Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin sanonut, että "Meidän kodissamme ei näin toimita eikä käyttäydytä. Vapaaehtoiset ja tyytymättömät voivat poistua, ellei kelpaa. Tuolla päin on narikka ja ovi."
Yksinkertaista.
Niin ja sehän ei käynyt, vaikka miniä jo kertoi ettei hän tai lapsensa enää ikinä sinne tule. Siitäkin valitetaan.
Miniän ei tarvitse tulla, mutta lapsi tulee, kun hän kasvaa.
Miksi ihmeessä hän sinne menisi?
Mietipä sitä. Uskon, että saatat vielä hoksata, miksi.
Ei hänellä ole mitään syytä mennä sinne. Sen sijaan lukuisia syitä olla menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin sanonut, että "Meidän kodissamme ei näin toimita eikä käyttäydytä. Vapaaehtoiset ja tyytymättömät voivat poistua, ellei kelpaa. Tuolla päin on narikka ja ovi."
Yksinkertaista.
Niin ja sehän ei käynyt, vaikka miniä jo kertoi ettei hän tai lapsensa enää ikinä sinne tule. Siitäkin valitetaan.
Minä en ainakaan menisi paikkaan, jossa äitiäni solvataan.
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Ihan turha tehdä asioista vaikeita.
No mikä esti pitää pää kiinni jos toiset syö lihaa ? eli sinäkin puolustat vain toista osapuolta, vai oletko myös itse kasvishihhuli ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaista.
Ei hänellä ole mitään syytä mennä sinne. Sen sijaan lukuisi
Niin että lapsen olisi pakko omaksua pelkästään tämä äidin maailmankatsomus ja siksi ei muka saisi mennä mummolaan ja muu ratkaisu ei mitenkään kävisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä todella nautin saadessani tehdä suurelle joukolle erilaisia tarjottavia. Tutkailen etukäteen itsekunkin ruokamieltymyksiä ja voin tehdä vaikka suuren paellan jos joku vieraistani on siihen erityisen mieltynyt. Tietysti myös vegaanisille ja allergioista kärsiville omat ruoka ja juomalajinsa. Kyllä suuressa joukossa joku aina alkaa esittelemään näkemyksiään, mutta mikä onkaan piristävämpää kuin kunnon väittely älykkäiden ja viisaiden ihmisten kanssa-oikein odotan sitä. Jos ilmaisee mielipiteensä tarkoittamatta loukata ketään, vastuu siirtyy kuulijalle.
Niin, mutta oletko koskaan ajatellut, nauttiiko ne sun vieraasi siitä pakkoaterioinnista? Varsinkin isoäideillä tuntuu olevan jonkinlainen jäätävä pakkomielle järjestää näitä aterioita, joilla kukaan ei sitten viihdy ja isoäiti itse on hermoraunio kaiken stressaamisen ja uhriutumisen jälkeen.
<
Vai niin "hirveitä tilaisuuksia", missä "kukaan ei viihdy" nämä perhepäivälliset nykyään kutsutuille ovat. Lienee tarpeen järjestää seuraavan kerran joku suljettu lippuäänestys osanottajille. Turha on tietysti sukulaisia näillä päivällisillä kiusata, jos ne todella ovat niin hirveitä tilaisuuksia.
Nimimerkki äiti ja anoppi 65-v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se mummo kutsuessaan edes selkeästi kertonut, että tarjolla on ruokaa ja että siellä syödään nyt sitten jokin ihme pääsiäisateria, vaikka päivä on sille ihan väärä?
Jos minut kutsutaan kylään, oletus on aina kahvit, ei todellakaan mitään ruokaa.
Miten te viitsitte tuostakin vielä jauhaa, että "väärä päivä!"
Eikö sinne kaaliin mene ap:n ihan selkeästi kirjoittama viesti, että oli kyseessä pitkäperjantain ateria. Kas kun silloin pitkänäperjantainakin syödään, ainakin meidän kulttuurissamme, ja AIVAN ILMEISESTI se oli jokaiselle sopinut! Kaikki oli tulleet paikalle.
Ja jos miniä ei tajunnut, että siellä oli ruokaakin tarjolla, vaikka olisikin olettanut (täällä teidän joidenkin mielestä), että kyseessä on vain kahvit, niin mitä pirua änkesi sinne pöytään sitten ollenkaan? Olisi odottanut vain sitä kahvittel
Tuon väärän päivän jankkaajan on pakko olla autisti, ei hänellä muuten voi levy jumittaa noin pahoin väärästä päivästä, kun ap ei edes maininnut pääsiäisateriaa vaan pitkäperjantain aterian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä todella nautin saadessani tehdä suurelle joukolle erilaisia tarjottavia. Tutkailen etukäteen itsekunkin ruokamieltymyksiä ja voin tehdä vaikka suuren paellan jos joku vieraistani on siihen erityisen mieltynyt. Tietysti myös vegaanisille ja allergioista kärsiville omat ruoka ja juomalajinsa. Kyllä suuressa joukossa joku aina alkaa esittelemään näkemyksiään, mutta mikä onkaan piristävämpää kuin kunnon väittely älykkäiden ja viisaiden ihmisten kanssa-oikein odotan sitä. Jos ilmaisee mielipiteensä tarkoittamatta loukata ketään, vastuu siirtyy kuulijalle.
Niin, mutta oletko koskaan ajatellut, nauttiiko ne sun vieraasi siitä pakkoaterioinnista? Varsinkin isoäideillä tuntuu olevan jonkinlainen jäätävä pakkomielle järjestää näitä aterioita, joilla kukaan ei sitten viihdy ja isoäiti itse on hermoraunio kaiken stressaamisen ja uhriutumisen jälkeen.
<
Oho! Ihmiset ovat kerääntyneet syömään yhdessä kautta aikojen! Nyt ei ole tuon kirjoittaja maailmaa nähnyt tai kokenut oman navan ulkopuolella. Miten vieraantunut tavallisesta elämästä voi ollakaan, kun pitää yhteistä ateriaa lähinnä kamalana rangaistuksena.
Paha mieli tuli tuosta ateriasta niin aloittajan puolesta, kun kaikkien muidenkin sellaisten jotka haluavat nähdä vaivaa yhteisiä aterioita varten. Onko ihan perus-käytöstavat tosiaan liikaa pyydetty.
Mummona sanoisin, syökää repustanne!
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että mummon mies oli jo kettuilut vegaanien syömisistä niin rankasti, että tilanne eskaloitui.
- Jep, samaa veikkaan minä.
Kyllä omassa kodissaan ja omassa ruokapöydässä saa kettuillakin, jos toinen aloittaa.
Ja aloituksen mukaan juuri näin oli käynyt. MINIÄ ALOITTI.
Älä tee omia veikkailujasi suuntaan äläkä toiseen, koska et todellakaan tiedä muuta kuin sen, mitä AP kirjoitti.
Jos minun kotiini tulee vegaani arvostelemaan sitä, mitä minä syön, niin ne vierailut loppuu siihen, MINUN toimestani. Arvostelijan uhkaillut siitä, ettei tule enää meille, jää omaan arvoonsa. Se olen silloin minä, joka sanon, että tänne ei ole enää tulemista. Ei ainakaan ennen kuin käytöksessä on tapahtunut olennainen muutos.
Minulla on miniä, joka on kasvissyöjä. Lapsenlapsi saa syödä kaikkia ruokia ihan vapaasti, äiti ei määrää asiaa. Ihana asia.
Minä en itkisi sitäkään, että lasta en saisi mummolaan hoitoon. Ei tarvitsisi tuodakaan. Ei se nyt niin elintärkeä asia mummollekaan ole, jos miniä on nirppanenä. Sitten hoitakoon lapsensa ilman anopin apua ja kasvattakoon hänet millaiseksi tahtoo. Ainakaan ei voisi mummoa syyttää vääristä kasvatusmalleista.
Äidit ja isät ei voi kieltäytyä lapsen hoitamisesta. Mummot ja papat voivat. Pitäkää se mielessä.
Ja muistakaa myös se, että te miniät ette millään tavalla ole vastuussa ettekä välttämättä toivottujakaan vanhusten hoitajia, niin että silläkään saralla ei kannata alkaa intoilemaan. Hoitakaa vain ne omat vanhempanne, jos edes niitäkään. Ei se pakollista ole. Jos teistä nykyisistä nuorista aikuisista siihen aikanaan edes olisikaan. Niin paljon pahaa myrkkyä olette tännekin kylväneet vanhemmistanne ja appivanhemmistanne ja yleensäkin vanhemmista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että mummon mies oli jo kettuilut vegaanien syömisistä niin rankasti, että tilanne eskaloitui.
- Jep, samaa veikkaan minä.
Kyllä omassa kodissaan ja omassa ruokapöydässä saa kettuillakin, jos toinen aloittaa.
Ja aloituksen mukaan juuri näin oli käynyt. MINIÄ ALOITTI.
Älä tee omia veikkailujasi suuntaan äläkä toiseen, koska et todellakaan tiedä muuta kuin sen, mitä AP kirjoitti.
Jos minun kotiini tulee vegaani arvostelemaan sitä, mitä minä syön, niin ne vierailut loppuu siihen, MINUN toimestani. Arvostelijan uhkaillut siitä, ettei tule enää meille, jää omaan arvoonsa. Se olen silloin minä, joka sanon, että tänne ei ole enää tulemista. Ei ainakaan ennen kuin käytöksessä on tapahtunut olennainen muutos.
En usko tuon hurskastelevan ap:n "koko totuuteen".
Todenmukaisempi se kuitenkin on, kuin sinun täysin itse keksimäsi uskomus. Sinä et ollut paikalla.
Vegepullaa löytyy kaupan pakastealtaasta. Ja hyvin uskon, että vegaani on alkanut sättimään muita ei vegaaneja, kokemusta on :(
Vierailija kirjoitti:
Todenmukaisempi se kuitenkin on, kuin sinun täysin itse keksimäsi uskomus. Sinä et ollut paikalla.
Sinä siis olit? - No sitten... XD
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Ihan turha tehdä asioista vaikeita.
Pöydässä ei ollut liha-allergikkoa, vaan huonosti käyttäytyviä omaan napaansa tuijottajia. Tuolla logiikalla rouva miniän elämä on varmaan hankalahkoa, kun ei voi käydä mm seuraavissa paikoissa: Ravintolat, ruokakaupat, torit, markkinat, maaseutu (navetoissa on karjaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis olit? - No sitten... XD
Tyhmä. Juu, minä en ollut.
Tuo mummo oli.
Ja minähän en omia kuvitelmiani tänne ole tuonutkaan. Sinä olet.
avaat nyt vaan kiltisti haarat vaarille, senhän sä osaat näköjään
Jännä mitä myrkynkeittäjiä täällä nämä anopit ovat..oma karjalaismummoni jo 90-luvulla tiedusteli vieraitten ruokatoiveita ja huomioi pöydässä kaikki. Ei tehnyt mitään numeroa tästä vaan nautti kun vieraat nauttivat. Jos aloittajan kuvaama tapaus olisi käynyt, olisi seuraavalla kerralla kysellyt muilta että sopiiko jos jätetään nyt lammas pois. Sian päätä keittelisi sylttyynsä sitten omalla ajallaan.
Olen niin ylpeä mummostani, joka opetti minulle ihmisyyttä, empatiaa, vieraanvaraisuutta ja ymmärrystä. Sitä ei tämän palstan mummoilla ole, eikä omallakaan anopilla, joten en vieraile ikinä hänen luonaan. Miksi kävisin missään kylässä, jossa vierailuni on rasite ja syy mutista selän takana palstalla.
Ikäviä ihmisiä ootte.