Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt avautuu mummo

Vierailija
30.03.2024 |

Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)

Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.

Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.

Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene. 

Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.

olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?

Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki. 

ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus 

Kommentit (1648)

Vierailija
1341/1648 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa eläinten syöminen!

Eläimetkin syö toisia eläimiä ja ihminenkin on eläin joten lopeta tuo kiihkoilu ja ole itse syömättä eläimiä ... ei tarvi tuputtaa muille omia mieltymyksiään .. ei sullekkaan kukaan sano, että lopeta kasvisten syöminen tms.

Vierailija
1342/1648 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä mitä myrkynkeittäjiä täällä nämä anopit ovat..oma karjalaismummoni jo 90-luvulla tiedusteli vieraitten ruokatoiveita ja huomioi pöydässä kaikki. Ei tehnyt mitään numeroa tästä vaan nautti kun vieraat nauttivat. Jos aloittajan kuvaama tapaus olisi käynyt, olisi seuraavalla kerralla kysellyt muilta että sopiiko jos jätetään nyt lammas pois. Sian päätä keittelisi sylttyynsä sitten omalla ajallaan.

Olen niin ylpeä mummostani, joka opetti minulle ihmisyyttä, empatiaa, vieraanvaraisuutta ja ymmärrystä. Sitä ei tämän palstan mummoilla ole, eikä omallakaan anopilla, joten en vieraile ikinä hänen luonaan. Miksi kävisin missään kylässä, jossa vierailuni on rasite ja syy mutista selän takana palstalla.

Ikäviä ihmisiä ootte.

No eikös tämä mummo täällä aloituksessa tehnyt juuri niin, kuin sinun karjalaismummosi ; oli tiedustellut kaikkien ruokatoiveet ja huomioi pöydässä kaikki.

Ja kun kävi niin kuin kävi, niin eiköhän vaan hänkin jatkossa sitten jätä ne lampaat pöydästä pois.  Mutta kun miniä ei aio tulla enää ollenkaan ruokailemaan, niin minkäs mahtaa.

Mutta ei ennen tällaista olisi tapahtunutkaan.  Sinun mummosi sai rauhassa tarjota yhdelle yhtä ja toiselle toista, kun ei siihen aikaan ihmiset ja varsinkaan miniät tuollaisia ruokapöydässä kiukuttelevia olleetkaan.  Ennen vielä noudatettiin käytöstapoja.  Ruuasta ei valitettu.

Oli ihan hyvä, että tämä mummo täällä toi esille tämän asian ja purki sydäntään.  Jospa joku edes vähän saisi sitä ymmärrystä päähänsä ja käsittäisi että tuollainen käytös miniältä on ala-arvoista ja vain pahoittaa toisten mielen.  

Tekee vaan hallaa sinänsä ihan arvostettavalle vegaani -aatteelle.  Siitä on vain puhuttava muualla, kuin siinä ruokapöydässä, missä juuri syödään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/1648 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset lapset, ne on sitten niin hauskoja. Koitahan pärjätä. Itse olisin saanut kaikilta turvat tukkoon osoittamalla heidän itsekkyytensä isäntiä ja muita vieraita kohtaan. Harmi että näit vaivaa, nälkä olisi ehkä ollut parempi opettaja itsekkäille ideologioitaan tyrkyttäville lapsille.

Vierailija
1344/1648 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä todella nautin saadessani tehdä suurelle joukolle erilaisia tarjottavia. Tutkailen etukäteen itsekunkin ruokamieltymyksiä ja voin tehdä vaikka suuren paellan jos joku vieraistani on siihen erityisen mieltynyt. Tietysti myös vegaanisille ja allergioista kärsiville omat ruoka ja juomalajinsa. Kyllä suuressa joukossa joku aina alkaa esittelemään näkemyksiään, mutta mikä onkaan piristävämpää kuin kunnon väittely älykkäiden ja viisaiden ihmisten kanssa-oikein odotan sitä. Jos ilmaisee mielipiteensä tarkoittamatta loukata ketään, vastuu siirtyy kuulijalle.

Niin, mutta oletko koskaan ajatellut, nauttiiko ne sun vieraasi siitä pakkoaterioinnista? Varsinkin isoäideillä tuntuu olevan jonkinlainen jäätävä pakkomielle järjestää näitä aterioita, joilla kukaan ei sitten viihdy ja isoäiti itse on hermoraunio kaiken stressaamisen ja uhriutumisen jälkeen.

