Mihin opiskelijoiden pitäisi muuttaa nyt kun asumisen tuki putoaa 260 euroon? Soluja ei enää juurikaan ole
tai jos on, ne on varattu ulkomailta tuleville vaihto-opiskelijoille.
Kommentit (652)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soluja on oikeasti vapaana pilvin pimein.
Teoriassa kyllä, mutta jos kaikki opiskelijat hakisivat soluasuntoa, ne loppuisivat kesken heti ja suurin osa jäisi ilman.
No sit vaan nopeasti hakemus vetämään! Niin sitä tehtiin vielä 15v sitten kun itse opiskelin. Ei ne solut mihinkään ole hävinneet, vaikka pieni osa olisi muutettu yksiöiksi. Joka vuosi niitä vapautui viimeistään keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kun täällä on ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä jotka asuivat ja elivät opiskeluaikana tiukasti. Ja nyt ovat pikkuisen ihmeissään että oikeastiko ilmaiseksi on annettu yksiöt kaikille. Onhan se melko kestämätöntä.
Hankkisitten tietonne jostain muualta kuin keskustelupalstoilta, niin ei tarvitsisi olla ihmeissään. Yksiöitä ei ole annettu ilmaiseksi kenellekään, vaan niistä on maksettu asumistuen lisäksi omalla rahalla. Jos yksiöön onkin saanut enemmän tukea kuin soluun, on myös vastaavasti ollut enemmän maksettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö opiskelijat käy enää töissä koulujen jälkeen? Itse tein opiskeluaikana aina 4h joka arkipäivä koulun jälkeen, selvisin opiskeluista ilman opintolainaa kokonaan. Soluasunto.
Miten tässä käy töissä koulun jälkeen kun nytkin on paljon päiviä jotka alkaa klo 8-10 välillä ja loppuu klo 15-16 ja sen JÄLKEEN pitää tehdä niitä esseitä, seminaaritöitä ja muita kursseihin liittyviä tehtäviä? Viikonloputkin menee monesti ihan vaan kouluhommien kanssa, ei se opiskelu ainakaan yliopistossa tapahdu vaan siellä luennoilla. Lisäksi vielä kolmannen vuoden kandeilla ja viidennen vuoden maistereilla lopputyöt ja muut, joiden tekeminen vie paljon aikaa. Tai AMK-opiskelijoilla erilaiset harjoittelut. Aika rajallisesti on myös niitä paikkoja, missä voi neuvotella itselleen noita neljän tunnin töitä ja sellaisiin aikoihin, mitkä itselleen sopii.
T: maisteritason opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö opiskelijat käy enää töissä koulujen jälkeen? Itse tein opiskeluaikana aina 4h joka arkipäivä koulun jälkeen, selvisin opiskeluista ilman opintolainaa kokonaan. Soluasunto.
Miten tässä käy töissä koulun jälkeen kun nytkin on paljon päiviä jotka alkaa klo 8-10 välillä ja loppuu klo 15-16 ja sen JÄLKEEN pitää tehdä niitä esseitä, seminaaritöitä ja muita kursseihin liittyviä tehtäviä? Viikonloputkin menee monesti ihan vaan kouluhommien kanssa, ei se opiskelu ainakaan yliopistossa tapahdu vaan siellä luennoilla. Lisäksi vielä kolmannen vuoden kandeilla ja viidennen vuoden maistereilla lopputyöt ja muut, joiden tekeminen vie paljon aikaa. Tai AMK-opiskelijoilla erilaiset harjoittelut. Aika rajallisesti on myös niitä paikkoja, missä voi neuvotella itselleen noita neljän tunnin töitä ja sellaisiin aikoihin, mitkä itselleen sopii.
T: maisteritason opiske
Kummasti sitä ennen pystyttiin tekemään töitä opintojen ohella, kun ei ollut muuta vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Alivuokralaisena jossain mummon nurkassahan moni asui vielä 25 vuotta sitten. Loput kimppakämpässä tai solussa. Tämä yksiöhysteria oli kallis virheliike, jota jo aikoinaan arvosteltiin.
25 vuotta sitten oli 1999, ei 1979.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus kansalle: emme voi elää velaksi
Hallitus opiskelijoille: teidän täytyy elää velaksi
Hallitus maksaa ison siivun velasta, jos vaan valmistut ajoissa.
Ei päde enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alivuokralaisena jossain mummon nurkassahan moni asui vielä 25 vuotta sitten. Loput kimppakämpässä tai solussa. Tämä yksiöhysteria oli kallis virheliike, jota jo aikoinaan arvosteltiin.
25 vuotta sitten oli 1999, ei 1979.
Niin oli. Ja minä asuin juurikin mummon nurkassa eli tarkemmin sanottuna ison omakotitalon vinttikamarissa. Ei ollut varaa yksiöön.
t. maisteri vm. 1998
Mun äidillä oli aikoinaan iso omakotitalo, josta vuokrasi kahta huonetta opiskelijoille, osalle teki myös aamupalan.
Ennen tuollainen asuminen oli ihan normaalia. Asuntojen vuokraajat ilmoittivat oppilaitoksiin vapaista huoneista. Itse asuin mm kaksiossa, jossa päävuokralainen asui makuuhuoneessa, ja minä isommassa huoneessa erään toisen tytön kanssa. Iso keittiö toimitti olkkarin virkaa. Hyvin meni ja ystävystyimme kaikki.
Toinen asuntoni oli vanhemman pariskunnan todella isossa kerrostalohuoneistossa. Siinä oli yhdistetty 2 asuntoa, koska mulla oli oma sisäänkäynti ja suihku.
Töissä kävin lähes joka viikonloppu. Perjantaina ja lauantaina illat ravintoloissa ja baareissa töissä.
Asuin vanhemmilla ensimmäisen vuoden ja sen jälkeen muutin poikaystävän kanssa yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teoriassa kyllä, mutta jos kaikki opiskelijat hakisivat soluasuntoa, ne loppuisivat kesken heti ja suurin osa jäisi ilman.
Höpöhöpö. Kimppakämpissä on asuttu kautta aikojen. Ei se ole mikään ongelma nytkään. Kermaperselapset vain ovat tottuneet liian hyvään, kun on ollut millä mällätä. Nyt loppuu mällääminen ja alkaa paluu 20-30 vuoden takaiseen opiskelijaelämään, jossa vain kultalusikka psrseessä syntyneillä oli vara asua yksiössä tai varsinkaan kaksiossa.
Jos opiskelija-asuntosäätiöllä on vaikkapa 100 solupaikkaa ja hakijoita tulee tuhat, niin eikö se tarkoita että suurin osa jää ilman? Itse muodostetut kimppakämpät ovat oma asiansa, mutta niissä on omat ongelmansa, koska joko päävuokralaisen tai vuokranantajan pitää kantaa riski tyhjillään olevista huoneista. Ja jos perheasuntoja alettaisiin muuttaa kimppakämpiksi, niin missä perheet asuisivat, yksiöissäkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kimppakämppiä saa kun vuokraa isomman huoneiston ja etsii itselleen alivuokralaiset. Kyllä opiskelijalta täytyy löytyä tuon verran aloite- ja organisointikykyä. Muussa tapauksessa parempi jäädä vielä mamman helmoihin kasvamaan.
Kehotan jokaista tätä harkitsevaa opiskelijaa miettimään, onko järkevää ottaa vastatakseen vaikkapa 1500e/kk vuokra väh. vuodeksi ja siihen päälle 2 kuukauden vakuus ja "ryhtyä" vuokraemännäksi/isännäksi. Moni varmaan ryhtyy kyllä alivuokralaiseksi.
Mikä tuossa nyt on niin mahdotonta? Saahan se päävuokralainen vastaavasti vuokratakuut niiltä omilta vuokralaisiltaan. Jos joutuu itse laittamaan vaikka 2x1500€=3000€ vuokratakuuseen, niin ottaa sitten omilta alivuokralaisiltaan vaikka 3kk vuokratakuut, 2x3x500€ jotta on vähän pelivaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Kimppakämpissä on asuttu kautta aikojen. Ei se ole mikään ongelma nytkään. Kermaperselapset vain ovat tottuneet liian hyvään, kun on ollut millä mällätä. Nyt loppuu mällääminen ja alkaa paluu 20-30 vuoden takaiseen opiskelijaelämään, jossa vain kultalusikka psrseessä syntyneillä oli vara asua yksiössä tai varsinkaan kaksiossa.
Jos opiskelija-asuntosäätiöllä on vaikkapa 100 solupaikkaa ja hakijoita tulee tuhat, niin eikö se tarkoita että suurin osa jää ilman? Itse muodostetut kimppakämpät ovat oma asiansa, mutta niissä on omat ongelmansa, ko
Niin? Etkö oikeasti tiennyt, että asuntoja vuokraa muutkin tahot kuin opiskelija-asuntosäätiö? Ja onko sekin sinulle ihan uusi tieto, että aina ennenkin opiskelijat ovat löytäneet katon päänsä päälle oli se sitten säätiöltä tai vaikka mummon mökin ullakolta. Tai mitä tahansa siltä väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelija-asuntosäätiöllä on vaikkapa 100 solupaikkaa ja hakijoita tulee tuhat, niin eikö se tarkoita että suurin osa jää ilman? Itse muodostetut kimppakämpät ovat oma asiansa, mutta niissä on omat ongelmansa, ko
Miksi ei voisi asua perheenä yksiössä? Niin mekin asuttiin, kun oltiin opiskelijoita ja saatiin vauva kesken opiskelujen.
N42
Itse opiskelin 1990-luvulla ja sillon oli täysin normaalia asua solussa. Minulla ei tainnut olla kuin pari luokkakaveria jotka asuivat yksiössä. Opintolainaa otin tarpeeksi, kesät asuin vanhempieni luona kun ei ollut tuloja, tai sitten säästin kesätyörahat seuraavaan opiskeluvuoteen. En ole kovinkaan traumatisoitunut tästä. Toki ymmärrän että ajat ovat nyt erilaiset, ehkä moni kokee turvattomammaksi asumisen vieraiden kanssa kuin minun aikanani.
"Miksi ei voisi asua perheenä yksiössä? Niin mekin asuttiin, kun oltiin opiskelijoita ja saatiin vauva kesken opiskelujen.
N42"
Vauvan kanssa on ehkä vähän eri juttu kuin kolmen kouluikäisen kanssa.
Tässähän on isoissa taloissa/asunnoissa asuville eläkeläisille hyvä bisnesidea. Huone/huoneita vuokralle opiskelijoille. Eläkeläinen saa tuloja pienen eläkkeensä päälle ja opiskelija saa edullisen vuokra-asunnon. Win-win.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tässä käy töissä koulun jälkeen kun nytkin on paljon päiviä jotka alkaa klo 8-10 välillä ja loppuu klo 15-16 ja sen JÄLKEEN pitää tehdä niitä esseitä, seminaaritöitä ja muita kursseihin liittyviä tehtäviä? Viikonloputkin menee monesti ihan vaan kouluhommien kanssa, ei se opiskelu ainakaan yliopistossa tapahdu vaan siellä luennoilla. Lisäksi vielä kolmannen vuoden kandeilla ja viidennen vuoden maistereilla lopputyöt ja muut, joiden tekeminen vie paljon aikaa. Tai AMK-opiskelijoilla erilaiset harjoittelut. Aika rajallisesti on myös niitä paikkoja, missä voi neuvotella itselleen noita neljän tunnin töitä ja sellaisiin aikoihin, mitkä its
Aiemmin he, joiden opinnot eivät vaatineet jatkuvaa läsnäoloa yliopistolla, kävivät töissä opintojen ohella. Luentoja saattoi korvata kirjatenteillä ja opintoviikkojakin tuli vähän reilummin kerralla. Vieraiden kielten koulutusohjelmassa oli hieman toisin. Monet kurssikaverini lähtivät töihin opintojen ohessa, mutta aika monella jäi opinnot kesken!
Vierailija kirjoitti:
"Miksi ei voisi asua perheenä yksiössä? Niin mekin asuttiin, kun oltiin opiskelijoita ja saatiin vauva kesken opiskelujen.
N42"
Vauvan kanssa on ehkä vähän eri juttu kuin kolmen kouluikäisen kanssa.
Kuinka monella 20-30-vuotiaalla opiskelijalla on 3 kouluikäistä lasta? Jos taasen opiskelee keski-ikäsenä, on ollut aikaa tienata rahaa opiskeluja varten vuosikausia.
Lainakorot nousee🤣. Et kyllä tiedä lainakoroista mitään, jos nykyiset on korkeat.
Tämä. Nykynuorilla ei ole pienintäkään aavistusta siitä, mitä tarkoittaa korkea korko.
t. asuntovelkainen ajalta, jolloin korko ei ollut kertaakaan alle 10%