Miksi Jumala loi ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta välttyä helvetiltä?
Kalvinistit opettaa, että Jumala on määrännyt ennalta jokaisen ihmisen joko taivaaseen tai helvettiin eikä kukaan voi millään lailla vaikuttaa omaan tai kenenkään muunkaan iankaikkisuuskohtaloon.
Luterilaiset opettaa, että omaan ja/tai muiden iankaikkisuuskohtaloon voi ehkä vaikuttaa esim. tekemällä lähetystyötä, kastamalla lapsia, nauttimalla ehtoollista ja lukemalla Raamattua. Yksikään ihminen voi kuitenkaan tehdä uskonratkaisua tai tulla muutenkaan uskoon omasta ansiostaan, vaan Jumala on viime kädessä se joka lahjoittaa uskon ja ylläpitää uskoa. Jostain syystä Jumala ei kuitenkaan lahjoita tätä uskoa kaikille ja huolehdi siitä, että kaikki pääsisivät taivaaseen.
Moni muu protestanttinen suuntaus opettaa, että vaikka ihminen voi itse tehdä uskonratkaisun, kaikki ne jotka eivät eläessään kuule evankeliumia joutuu helvettiin.
Miksi Jumala on luonut sellaisia ihmisiä, joilla ei ole lainkaan mahdollisuutta välttyä helvetiltä? Miksei hän ole huolehtinut siitä, että kaikki ihmiset pelastuu tai kaikilla on ainakin mahdollisuus pelastua?
Kommentit (1177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se hyödyttäisi molempia. Sinulla olisi selkeät ohjeet noudattaa lähetyskäskyä ja sentineliläiset pelastuisivat. Eikö se ole jumalan tahto?
Lähetystyö ei ole kaikkien kutsumus. Ja et kai kuvittele, että sentineliläisten pelastuminen olisi kiinni siitä mitä minä teen? Vastahan sanoin, että Jumala antaa kyllä sentineliläisille ma
Lähetyskäsky on käsky. Hopihopi!
Lähetyskäsky on varsinaisesti kaste- ja opetuskäsky, joka ei rajoitu kaukaisissa maissa tehtävään lähetystyöhön vaan kattaa myös paikallisten seurakuntien normaalin toiminnan. Ja kuten sanoin, jokaisella kristityllä on oma kutsumuksensa eikä kastaminen ja opettaminen kuulu kaikille (paitsi poikkeustapauksissa, kuten hätäkasteen kohdalla).
Vierailija kirjoitti:
Hihhuliopit on täynnä epäloogisuuksia, koska ne on ihmisten (pappojen) vallanhimossaan kehittämiä.
Ateisteille opiksi: https://puolustajanpolku.fi/index.php
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka jumala missä. Ei kaikilla ihmisillä ole samaa jumalaa tai usko sellaisiin ollenkaan.
Jumala isolla J:llä tarkoittaa kristinuskon Jumalaa.
Kyl se tarkoittaa muidenkin uskontojen jumalia. Se on yleisnimi, koska jumalan nimeä ei tule lausua. Näitä on jokunen samasta zarathustralaisuudesta syntyneitä sisaruskontoja, joissa on sama systeemi: juutalaisuus, kristinusko, islam.
Juuri niin. Kun puhutaan Jumalasta, sillä tarkoitetaan yleensä kristinuskon jumalaa, koska kristinusko on jo kauan ollut Suomessa valtauskonto. Sillä voidaan kuitenkin tarkoittaa myös muiden uskontojen jumalia. Kyse on vähän samasta asiasta kuin siinä, että kun puhutaan kirkosta, sillä tarkoitetaan yleensä ev.lut. kirkkoa (tai jotain kirkkorakennusta), vaikka Suomessa on monia muitakin kirkkoja ev.lut. kirkon lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä asiasta on niin sekavat ohjeet? Olisi luullut jumalan sanelevan tarkat speksit aiheesta, joka koskee ihmisten pelastumista. Ei luulisi olevan kaikkivoivalle vaikeaa.
Miksi tästä pitäisi olla selkeät, yksiselitteiset ohjeet, jotka ei jätä mitään tulkinnanvaraa? Hyödyttäisikö se minua tai sentineliläisiä, jos minä tietäisin mitä sentineliläisten täytyy tehdä voidakseen pelastua?
Kyllä se hyödyttäisi molempia. Sinulla olisi selkeät ohjeet noudattaa lähetyskäskyä ja sentineliläiset pelastuisivat. Eikö se ole jumalan tahto?
Lähetystyö ei ole kaikkien kutsumus. Ja et kai kuvittele, että sentineliläisten pelastuminen olisi kiinni siitä mitä minä teen? Vastahan sanoin, että Jumala antaa kyllä sentineliläisille ma
No, joillekin on kutsumus. Eikö olisi heille hyvä olla ohjeet lähetystyöhön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetystyö ei ole kaikkien kutsumus. Ja et kai kuvittele, että sentineliläisten pelastuminen olisi kiinni siitä mitä minä teen? Vastahan san
Loppuiko provoilusta virta? Etkö ihan oikeasti keksi mitään parempaa?
Eivätköhän kaikki ihmiset ole sillä tavalla luotu samanlaisiksi että emme ole kukaan elämässä suojassa helvetin lieskoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetystyö ei ole kaikkien kutsumus. Ja et kai kuvittele, että sentineliläisten pelastuminen olisi kiinni siitä mitä minä teen? Vastahan san
Sulla onneksi kysymyksen väistelyssä ja sen ajattelun välttelyssä on energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla onneksi kysymyksen väistelyssä ja sen ajattelun välttelyssä on energiaa.
Niinpä niin. Raamatussa pitäisi varmasti lukea, että 2.5.2025 syntyvän Matti Möttösen tulee matkustaa Sentinelille tekemään lähetystyötä, ja kertoa Matille tarkat ohjeet siihen.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin. Raamatussa pitäisi varmasti lukea, että 2.5.2025 syntyvän Matti Möttösen tulee matkustaa Sentinelille tekemään lähetystyötä, ja kertoa Matille tarkat ohjeet siihen.
Jos äskeisen miinustaja ei ollut pelkkä tyhjänpäiväinen provoilija, voisitko kertoa, millä tavalla Raamatun tulisi selkeämmät ohjeet lähetyskäskyn toteuttamiseen?
Kulttijohtajia on vielä nykyäänkin. Luulis että taivas ja Helvetti ovat jo aikalailla täynnä kaikista kuolleista sieluista. Itse uskon uudestisyntymiseen, joka sekin voi olla helvetti tai taivas seuraavassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Kulttijohtajia on vielä nykyäänkin. Luulis että taivas ja Helvetti ovat jo aikalailla täynnä kaikista kuolleista sieluista. Itse uskon uudestisyntymiseen, joka sekin voi olla helvetti tai taivas seuraavassa elämässä.
Jos laajamittainen sielunvaellus olisi totta, eikö maailma olisi kehittynyt koko ajan paremmaksi ja paremmaksi? Niin ei kuitenkaan ole käynyt. Ihmiset sotii, tappaa, on väkivaltaisia ja ahneita ihan samall tavalla tai jopa lisääntyvässä määrin.
Muslimeille on myös välitila kuin kiirastuli missä ne tapaa perheensä kun taas budhilla on Manala mistä joutuu joko syntymään takaisin tänne tai kadotukseen. Kiirastuli sana tarkoittaa sitä Jumalan tulta minkä läpi joutuu menemään puhdistukseen ennen taivasta tai kadotusta. Riippuu siitä hengestä minkä on saanut sieluunsa.Erilaisia henkiä eri uskonnoissa ja eri uskonnoissa on myös erilaisia kirkkauksia kirkastumisia jehovillakin on ja hellarit ylennetään kirkkauteen.Saalistaa sieluja hunnuilla joukko mainittu jo ennen Jeesuksen syntymää.Parempi pitäytyä tietysti Jeesuksessa mikä on helpoin tie ilman vihaa.Hän on luoja myös lunastaja siinä on luja luottamus.Pahat teot on ne jotka hukuttaa helvettiin joten ole ystävällinen.
Kaikki kristityt harhaoppeja lukuunottamatta ovat eläviä kiviä Jeesuksen todistus ja armollisia.Kaikilla on uuden liiton pappeus.Jeesuksen luota ei saa ketään ajaa pois vaan pitää kutsua Jeesuksen luokse eikä lajitella ihmisiä tämän maailman mukaan.
Onhan ihmiskunta kehittynyt. Biologian mukaan muisti periytyy. Aina on ollut sotia. Vallanhalu on myös periytyvä piirre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sentinelin asukkaat pääsevät siis taivaaseen, hyvä juttu. Toisin on niillä jotka ovat kuulleet jeesuksesta, mutta eivät usko kuulopuheita. Käristyvät tulijärvessä sitten. Ehdotonta rakkautta taivaanisukilta.
Typerä provo.
Kertoisitko siis miten se menee sentineliläisten kohdalla?
Jumala antaa myös sentineliläisille mahdollisuuden pelastua. Vain Jumala tietää, kuinka moni sentineliläisistä lopulta pelastuu. Minä en sitä tiedä enkä myöskään näe mitään syytä sille, miksi jäisin miettimään asiaa sen tarkemmin.
Kun on tyhmä ja ei tiedä, vältetään vaikeat kysymykset tällä tavalla.
Mitä Jeesuksesta pitää tietää, että pääsee taivaaeen uskolla?
Riittääkö, että joku sanoo, että Usko Jeesukseen ja toinen sanoo kyllä, tietämättä edes mikä Jeesus on?
Vai onko olemassa jokin minimi-data, joka pitää Jeesuksesta omaksua ja sen jälkeen todeta, että uskoo datan totuudellisuuteen, jolloin pelastuu?
Kaikkitietävä kaikkivoipa Jumala määritelmällisesti tietää ennalta kuka päätyy taivaaseen ja kuka manalan majoille.
Eli joko asia on ennalta määrätty tai Jumala ei ole kaikkivoipa. Loogisesti näin on pakko olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala antaa myös sentineliläisille mahdollisuuden pelastua. Vain Jumala tietää, kuinka moni sentineliläisistä lopulta pelastuu. Minä en sitä tiedä enkä myöskään näe mitään syytä sille, miksi jäisin miettimään asiaa sen tarkemmin.
Kun on tyhmä ja ei tiedä, vältetään vaikeat kysymykset tällä tavalla.
Typerä heitto. Jumala ei ole ilmoittanut ihmisille kaikkea mahdollista pienintä yksityiskohtaa myöten, joten miten ihminen voisi mitenkään tietää kaiken?
Jokainen ihminen on samanlainen ja luotu samaan maailmaan kärsimään.
Milloin setämiehet jotain järkevää olis keksineet