen mahdottumuuden ja kertoisi itse asiansa.
Lukisit sitä Raama
Et voi sivuuttaa Raamattua jos Jumalasta haluat puhua. Olet heikko trolli.
Uskovainen taas ei voi sivuuttaa velvollisuuttaan osoittaa Raamatun olevan luotettava tietolähde, mikäli hän haluaa vedota siihen keskusteltaessa syistä uskoa tai olla uskomatta. Toistaiseksi minulla ei ole yhtään sen parempaa syytä ottaa Raamatun sisältöä tosissaan kuin sinulla on ottaa tosissaan vaikka Bhagavad Gitaa tai Hubbardin Dianetiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näet etukäteen kaikki mahdolliset vaihtoehdot miten kukin köyhä saamansa lahjan käyttää. Osa käyttää sen hyvin hyödyksi ja osa jatkaa vaan samaa tuhoaan huolimatta siitä miten paljon rahaa annat.
Ja olen siis itse luonut ne köyhät käyttäytymään kuten käyttäytyvät? Ja lupaan toisen käden tietona antaa rahaa niille, jotka rakastavat minua ja palvovat minua? Ja ne jotka ovat saaneet rahaa, eivät kykene todistamaan saaneensa rahaa, eivätkä ilman jääneet kykene todistamaan jääneensä ilman?
Jos olisit köyhä, niin miten kä
Pääset jopa helpommalla, sinua ei vainota eikä t apeta.
On huomattavasti helpompaa säilyttää usko läpi äärellisen määrän maallista tuskaa jos on saanut riittävät todisteet uskotun väitteen totuuden puolesta kuin on saavuttaa uskoa ilman todisteen murustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen siis itse luonut ne köyhät käyttäytymään kuten käyttäytyvät? Ja lupaan toisen käden tietona antaa rahaa niille, jotka rakastavat minua ja palvovat minua? Ja ne jotka ovat saaneet rahaa, eivät kykene todistamaan saaneensa rahaa, eivätkä ilman jääneet kykene todistamaan jääneensä
Niin, sitä se uskovan kilvoittelu muun muassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Kyllähän Hän kertookin. Oletko lukenut yhtäkään evankeliumia?
Eikä kerro. Evankeliumit ovat kirjoittajiensa tarinoita, eikä ole olemassa mitään todistetta, että ne olisivat Aku Ankkaa todellisempia.
Jumala ei kerro mitään. Jotkut väittävät vanhojen ihmiskirjoitusten olevan hänen vaikutuksestaan kirjoitettuja. Vaikka väite pitäisi paikkaansa, ei Jumala silloinkaan itse kerro mitään. Minä en usko sen pitävän paikkaansa, eikä niihin uskomattomuus ole siksi mikään valinta olla pelastumatta. Ei sen enenpää, kuin sinun päätös olla liillumatta pelkästään vasemmalla jalalla hyppien.
Jumala jos olisi totta ja kaikkivaltias, ymmärtäisi uskomisen mahdottumuuden ja kertoisi itse a
Uskovalle Raamattu on Jumalan ilmoitus, yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama kutsutko sitä uskovaisten kilvoitteluksi, peikkojen piirileikiksi vai astraaliolentojen avaruusmatkaksi, oleellista oli se, että valintatilanteet ovat erittäin kaukana tasa-arvoisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama kutsutko sitä uskovaisten kilvoitteluksi, peikkojen piirileikiksi vai astraaliolentojen avaruusmatkaksi, oleellista oli se, että valintatilanteet ovat erittäin kaukana tasa-arvoisesta.
Eivätkä ole. Kuka tahansa voi alkaa elää Jumalan tahdon mukaan.
"Uskovalle Raamattu on Jumalan ilmoitus, yksinkertaista."
Kysymys kuuluu, onko uskovainen episteemisesti oikeutettu uskomaan noin ja jos on, niin mikä on tuo oikeutus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen siis itse luonut ne köyhät käyttäytymään kuten käyttäytyvät? Ja lupaan toisen käden tietona antaa rahaa niille, jotka rakastavat minua ja palvovat minua? Ja ne jotka ovat saaneet rahaa, eivät kykene todistamaan saaneensa rahaa, eivätkä ilman jääneet kykene todistamaan jääneensä
Uskoa tarvitsee vain sinapin siemenen verran.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuuluu, onko uskovainen episteemisesti oikeutettu uskomaan noin ja jos on, niin mikä on tuo oikeutus?
Höm, uskonvapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule kun ei kukaan kiusallaan ole uskomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos uskomme ukon omaa kertomusta, Paavali metsästi kristittyjä roomalaisten laskuun kunnes Jumala antoi hänelle täysin pyytämättä ja yllättäen ilmestyksen Damaskoksen tiellä. Minä en ole koskaan kokenut tuollaista, tai mitään muutakaan, ilmestystä. En voi ymmärtää, miten kuvittelet "valintatilanteen" (tosiasiassa uskomuksiaan ei voi valita, vaan kysymys on tahdosta riippumattomasta vakuuttumisen prosessista) olevan tasa-arvoinen, jos toiselle annetaan ilmestys täysin pyytämättä ja yllättäen ilman mitään erityistä syytä, jolla tämä ilmestys olisi "ansaittu" ja toiselle ei.
Kysymys on hiukan samantapaisesta asiasta kuin siinä, että jos kristinusko on totta, niin synnyinpaikkasi maantieteellinen sijainti on luotettavin tilastollinen indikaattori siitä, pääsetkö taivaaseen vai et. Jos olet syntynyt Tulsassa, pääset taivaaseen huomattavasti todennäköisemmin kuin jos olet syntynyt Tangierissa, ihan siksi, että Tulsassa huomattavan suuri osa väestöstä koko elämäsi ajan kertoo sinulle, että kristinusko on totta ja muu on saatallista valetta, kun taas Tangierissa huomattavan suuri osa väestöstä koko elämäsi ajan kertoo sinulle, että islam on totta ja muu on saatanallista valetta. Vähintään nämä lähtökohdat ovat hirvittävän epätasa-arvoiset, ja ihminen itse on täysin kyvytön vaikuttamaan lähtökohtiin yhtään millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höm, uskonvapaus.
Episteemisellä oikeutuksella ei ole sen kanssa mitään tekemistä.
Uskon, että Alexander Stubb on Suomen presidentti. Tämän uskomuksen oikeutus on se, että luotettavaksi tiedetyt tietolähteet kertovat asian olevan näin, esim. tasavallan presidentin kanslia. Mikäli en halua luottaa pelkästään tietolähteisiin, voin periaatteessa hankkiutua tapaamaan presidenttiä itse, ja todeta hänen muistuttavan ulkoisesti, ääneltään ja puhetavaltaan sitä henkilöä, jonka tunsin tiedoitusvälineiden kautta Alexander Stubbina jo ennen presidentinvaaleja. Vaikka nämä eivät indikoi uskomuksen totuutta loogisella välttämättömyydellä, ne tarjoavat riittävän todistusaineiston uskomukselleni, että Alexander Stubb on Suomen presidentti, ja olen siksi oikeutettu uskomaan noin.
Klassisen tiedon analyysin uskomus on tietoa jos ja vain jos uskomus on sekä tosi että oikeutettu. Vaikka meillä voi olla uskomuksia, jotka ovat tosia mutta eivät oikeutettuja, ei rationaalisuuden puitteissa pidä uskoa oikeuttamattomia väitteitä koska niiden totuudesta ei ole riittävää indikaatiota. Uskomuksien totuuteen meillä ei yleensä ole välitöntä, loogisesti välttämätöntä pääsyä ja siksi uskomusten oikeutus on näistä kahdesta kriteeristä lähes poikeuksetta se kriteeri, johon tarkastelu kannattaa kohdistaa.
Kurjaa, että henkisesti heikkoja ihmisiä johdetaan uskontojen avulla harhaan.
Loputtomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnon suuntauksia jotka ovat ihmiset päättäneet.
Eli noudata 10 käskyä ja rakkauden kaksoiskäskyä.
Raamattussa on paljon enemmän kuin 10 käskyä.
Raamatussa on vain 11 käskyä: Kymmenen Käskyä ja Lähetyskäsky.
Kymmenen Käskyä löytyvät Vanhasta testamentista ja lähetyskäsky on ainoa, jonka Jeesus antoi.
Miksi "jumala" loi keskustelupalstan, jolle ei saa kirjoittaa mitään? Tai jos kirjoittaakin, se poistetaan saman tien?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Jumala haluaa kaikkien pelastuvan, kaikki pelastuvat.
Jos kaikki eivät pelastu, Jumala ei halua kaikkien pelastuvan.
Vaihtoehtoisesti, jos Jumala haluaa kaikkien pelastuvan, mutta kaikki eivät pelasti, Jumala ei ole kaikkivaltias.
Mikä muka estää kaikkivaltiasta Jumalaa haluamasta samanaikaisesti sitä, että kaikki pelastuisivat, ja sitä että jokainen ihminen saa itse päättää ottaako hän pelastuksen vastaan?
Kukaan ei sitä saa itse päättää, eikä Jumala sitä kenellekään tarjoa. Sinä väität näin olevan, mutta se ei tee siitä totta. Voin vaatia sinua kulkemaan tästä lähtien pelkästään vasemmalla jalalla hyppien, koska keltainen yksisarvinen ei muuten päästä sinua Paratiisiin. Et voi mistään tietää, onko se totta vai ei. Kun et usko, et silti valitse olla pelastumatta, koska sinun mielestäsi tuo on täyttä hölynpölyä. Minä en usko Raamatun kertoman tarinan olevan totta, joten sen käskyjen noudattamatta jättäminen ei ole valinta hylätä pelastusta, vaan hölynpölyn noteeraamatta jättämistä. Samaa virheellistä argumenttia jotkut uskovat sokeasti kuorossa toistelevat, vaikka "vapaa tahto" ei pidä vettä siivilää paremmin. Vapaasta tahdostaan ihmiset valitsevat tuhansia erilaisia uskontoja luullessaan niiden avulla pelastuvansa. Miksi Jumala sallisi heidän valita väärin?
Kaikkivaltias Jumala ymmärtäisi tämän ja siksi kertoisi jokaiselle pelastuksen ehdot itse, jos haluaisi jokaisen oman valintansa kautta pelastuvan.
Tuo ei liittyy mitenkään siihen mitä kirjoitin. Minä en sanonut, millä tavalla Jumala antaa ihmisille mahdollisuuden pelastua tai onko Jumalaa edes olemassa. Otin kantaa vain tähän valheelliseen väitteeseen:
"Jos Jumala haluaa kaikkien pelastuvan, kaikki pelastuvat.
Jos kaikki eivät pelastu, Jumala ei halua kaikkien pelastuvan.
Vaihtoehtoisesti, jos Jumala haluaa kaikkien pelastuvan, mutta kaikki eivät pelasti, Jumala ei ole kaikkivaltias."
Vastasin siihen kysymällä: Mikä muka estää kaikkivaltiasta Jumalaa haluamasta samanaikaisesti sitä, että kaikki pelastuisivat, ja sitä että jokainen ihminen saa itse päättää ottaako hän pelastuksen vastaan?
Osaatko vastata kysymykseeni vai myönnätkö, että Jumala voi olla kaikkivaltias vaikka hän tahtoisi kaikkien pelastuvan mutta kaikki eivät silti pelastu?
Suurin osa kristityistä kuuluu sellaisiin kirkkoihin jotka opettaa, että myös sellaiset ihmiset voivat pelastua, jotka eivät usko Jeesukseen eivätkä kuulu mihinkään kristilliseen kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnon suuntauksia jotka ovat ihmiset päättäneet.
Eli noudata 10 käskyä ja rakkauden kaksoiskäskyä.
Raamattussa on paljon enemmän kuin 10 käskyä.
Raamatussa on vain 11 käskyä: Kymmenen Käskyä ja Lähetyskäsky.
Kymmenen Käskyä löytyvät Vanhasta testamentista ja lähetyskäsky on ainoa, jonka Jeesus antoi.
Olen lukenut, että Jeesus ei koskaan mitään lähetyskäskyä olisi antanut, olivathan opetuslapset aika pitkään sitä mieltä, että kristinuskosta kerrotaan vain toisille juutalaisille.
Onko minun mahdollisuuteni valita tasa-arvoinen esim. Paavalin tai Jeesuksen opetuslapsien kanssa?