Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tabu: lapsettomat läheiset eivät nykyään auta lapsiperheitä lainkaan

Vierailija
16.03.2024 |

Minä olin lapsi 90-luvulla. Silloin monilla oli elämässään lapsettomia läheisiä: lasten tätejä, setiä, muita sukulaisia tai omia kavereita. Ihmiset tarjosivat välillä apua lasten kanssa, jotta vanhemmat saivat välillä levätä. Välimatkakaan ei ollut ongelma, vaan nähtiin satojen kilometrien välimatkasta huolimatta useamman kerran vuodessa. Minäkin muistan käyneeni kylässä sukulaisilla pari kertaa vuodessa: sain olla sukulaisilla yötä ja tehtiin yhdessä jotain mukavaa. Ainakin omat lapsettomat sukulaiseni viihtyivät lasten parissa ja tykkäsivät, kun saivat elää muutaman päivän lapsiarkea. Minä pidin näistä sukulaisista jo lapsena ja oli kiva viettää aikaa yhdessä.

Olen nyt 2020-luvulla itse vanhempi ja vastaavasta avusta ei ole tietoakaan, kun seuraan omaa ja tuttujen lapsiperheiden elämää. Monilla lapsettomat sukulaiset ja kaverit suhtautuvat lapsiin todella ikävästi. Lasten seurassa ei haluta olla, lapset koetaan ikävinä ja se ilmaistaan hyvin voimakkaasti ääneen. Ei puhettakaan, että yksikään lapseton kaveri tai sukulainen olisi kertaakaan kysynyt, tarvitaanko apua tai sanonut kyllä, jos apua olisi kysytty. Jo se tuntuu olevan kohtuuton pyyntö, että pyytää katsomaan lasta sen aikaa, kun käy itse vessassa, vie roskapussin tms. Eikä kaikki lapset ole mitään hankalia aakkoslapsia, vaan ihan terveitä tavallisia lapsiakaan ei haluta hoitaa. Ystävällisimmin toisten lapsiin ja auttamiseen näyttävät suhtautuvan toisen lapsiperheelliset, jotka ymmärtävät, miten raskasta vanhemmilla voi joskus olla.

En yhtään ihmettele, että monet lapsiperhearkea elävät ovat nykyisin uupuneita, kun ovat lasten kanssa niin yksin.

Kommentit (884)

Vierailija
501/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos eläkkeet ja vanhustenhoito kuuluvat vain lapsellisille kuten itse ensin ehdotit, niin miksi lapsettomana maksaisin lapsiin meneviä kuluja sen sijaan että säästäisin nuo rahat omaan eläkkeeseeni ja hoitooni? Kerro ihmeessä.

Maksakaa te lastenne kulut ja lapsenne sitten maksavat teidän kulut. Me ei puututa kumpaankaan. Kaksi erillistä verotusjärjestelmää. Ei luulisi olevan vaikeasti toteutettavissa. 

Olen samaa mieltä kuin sinä, mutta et ota huomioon, että lapsettomien rahat eivät riitä heidän eläkkeisiinsä ja hoitoonsa. 

Riittävät ihan hyvin, jos meidän ei tarvitse maksaa synnytyssairaaloiden, neuvoloiden, lastentarhojen, peruskoulujen, iltapäiväkerhojen, lastenlääkäreiden, lapsilisien, äitiys- ja isyysvapaiden, kodinhoidontukien ym. ym. kuluja ;)

Vierailija
502/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ole mitään velvollisuutta auttaa

Ei olekaan, puolin ja toisin. Aika usein lapsettomat tarvitsee muiden lasten apua sitten vanhuudessa. Sairaanhoitajia ym. Ovat aina jonkun toisen lapsia. Mutta pärjätkää sitten lapsettomat keskenänne.  

Myös minä olin nuoruudessani se "jonkun toisen lapsi", kun työskentelin silloisessa kotipalvelussa muutaman vuoden itselleni vieraita vanhuksia palvellen. Siivosin, pesin ikkunoita, keittelin aamupuurot, autoin pukemisessa, kylvetyksessä, kauppa-asioissa, ulkoilussa jne. Joka kuukausi palkastani verojen muodossa kustannettiin juuri niiden samojen vanhusten eläkkeitä, joita työpanoksellani palvelin.

Nytkö minä itse en siis olisi oikeutettu mihinkään apuun tarvitessani? Ei sillä, että edes haluaisin elää vanhaksi ja vaivaiseksi. Onneksi sukuni on kohtuullise

Ei se, että ehdottaa oikeudenmukaisempaa talouspolitiikkaa ole mikään henkilökohtainen loukkaus. Tottakai ansaitset palkan työstäsi ja sinun tulee saada pitää omat rahasi ja tehdä niillä mitä haluat. 

