Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
"Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene. "
Vihervasemmistolaiset naiset pahoinpitelevät miehiä ja poikia henkisesti.
Älä älä älä. Älä avaa sitä. En halua nähdä. Ei uskalla. Eiiiii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miksi nuo vegaanit on aina niin tuomitsevia muiden syömisiä kohtaan. Itse ajattelen, että jokainen saa syödä mitä haluaa. Muutenkin noloa alkaa miniältä keuhkoamaan. Outoa käytöstä.
Yksinkö se miniä keuhkosi?
Aloitti ainakin....
Vierailija kirjoitti:
Jännä mitä myrkynkeittäjiä täällä nämä anopit ovat..oma karjalaismummoni jo 90-luvulla tiedusteli vieraitten ruokatoiveita ja huomioi pöydässä kaikki. Ei tehnyt mitään numeroa tästä vaan nautti kun vieraat nauttivat. Jos aloittajan kuvaama tapaus olisi käynyt, olisi seuraavalla kerralla kysellyt muilta että sopiiko jos jätetään nyt lammas pois. Sian päätä keittelisi sylttyynsä sitten omalla ajallaan.
Olen niin ylpeä mummostani, joka opetti minulle ihmisyyttä, empatiaa, vieraanvaraisuutta ja ymmärrystä. Sitä ei tämän palstan mummoilla ole, eikä omallakaan anopilla, joten en vieraile ikinä hänen luonaan. Miksi kävisin missään kylässä, jossa vierailuni on rasite ja syy mutista selän takana palstalla.
Ikäviä ihmisiä ootte.
Eipä menny mummus neuvot perille ku tulit tänne haukkuu ap. Lueppa uudestaan, niin ehkä ymmärrät hän otti kaikki huomioon..mitä et ymmärtänyt..ymmärrystä luettiin tekstiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se mummo kutsuessaan edes selkeästi kertonut, että tarjolla on ruokaa ja että siellä syödään nyt sitten jokin ihme pääsiäisateria, vaikka päivä on sille ihan väärä?
Jos minut kutsutaan kylään, oletus on aina kahvit, ei todellakaan mitään ruokaa.
Miten niin kahvit?
Miksi sinä oletat, että sinulle pitää kahvit tarjota?
Annatko etukäteen ohjeet, mitä kahvia sen pitää olla? Juhlamokkahan on kiellettyjen listalla. Ainakin mitä täällä on saanut lukea vauvalaisten kommentteja, sen on täysin ala-arvoista kuraa. Jossain muussa testissähän se äänestettiin parhaaksi ja suosituimmaksi kahviksi, mutta täällä se on kiellettyjen listalla. Annatko kahvimerkin tiedoksi etukäteen?
Kahvin kanssahan ei voi tarjota mitään, koska vaikka sitä ei tarvitse ottaa, niin alkaa tehdä pahaa, kun toiset syö pullaa tai kakkua.
Koska en itse ole eläissäni juonut yhtään kahvia, kiellän jatkossa ehdottomasti kahvitarjoilut kaikissa kyläilemissäni paikoissa. Onhan minulla siihen kieltämiseen ihan samanlainen oikeus kuin vegaanilla lihan syönnin kieltämiseen. Koska MINÄ sanon. Onhan kahvinviljelyssä monesti käytössä lapsityövoimaa ja surkeita palkkoja. Jo viisi- kuusivuotiaat lapset on pakotettu töihin pelloille. Tuotantoketjut eivät ole läpinäkyviä. Eikä kukaan kysy kahvipavulta haluaako se tulla paahdetuksi ja keitetyksi kahviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä mitä myrkynkeittäjiä täällä nämä anopit ovat..oma karjalaismummoni jo 90-luvulla tiedusteli vieraitten ruokatoiveita ja huomioi pöydässä kaikki. Ei tehnyt mitään numeroa tästä vaan nautti kun vieraat nauttivat. Jos aloittajan kuvaama tapaus olisi käynyt, olisi seuraavalla kerralla kysellyt muilta että sopiiko jos jätetään nyt lammas pois. Sian päätä keittelisi sylttyynsä sitten omalla ajallaan.
Olen niin ylpeä mummostani, joka opetti minulle ihmisyyttä, empatiaa, vieraanvaraisuutta ja ymmärrystä. Sitä ei tämän palstan mummoilla ole, eikä omallakaan anopilla, joten en vieraile ikinä hänen luonaan. Miksi kävisin missään kylässä, jossa vierailuni on rasite ja syy mutista selän takana palstalla.
Ikäviä ihmisiä ootte.
Eipä menny mummus neuvot perille ku tulit tänne haukkuu ap. Lueppa uudestaan, niin ehkä ymmärrät hän otti kaikki huomioo
Näitä kommentteja lukiessa ymmärtää kristallinkirkkaasti, miten suomalaisten lukutaito on laskenut kuin lehmän häntä. Niin outoja tulkintoja tulee ihan selkeästä tekstistä, pelkästään koska lukutaito ei riitä yksinkertaisen tekstin ymmärtämiseen. Enkä nyt tarkoita edellistä, vaan sitä edeltävää kommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että mummon mies oli jo kettuilut vegaanien syömisistä niin rankasti, että tilanne eskaloitui.
- Jep, samaa veikkaan minä.
Tottahan te anoppienvihaajat komppaatte toisianne - tällä palstalla näkee kuinka inhottavia nykymammelit on. Teitä pitäisi palvoa kuin kuningatarta ja luoja varjelkoon jos joku uskaltaa olla eri mieltä.
Se johtuu siitä, että nykymammelit tekevät lapsia ikäloppuina ja väsyneinä, sitten kähnätään kun ne maailmankuvat ovat jämähtäneet paikalleen ja mitään erilaista ei voi hyväksyä. Ja anoppiparatkin ovat jo yhtälailla vanhoja niin kuin nämä mammatkin.
Miten ap tilanne tuosta kehittyi? Joko on puhevälit miniään palanneet? Miten äitienpäivä meni?
Minä huomasin vasta nyt tämän viestiketjun, jota en jaksanut valitettavasti lukea kuin vain viisi sivua alusta.
Pistän kuitenkin "lusikkani soppaan", kun aihe anopit vs. miniät (tai vävyt) koskettaa omallakin kohdallani.
Ehkä tämäkin näkökulma on otettu esille jo ketjun aiemmissa viesteissä, joten sorit mahdollisesta toistosta...
Ennenvanhaan miniät pelkäsivät anoppeja, mutta tänä aikana anopit usein jännittävät miniöitään (tai vävyjään).
Minulla on molemmat ja oikeastaan jännitän vähemmän hieman homssuista miniääni kuin korkealle koulutettua vävyäni.
Vävy on aina meille tullessaan kuin hän tulisi ensimmäistä kertaa vierailulle anoppilaansa. Minun ja appiukkonsa koti täytyy olla siivottu viimeisen päälle, vaikka "herralla" ei ole mitään allergioita. Ruuan täytyy olla pöydässä tiettyinä aikoina ja tietenkin alkuaineksista tehtyinä. Koska he asuvat kaukana, he viipyvät luonamme viikon tai kaksikin ja olen vierailun lopussa ihan puhki. Vävy ei tee itse mitään ja on viime aikoina kieltänyt tytärtänikin auttamasta. Mieheni pilkkoo kasvikset ja juurekset, mikä on suureksi avuksi ruuanlaitossa.
Nyt herää kysymys, että miksi siedän narsistista vävypoikaa? No, hän on kaikesta huolimatta hyvä mies tyttärelleni ja isä pienille lapsilleen, joita haluan tavata monta kertaa vuodessa. Kuten avaaja, minäkin koitan pitää suuni kiinni riitojen välttämiseksi. Tyttäreni on hyvin herkkä enkä halua pahoittaa hänen mieltään. Sekin pelko on, että vävyni tekisi välirikon eivätkä he tulisi enää meille vaan ainoastaan vävyn kotiin, missä on kuulemma kaikki aina paremmin.
Sain hyvän neuvon eräältä tutultani, mitä aion kokeilla sekä hankalan vävyn että kiltemmän miniän "ojentamiseksi".
Kannattaa huomauttaa heille, että jokainen anoppila on toistaiseksi anopin ja appiukon koti missä eletään tavallaan, ja perinnönjaossa voidaan tehdä tulevaisuutta koskevia muutoksia, jos ei kunnioitusta vanhempia ihmisiä kohtaan ala tulla jne. Rahaa ne monet miniät ja vävyt kyttäävät...
Terveisiä kaikille ketjun urheille mummoille; ja nuoremmalle sukupolvelle muistutukseksi, että me synnytettiin teille ne puolisot.
Toivottavasti vegeminiä on lopettanut riehumisensa ja oppinut käyttäytymään. Voimia sinulle ap!
On nämä vegaanit vielä pahempia verrattuna muslimeihin. Luulin muslimien olevan pahempia käännyttäjiä, mutta kyllä vegaanit menevät muslimienkin ohi.
Huonokäytöksinen miniä! Voimia ap:lle ja perheelle.
Olen allerginen soijalle. Suurin osa kasviseineksistä sekä ravintoloiden kasvisruuasta sisältää soijaa. Soija on minulle myrkkyä.
En ole ikinä missään alkanut vauhkoamaan, että miksi tarjolla on myrkytettyä ruokaa. Syön pöydästä sitä mitä pystyn.
Mitä yhteistä on mummolla ja keskiolutpullolla? Molemmat ovat parhaimmillaan keittiön pöydällä, kylmänä ja avattuna saunan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
On nämä vegaanit vielä pahempia verrattuna muslimeihin. Luulin muslimien olevan pahempia käännyttäjiä, mutta kyllä vegaanit menevät muslimienkin ohi.
Menee ajattelu ihan missä vaan äärimmäisyyksiin, aina ollaan lähellä terrorismia. Ollaan poliittisesti oikalla tai vasemmalla, on kyseessä mikä tahansa uskonto tai vaikka nämä uskonnoksi nostetut ruokatottumukset.
Vierailija kirjoitti:
Minä huomasin vasta nyt tämän viestiketjun, jota en jaksanut valitettavasti lukea kuin vain viisi sivua alusta.
Pistän kuitenkin "lusikkani soppaan", kun aihe anopit vs. miniät (tai vävyt) koskettaa omallakin kohdallani.
Ehkä tämäkin näkökulma on otettu esille jo ketjun aiemmissa viesteissä, joten sorit mahdollisesta toistosta...
Ennenvanhaan miniät pelkäsivät anoppeja, mutta tänä aikana anopit usein jännittävät miniöitään (tai vävyjään).
Minulla on molemmat ja oikeastaan jännitän vähemmän hieman homssuista miniääni kuin korkealle koulutettua vävyäni.
Vävy on aina meille tullessaan kuin hän tulisi ensimmäistä kertaa vierailulle anoppilaansa. Minun ja appiukkonsa koti täytyy olla siivottu viimeisen päälle, vaikka "herralla" ei ole mitään allergioita. Ruuan täytyy olla pöydässä tiettyinä aikoina ja tietenkin alkuaineksista tehtyinä. Koska he asuvat kaukana, he viipyvät luonamme viikon t
Talo elää tavallaan ja vieraat lähtee ajallaan, sanon minä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lähes samanlaista, mutta mukaan on otettu tuontiruoka, vedenkäyttö Kaliforniassa ja soijankasvatuksen epäeettisyys sekä se, että ilman karjankasvatusta tarvitaan jättikokoisia louhoksia lannoitteita varten.
Tämä siis ihan kaikesta ruuasta, jopa kaurapuuro (veteenkeitetty) ja mustikkasoppa siihen vierelle saavat aikaan massiivisen riidan. Että ketä sillä ruualla on riistetty, kenen oikeuksia poljettu. Mikään ei ole hyvä, mikään ei riitä. Sama porukka pystyy Woltin kotiinkuljetuksella tilaamaan ruokaa, jota on tehty samassa keittiössä lihapatojen tai hummuksen kanssa. Äidin/anopin tekemänä ruoka on aina tehty väärin, vääristä raaka-aineista ja kyselemättä fenkolilta tai lampaalta, että haluatko olla ravintoa vai kulkea huolettomana metsässä odottamassa sutta tai myyrää.
Siinähän se ratkaisu tulikin, piiperöt tilaa omat wolttinsa, muut syököön mitä tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Ihan turha tehdä asioista vaikeita.
Minkätakia pitäisi elää ja syödä heikkolahjaisen ja aivopestyn yksilön sairailla opeilla,miksi häntä pitäisi miellyttää? Ihminen joka imee kaikki sairaat opit koulusta,mediasta ja somesta,tuollaiset luuserit voi jättää omaan "arvoonsa". Ollaan niin viisaita vaikka ollaan tyhmiä ja epäloogisia kuin vasemmanjalan saappaat.
Kerrohan sitten vielä mistä ne opit ihmisen pitäisi ammentaa? Sun tekstin perusteella sinä ammennat ne jostain MV-sivustolta ja piikki.fi sivustoilta. Et ainakaan mistään maailmankirjallisuuden klassikoista ole syvää filosofista ymmärrystäsi ammentanut.
Mummo avautuu? Patologiko siellä on avausta mummolle tekemässä🤣
En halua nähdä.