Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Jumala loi ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta välttyä helvetiltä?

Vierailija
19.04.2024 |

Kalvinistit opettaa, että Jumala on määrännyt ennalta jokaisen ihmisen joko taivaaseen tai helvettiin eikä kukaan voi millään lailla vaikuttaa omaan tai kenenkään muunkaan iankaikkisuuskohtaloon.

Luterilaiset opettaa, että omaan ja/tai muiden iankaikkisuuskohtaloon voi ehkä vaikuttaa esim. tekemällä lähetystyötä, kastamalla lapsia, nauttimalla ehtoollista ja lukemalla Raamattua. Yksikään ihminen voi kuitenkaan tehdä uskonratkaisua tai tulla muutenkaan uskoon omasta ansiostaan, vaan Jumala on viime kädessä se joka lahjoittaa uskon ja ylläpitää uskoa. Jostain syystä Jumala ei kuitenkaan lahjoita tätä uskoa kaikille ja huolehdi siitä, että kaikki pääsisivät taivaaseen.

Moni muu protestanttinen suuntaus opettaa, että vaikka ihminen voi itse tehdä uskonratkaisun, kaikki ne jotka eivät eläessään kuule evankeliumia joutuu helvettiin.

Miksi Jumala on luonut sellaisia ihmisiä, joilla ei ole lainkaan mahdollisuutta välttyä helvetiltä? Miksei hän ole huolehtinut siitä, että kaikki ihmiset pelastuu tai kaikilla on ainakin mahdollisuus pelastua?

Kommentit (1177)

Vierailija
1001/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin setämiehet jotain järkevää olis keksineet

Ei milloinkaan. Miksi sinä heidät tuot ketjuun?

Vierailija
1002/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkitietävä kaikkivoipa Jumala määritelmällisesti tietää ennalta kuka päätyy taivaaseen ja kuka manalan majoille.

Eli joko asia on ennalta määrätty tai Jumala ei ole kaikkivoipa. Loogisesti näin on pakko olla.

Olet väärässä. Aika on fysikaalinen suure, joka on osa Jumalan luomaa maailmaa. Jumala ei ole sidottu ainakaan tämän maailman aikaan, koska tämä maailma on vain osa todellisuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkitietävä kaikkivoipa Jumala määritelmällisesti tietää ennalta kuka päätyy taivaaseen ja kuka manalan majoille.

Eli joko asia on ennalta määrätty tai Jumala ei ole kaikkivoipa. Loogisesti näin on pakko olla.

Olet väärässä. Aika on fysikaalinen suure, joka on osa Jumalan luomaa maailmaa. Jumala ei ole sidottu ainakaan tämän maailman aikaan, koska tämä maailma on vain osa todellisuudesta.

Tämä on meidän todellisuutemme ihmisen elämässä ja siksi todellinen todellisuus. Tämä helvetti täällä on todellisuus.

Vierailija
1004/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elätkö sinä todellisuudessa vai tarvitsetko herätysliikettä? Millainen liikku saisi silmiäsi auki ja minkä suhteen sitä tarvitsisit mahdollisesti?

Vierailija
1005/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näetkö totuudellisesti?

Vierailija
1006/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhat sivua pelkkää lätinää, eikä kysymys ole millään tavalla edes totta. Jokaisella on mahdollisuus välttyä helvetiltä (mitä se nyt sitten lopulta tarkoittaakaan). Ihminen tekee elämässä valintoja. Niiltä, joilla on enemmän ymmärrystä myös vaaditaan enemmän. Niiltä, joilla on vähemmän ymmärrystä ja tietoa vaaditaan vähemmän. Predestinaatio-oppi on joka tapauksessa harhaoppi. 

Vierailija
1007/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksytkö elämän ja sen kaiken raadollisuudenkin vieläpä oikeasti???

Vierailija
1008/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuhat viestiä tietenkin, ei tuhat sivua.

Vierailija
1009/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuhat viestiä tietenkin, ei tuhat sivua.

Selailemme sivusta sivuun tätä samaa paskaa. Milloin pääsemme viimeisiin sanoihin ja mitä ne mahtaisivat olla tämän aiheen suhteen?