Se nyt vaan on fakta, että vanhanpiianvero oli olemassa tämän epäkohdan vuoksi, että yhteiset kustannukset jakaantuvat liian epätasaisesti ja nyt kun sitä ei ole, niin taakka jakautuu epätasaisesti ja siitä seuraa luonnollisesti tyytymättömyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos eläkkeet ja vanhustenhoito kuuluvat vain lapsellisille kuten itse ensin ehdotit, niin miksi lapsettomana maksaisin lapsiin meneviä kuluja sen sijaan että säästäisin nuo rahat omaan eläkkeeseeni ja hoitooni? Kerro ihmeessä.

Maksakaa te lastenne kulut ja lapsenne sitten maksavat teidän kulut. Me ei puututa kumpaankaan. Kaksi erillistä verotusjärjestelmää. Ei luulisi olevan vaikeasti toteutettavissa. 

Olen samaa mieltä kuin sinä, mutta et ota huomioon, että lapsettomien rahat eivät riitä heidän eläkkeisiinsä ja hoitoonsa. 

Riittävät ihan hyvin, jos meidän ei tarvitse maksaa synnytyssairaaloiden, neuvoloiden, lastentarhojen, peruskoulujen, iltapäiväkerhojen, lastenlääkäreiden, lapsilisien, äitiys- ja isyysvapaiden, kodinhoidontukien ym. ym. kuluja ;)

Sinähän sanoit, että olet maksanut ne omalta kohdaltasi? Miksi kuvittelet, että joudut maksamaan lapsellisten menoja? Ihan samoin me olemme ne maksaneet omalta kohdaltamme ja lapsemme maksavat ne omalta kohdaltaan jne. 

Vierailija
504/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä työura? Yksinasuvien tuloista isompi osa koostuu tuista kuin muilla ruokakunnilla. Turha jankata sitä omaa uraa, kun iso osa lapsettomista on jopa syrjäytyneitä, vain harva on kovatuloinen. Lapset jakaantuvat kaikkiin tuloluokkiin. Hyvätuloisissakin on usein (maksamiensa progressiiviseen verojen lisäksi) monilapsisiakin perheitä. 

Itselläni on kuusi lasta ja tulot 100t+, eli köyhyysrajaa hätyytellen kasvavat tulevat veronmaksajat. 

Selitätkö minulle vielä sen ehdottamasi verovapautuksen. Unohtui sulta tosta edellisestä viestistä. Jäi vähän se kuva, että lasket väärin kustannuksesi.

Sekoitat nyt yksinasuvat lapsettomiin. Yksinasuvissa on mm. äitejä, isejä, mummoja ja pappoja jotka elävät tuilla. Laita ihan oikeasti niitä tilastoja, jos halu

En sekoita. Voit ihan vapaasti sinäkin esittää todisteita väitteillesi. Sinähän se ensin väitit. 

Ymmärrän, että viittaat omaan elämänpiiriisi, mutta yksinasuvissa on todellisuudessa paljon lapsettomia, ei elämänvaihelapsettomia, vaan kokonaan lapsettomia. Elinikäinen lapsettomuus on yleisempää matalasti koulutetuilla. 

Sinä itse sen sijaan et osaa kohdistaa kustannuksia oikein. Mutta sitäpä toisinkin jo kommentoida. 

Ei pidä nykyään paikkaansa. On ihan tunnustettu ongelma, että koulutetut tekevät vähemmän lapsia kuin kouluttamattomat ja heikommin toimeen tulevat. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 502: "Ei se, että ehdottaa oikeudenmukaisempaa talouspolitiikkaa ole mikään henkilökohtainen loukkaus. Tottakai ansaitset palkan työstäsi ja sinun tulee saada pitää omat rahasi ja tehdä niillä mitä haluat. 

Se nyt vaan on fakta, että vanhanpiianvero oli olemassa tämän epäkohdan vuoksi, että yhteiset kustannukset jakaantuvat liian epätasaisesti ja nyt kun sitä ei ole, niin taakka jakautuu epätasaisesti ja siitä seuraa luonnollisesti tyytymättömyyttä
."

Tuohon nyt sen verran, että vanhanpiiaan veroa maksettiin, jos ei ollut avioliitossa. Ei sillä ollut mitään tekemistä lastenhankinnan kanssa. Lapseton aviopari ei joutunut maksamaan vanhanpiian/pojan veroa. 

Vierailija
506/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät riitä. Eläkkeet ovat valtavat, samoin hoitokustannukset. Varsinkin syrjäytyneiden, joilla mitään tuloja ikinä ole edes ollut. 

Vierailija
507/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittävät ihan hyvin, jos meidän ei tarvitse maksaa synnytyssairaaloiden, neuvoloiden, lastentarhojen, peruskoulujen, iltapäiväkerhojen, lastenlääkäreiden, lapsilisien, äitiys- ja i

Sinähän sanoit, että olet maksanut ne omalta kohdaltasi? Miksi kuvittelet, että joudut maksamaan lapsellisten menoja? Ihan samoin me olemme ne maksaneet omalta kohdaltamme ja lapsemme maksavat ne omalta kohdaltaan jne. 

Oletko hölmö vai mikä sinua vaivaa? Totta kai maksan tällä hetkellä lapsellisten menoja. Minulla ei ole verovapautta lapsiin kohdistuvista menoista vaikka olen ne omalta osaltani jo maksanut, ja omia lapsia ei ole. Siitähän tässä on kyse. Maksakaa te lapselliset nyt ne kulut joita lapsenne käyttävät niin kenties lapsenne maksavat sitten teidän eläkkeenne. Me lapsettomat mielellämme otamme verovapauden teidän lasten kuluista ja käytämme ne rahat omiin eläkkeisiimme.

Vierailija
508/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, en itse pidä lapsista enkä halua olla heidän kanssaan missään tekemisissä. Siksi juuri olenkin vapaaehtoisesti lapseton. Nautin lapsettomasta elämästäni. Miksi ihmeessä pilaisin sen hoitelemalla vapaaehtoisesti jonkun toisen lapsia ja yrittämällä keksiä jotain "kivaa" tekemistä heidän kanssaan? 

Vierailija
509/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä työura? Yksinasuvien tuloista isompi osa koostuu tuista kuin muilla ruokakunnilla. Turha jankata sitä omaa uraa, kun iso osa lapsettomista on jopa syrjäytyneitä, vain harva on kovatuloinen. Lapset jakaantuvat kaikkiin tuloluokkiin. Hyvätuloisissakin on usein (maksamiensa progressiiviseen verojen lisäksi) monilapsisiakin perheitä. 

Itselläni on kuusi lasta ja tulot 100t+, eli köyhyysrajaa hätyytellen kasvavat tulevat veronmaksajat. 

Selitätkö minulle vielä sen ehdottamasi verovapautuksen. Unohtui sulta tosta edellisestä viestistä. Jäi vähän se kuva, että lasket väärin kustannuksesi.

Sekoitat nyt yksinasuvat lapsettomiin. Yksinasuvissa on mm. äitejä, isejä, mummoja ja pappoja jotka elävät tu

Sinä se vaan intät vastaan. Ei sinulla sattuisi olemaan jotain tukea väitteillesi? 

Väitit muuten sosiologian ja väestötieteiden professoria vastaan. 

Elinikäinen lapsettomuus on kuitenkin yleisempää matalasti koulutettujen kohdalla. 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009867143.html

Vierailija
510/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 502: "Ei se, että ehdottaa oikeudenmukaisempaa talouspolitiikkaa ole mikään henkilökohtainen loukkaus. Tottakai ansaitset palkan työstäsi ja sinun tulee saada pitää omat rahasi ja tehdä niillä mitä haluat. 

Se nyt vaan on fakta, että vanhanpiianvero oli olemassa tämän epäkohdan vuoksi, että yhteiset kustannukset jakaantuvat liian epätasaisesti ja nyt kun sitä ei ole, niin taakka jakautuu epätasaisesti ja siitä seuraa luonnollisesti tyytymättömyyttä
."

Tuohon nyt sen verran, että vanhanpiiaan veroa maksettiin, jos ei ollut avioliitossa. Ei sillä ollut mitään tekemistä lastenhankinnan kanssa. Lapseton aviopari ei joutunut maksamaan vanhanpiian/pojan veroa. 

Teknisesti niin, mutta väittää ettei sillä ollut mitään tekemistä lastenhankinnan kanssa on täysin epätotta. Sillä kannustettiin perheenperustamiseen, koska se on taloudellisesti hyödyllistä yhteiskunnalle. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukiverkostosta on tietenkin apua, mutta eihän tukiverkoston tarvitse muodostua lapsettomista. Oikeastaan juuri päinvastoin. Kun itsellä on lapsia, toisen ihmisen lasten hoitaminen on paljon luontevampaa. Lisäksi omalla lapsella on silloin myös leikkikaveri ja voin vaikka laittaa ruokaa samalla, kun lapset leikkii. Vastavuoroisuuskin on helpompaa toteuttaa, kun molemmat vuorollaan tarvitsee lastenhoitoapua. Ei tarvitse miettiä, vastaako 3 tunnin lapsenvahtihomma kerrostalokolmion ikkunoiden pesua vai mitä se vastaisi. Kun hoidan sun lapsia tänään 3 tuntia, sä hoidat joku toinen kerta mun lapsia 3 tuntia. 

No tämä! Kun sain esikoiseni, mulla oli vain kaksi kaveria, joilla ei silloin ollut vielä lapsia. Ja heistäkin toinen asui 400 km päässä. Olisi ollut aika pienet tukiverkostot, jos siskoni tai kukaan ystävistäni ja kavereistani, joilla oli jo lapsia, ei olisi voinut kuulua tukiverkostooni. Muutenkin siihen aikaan, kun oli äitiyslomalla tai hoitovapaalla, oltiin paljon päivisin ulkona. Taloyhtiöiden pihoilla tai leikkipuistoissa. Siinä sai toisista äideistä niin juttu- kuin kahvitteluseuraakin. Lapset saivat kavereita ja kun aikuiset tutustuivat, syntyi vastavuoroista lastenhoitoapua. 

Lasten tultua sitten vähän isommiksi eli kouluikäisiksi, saattoi jättää keskenään kotiin, jos piti itse käydä lääkärissä tms. Ja mikäli tarvitsi sitten illalla/yöllä lapsenvahtia, yleensä sai lapsen sitten jollekin kaverille yökylään. Tietenkin vastavuoroisesti otti lapsensa kavereita yökylään. Lapsilla oli hauskaa ja vanhemmat saattoivat lähteä vaikka illalla leffaan tai romanttiselle illalliselle, kun tiesi, että lapset on kavereillaan yökylässä. 

Vierailija
512/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekoitat nyt yksinasuvat lapsettomiin. Yksinasuvissa on mm. ä

Sinä se vaan intät vastaan. Ei sinulla sattuisi olemaan jotain tukea väitteillesi? 

Väitit muuten sosiologian ja väestötieteiden professoria vastaan. 

Elinikäinen lapsettomuus on kuitenkin yleisempää matalasti koulutettujen kohdalla. 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009867143.html

Jos katsoo ihan tuota tutkimusta eikä pelkkää iltisjuttua, niin siinäkin käy kyllä ilmi, että suuret lapsiluvut ovat yleisempiä matalasti koulutetuilla, joskin myös elinikäinen lapsettomuus.

Vierailija
513/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittävät ihan hyvin, jos meidän ei tarvitse maksaa synnytyssairaaloiden, neuvoloiden, lastentarhojen, peruskoulujen, iltapäiväkerhojen, lastenlääkäreiden, lapsilisien, äitiys- ja i

Eläkkeet maksetaan eläkerahastosta, jonne itsekin olen maksanut joka tilistäni eläkemaksuja 44 vuoden ajan. Voiko joku olla noin tyhmä?

Vierailija
514/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli pienet lapset 1980- ja 1990-luvulla. Kukaan naapureita, ystävistä tai sukulaisista ei tarjoutunut auttamaan heidän hoidossaan. En sitä kyllä odottanutkaan, saati edellyttänyt.

Aloittajalla on harhainen käsitys että entisinä aikoina olisi saanut helpommin ilmaista apua lastenhoitoon.

Tässä on varmaan kyse siitä, että joillakin ihmisillä on helppo ja mukava elämä. En tarkoita kirjaimellisesti, mutta vähän sinnepäin. Nämä ihmiset saavat apua sukulaisilta ja ystäviltä. Toisessa päässä ovat ne, joilla on  vähäiset tai olemattomat turvaverkot.  Kukaan ei tarjoa heille apua lastenhoidossa tai muissakaan asioissa. Pitää selviytyä yksin, vaikka olisi miten vaikeaa. (Itse koettu tämä, kun oli muutto. Kukaan ei auttanut. Vastaavasti näin, että joku toinen sai runsaasti avuntarjouksia vastaavassa tilanteessa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

."

Teknisesti niin, mutta väittää ettei sillä ollut mitään tekemistä lastenhankinnan kanssa on täysin epätotta. Sil

Toki sillä kannustettiin menemään naimisiin ja parisuhteessa yleensä hankittiin jossain vaiheessa lapsiakin. Mutta ei niitä siihen aikaankaan välttämättä hankittu heti eikä myöskään kaikki edes lasta saaneet. Tuota veroa ei siis tarvinnut maksaa, vaikka lapsia olisi ollut 0 kpl, jos oli avioliitossa. 

Vierailija
516/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittävät ihan hyvin, jos meidän ei tarvitse maksaa synnytyssairaaloiden, neuvoloiden, lastentarhojen, peruskoulujen, iltapäiväkerhoj

Ihan sama miten päin sen käännät, et pääse karkuun yksiköitä. Maksat siis vanhempiesi eläkkeet ja heidän kustannuksensa? 

Edelleen muistutan, että vaikka sinä maksaisitkin, niin lapsettomat keskimäärin eivät maksa.(!) 

Lapsettomat ovat kiistatta rasite valtiontaloudessa, eikä vähiten johtuen sosiaalipsykologisista seikoista.

Minulla ei ole mitään lapsettomia vastaan ja itsekin uskon, että lapsettomalla on mahdollisuus keskittyä uraan ja hänen lahjakkuutensa on mahdollista hioutua jopa kirkkaimmaksi, kun heillä on mahdollisuus laittaa kaikki resurssit siihen. Kuten joku Elton John. 

Mutta yleinen todellisuus on kuitenkin, että lapsettomuus ei ole aina oma valinta, vaan yhä se on suurimmalla osalla tahatonta ja heistä osalla siihen on syykin, joka aiheuttaa myös että elämässä ei erityistä menestystä tule millään alalla. 

Vierailija
517/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riittävät ihan hyvin, jos meidän ei tarvitse maksaa synnytyssairaaloiden, neuvoloiden, lastentarhojen, peruskoulujen, iltapäiväkerhoj

Et ole koskaan kuullut työttömistä? Pienituloisista? Osa-aikaa ja pätkäuraa tekevistä? Sairaista, vammaisista, alkoholisteista, narkomaaneista, hulluista? 

Nämäkin elätetään. Heihinkin menee kaikkien rahaa. 

Vierailija
518/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti luulet niiden palveluiden hoituvan pelkästään teidän veroistanne , varsinkin kun olette jo nauttineet erilaisista lisistä ja vähennyksistä johtuen siitä, että ne teidän lapsenne tarvitsevat yhteiskunnan kustantamia palveluita; Lapseton joutuu väkisin osallistumaan niiden kustantamiseen, halusi se sitä tai ei 

Vierailija
519/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä auta perheelliset lapsettomiakaan. Oletin että 

lasten seuratätinä olo tai lahjoihin upotetut pari-kolme tonnia olisi poikinut edes kauppareissun kun olin koronassa tai leikkauksesta toipumassa lähes liikuntakyvyttömänä kotona. Yksin muuttaessa olisi ollut kans kiva jos ois edes yksi ois irronnut kantamaan sohvaa ja pesukonetta. 

Vierailija
520/884 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekoitat n

Niin. Eli myönnät virheellisen väittämäsi? 

Minä olen jo ehdottanut, että lapsiperheiden tukea sidotaan verotettaviin tuloihin. En oikeistolaisena voi ymmärtää, miksi taakka ei jakaudu oikeudenmukaisesti. 

Minusta sinulla on myös harha, siinä, että maksat itse eläkkeesi ja hoitosi, miten se maksaisi sinulle vähemmän kuin lapsen kustannukset ovat vanhemmalle? Kaksi lasta vähintään tarvitaan jokaiselta kahdelta aikuiselta, eikä se edes riitä. 

Laitoshoito voi maksaa 5000€ kuukausi, lapsen kuukausikustannus on alle kymmenesosa. 

Mistä se tulee se hoitokustannus ja eläkekustannus sinulle? Taitaa olla siinä lapsellisten subventointia jo valmiiksi mukana, sillä et voi rahalla ns. luoda ihmistä etkä ainakaan suoraan aikuiseksi koulutetuksi hoitajaksi. Kustannus on siis vakio riippumatta kenen lapsi on. 

Lapsen kustannukset täysi-ikäisyyteen asti ovat sen 150t, pelkät vanhempien maksamat elinkulut. Jostakin löytyy tietysti myös se verovelkatieto. 

Joka tapauksessa ne kaksi 150t eli 300t olet veroja jo maksanut?

Eivätkä kaikki sittenkään voi päättää rahalla ostaa eläkkeensä/hoitonsa. Jos ei ole tekijöitä, saat heilutella rahojasi muille vanhuksille kaikessa rauhassa.