<

No, kohta meillä on täällä(kin) sota ja nälkä tulee opettamaan sinutkin tyytymään sen syömiseen mitä sattuu löytymään, vaikka sitten isoäitisi kaapista/pöydästä.

Vierailija
1345/1648 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juur tuosta syystä en ikinä koskaan kutsu ketään syömään. Enkä mene kenenkään kotiin syömään. Pienellä porukalla mennään ravintolaan, jos yhdessä halutaan syödä. Ja jokainen maksaa oman laskunsa.

Vierailija
1346/1648 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama. En laita aterioita. Minusta on hauska tavata lasteni perheet ravintolassa ja keskittyä vain viihtymiseen. Ruokailu sujuu hyvin, kun jokainen tilaa haluamaansa ruokaa. On myös mukava katsella annoksia, kun ne saapuvat. 

Vierailija
1347/1648 |
24.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama. En laita aterioita. Minusta on hauska tavata lasteni perheet ravintolassa ja keskittyä vain viihtymiseen. Ruokailu sujuu hyvin, kun jokainen tilaa haluamaansa ruokaa. On myös mukava katsella annoksia, kun ne saapuvat. 

No, ap:n miniä varmaan pilaisi nämäkin hetket vaatimalla, että muut eivät saa ravintolassa syödä lihaa. Tai itkemällä kun eivät menneet vegaaniravintolaan.

ot: sain ihanan synttäriyllätyksen, kun ystävät ja sukulaiset veivät minut vegaaniravintolaan. Joukossa oli kaikkiruokaisia sekä yksi lacto-ovo mun lisäkseni. Ruoka oli todella hyvää, mutta olisi minulle kelvannut ihan mikä tahansa ravintola myöskin. Seura on tärkeintä 😊

Vierailija
1348/1648 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ap:n miniä varmaan pilaisi nämäkin hetket vaatimalla, että muut eivät saa ravintolassa syödä lihaa. Tai itkemällä kun eivät menneet vegaaniravintolaan.

ot: sain ihanan synttäriyllätyksen, kun ystävät ja sukulaiset veivät minut vegaaniravintolaan. Joukossa oli kaikkiruokaisia sekä yksi lacto-ovo mun lisäkseni. Ruoka oli todella hyvää, mutta olisi minulle kelvannut ihan mikä tahansa ravintola myöskin. Seura on tärkeintä 😊

OLiko va.g.i.n.a.vaihtoehtoo? 

Ei aina sitä ve.g.e.vaihtoehtoo.

Vierailija
1349/1648 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä, miksi nuo vegaanit on aina niin tuomitsevia muiden syömisiä kohtaan. Itse ajattelen, että jokainen saa syödä mitä haluaa. Muutenkin noloa alkaa miniältä keuhkoamaan. Outoa käytöstä.

Yksinkö se miniä keuhkosi? 

Miten niin, eikö se muka ole mahdollista? Kyllä yksi ihminen riidan saa aikaan.

Vierailija
1350/1648 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän tän turhautumisen ja mua ärsyttäis tossa jo se, että jos hyvää hyvyyttään laittaa "jokaiselle jotain" ruokapöytään niin siinä vaiheessa pitää kyllä ihmisten olla kiitollisia eikä alkaa sekoilemaan tuollaista oman ideologian tuputtamista ja riitelyä.

Ihminen on sekasyöjä vaikka jotkut kovasti muuta väittävätkin.

Vierailija
1351/1648 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on perheen aikuisikäisissä lapsissa kasvissyöjiä, ja näiden kumppaneissa on ollut vegaani.Mutta yksikään ei ole koskaan moittinut muiden lihan syöntiä tai pilannut muiden ateriointia.

Vegaanikumppani muisti aina kiitellä erikseen siitä, että näin vaivaa hänen vuokseen ja kokkasin, leivoin ja ostin vegaanille sopivaa syötävää. Itse tein sen aina hyvillä mielin, koska hän on niin ihana ihminen, samoin kuin lapseni.

Myönnettävä on, että ylimääräistä työtä se aiheutti, mutta oli kyllä sen arvoista, kun sain tutustua tähän hienoon ihmiseen.

Mummolle tsemppiä, ehkä se miniä ja tytärkin oppivat hienotunteisuutta, kun ikää tulee. Tai sitten ei. Jatkossa voi vaikka etukäteen sanoa asiallisesti, että nyt vietetään ruokahetki, jossa kaikki toivottavasti viihtyvät tms.

Vierailija
1352/1648 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minulla on maidoton ja gluteeniton ruokavalio. Kun menen toisten juhliin, en koskaan mainitse asiasta. Minä syön mitä voin ja olen siihen tyytyväinen. En halua olla rasite.  Eräissä valmistujaisjuhlissa oli vain keitettyjä perunoita ja savustettua lohta joita söin , hyvillä mielin.  Sitten vinkki, älkää sekoittako kaikkia keskenään, vaan eri astioihin.

Ko juhlissa oli lihakastikkeessa, salaatissa fetaa, yms  Salaattia olisin syönyt ja feta olisi voinut olla valinnaisena vieressä.  Meillä on ruuat erillää ja veget ja voket voivat valita vapaasti mitä haluavat. Kaikki eri astioissa niin ongelmaa ei ole. Onhan näitä rajoitteita , sika,katka,maito,gluteeni,kala,pähkinä, yms. Ei kannata kysellä vierailta mitään, ottavat itse mitä haluavat. Latviassa Lido on just tälläinen ruokapaikka, erittäin hyvä systeemi

Vierailija
1353/1648 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä mitä myrkynkeittäjiä täällä nämä anopit ovat..oma karjalaismummoni jo 90-luvulla tiedusteli vieraitten ruokatoiveita ja huomioi pöydässä kaikki. Ei tehnyt mitään numeroa tästä vaan nautti kun vieraat nauttivat. Jos aloittajan kuvaama tapaus olisi käynyt, olisi seuraavalla kerralla kysellyt muilta että sopiiko jos jätetään nyt lammas pois. Sian päätä keittelisi sylttyynsä sitten omalla ajallaan.

Olen niin ylpeä mummostani, joka opetti minulle ihmisyyttä, empatiaa, vieraanvaraisuutta ja ymmärrystä. Sitä ei tämän palstan mummoilla ole, eikä omallakaan anopilla, joten en vieraile ikinä hänen luonaan. Miksi kävisin missään kylässä, jossa vierailuni on rasite ja syy mutista selän takana palstalla.

Ikäviä ihmisiä ootte.

Sinä olet se ikävä ihminen. Opettele luetun ymmärtämistä ennen kuin kommentoit. Mummo nimenomaan laittoi kaikille sopivaa syötävää. Miniähän se tuon aterian pilasi fanaattisuudellaan ja tytär säesti. On todella typerää mennä kylään mummolaan, ja sitten pilata pyhäpäivän vierailu fanaattisella paasauksellaan. Ihme, ettei käynyt märisemään nahka kengistä. Sääli tulee tuota vauvaa, kun on tuollainen fanaatikko äitinä. 

Anoppisi on takuulla onnellinen siitä, että sinä  pysyt poissa hänen luotaan.

Vierailija
1354/1648 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, minulla on maidoton ja gluteeniton ruokavalio. Kun menen toisten juhliin, en koskaan mainitse asiasta. Minä syön mitä voin ja olen siihen tyytyväinen. En halua olla rasite.  Eräissä valmistujaisjuhlissa oli vain keitettyjä perunoita ja savustettua lohta joita söin , hyvillä mielin.  Sitten vinkki, älkää sekoittako kaikkia keskenään, vaan eri astioihin.

Ko juhlissa oli lihakastikkeessa, salaatissa fetaa, yms  Salaattia olisin syönyt ja feta olisi voinut olla valinnaisena vieressä.  Meillä on ruuat erillää ja veget ja voket voivat valita vapaasti mitä haluavat. Kaikki eri astioissa niin ongelmaa ei ole. Onhan näitä rajoitteita , sika,katka,maito,gluteeni,kala,pähkinä, yms. Ei kannata kysellä vierailta mitään, ottavat itse mitä haluavat. Latviassa Lido on just tälläinen ruokapaikka, erittäin hyvä systeemi

Teen itse juuri näin, feta eri astiaan ja vegaanille maidotonta fetaa, jota ei paljoa tarvita, koska vegejä ei kovin montaa ole. Pullan voi leipoa veteen ja käyttää maidotonta margariinia, monet kasvissyöjät syövät kalaa ja vegelle saa tofusta tai härkäpapujutuista helposti syötävää. Meillä on ollut jouluna ja syntymäpäivillä vegaanivieraita ja kalaa syöviä kasvissyöjiä, ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä.

Vierailija
1355/1648 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkolahjainen tyttäresi on aivopesty,maailman eliitti haluaa viedä kunnon ruoan pois orjien suusta,he haluavat myös vähentää ihmisiä 95%. Koulu tyhmentää ihmisen vaikka ammatin antaakin se on koulun perimmäinen tarkoitus

Vierailija
1356/1648 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.

Ihan turha tehdä asioista vaikeita.

Minkätakia pitäisi elää ja syödä heikkolahjaisen ja aivopestyn yksilön sairailla opeilla,miksi häntä pitäisi miellyttää? Ihminen joka imee kaikki sairaat opit koulusta,mediasta ja somesta,tuollaiset luuserit voi jättää omaan "arvoonsa". Ollaan niin viisaita vaikka ollaan tyhmiä ja epäloogisia kuin vasemmanjalan saappaat.

Vierailija
1357/1648 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin että jokainen voi syödä kotonaan, tai tuoda mukana omat eväät, jos tarjottavat ei kelpaa. Ymmärrän pointin,punaisen lihan syöminen ei ole terveellistä, mutta tuo on jo huonotapaista alkaa paasaamaan omia näkemyksiään suureen ääneen. Miksei ottanut eväitä mukaan?

Vierailija
1358/1648 |
25.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tämmöstä tämä nykyään on. Mitä minä en tee, niin sitä ei saa muutkaan tehdä. On kyse sitten ihan mistä vaan. Jos ongelmaa ei ole, niin se tehdään. 

NASA etsii avaruudesta älyllistä elämää, koska maasta sitä ei löydy. Älyllistä elämää, tarkoitan.

Vierailija
1359/1648 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että mummon mies oli jo kettuilut vegaanien syömisistä niin rankasti, että tilanne eskaloitui.

- Jep, samaa veikkaan minä.

Tottahan te anoppienvihaajat komppaatte toisianne - tällä palstalla näkee kuinka inhottavia nykymammelit on. Teitä pitäisi palvoa kuin kuningatarta ja luoja varjelkoon jos joku uskaltaa olla eri mieltä.

Vierailija
1360/1648 |
16.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se mummo kutsuessaan edes selkeästi kertonut, että tarjolla on ruokaa ja että siellä syödään nyt sitten jokin ihme pääsiäisateria, vaikka päivä on sille ihan väärä?

Jos minut kutsutaan kylään, oletus on aina kahvit, ei todellakaan mitään ruokaa.

Minun anoppini teki toistuvasti niin, että kutsui meidät kylään. Pitkä ajomatka, pieni kaksio perillä. Sitten kun sinne meni, siellä olikin miehen siskot, siskojen miehet ja kuusi lasta. Ruokana aina vain sellaista, jota en syönyt. Ja meidät tietenkni pantiin aina lattialle litteille patjoille nukkumaan - vaikka ne siskot tuli vain tunnin matkan päästä eli ei heillä olisi ollut mitään syytä siellä yöpyä.

Lakkasimme käymästä, koska se oli jokin ihmeellinen näytelmä, johon meidät aina värvättiin.

Käännetäänpä tämä toisin päin, tilanteeseen ettei anoppisi kutsunut sisaruksia lapsineen tapaamaan teitä samaan aikaan. Anoppi olisi silloin tietysti estänyt lapsianne vähintään luomasta suhteita täteihin ja serkkuihin. Tämä käännettäisiin kokemukseni mukaan ihan nanosekunnissa anoppisi vallanhaluksi ja suuren luokan teatteriksi. Epäiltäisiin toki myös äidin/anopin/isoäidin mahdollisia salaisia väärinkäytöksiä vierailuihin liittyen. Tuosta jaksettaisiin vielä anopin hautajaisissakin nillittää. Jaksettiin ainakin aiheesta oikein ottaa useita puheenvuoroja oman äitini muistotilaisuudessa eli koettu on.

Miten paljon sänkyjä siellä anopin kaksiossa oikein oli jos sänkyjä riitti siskoille lapsineen anopin lisäksi, muttei teille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän