Mihin opiskelijoiden pitäisi muuttaa nyt kun asumisen tuki putoaa 260 euroon? Soluja ei enää juurikaan ole
tai jos on, ne on varattu ulkomailta tuleville vaihto-opiskelijoille.
Kommentit (652)
Onneksi on perhe yritys, nuori saa varman kesätyöpaikan ja ulkopuolisien tunteja voi vähentää.
Opiskelijoiden yleisen asumistuen rinnalle selvitetään ja kehitetään yhteisasumista suosiva ja taloudellisesti houkutteleva vaihtoehto. Näin kirjattiin Petteri Orpon (kok) hallituksen ohjelmaan viime kesänä väliotsikon Yleinen asumistuki alle.
Toisin sanoen, hallituksen selkeä tavoite on näillä muutoksilla työntää opiskelijat yhteisasumiseen. Tuo "taloudellisesti houkutteleva" osuus on aika irvokas, kun se tarkoittaa nyt nähdyn perusteella tukien leikkausta niin ettei jää paljon vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alivuokralaisena jossain mummon nurkassahan moni asui vielä 25 vuotta sitten. Loput kimppakämpässä tai solussa. Tämä yksiöhysteria oli kallis virheliike, jota jo aikoinaan arvosteltiin.
25 vuotta sitten oli 1999, ei 1979.
Niin oli. Ja minä asuin juurikin mummon nurkassa eli tarkemmin sanottuna ison omakotitalon vinttikamarissa. Ei ollut varaa yksiöön.
t. maisteri vm. 1998
Tässä vinttikamarissa oli varmaan sisävessa ja suihku sekä keittomahdollisuus! Lisäksi opiskelu-, asumis-, koti- ja yörauha! Eli varmaan ihan yksiöön verrattavissa!
Yksiö on eri asia kuin yksi huone isossa talossa. Riippumatta siitä, onko sisävessaa ja suihkua vai ei. Itse kun asustelin omakotitalon yläkerrassa, minulla oli jaettu suihkutila ja wc asunnon omistajan kanssa. Samoin keittiö oli jaettu. Eli ei ollut ihan verrattavissa yksiöön.
t. eri
Huomaa hyvin tuon asenteen, että koska minulla oli asiat kurjasti opiskeluaikana niin kaikilla muillakin pitää olla kurjaa ja mitään parannuksia ja muutoksia ei missään nimessä saa tehdä mihinkään.
En tiedä mutta Ruotsissa ne näyttää ainakin pärjäävän näiden asioiden kanssa vaikka se on yksi asia missä Ruotsi on Suomea todella paljon hurjemmassa tilanteessa ollut asuntomarkkinoiden suhteen. Meneekö siinä Ruotsissa jotain 20 vuotta kun saat uuden vuokrakämpän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus kansalle: emme voi elää velaksi
Hallitus opiskelijoille: teidän täytyy elää velaksi
Hallitus maksaa ison siivun velasta, jos vaan valmistut ajoissa.
Hankala valmistua ajoissa kun aika menee työntekoon.
Ei ole. Töitä voi tehdä viikonloppuisin tai 2-3pvänä vkossa koulun ohessa. Se ei estä opiskeluja mitenkään. Kenties vähän vähentää somessa roikkumista ja sängyssä lekottelua vain. Kukaan ei opiskele niin intensiivisesti että valmistuminen olisi vaarassa koska käy sivutoimisesti töissä.
Näitä sivutoimisia töitä ei riitä kaikille opiskelijoille!
Vierailija kirjoitti:
Huomaa hyvin tuon asenteen, että koska minulla oli asiat kurjasti opiskeluaikana niin kaikilla muillakin pitää olla kurjaa ja mitään parannuksia ja muutoksia ei missään nimessä saa tehdä mihinkään.
No ei se kyllä mitenkään kurjaksi elämää tee, jos pitää luopua yksiöstä kantakaupungissa ja muuttaa esim. jaettuun asuntoon 2km päähän keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saat tehdä parannuksia. Mutta sinun pitää maksaa ne parannukset yksin. Ei ole minun ja muiden työssäkäyvien tehtävä kustantaa opiskelijoille kämppiä, jollaisiin monilla työssäkäyvilläkään ei ole varaa. Opiskeluaika on kuitenkin hyvin lyhyt pätkä ihmisen elämässä. Kyllä sen pärjää vähemmälläkin ilman, että asiat ovat kurjasti. Kurjastihan asiat ovat vain, jos ei osaa hoitaa asioitaan ja elää varojensa mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asuttiin kämppisten kanssa kerrostaloasunnossa, ei siihen mitään solua tarvittu.
Tuo varmaan toimii jos on jo valmis kaveriporukka mutta ei oikein jos muuttaa uutena opiskelijana muualta, mistä löydät ne muut...
Kysyt tuutorilta. Oot hetkessä jossain oman alan ainejärjestön wa-ryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se kyllä mitenkään kurjaksi elämää tee, jos pitää luopua yksiöstä kantakaupungissa ja muuttaa esim. jaettuun asuntoon 2km päähän keskustasta.
Hyvin harvalla opiskelijalla on varaa asua yksiössä minkään kaupungin keskustassa. Yleensä opiskelupaikatkin on kauempana keskustasta ja siksi monet keskustat kuihtuukin, kun opiskelijat asuvat kaukana oppilaitosten vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alivuokralaisena jossain mummon nurkassahan moni asui vielä 25 vuotta sitten. Loput kimppakämpässä tai solussa. Tämä yksiöhysteria oli kallis virheliike, jota jo aikoinaan arvosteltiin.
Niin oli. Ja minä asuin juurikin mummon nurkassa eli tarkemmin sanottuna ison omakotitalon vinttikamarissa. Ei ollut varaa yksiöön.
t. maisteri vm. 1998
Tässä vinttikamarissa oli varmaan sisävessa ja suihku sekä keittomahdollisuus! Lisäksi opiskelu-, asumis-, koti- ja yörauha! Eli varmaan ihan yksiöön verrattavissa!
Yksiö on eri asia kuin yksi huone isossa talossa. Riippumatta siitä, onko sisävessaa ja suihkua vai ei. Itse kun
Jos vinttikamarissa on oma sisäänkäynti ja omat pesu-ja keittiötilat, niin silloin se on kyllä verrattavissa yksiöasumiseen! Kaikissa vinttihuoneissa ei ole näitä!
Vierailija kirjoitti:
Mistä kurjuudesta puhut?
t. 2000-luvun alussa valmistunut, jolla ei myöskään ollut yleistä asumistukea, vaan tämä sama asumislisä, joka nyt tulee käyttöön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin harvalla opiskelijalla on varaa asua yksiössä minkään kaupungin keskustassa. Yleensä opiskelupaikatkin on kauempana keskustasta ja siksi monet keskustat kuihtuukin, kun opiskelijat asuvat kaukana oppilaitosten vieressä.
Ai niin kuin Tampeen yliopisto, joka sijaitsee alle kilometrin päässä ydinkeskustasta? Tai Jyväskylän yliopisto, jolle on noin 2km kävelykadulta? Tai Helsingin yliopisto, joka sekin on hyvinkin lähellä keskustaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saat tehdä parannuksia. Mutta sinun pitää maksaa ne parannukset yksin. Ei ole minun ja muiden työssäkäyvien tehtävä kustantaa opiskelijoille kämppiä, jollaisiin monilla työssäkäyvilläkään ei ole varaa. Opiskeluaika on kuitenkin hyvin lyhyt pätkä ihmisen elämässä. Kyllä sen pärjää vähemmälläkin ilman, että asiat ovat kurjasti. Kurjastihan asiat ovat vain, jos ei osaa hoitaa asioitaan ja elää varojensa mukaisesti.
Ja samaan aikaan olet kuitenkin halukas maksamaan jonkun elämäntapatyöttömän sossupummin elämisen vaikka vuosikymmeniä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei asu siinä kantakaupungin yksiössä, vaan siinä halvimmassa yksiössä 5 km keskustasta? Yksiössä, joka ei ole ylellinen, eikä vastaremontoitu, mutta jossa on opiskelu-ja asumisrauha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähänpä lapsi tietää nykyisten opiskelijoiden elämästä. Tai ylipäätään opiskelusta. Ei tule äkkiseltään mieleen yhtään suurempaa opiskelijakaupunkia, jossa kampus olisi erityisen kaukana keskustasta. Kerro toki, missä näin on. Keskustojen kuihtumisenhan pitäisi olla alkanut sinun logiikallasi jo 1800-luvulla, jolloin niin ikään oli opiskelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan olet kuitenkin halukas maksamaan jonkun elämäntapatyöttömän sossupummin elämisen vaikka vuosikymmeniä?
Mistä sinä tuollaisen ajatuksen pieraisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjää kyllä, jos ruokaa jääkaapissa ja rauhallinen kohtuuhintainen asunto, vähän vaatetta ja rahaa bussilippuun ja opiskelutarvikkeisiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. maisteri vm. 1998
Yksiö on eri asia kuin yksi huone isossa talossa. Riippumatta
No ei se kyllä ole. Kamari on osa asuntoa, ei koko asunto. Yksiö taasen on kokonainen asunto. Yksiössä asut omassa asunnossasi, mutta kamarissa asut toisen ihmisen asunnossa.
Tämä ja silloin oli vielä suht turvallista asua solussa/asuntolassa tuntemattoman kanssa.
Tänä päivänä hyvä jos uskaltaa illalla mennä kaupungille.