Vierailija
1010/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5. Mooseksen kirja

"Teidän tulee totella Herraa, Jumalaanne, ja noudattaa kaikkia hänen käskyjään ja säädöksiään, jotka on kirjoitettu tähän lain kirjaan. Silloin te palaatte taas Herran luo koko sydämestänne ja sielustanne.

Tämä laki, jonka minä teille nyt annan, ei ole liian vaikea, ei etäinen eikä salattu. Se ei ole taivaassa, niin että joutuisitte sanomaan: Kuka nousee meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen ja ilmoittaa sen meille, jotta voisimme sitä noudattaa? Se ei myöskään ole meren takana, niin että joutuisitte sanomaan: Kuka käy hakemassa sen meren takaa ja ilmoittaa sen meille, jotta voisimme sitä noudattaa? Se on aivan teidän lähellänne, teidän suussanne ja sydämessänne, valmiina noudatettavaksi."

"Minä olen tänään pannut teidän valittavaksenne elämän ja kuoleman, menestyksen ja tuhon. Jos te noudatatte Herran, Jumalanne, lakia, jonka minä teille nyt annan, ja jos rakastatte Herraa, vaellatte hänen teitään ja noudatatte hänen käskyjään, säädöksiään ja määräyksiään, te saatte elää."

"Taivas ja maa ovat todistajinani, kun nyt sanon: Minä olen pannut teidän valittavaksenne elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Valitkaa siis elämä, että te ja teidän jälkeläisenne saisitte elää. Rakastakaa Herraa, Jumalaanne, totelkaa häntä ja pysykää hänelle uskollisina."

Vierailija
1011/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5. Mooseksen kirja

"Teidän tulee totella Herraa, Jumalaanne, ja noudattaa kaikkia hänen käskyjään ja säädöksiään, jotka on kirjoitettu tähän lain kirjaan. Silloin te palaatte taas Herran luo koko sydämestänne ja sielustanne.

Tämä laki, jonka minä teille nyt annan, ei ole liian vaikea, ei etäinen eikä salattu. Se ei ole taivaassa, niin että joutuisitte sanomaan: Kuka nousee meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen ja ilmoittaa sen meille, jotta voisimme sitä noudattaa? Se ei myöskään ole meren takana, niin että joutuisitte sanomaan: Kuka käy hakemassa sen meren takaa ja ilmoittaa sen meille, jotta voisimme sitä noudattaa? Se on aivan teidän lähellänne, teidän suussanne ja sydämessänne, valmiina noudatettavaksi."

"Minä olen tänään pannut teidän valittavaksenne elämän ja kuoleman, menestyksen ja tuhon. Jos te nouda

Se mikä ensin annettiin Israelin kansalle, koskee koko ihmiskuntaa. Moraalilaki. Se on kirjoitettu jokaisen sisimpään, niin, että viidakossa kasvanutkin pysty luonnollisella tavalla erottamaan mikä on oikein ja väärin. 

Vierailija
1012/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirje roomalaisille

"Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii. Silloin pakanat, vaikkei heillä lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. Näin he osoittavat, että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä. Siitä todistaa heidän omatuntonsakin, kun heidän ajatuksensa syyttävät tai myös puolustavat heitä."

Vierailija
1013/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeremia 31

"Tulee aika, sanoo Herra, jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa. Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.

Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei kukaan enää opeta toista, veli ei opeta veljeään sanoen: Oppikaa tuntemaan Herra! Sillä kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut, sanoo Herra. Minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejään."

Vierailija
1014/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä olen tänään pannut teidän valittavaksenne elämän ja kuoleman, menestyksen ja tuhon. Jos te noudatatte Herran, Jumalanne, lakia, jonka minä teille nyt annan, ja jos rakastatte Herraa, vaellatte hänen teitään ja noudatatte hänen käskyjään, säädöksiään ja määräyksiään, te saatte elää."

Usko ei siis riitä, vaan lisäksi vaaditaan käskyjen, säädösten ja määräysten noudattamista?

