Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies heittäytyy anoppilassaan laiskaksi onko muilla tällaista?

Vierailija
17.04.2023 |

Vanhempani asuvat hyvin kaukana, joten käymme vanhempieni luona vain pari kertaa vuodessa. Viivymme kerrallaan useamman päivän (pitkä viikonloppu) pitkän välimatkan vuoksi. Perheeseemme kuuluu pieni lapsi, joka tarvitsee jatkuvaa valvontaa. Vanhempani auttavat lastenhoidossa ja minä pidän myös lapsesta huolta mummolassa. Kyläilymme aikana vanhempani laittavat ruoat, pesen äitini kanssa lapsen pyykit jne.
Mieheni tekee kotona suurin piirtein osuutensa kotitöistä, mutta anoppilaan päästessään mies heittäytyy täysin laiskaksi. Ei osallistu ruoanlaittoon, ei pyykinpesuun tai muuhunkaan. Ei kysy, voiko hän tehdä jotain. Viimeisimmällä käynnillä piti patistaa mies pihalle kysymään, tarvitseeko iäkäs appiukkonsa apua lumitöissä, kun lunta oli satanut paljon. Jos miestä pyytää mummolareissun aikana katsomaan lapsen perään/hoitamaan lasta, niin mies suorastaan ärsyyntyy näistä pyynnöistä taasko mua tullaan häiritsemään. Mieheltä puuttuu anoppilassaan kaikki oma-aloitteisuus. Huomaan tämän ärsyttävän jopa omia vanhempiani: lähdettyäni isäni kanssa kauppaan äitini on ärtyneenä jopa vienyt lapsen miehelle syliin, kun mies nukkui pitkälle aamupäivään. Mies loukkaantui tästä herätyksestä niin, että muistelee sitä vieläkin.

Anoppilaan tullessa mies linnoittautuu vanhaan huoneeseeni ja makaa sängyllä kännykkä kädessä lähes koko päivän. Välillä nousee syömään ja palaa taas takaisin makoilemaan. Aamuisin nukkuu pitkään, kun minä herään lapsen kanssa aikaisin ja isovanhemmat hoitavat lasta aamupäivän. Appivanhempiensa kanssa mies ei paljon päivän aikana juttele, mies ei jaksa käydä vaikka kävelyllä päivän aikana tai tehdä muutakaan. Kesäaikana käy harrastamassa suosikkilajiaan ulkona, mutta siinä se. Mies siis lepää suurimman osan ajasta. Reissusta kotiin palatessa valittaa väsymystään ja sitä, miten tylsää anoppilassa on ollut. Mies ei osaa olla tippaakaan kiitollinen siitä, että toiset ovat päiväkausia hoitaneet lasta, mies on saanut levätä ja nukkua jokaisena aamuna pitkään. Miehen vanhempia nähdään useammin ja mies valittaa noissa kyläilyissä sitä, kuinka joutuu välillä katsomaan lapsensa perään mummolassa, kun vanhempansa eivät ymmärrettävästi jaksa koko aikaa vahtia pientä lasta.

Onko muillakin tällaista vai onko oma mieheni jotenkin poikkeuksellisen ajattelematon tämän asian kohdalla? Ja kun joku kysyy, niin vanhempani ovat ihan tavallisia ystävällisiä ihmisiä, mutta heillä alkaa olla jo ikää. Ei tunnu kivalta, että aikuinen mies tulee anoppilaan passattavaksi. Minusta on itsestäänselvyys, että vaikka isovanhemmat auttaisivat, niin lapsi on silti meidän vanhempien vastuulla ja itsekin tehdään. Tottakai mummolassa käyntiin saa kuulua lepoakin, mutta ei aikuisen pitäisi koko päivää makoilla sängyn pohjalla.

Kommentit (129)

Vierailija
1/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä se possu

Vierailija
2/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kylässä siellä.

Ja miten sitå yhtä lasta pitää kaikkien vahtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suuttuisin tuosta. Ootko keskustellut miehen kanssa tästä sen toiminnasta, kertonut miltä se tuntuu ja kuinka noloa se on? Ihan asiallisesti siis, vaikka tekisikin mieli raihaantua. Ja minä ilmoittaisin että tuo ei sitten jatkossa onnistu, joko tekee osansa normisti myös vanhempiesi luona tai jää kotiin makoileen.

Vierailija
4/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin anoppilassa pyrin viettämään anopin seurassa niin vähän aikaa kuin mahdollista. Ulkoilin erittäin paljon. Tiedän muitakin, jotka anoppilassa tekevät esim. kymmenien kilometrien pyörälenkkejä pitääkseen etäisyyttä. Ehkä mies ajattelee, että porukkaa on riittävästi, ettei häntä tarvita lastenhoidossa. Anteeksi karu asenteeni. Olen kyllä nainen.

Vierailija
5/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kylässä siellä.

Provoamisyrityksesi on kulunut ja kuiva kuin Vaasan leipomon korppu.

Vierailija
6/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kylässä siellä.

Se on kyläpaikka. Ei työleiri.

Ja yhden lapsen kanssa ei oikeasti voi olla noin saatanan vaikeaa.

Vierailija
7/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä miehen pitäisi tehdä lapsuudenkodissasi?

Vierailija
8/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kylässä siellä.

Ei vieraassa paikassa ole helppo yhtäkkiä pyytämättä ruveta kotitöitä tekemään, kun joka paikassa on omat tapansa. Ap voisi esim. kertoa konkreettisesti, mitä pitäisi tehdä.

Vierailija
9/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppila on aina anoppila, harvoin sinne "vapaaehtoisesti" menee...

Vierailija
10/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on eri asia olla kylässä päivä tai pari, eikä silloin välttämättä tarvitse osallistua "talon töihin", ellei sitä erikseen pyydetä. Mutta jos kylässä ollaan päivätolkulla, niin kyllä siinä jollain lailla jo osallistua pitää. Eihän sitä muuallekaan mennä ilmaiseksi täyshoitoon.

Vierailija
11/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitkän viikonlopun aikana täytyy pestä pyykkejä? 

Itsekään en menis anoppilan keittiöön -se on emännän valtakunta.

Mies pakenee huoneeseen siksi, ettei koe oloaan siellä mukavaksi ja luontevaksi. Olisko paras, jos sä menisit yksin lasten kanssa tai yksinään ilman lapsia sinne anoppilaan vierailulle? Miksi sen miehen pitää tulla sinne mukaan kun sillä on selkeesti epämukavaa siellä?

Ja vikana: sopikaa jo lähtiessä kuka hoitaa mitäkin ja monelta. Mies ymmärtää mitä häneltä vaaditaan. Olisin mäkin ihmeissäni, että jos kaikki muut aikuiset on jo hereillä, niin miksi lapsi tyrkättäis mun hoitoon just silloin kun nukun? Ihmeellistä käytöstä. 

Vierailija
12/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kylässä siellä.

No kyllä se näköjään miehelle tuntuu olevan vaikeaa.

Vierailija
13/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jutellut tästä miehen kanssa, mutta tilanteessa ei ole tapahtunut muutosta. Olen sanonut, että kysyisi, voiko olla jotenkin vanhemmilleni avuksi/tarjoutuisi tekemään jotain/olisi oman lapsensa kanssa välillä. Ei ole mielestäni reilua olettaa, että ikääntyvät isovanhemmat jaksavat tehdä kaiken itse. On ihan eri asia huolehtia kahden eläkeläisen asiat kuin siihen päälle lapsiperheen asiat. Ja minusta ei ole reilua, että meidän lapsiperheen asiat jäävät vanhempieni luona vain minun kontolleni. Kyllä minä omassa anoppilassani osallistun lapseni hoitoon, seurustelen paljon appivanhempieni kanssa, kysyn voinko tehdä jotain jne.

Ap

Vierailija
14/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jutellut tästä miehen kanssa, mutta tilanteessa ei ole tapahtunut muutosta. Olen sanonut, että kysyisi, voiko olla jotenkin vanhemmilleni avuksi/tarjoutuisi tekemään jotain/olisi oman lapsensa kanssa välillä. Ei ole mielestäni reilua olettaa, että ikääntyvät isovanhemmat jaksavat tehdä kaiken itse. On ihan eri asia huolehtia kahden eläkeläisen asiat kuin siihen päälle lapsiperheen asiat. Ja minusta ei ole reilua, että meidän lapsiperheen asiat jäävät vanhempieni luona vain minun kontolleni. Kyllä minä omassa anoppilassani osallistun lapseni hoitoon, seurustelen paljon appivanhempieni kanssa, kysyn voinko tehdä jotain jne.

Ap

Voihan se olla, että sun anoppia ällöttää kun oot koko ajan kälättämässä ja keittiössä puuhailet niinkuin se olisi omasi. 

Vierailija
15/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voihan se olla, että sun anoppia ällöttää kun oot koko ajan kälättämässä ja keittiössä puuhailet niinkuin se olisi omasi. 

Anoppini on puheliain tuntemani ihminen, hän nimenomaan kaipaa lähes jatkuvaa juttelua. Itselleni riittäisi vähempikin.

Ap

Vierailija
16/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kylässä siellä.

Ei vieraassa paikassa ole helppo yhtäkkiä pyytämättä ruveta kotitöitä tekemään, kun joka paikassa on omat tapansa. Ap voisi esim. kertoa konkreettisesti, mitä pitäisi tehdä.

Siksi olisikin luontevaa, että mies huolehtisi lapsesta kun ap ja vanhemmat tekevät kotitöitä.

Vierailija
17/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä se mies sanoo syyksi tuohon noloon käytökseensä? Ja tosiaan, seuraavan kerran mies jää kotiin kun lähdette vanhempiesi luo. Jos sitä ärsyttää olla siellä eikä viihdy niin mitäpä se sinne änkeekään. Mulla tuli jo myötähäpeä ukkosi käytöksestä, makaa pitkälle päivään eikä edes juuri juttele muiden kanssa. Kuin uhmaikäinen teini.

Vierailija
18/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Krapina vaan kuuluu, nämä provot senkun kuivenee.

Vierailija
19/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun menette seuraavan kerran, niin laita teltta miehelle käteen ja sanot, että tässä nukut. Ja kerro miehellesi, että ruokaa ei myöskään laiteta sinulle tästä lähtien, jos ei osallistu. Saunassa tai suihkussa ei myöskään saa käydä, jollei maksa siitä sinun vanhemmille, koska on lisää sähkölaskua, vedenkulutusta ym. Ja jos miehesi tulee täysihoitoon, niin ehdottamasti hänen kuuluisi maksaa siitä esim. 1000 €/viikossa sinun vanhemmille, niin eiköhän jurinat lopu. 

Vierailija
20/129 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kylässä siellä.

No kyllä se näköjään miehelle tuntuu olevan vaikeaa.

Jos ne appivanhemmat harvoin näkee lapsenlastaan eikö ne tuon vertaa halua sen kanssa olla?

Ja miten siellä VOI olla kotitöitä neljälle koko ajan???!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme