Mihin opiskelijoiden pitäisi muuttaa nyt kun asumisen tuki putoaa 260 euroon? Soluja ei enää juurikaan ole
tai jos on, ne on varattu ulkomailta tuleville vaihto-opiskelijoille.
Kommentit (652)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alivuokralaisena jossain mummon nurkassahan moni asui vielä 25 vuotta sitten. Loput kimppakämpässä tai solussa. Tämä yksiöhysteria oli kallis virheliike, jota jo aikoinaan arvosteltiin.
25 vuotta sitten oli 1999, ei 1979.
Niin oli. Ja minä asuin juurikin mummon nurkassa eli tarkemmin sanottuna ison omakotitalon vinttikamarissa. Ei ollut varaa yksiöön.
t. maisteri vm. 1998
No sepä mukavaa. Mun molemmat mummot asui yksiössä ja siinä kohtaa kun lähdin opiskelemaan toinen oli jo pahasti dementoitunut, toki olisin voinut kai olla omaishoitaja ja opiskella siinä sivussa vai miten ? Ja nyt lähdin toista alaa suorittamaan parin lapsen äitinä, ei me voida isona perheenä muuttaa yksiöön tai sinne palvelutaloon sen dem
Ok. Mutta tuossa ei taidettu tarkoitta omaa mummoa, vaan ihan vain jotain vanhempaa naista, joka vuokrasi talonsa vinttikamaria. Se oli ihan normaalia 90-luvulla. Ja on niitä vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi opiskelijat on otettu ainoana ihmisryhmänä tikunnokkaan ja vaaditaan että solun pitäisi riittää heille. Miksi juuri heidät pitäisi olla valmiita jakamaan koti ulkopuolisten kanssa, kun jopa vapautuville vangeille järjestetään yksiö?
Solujen sijaan pitäisi rakentaa pieniä miniyksiöitä (20 neliötä) jonnekin ja ne saisivat kelvata myös yksinasuville työttömille ja eläkeläisille.
HOAS on Kivikossa rempannut soluihin kaikille omat vessat ja suihkut. Jokaisella on siis omassa huoneessaan vessa ja suihku, ainoastaan keittiö on yhteistä tilaa. Ja silti nää ei tahdo kelvata suomalaisille o_O
Opiskelijat saavat sen ilmaisen koulutuksen, jonka arvo on 10000-15000€/vuosi (tai enemmänkin, osa koulutuksista on todella kalliita) ja siksi heiltä voi edellyttää hieman vaatimattomampaa asumista. Ja heille on tarjolla opiskelija-asuntosäätiöiden edullisia asumismuotoja. Työttömille ei ole tarjolla vastaavaa, eikä myöskään eläkeläisille.
Uskoisin, että monelle pienituloiselle tuollainen soluasuminen, missä omassa huoneessa on kuitenkin vc ja suihku, olisi ihan kuviteltavissa oleva vaihtoehto, kun rahat ovat todella tiukassa. Yhteinen keittiö ja olohuone olisivat tietenkin tilavampia kuin pienessä yksiössä.
Sinä joka kysyit miksei voi asua perheenä yksiössä, niin mitäpä luulet kun yksiöt alkavat olla näitä 20-25 neliön koirankoppeja että kauanko siellä pystyy asumaan kaksi aikuista saati vielä joku lapsi siinä sivussa? Hyvä jos yhden ihmisen huonekalut ja tavarat saa tuollaiseen sovitettua. Niitä isompia yksiöitäkin on, mutta kaikista ei-opiskelija-asunto yksiöistä kilpailee tällä hetkellä muutkin vuokra-asujat jotka yrittää vaihtaa halvempaan kämppään.
No kai sinäkin voit ihan pari aivosolua vastakkain kopauttamalla päätellä, että perheet eivät tietenkään muuta niihin koirankoppeihin, vaan vuokraavat vähän isomman yksiön tai pienen kaksion. Kun on kaksi vuokranmaksajaa, on varaa ottaa vähän kalliimpi asunto kuin yhden maksajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soluja on yllättävän paljon, niihin ei vain haluta. Ihan hyvä että suunta muuttuu nyt.
Ei niitä juurikaan enää ole. Niitä rempattiin viime vuosikymmeninä pikkuyksiöiksi.
Jep, ei ole montaakaan vuotta, kun rempattiin yksi kokonainen opiskelijatalo ja muutettiin kaikki soluasunnot erillisiksi yksiöiksi ja kaksioiksi. Tätä on tehty ympäri Suomea, ei soluasuntoja ole enää samalla tavalla kuin vaikkapa 15 vuotta sitten.
Hyvä vaihtoehto on vuokrata joku kolmio/neliö kaveriporukalla, jos nyt sattuu niin hyvä tuuri olemaan, että on niin läheisiä opiskelukavereita. Sekään ei ole itsestäänselvyys. Maailma on muuttunut paljon eikä valitettavan moni vuosikymmen(iä) sitten opiskellut sitä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein höpiset? Asunnon vuokraamisessa on aina taloudellinen riski. Ei sillä ole mitään merkitystä asuuko asunnossa 1 vai 10 ihmistä. Riski on aina olemassa, että joku pistää paikat paskaksi. Se riski on kuitenkin aika pieni. Itse olen ollut 20 vuotta asuntosijoittaja ja suurin kuluerä, jonka olen joutunut vuokralaisen jäljiltä korjaamaan oli rikkoutunut pistorasian kuori. Omistan 5h+keittiön sekä 3h+keittiön, joita vuokraan pelkästään opiskelijoille.