Vierailija
1015/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se mikä ensin annettiin Israelin kansalle, koskee koko ihmiskuntaa. Moraalilaki. Se on kirjoitettu jokaisen sisimpään, niin, että viidakossa kasvanutkin pysty luonnollisella tavalla erottamaan mikä on oikein ja väärin. "

Tieto oikeasta ja väärästä annettiin raamatun mukaan ihmiselle jo aikojen alussa, kun Adam ja Eeva karkoitettiin paratiisista.

Mooseksen saamat kymmenen käskyä eivät ole moraalinen tieto hyvästä ja pahasta. Se on ulkoapäin annettu laki, jota noudattamalla tietysti ihminen toimisi moraalisesti oikein.  Vanha testamentti kuitenkin kertoo, miten surkeasti israelilaiset epäonnistuivat sen noudattamisessa.

Kymmenen käskyä ohjaa siihen mikä on oikein ja väärin. Kyky siihen on ihmisen sisällä, kyky hyvään ja pahaan. Ihmisen taipumus pahaan on kuitenkin niin suuri, että tarvittiin selkeä laki muistuttamaan mikä on oikein. 

Vierailija
1016/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirje roomalaisille

"Pakanakansatkin, joilla ei ole lakia, saattavat luonnostaan tehdä, mitä laki vaatii. Silloin pakanat, vaikkei heillä lakia olekaan, ovat itse itselleen laki. Näin he osoittavat, että lain vaatimus on kirjoitettu heidän sydämeensä. Siitä todistaa heidän omatuntonsakin, kun heidän ajatuksensa syyttävät tai myös puolustavat heitä."

Tuo ei liity mitenkään siihen, onko kaikilla maailman ihmisillä kaikkina aikoina mahdollisuus pelastua.

Kyllä liittyy. "Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." Mitä se Jumalan rakastaminen viime kädessä on? Se on tahtoa tehdä oikein elämässä. Kristillisessä mielessä oikein. Ihminen, joka ei ole kuullut kristinuskosta saattaa luonnostaan elää Jumalan tahdon mukaista elämää, koska lain vaatimus on jokaisen sisällä, omassatunnossa. Jumala on paitsi täydellinen rakkaus myös täydellinen oikeudenmukaisuus. Ei yksikään ihminen saa elämänsä perusteella epäoikeudenmukaista tuomiota, se on varma asia. Jos vajavainen ihminen kykenee oikeudenmukaisuuteen, niin eikö Jumalan oikeudenmukaisuus ole aivan eri tasolla? Ei ihmisten tarvitse tietää kaikkia yksityiskohtia pelastukseen liittyen, se ei ole mahdollista. Ihmisten tehtävä on tarjota kristinuskon sanomaa mahdollisimman monelle ja jättää tuomio Jumalalle.

Vierailija
1017/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt eletään uuden liiton aikaa. Mooseksen aika päättyi jo pari tuhatta vuotta taaksepäin. Kaiken päälle Mooseksen laki ei edes annettu Suomessa noudatettavaksi, vaan laki oli voimassa ainoastaan Israelin porttien sisäpuolella.

Kymmenen käskyä oli osa Mooseksen lakia, lain kivisydän ja kuoleman laki. Pelkkä kymmenen käsky noudattaminen ei riitä, vaan lakiin kuuluu satoja muita määräyksiä, joita pitää noudattaa.

Mooses ja Jeesus ovat eri henkilö, eikä Jeesuksen käskyt ole samat kuin Mooseksen laki. Kymmenen käskyä kuului Mooseksen lakiin, joka tehtiin Siinailla vain juutalaisten kanssa.

Sana todistaa: Olihan tosin ensimmäiselläkin liitolla jumalanpalvelussäännöt ja maallinen pyhäkkö...siinä oli kultainen suitsutusalttari ja liiton arkki, yltympäri kullalla päällystetty, jossa säilytettiin kultainen mannaa sisältävä astia ja Aaronin viheriöinyt sauva ja liiton taulut.

Eli ensimmäiseen liittoon kuuluivat; manna ja Aaronin ylipappeus ja liiton taulut. Kymmenen käskyä kuuluivat Sanan mukaan ensimmäiseen, toisin sanoen vanhaan liittoon.

Sana todistaa liittoja olevan kaksi: Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar; sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen. Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.

Onko liian vaikea ymmärtää???

Hebrelaiskirjeessä on kirjoitettu: te ette ole käyneet sen vuoren tykö, jota voidaan käsin koskea ja joka tulessa palaa, ettekä synkeyden, ette pimeyden, ette myrskyn, ette pasunan kaiun ettekä äänen tykö, joka puhui niin, että ne, jotka sen kuulivat, pyysivät, ettei heille enää puhuttaisi... ja niin hirmuinen oli se näky, että Mooses sanoi: "Minä olen peljästynyt ja vapisen". Ne, jotka haluavat seurata Jeesusta eivät käy Siinain vuorella astuakseen Mooseksen lakiliittoon.

Vaan ne, jotka seuraavat Jeesusta käyvät Sanan mukaan: vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin tykö, ja kymmenien tuhansien enkelien tykö, taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,

ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen, tykö, ja vihmontaveren tykö, joka puhuu parempaa kuin Aabelin veri.

Mooses oli vanhan liiton välimies ja Jeesus on uuden liiton välimies.

Uuden liiton lakia ei ole kirjoitettu kivitauluihin, vaan te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin.

Jeesus itse sanoo: minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.

Omilleen Jeesus lupaa antaa toisen opettajan ja puolustajan, Pyhän Hengen, Mooses ei ole uuden liiton opettaja.

Vierailija
1018/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus otsikon kysymykseen miksi on se, että ihmisen tulee tehdä itse tuo valinta. Uskollinen palvelija on vain sellainen, joka toimii vapaaehtoisesti, ei pakosta.

Silloin minä sanoin: "Katso, minä tulen; kirjakääröön on kirjoitettu, mitä minun on tehtävä. Sinun tahtosi, minun Jumalani (elohim), minä teen mielelläni, ja sinun lakisi on minun sydämessäni." Ps. 40:8,9 

Vierailija
1019/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon mukaan hyvät ihmiset pääsee taivaaseen ja vähemmät hyvät joutuu helvettiin riippumatta siitä, uskovatko he Jeesukseen vai eivät. Eikö se ole ristiriidassa Raamatun opetusten kanssa?

Olen eri, mutta mikä on hyvä ja mikä paha ihminen? Onko sellainen ihminen hyvä, joka tekee hyviä tekoja itsekkäistä syistä: esim. ruokkii nälkäisiä saadakseen osakseen muiden arvostusta, vaikka hänelle olisi todellisuudessa yhdentekevää kuolevatko köyhät nälkään? Onko sellainen ihminen paha, joka tekee jotain väärää mutta alkaa sen jälkeen katua ja haluaa kovasti korvata tekemänsä vääryyden?

Vaikka ihminen ei pelastu omien tekojensa ansiosta, en ole löytänyt Raamatusta sellaista opetusta, jonka mukaan sillä mitä ihminen tekee ei olisi mitään merkitystä pelastuksen kannalta. Kuten Paavali kirjoitti: "Siksi, rakkaat ystävät, niin kuin olette aina totelleet minua, kun olen ollut luonanne, totelkaa vielä enemmän nyt, kun olen poissa: tehkää peläten ja vavisten työtä pelastuaksenne. Jumala saa teissä aikaan sen, että tahdotte tehdä ja myös teette niin kuin on hänen hyvä tarkoituksensa." (Fil. 2:12-13)

Vierailija
1020/1177 |
11.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika on merkityksetön asia tässä yhtälössä. Väitetty jumala tietää kaiken niin menneisyystä kuin tulevaisuudesta. Joten kausaliteetillä ei ole merkitystä sen kannalta tietääkö jumala jotain. Jumala ei voi oppia mitään uutta koska tietää jo kaiken.

Eli jos joku päätyy helvettiin on jumala aina tiennyt, että näin tulee tapahtumaan. Tai sitten väite kaikkitietävästä jumalasta on väärässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi