Tabu: lapsettomat läheiset eivät nykyään auta lapsiperheitä lainkaan
Minä olin lapsi 90-luvulla. Silloin monilla oli elämässään lapsettomia läheisiä: lasten tätejä, setiä, muita sukulaisia tai omia kavereita. Ihmiset tarjosivat välillä apua lasten kanssa, jotta vanhemmat saivat välillä levätä. Välimatkakaan ei ollut ongelma, vaan nähtiin satojen kilometrien välimatkasta huolimatta useamman kerran vuodessa. Minäkin muistan käyneeni kylässä sukulaisilla pari kertaa vuodessa: sain olla sukulaisilla yötä ja tehtiin yhdessä jotain mukavaa. Ainakin omat lapsettomat sukulaiseni viihtyivät lasten parissa ja tykkäsivät, kun saivat elää muutaman päivän lapsiarkea. Minä pidin näistä sukulaisista jo lapsena ja oli kiva viettää aikaa yhdessä.
Olen nyt 2020-luvulla itse vanhempi ja vastaavasta avusta ei ole tietoakaan, kun seuraan omaa ja tuttujen lapsiperheiden elämää. Monilla lapsettomat sukulaiset ja kaverit suhtautuvat lapsiin todella ikävästi. Lasten seurassa ei haluta olla, lapset koetaan ikävinä ja se ilmaistaan hyvin voimakkaasti ääneen. Ei puhettakaan, että yksikään lapseton kaveri tai sukulainen olisi kertaakaan kysynyt, tarvitaanko apua tai sanonut kyllä, jos apua olisi kysytty. Jo se tuntuu olevan kohtuuton pyyntö, että pyytää katsomaan lasta sen aikaa, kun käy itse vessassa, vie roskapussin tms. Eikä kaikki lapset ole mitään hankalia aakkoslapsia, vaan ihan terveitä tavallisia lapsiakaan ei haluta hoitaa. Ystävällisimmin toisten lapsiin ja auttamiseen näyttävät suhtautuvan toisen lapsiperheelliset, jotka ymmärtävät, miten raskasta vanhemmilla voi joskus olla.
En yhtään ihmettele, että monet lapsiperhearkea elävät ovat nykyisin uupuneita, kun ovat lasten kanssa niin yksin.
Kommentit (884)
Vierailija kirjoitti:
Ennen lapsettomat olivat enimmäkseen tahattomasti lapsettomia, nykyään taas omasta valinnastaan. Samaan aikaan lastenhoidon vaatimustaso on noussut valtavasti: ennen riitti kun lapsella oli ruokaa, sänky ja sopivasti kuria, nykyään pitää olla luomusormiruuat ja sanoittaa tunteita.
Ennen ei kuule ollut mahdollista olla omasta tahdosta lapseton, paine oli vielä kovempi. Silti veloja on ollut aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä työura? Yksinasuvien tuloista isompi osa koostuu tuista kuin muilla ruokakunnilla. Turha jankata sitä omaa uraa, kun iso osa lapsettomista on jopa syrjäytyneitä, vain harva on kovatuloinen. Lapset jakaantuvat kaikkiin tuloluokkiin. Hyvätuloisissakin on usein (maksamiensa progressiiviseen verojen lisäksi) monilapsisiakin perheitä.
Itselläni on kuusi lasta ja tulot 100t+, eli köyhyysrajaa hätyytellen kasvavat tulevat veronmaksajat.
Selitätkö minulle vielä sen ehdottamasi verovapautuksen. Unohtui sulta tosta edellisestä viestistä. Jäi vähän se kuva, että lasket väärin kustannuksesi
Niin. Eli myönnät virheellisen väittämäsi?
Minä olen jo ehdottanut, että lapsiperheiden tukea sidotaan verotettaviin tuloihin. En oikeistolaisena voi ymmärtää, miksi taakka ei jakaudu oikeudenmukaisesti.
Minusta sinulla on myös harha, siinä, että maksat itse eläkkeesi ja hoitosi, miten se maksaisi sinulle vähemmän kuin lapsen kustannukset ovat vanhemmalle? Kaksi lasta vähintään tarvitaan jokaiselta kahdelta aikuiselta, eikä se edes riitä.
Laitoshoito voi maksaa 5000€ kuukausi, lapsen kuukausikustannus on alle kymmenesosa.
Mistä se tulee se hoitokustannus ja eläkekustannus sinulle? Taitaa olla siinä lapsellisten subventointia jo valmiiksi mukana, sillä et voi rahalla ns. luoda ihmistä etkä ainakaan suoraan aikuiseksi koulutetuksi hoitajaksi. Kustannus on siis vakio riippumatta kenen lapsi on.
Lapsen kustannukset täysi-ikäisyyteen asti ovat sen 150t, pelkät vanhempien maksamat elinkulut. Jostakin löytyy tietysti myös se verovelkatieto.
Joka tapauksessa ne kaksi 150t eli 300t olet veroja jo maksanut?Eivätkä kaikki sittenkään voi päättää rahalla ostaa eläkkeensä/hoitonsa. Jos ei ole tekijöitä, saat heilutella rahojasi muille vanhuksille kaikessa rauhassa.
Lainaustoiminnon ongelmista johtuen kommenteista ei näe mihin ja kenelle vastataan. Kanssasi on kuitenkin todella vaikea keskustella, koska käytät hyvin epäselvää kieltä. Mitä tarkoittaa, että lapsiperheiden tukea sidotaan verotettaviin tuloihin? Jos tarkoitat sitä, että hyvintoimeentulevat lapsiperheet eivät tarvitse yhtä paljon verovaroin kustannettavaa tukea kuin nyt saavat, niin olen samaa mieltä. Totuus on kuitenkin se, että lapsiperheet käyttävät eniten verovaroin kustannettavia palveluita, ja niiden maksamiseen osallistuvat myös lapsettomat. Lapsi on oma päätös, ja sen päätöksen kustannukset pitäisi maksaa itse. Tästä pääsemme myös siihen, että jos ihminen haluaa käyttää 150t lapseen, se on ihan okei, oma päätös. Minä käytän sen johonkin muuhun. Senkin pitäisi olla okei. Sitä en taas ymmärrä mitä tarkoitat verovelkatiedolla lapsen kustannuksiin liittyen.
Olen samaa mieltä, että ihmisten pitäisi ottaa enemmän vastuuta omasta elämästään ja päätöksistään. Jos rahat eivät riitä lapsiin niin jätä tekemättä. Älä odota että muut haluavat maksaa lapsistasi. Unohdat myös sen, että maailmassa on jo nyt liikaa lapsia. Tulevaisuudessa ei väen vähyys tule olemaan täällä ongelmana.
Kyllä apua saa, jos sitä myös antaa. Nykyaikanakin.
Ei kenenkään ole pakko auttaa ketään.
Ei pidä hommata lapsia,jos aikoo muilla ne hoidattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen lapsettomat olivat enimmäkseen tahattomasti lapsettomia, nykyään taas omasta valinnastaan. Samaan aikaan lastenhoidon vaatimustaso on noussut valtavasti: ennen riitti kun lapsella oli ruokaa, sänky ja sopivasti kuria, nykyään pitää olla luomusormiruuat ja sanoittaa tunteita.
Ennen ei kuule ollut mahdollista olla omasta tahdosta lapseton, paine oli vielä kovempi. Silti veloja on ollut aina.
Eipä kunnollista ehkäisyäkään ole ollut helposti saatavilla kuin ehkä 60-luvulta lähtien, syrjäseuduilla ei vielä silloinkaan.
Lasten hankkiminen on täysin vapaaehtoista, enkä ymmärrä miksi niitä on pakko hommata useita jos rahkeet ei riitä.
Auttaa saa jos itse haluaa, mutta on erikoinen ajatus että lapsettomalla olisi automaattisesti joku velvollisuus auttaa.
Kuinka usein sinä ap olet tarjonnut apua lapsettomille?
Lapsettomille nelikymppisille korotettu työeläkemaksu. Työeläkejärjestelmässä seuraava sukupolvi maksaa edellisten eläkkeet rahastoinnista huolimatta. Eli lapsettomat ovat työeläkesysteemiissä vapaamatkustajia jotka eivät osallistu seuraavan maksajasukupolven kasvattamiseen - siitä pieni lisämaksu.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Ei ketään kiinnosta loputtomiin autella ihmisiä jotka eivät vastavuoroisesti auta.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomille nelikymppisille korotettu työeläkemaksu. Työeläkejärjestelmässä seuraava sukupolvi maksaa edellisten eläkkeet rahastoinnista huolimatta. Eli lapsettomat ovat työeläkesysteemiissä vapaamatkustajia jotka eivät osallistu seuraavan maksajasukupolven kasvattamiseen - siitä pieni lisämaksu.
Määrätäänpä sinulle pieni haittavero, kun olet spämmännyt viimeiset sivut mielipidettäsi täyteen ja jyrännyt kaikki muut.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Vapaamatkustajia ovat nämä nykyiset eläkeläiset. Monet heistä saavat huippueläkettä vaikka ovat maksaneet vain eläkkeestään vain pienen osan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan ok, jos vastaavasti vammaisten tai muiden työelämästä pois jäävien tai muiden hyödyttömien lasten vanhemmat laitettaisi maksamaan näiden eläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat maksavat jo lisämaksun - nimittäin normaalit eläkemaksut siltä ajalta kun he eivät ole äitiyslomalla tai hoitovapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Ketjussa on tullut muutaman kerran esiin ajattelutapa, että kun sinä autat minua lastenhoidossa nyt, niin minä ja lapseni autamme sinua sitten 20-30 vuoden päästä. Ei kukaan lainaa toiselle rahaakaan niin, että takaisinmaksu tapahtuu vasta 20-30 vuoden päästä. Kyllä sen takaisinmaksun pitää tapahtua huomattavasti aikaisemmin. Samalla tavalla on muiden vastavuoroisessa auttamisessa. Lainataanhan siinä omaa aikaa ja työpanosta toiselle, jolloin on oletettavaa, että saa toiselta myös aikaa ja työpanosta takaisin. Ei "sitten joskus", jolloin ei voi edes tietää, pystyykö edes "maksamaan" takaisin tai edes sillä tavalla, mitä tpoinen sillä hetkellä tarvitsisi.
Ketjussa on puhuttu yhteisöllisyyden katoamisesta ja mä näkisin yhtenä syynä siihen sen, että nykyisin isommat lapset pidetään päiväkodissa, kun perheeseen syntyy vauva. Vauvaa ei tarvitse viedä leikkipuistoon eikä edes taloyhtiön hiekkalaatikolle. Ne isommat lapset pitäisi, mutta kun ne on siellä päiväkodissa. Vanhemmat ovat vauvan kanssa kotona tai sitten käyvät jossain kauppakeskuksissa tai kahviloissa, mutta eihän niissä luontevasti tutustu toisiin äiteihin. Eikä siten synny samalla asuinalueella sellaista yhteisöllisyyttä kuin mitä syntyi kotona vauvojen kanssa olevilla äideillä silloin, kun ne isommat lapsetkin olivat kotihoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Roimat veronalennukset lapsettomille lapsiperheiden järjettömän laajan tuen vuoksi, niin tämä vallan passaa, sinä pikku lapsiperhe-siipeilijä.
Niin, ennen oli myös normaalia auttaa naapureita, ja oli normaalia esimerkiksi käydä lainaamassa jauhoja tai sokeria naapurirapusta. Auttaminen, yhteisöllisyys ja yhteydenpito oli molemminpuolista, eikä lähtökohtana ollut aloittajan tyylinen ylimielinen etuoikeutettu ajatusmaailma jossa hän ja hänen perheensä on oikeutettuja tuttavapiirin palveluksiin.
Vierailija kirjoitti:
Sopii, jos lapsettomien ei myöskään tarvitse osallistua lasten terveydenhuolto/koulutus/päivähoito/lastensuojelu/ ym kuluihin.
Kuinka usein perheelliset huomioi lapsettomia ystäviään tai sukulaisiaan tai vaikka vanhempia sukulaisia? Kutsuuko ap anoppinsa kotiinda asumaan kun tämä ei pärjää enää yksin? Entä kutsuttehan aina yksinäisiä tuttavia ja sukulaisia juhlistamaan kanssanne vaikka jouluaattoa?
Lukisitko kommentin uudestaan, niin voit kysyä jonkin minun väitteeni perään. Sinun täytyy nyt itse vastata tuohon naurettavaan kysymykseesi, koska minä en kyseistä väitettä ole tehnyt.
Muistutan, että yhteiskunta ei kustanna mitään vaan veronmaksajat, ja sinä myös saat kaikki samat palvelut ja lisät kuin muutkin lapset.
Minä lisäisin kyllä kaikkien vastuuta omasta elämästään. Palveluja esimerkiksi pitäisi leikata aika rankastikin ja tulonsiirtoja. Tässä nyt vaan vertaillaan lapsettomia ja lapsellisia yhteiskunnan edun kannalta. Lapsettomat ovat rasite kansantaloudelle, joka ei kompensoidu pidemmällä työuralla ja toisaalta lapsellisten veronmaksajien taakka yhteisistä asioista on kasvanut liian suureksi.