Riski on siinä, että joko päävuokralainen on vastuussa koko vuokrasta ja maksaa itse tyhjän huoneen vuokran, tai sitten vuokranantaja vuokraa erikseen huoneita, näkee paljon vaivaa ja ottaa omaan piikkiinsa tyhjillään olevat huoneet. Kumpikin on mahdollista, mutta riskin kantavalle osapuolelle aina miettimisen paikka että kannattaako. Tarkoitan siis riskillä vain korkeampia kuluja, en paikkojen pistämistä paskaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kimppakämpän voi vuokrata vapailta markkinoiltakin. On yleistä ainakin Britanniassa, jossa tyttäreni opiskeli. Jopa omakotitaloja oli saatavilla kohtuuhintaan.
Eli suosittelet hakemaan britteihin opiskelemaan, jotta pääsee kimppakämppään asumaan? Nyt puhutaan kuitenkin Suomen opiskelija-asuntotilanteesta, täällä ei tuollaista luksusta ole kuin omakotitalot kohtuuhintaan opiskelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Niin putoaa minun ihan normaali asumistukikin 299 euroon. Työmarkkinatuella olen. Onneksi on suht edullinen asunto. 450 euroa vuokra.
Hyvänen aika, että saat asua halvalla. Olethan tyytyväinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oikein höpiset? Asunnon vuokraamisessa on aina taloudellinen riski. Ei sillä ole mitään merkitystä asuuko asunnossa 1 vai 10 ihmistä. Riski on aina olemassa, että joku pistää paikat paskaksi. Se riski on kuitenkin aika pieni. Itse olen ollut 20 vuotta asuntosijoittaja ja suurin kuluerä, jonka olen joutunut vuokralaisen jäljiltä korjaamaan oli rikkoutunut pistorasian kuori. Omistan 5h+keittiön sekä 3h+keittiön, joita vuokraan pelkästään opiskelijoille.
Riski on siinä, että joko päävuokralainen on vastuussa koko vuokrasta ja maksaa itse tyhjän huoneen vuokran, tai sitten vuokranantaja vuokraa erikseen huoneita, näkee paljon vaivaa ja ottaa omaan piikkiinsa tyhjillään olevat huoneet. Kumpikin on mahdollista, mutta riskin kantavalle osapuolelle aina miettimisen paikka että kannattaako. Tarkoitan siis riskillä vain korkeampia kuluja, en paikkojen pistämistä paskaksi.
Paitsi, että kimppakämpissä jokaisella on ihan oma vuokrasopimus. Sä sotket nyt alivuokralaisuuteen, mikä on ihan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiövastike on sentilleen saman verran asuipa asunnossa 1 tai 10 ihmistä. Eli mistä korkeista kuluista puhut? Ja mitä meinaat päävuokralaisella? En minä ainakaan lajittele vuokralaisia, vaan jokaisella heistä on henkilökohtainen vuokrasopimus omasta osuudestaan.
"Aika nopsaan on sitten aika kulunut, kun vuodesta 2006 on jo 50 vuotta :D
t. tuona vuonna opinnot aloittanut, joka asui omakotitalon yläkerrassa kolmen muun opiskelijan kanssa"
Tässä parin vuosikymmenen aikana on aika monta omakotitalon mummoa kuskattu hautuumaalle tai hoivakotiin.
Kummasti sitä silti valmistuttiin tavoiteajassa, vaikka ei ollut mitään porkkanoita ja töissä oli pakko käydä. Tekosyitä nuo sinun höpinäsi.
No on varmasti valmistuttu, niin sitä nytkin valmistuu ihmisiä tavoiteajassa, mutta ei kaikki. Miksi vaikeuttaa niiden nyt tavoiteajassa valmistuvien elämää, kun ehkä he onnistuvat niissä opinnoissa juuri siksi että saavat riittävästi rahaa tuista ja lainasta ja ehkä vanhemmilta, jotta voivat keskittyä niihin opintoihin eikä tarvitse jakaa aikaansa vielä töihin opiskelun ohessa. Ja ihan sama pidätkö sinä sitä tekosyynä vai et, mutta fakta on että nykypäivänä nuoret palavat loppuun monesti jo opintojen aikana ja osasyynä on rahahuolet ja liian vähäinen palautuminen, kun pitää käydä myös töissä. Se että sinulla oli ennen toisin ja että ennenkin selvittiin, ei niitä nuoria auta.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, että kimppakämpissä jokaisella on ihan oma vuokrasopimus. Sä sotket nyt alivuokralaisuuteen, mikä on ihan eri asia.
Kimppakämpässä on omat vuokrasopimukset silloin, jos asunnon omistaja suostuu tekemään sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilöllä on opiskelijapaikkakunnalla vuokralla esim. neliö, tuo sinun skenaariosi on olemattoman pieni. Varsinkin, kun kukaan täysipäinen ei vuokraa kimppakämpää millään päävuokralais-systeemillä, vaan jokainen vuokralainen tekee oman sopimuksen ja on oman osuutensa päävuokralainen. Ainut "riski", mikä kimppakämpän vuokraamisessa syntyy on se, että jossain kuussa voi jäädä 1/4 vuokratuloista saamatta. Se riski neutraloidaan sillä, että vuokrataso on sen verran korkea, ettei oma talous horju, vaikka noin kävisikin. Neliöstä saa helposti tuloja noin 1 000€/kk ilman, että tarvitsee kiskoa opiskelijolta enempää kuin asumislisän verran vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
"Aika nopsaan on sitten aika kulunut, kun vuodesta 2006 on jo 50 vuotta :D
t. tuona vuonna opinnot aloittanut, joka asui omakotitalon yläkerrassa kolmen muun opiskelijan kanssa"
Tässä parin vuosikymmenen aikana on aika monta omakotitalon mummoa kuskattu hautuumaalle tai hoivakotiin.
Ja ihmisten ikääntyminen on pysähtynyt eikä enää ole mummoja? Vai mitä meinaat?
Vierailija kirjoitti:
Itse aikoinaan yliopistossa opiskellessani opiskelin lähes joka arkipäivä klo 9-18 välillä. Sunnuntait meni myös opiskellessa. Milloin olisin lukuvuoden aikana töihin ehtinyt?
Silloin kun muutkin normaalit opiskelijat. Normaaleilla lahjoilla varustetun opiskelijan ei tarvitse käyttää noin paljoa aikaa opiskeluun, vaan pärjää puolet vähemmällä.
Kuulepa, opiskelin slaavilaista ja pohjoismaista filologiaa, ts. venäjää, puolaa ja ruotsia ja lisäksi kasvatustieteitä. Meillä oli päivisin luentoja ja harjoituksia, kielistudioharjoituksia, käännösseminaareja ym. Nämä veivät paljon aikaa! Yhdestä koko lukuvuoden kestävästä käännöskurssista tuli kaksi opintoviikkoa. Joskus meni sunnuntaina puoli päivää siihen, että tein jonkin käännöksen. Jossain ammatillisessa perustutkinnossa varmaan pärjääkin vähemmällä työllä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kimppakämpässä on omat vuokrasopimukset silloin, jos asunnon omistaja suostuu tekemään sellaiset.
Eli 100% tapauksista. Eihän kukaan muuta kimppakämpään, jos pitää maksaa muidenkin huoneiden vuokra kuin omansa :D
Vierailija kirjoitti:
Yhtiövastike on sentilleen saman verran asuipa asunnossa 1 tai 10 ihmistä. Eli mistä korkeista kuluista puhut? Ja mitä meinaat päävuokralaisella? En minä ainakaan lajittele vuokralaisia, vaan jokaisella heistä on henkilökohtainen vuokrasopimus omasta osuudestaan.
Yhtiövastike on sentilleen sama, mutta jos sinulla on yksi huoneista tyhjänä, maksat vastikkeen itse sen sijaan että vuokralainen maksaisi sen. Jos taas et vuokraisi huoneita vaan koko asunnon, yksi asukkaista olisi varsinainen vuokralaisesi, voidaan sanoa päävuokralaiseksi, ja hän maksaisi sinulle omansa lisäksi myös tyhjien huoneiden vuokran. Ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei mitään suostumuksia kysellä. Kimppakämppä on edelleenkin eri asia kuin alivuokralaisasunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiövastike on sentilleen sama, mutta jos sinulla on yksi huoneista tyhjänä, maksat vastikkeen itse sen sijaan että vuokralainen maksaisi sen. Jos taas et vuokraisi huoneita vaan koko asunnon, yksi asukkaista olisi varsinainen vuokralaisesi, voidaan sanoa päävuokralaiseksi, ja hän maksaisi sinulle omansa lisäksi myös tyhjien huoneiden vuokran. Ymmärrätkö?
Sä olet kyllä totaalisen pihalla tästä asiasta. Jos vuokraan neliön yhdelle ihmiselle, hänellä on silloin koko asunto käytössään. Eli hän ei maksa mistään tyhjistä huoneista, vaan ihan omista huoneistaan. Toki hän saa pitää huoneet tyhjinä, jos hän haluaa, mutta ei hänelle mitään lisäkuluja tule siitä.
Sinä joka kysyit miksei voi asua perheenä yksiössä, niin mitäpä luulet kun yksiöt alkavat olla näitä 20-25 neliön koirankoppeja että kauanko siellä pystyy asumaan kaksi aikuista saati vielä joku lapsi siinä sivussa? Hyvä jos yhden ihmisen huonekalut ja tavarat saa tuollaiseen sovitettua. Niitä isompia yksiöitäkin on, mutta kaikista ei-opiskelija-asunto yksiöistä kilpailee tällä hetkellä muutkin vuokra-asujat jotka yrittää vaihtaa halvempaan kämppään.