Kaikkea on kokeiltu, mutta syntyvyyttä ei ole saatu nousuun missään
"Laskeva syntyvyys koskee jo lähes puolta maailmaa, eikä missään ole keksitty keinoja muuttaa tilannetta."
On taas tullut se aika keväästä, että vauvapalstalla keksitään keinot (ja kiistellään niistä) jotka eivät ole toimineet koskaan missään syntyvyyden nostamiseksi!
Kommentit (250)
Maailman kokonaisväkiluku pitää saada laskettua vähintään -90 luvun tasolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa mennä, keinoja tiskiin!
Yhteiskunnan pitäisi muuttua valtavasti että syntyvyys olisi sen noin 2,0 tai edes lähelle sitä. Israel taitaa olla ainoa kehittynyt sivistysmaa missä syntyvyys on yli 2,0.
En usko että on mitään nopeaa keinoa olemassa syntyvyyden nostoa vaan se on vuosikymmenten projekti missä yhteiskunta muuttuu.
Minä tekisin heti 2-3 lasta jos a) lapsihoidot on ilmaisia, siis en tarvitse miestä tekemään lapsia ja b) minulle olisi taattu sellainen 3000-4000e tulot kuussa, kun hoidan noita lapsia. Miksi minä lähtisin johonkin köyhyyshelvettiin ja toisin siihen lapset mukaan yhteiskunnan takia, joka ei ole auttanut minua koskaan missään?
Niin te kaikki ketkä niitä lapsia haluaisitte tekisit
Ei tietenkään koska lapsia ei haluta. Miten vaikeaa se on tajuta, että ihminen ei halua tietentahtoen vaikeuttaa elämäänsä ja hankkia kalliita kulueriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan pitäisi muuttua valtavasti että syntyvyys olisi sen noin 2,0 tai edes lähelle sitä. Israel taitaa olla ainoa kehittynyt sivistysmaa missä syntyvyys on yli 2,0.
En usko että on mitään nopeaa keinoa olemassa syntyvyyden nostoa vaan se on vuosikymmenten projekti missä yhteiskunta muuttuu.
Minä tekisin heti 2-3 lasta jos a) lapsihoidot on ilmaisia, siis en tarvitse miestä tekemään lapsia ja b) minulle olisi taattu sellainen 3000-4000e tulot kuussa, kun hoidan noita lapsia. Miksi minä lähtisin johonkin köyhyyshelvettiin ja toisin siihen lapset mukaan yhteiskunnan takia, joka ei ole auttanut minua koskaan missään?
Niin te kaikki ketkä niitä lapsia haluaisitte tekisit
Ne tuet eivät ole koskaan olleet tarpeeksi korkeita ja pysytelleet tarpeeksi korkealla tasolla infolaation mukana.
Kerrotko tosin missä maassa tukia olisi jatkuvasti nostettu ja ne pysyneet inflaation mukana niin, ettei mistään muualta olisi leikattu?
Tuet ovat kuitenkin todella uusi asia, myös Suomessa, joten väitteesi että tukia nostamalla korkeaksi ei pysy syntyvyys korkealla ei vai päde, koska ei ole tarpeeksi faktapohjaista tietoa asiasta, kun ei missään (varsinkaan Suomessa) tuet ole koskaan olleet korkealla niin, että ihmiset voi niitä lapsia tehdä ilman huolta, että tulot romahtavat.
Myös huomioi, että tällä hetkellä on maailmansodan uhka ja kaiken maailman pandemiat. Jo ihan tutkitusti maailmansodan tai sodan uhan alla syntyvyys on rajusti laskenut. Näin tapahtui ennen ensimmäistä maailmansotaa. Lapsien hankkiminen tälläisen uhan alla on valtava riski.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkäät naiset ei ajattele kuin itseään ilman mitään yhteiskuntavastuuta
Yhteiskuntavastuu toteutuu kun menee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni tukia lisäämällä perheille syntyvyyteen on saatu vain hetkellinen "piikki" mutta sen jälkeen se on laskenut taas.
Ei se ole toiminut missään. Runsaita tukia, pitkiä palkallisia vanhempainvapaita ja isojakin kertarahasummia per lapsi on yritetty Kiinassa, Etelä-Koreassa, Norjassa, Italiassa.
Vierailija kirjoitti:
Rottautopiakokeiden malli toimii myös ihmiskunnassa. Valitettavasti.
Taisi olla hiiriutopia, jonka tuhosivat incelihiiret, feministihiiret, homoilijahiiret ja poikasensa jälkiabortoivat hiiret. Aina kun koe toistettiin, tulos oli populaation tuho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni tukia lisäämällä perheille syntyvyyteen on saatu vain hetkellinen "piikki" mutta sen jälkeen se on laskenut taas.
Ei se ole toiminut missään. Runsaita tukia, pitkiä palkallisia vanhempainvapaita ja isojakin kertarahasummia per lapsi on yritetty Kiinassa, Etelä-Koreassa, Norjassa, Italiassa.
Ei tietenkään. Mikään rahasumma maailmassa ei saa hankkimaan elämäänsä jotain mitä ei voi sietää tai halua. Naiset kun yleensä ei voi vain lähteä tai jättää hommaa kesken, siihen saattaa myös kuolla. Kuka oikeasti haluaa mitään noin surkeilla ehdoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Käsittääkseni tukia lisäämällä perheille syntyvyyteen on saatu vain hetkellinen "piikki" mutta sen jälkeen se on laskenut taas.
Linkitätkö mitkä nuo summat Norjassa, Italiassa ja Etelä-Koreassa ovat olleet? En itse löydä googlettamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin
Ei kukaan odottanut ensimmäistä maailmansotaa, ja kun se syttyi elokuussa 1914, sen luultiin olevan jouluksi ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep tätä nuo palstan jankkaajat eivät vaan ymmärrä. He vaativat yhteiskunnalta aina enemmän tukia mutta he eivät halua ymmärtää sitä että tukia nostamalla syntyvyyttä ei olla oikein missään maassa saatu nousuun vaan se on hetkellisesti noussut ja sitten taas laskenut.
Syynä tähän pidetään sitä että tukia nostamalla ihmiset vain tekevät ne lapset aikasemmin.
Vierailija kirjoitti:
Rottautopiakokeiden malli toimii myös ihmiskunnassa. Valitettavasti.
Niin siis rottakokeiden malli näyttää, että kun ruoka vähenee rotat lisääntyvät vähemmän. Tästä ei ole kyse ihmisten kanssa. Maailmassa on enemmän ruokaa kuin koskaan.
Hyvä että loppuu ihmisten teko. On jo aikakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Käsittääkseni tukia lisäämällä perheille syntyvyyteen on saatu vain hetkellinen "piikki" mutta sen jälkeen se on laskenut taas.
Eikun löysin. Norjassa tarjotaan jotain 4500e euron bonusta jos hankkii lapsen. Tuo 4500 euro on hevosen paska, kun sitä lasta pitää kasvattaa 18+ vuoden ajan. Mihin ajattelit että 4500 euroa riittää tarkalleen ottaen?
Tuo 4500e pitäisi saada joka toinen kuukausi, ei kerran kuussa.
Eli puheesi on ihan pskaa taas. Missään ei ole oikeasti tarjottu korkeaa kuukausittaista tukea lasten saamiseen ja kasvatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maapallolla on jo nyt enemmän väkeä mitä se kantaa. Ruoka ja vesi loppuvat. Kuka idiootti ei tajua että ei tänne tarvita enää enempää ihmisiä? Maapallo on itse ruvennut rajoittamaan syntyvyyttä, näin käy aina jos joku populaatio kasvaa liian suureksi. Historiasta löytyy paljon hylättyjä kaupunkeja viidakon kätköistä. Missä ihmiset? Luonto karsi pois.
Olen miettinyt samaa.
Ihmisellä ei ole luontaisia vihollisia jotka pitäisivät kannan kurissa, joten luonto toimii toisella tavalla.
Heikentää urosten sperman laatua, lisää samaan sukupuoleen keskittyvää seksuaalisuutta, lisää soppaan hieman lisää löylyä poistaakseen taakastaan osan populaatiota lyhyellä aikavälillä.
Lopputuloksena, maapallon aikakäsityksellä silmänräpäyksessä, ehkä sadassatuhannessa vuodessa elinkelvottomin osa populaatiosta on poistunut ja vain terveimmät jäävät ja
Jumala voisi toimia noin. Luonto ei ajattele eikä suunnittele.
Yksi näkökulma tähän on yhteiskuntien kehityskulku. Kulttuuri muuttuu ja kehittyy. Tarkoitan tässä kulttuurilla nyt kaikkia yhteiskunnallisia ilmiöitä. Uusi sukupolvi on aina kyseenalaistanut edellisen sukupolven ajattelutavat ja heidän "totuutensa". Näin on käynyt kautta aikojen. Katsotaan vaikka naisen aseman muuttumista.
Oli aika, jolloin nainen ei ollut itsenäinen vaan ensin isänsä ja sen jälkeen miehensä holhouksessa, eikä nainen voinut omistaa mitään. Sitten tuli omistusoikeus, äänioikeus, naisten koulutusmahdollisuudet alkoivat vastaamaan miehien koulutusmahdollisuuksia, naiset siirtyivät kotoa yhä enemmän työelämään, naisten palkat kehittyivät lähemmäs miesten palkkoja, vanhempainvapaat voitiin jakaa tasan, avioliitosta eroaminen helpottui, sosiaalinen paine äidin ja vaimon rooliin väheni jne jne. Naisen aseman muuttuessa väistämättä myös miehen asema on muuttunut.
Arvoissa mennään aina jossain määrin myös heiluriliikettä. Tietyn arvomaailman korostuessa tulee jossain vaiheessa yleensä myös vastaliike, joka pyrkii palauttamaan osan hylätyistä tavoista ja arvoista, mutta aina välillä olla lähempänä ääriasentoa ja välillä lähempänä enemmän neutraalia suhdetta johonkin asiaan.
Juuri nyt monissa kehittyneissä maissa ollaan lähempänä tiettyä ääripäätä, jolloin sukupuolten rooleja kyseenalaistetaan ja muokataan aika voimakkaasti (en ota tässä nyt kantaa siihen, että onko kehityssuunta hyvä vai ei). Tällä hetkellä ydinperheen ja vanhemmuuden rooli on käy läpi tällaista kyseenalaistamista. Toki maailman ja talouden tila tuo tähän oman lisämausteensa, muttei ole se varsinainen syy. Yksi tämän kyseenalaistamisen seurauksista tällä hetkellä on vapaaehtoisen lapsettomuuden lisääntyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikun löysin. Norjassa tarjotaan jotain 4500e euron bonusta jos hankkii lapsen. Tuo 4500 euro on hevosen paska, kun sitä lasta pitää kasvattaa 18+ vuoden ajan. Mihin ajattelit että 4500 euroa riittää tarkalleen ottaen?
Tuo 4500e pitäisi saada joka toinen kuukausi, ei kerran kuussa.
Eli puheesi on ihan pskaa taas. Missään ei ole oikeasti tarjottu korkeaa kuukausittaista tukea lasten saamiseen ja kasvatukseen.
"Tuo 4500e pitäisi saada joka toinen kuukausi, ei kerran kuussa. "
Tarkoitan tässä siis sitä, että pitäisi saada joka toinen kuukausi tai kerran kuussa, ei yhden kerran lapsen synnyttyä. Koska tuo 4500e ilman tuloja riittää kahden kuukauden elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Maapallolla on jo nyt enemmän väkeä mitä se kantaa. Ruoka ja vesi loppuvat. Kuka idiootti ei tajua että ei tänne tarvita enää enempää ihmisiä? Maapallo on itse ruvennut rajoittamaan syntyvyyttä, näin käy aina jos joku populaatio kasvaa liian suureksi. Historiasta löytyy paljon hylättyjä kaupunkeja viidakon kätköistä. Missä ihmiset? Luonto karsi pois.
Suomessa vesi ja ruoka loppu ylikansoituksen takia? :D
Toivottavasti ketkään loiset tyhjäpäät ainakaan pääse suomessa enää lisääntymään. Niitä on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkäät naiset ei ajattele kuin itseään ilman mitään yhteiskuntavastuuta
Aina kun lisääntymisestä puhuttaessa asiaan liitttyy velvoittava, jopa ylevä/sankaroiva sävy, minulla tulee mieleen termi "Lebensborn".
Lisääntyminen on yksilön ihan ikioma, itsekäs päätös. Siinä ei ole kenelläkään nokan koputtamista.
Ihan mielenkiintoista että kanadassa ja usassa syntyvyys on myös pohjalukemissa, syntyvyydet oli siellä korkealla tasolla noin 2005 aikoihin mutta sitten alkoi lasku.