Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tabu: lapsettomat läheiset eivät nykyään auta lapsiperheitä lainkaan

Vierailija
16.03.2024 |

Minä olin lapsi 90-luvulla. Silloin monilla oli elämässään lapsettomia läheisiä: lasten tätejä, setiä, muita sukulaisia tai omia kavereita. Ihmiset tarjosivat välillä apua lasten kanssa, jotta vanhemmat saivat välillä levätä. Välimatkakaan ei ollut ongelma, vaan nähtiin satojen kilometrien välimatkasta huolimatta useamman kerran vuodessa. Minäkin muistan käyneeni kylässä sukulaisilla pari kertaa vuodessa: sain olla sukulaisilla yötä ja tehtiin yhdessä jotain mukavaa. Ainakin omat lapsettomat sukulaiseni viihtyivät lasten parissa ja tykkäsivät, kun saivat elää muutaman päivän lapsiarkea. Minä pidin näistä sukulaisista jo lapsena ja oli kiva viettää aikaa yhdessä.

Olen nyt 2020-luvulla itse vanhempi ja vastaavasta avusta ei ole tietoakaan, kun seuraan omaa ja tuttujen lapsiperheiden elämää. Monilla lapsettomat sukulaiset ja kaverit suhtautuvat lapsiin todella ikävästi. Lasten seurassa ei haluta olla, lapset koetaan ikävinä ja se ilmaistaan hyvin voimakkaasti ääneen. Ei puhettakaan, että yksikään lapseton kaveri tai sukulainen olisi kertaakaan kysynyt, tarvitaanko apua tai sanonut kyllä, jos apua olisi kysytty. Jo se tuntuu olevan kohtuuton pyyntö, että pyytää katsomaan lasta sen aikaa, kun käy itse vessassa, vie roskapussin tms. Eikä kaikki lapset ole mitään hankalia aakkoslapsia, vaan ihan terveitä tavallisia lapsiakaan ei haluta hoitaa. Ystävällisimmin toisten lapsiin ja auttamiseen näyttävät suhtautuvan toisen lapsiperheelliset, jotka ymmärtävät, miten raskasta vanhemmilla voi joskus olla.

En yhtään ihmettele, että monet lapsiperhearkea elävät ovat nykyisin uupuneita, kun ovat lasten kanssa niin yksin.

Kommentit (884)

Vierailija
321/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lapseton ikisinkkumies ja minä kyllä autan lapsiperheitä. Maksan veroja jotta kyseiset perheet saavat lapsilisää,vanhempainvapaita,lapselle ilmaisen koulutuksen,äidille ilmaisen synnytyksen,ilmaiset neuvolat sekä päivähoidot. 

Minä en noita asioita saa vaan vanhemmat suomessa saa nuo asiat. Jossain maissa vanhempien täytyy maksaa lapsen koulutus tai neuvolat.

Kannatan ehdottomasti amerikan mallia suomeen koska en halua maksella veroja jotta hyvätuloiset perheet saa minulta tukia. 

Synnytys ei ole ilmaista.

Synnytys maksaa parisen sataa euroa. Siitä tuskasta on vähän kurja laittaa synnyttävälle äidille lasku perään. Miksei isille laiteta laskua kun onhan lapsi hänenkin. Voisko tähänkin saada vähän tasa-arvoa !!

Vierailija
322/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lapseton ikisinkkumies ja minä kyllä autan lapsiperheitä. Maksan veroja jotta kyseiset perheet saavat lapsilisää,vanhempainvapaita,lapselle ilmaisen koulutuksen,äidille ilmaisen synnytyksen,ilmaiset neuvolat sekä päivähoidot. 

Minä en noita asioita saa vaan vanhemmat suomessa saa nuo asiat. Jossain maissa vanhempien täytyy maksaa lapsen koulutus tai neuvolat.

Kannatan ehdottomasti amerikan mallia suomeen koska en halua maksella veroja jotta hyvätuloiset perheet saa minulta tukia. 

Niin, siitä maksetaan itse muutama satanen, mutta mitäs luulet sen oikeasti maksavan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 176: Oletko aivan varma, että se tarjoilija oli vela? Ja että se oli juuri sen velatarjoilijan päätös, ettei ravintolassa voi tarjota kiukutteleville lapsille kurkkua tai leipää? Puhumattakaan jäätelöstä? Vai oletko vakuuttunut, että ravintolan omistaja on vela ja sen vuoksi tarjoilijalle oli sanottu, että kiukutteleville lapsille ei saa antaa mitään ylimääräistä? 

Olen huomannut itsekin, että lapsiin suhtaudutaan nykyisin eri tavalla kuin joskus ennen. Mutta suhtautumisen muutos ei johdu siitä, että joku olisi vela. Ihan lapsia hankkineetkin ovat muuttaneet suhtautumistaan. Veikkaanpa, että jos olisitte olleet miehesi kanssa kahdestaan juhlistamassa hääpäiväänne ja viereisessä pöydässä olisi ollut kolme kiukuttelevaa lasta, olisit suhtautunut sinäkin siihen kiukutteluun eri tavalla kuin nyt, kun kiukutteli

Kyllä mun vanhemmat oli lomilla kesällä kiin että isä oli kesäkuun ja äiti heinäkuun. Elokuussa sitten äiti sumpli työvuorojaan sen pari viikkoa ennen koulujen alkuja. 

Vierailija
324/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siitä maksetaan itse muutama satanen, mutta mitäs luulet sen oikeasti maksavan? 

Niin, siis äiti maksaa siitä muutaman satasen.

Vierailija
325/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että sinun sairaanhoitosi ei maksa mitään? Kyllä se synnytys maksaa ihan samalla tavalla kuin muukin sairaanhoito, eli sun tkmaksu on vähemmän kuin tosiasiallinen hoito. Mitäs kun sairastut syöpään ja joku perheen äiti tai lapsi ei sairastu siihen koskaan? Sinua hoidetaan siis ilmaiseksi jota hoitoa joku toinen ei saa 😉

Vierailija
326/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin mielestä vanhempiesi olisi pitänyt maksaa sinun koulutuksesi. Jotenkin veikkaan, että niin ei tapahtunut. Mikä oikeus sinulla oli käydä ilmaista koulua? Mikä oikeus sinulla oli saada ilmainen neuvola? 

Yritätkö poimia rusinoita pullasta eli haluat lasten maksamat eläkkeet, mutta vain sinulla oli oikeus koulutukseen ja kaikkeen, mitä yhteiskunta

Mitä pahaa siinä on jos yhteiskunta muuttuu? Meidän on pakko muuttaa yhteiskuntaa koska nykyinen malli syrjii lapsettomia ihmisiä. 

Ajatella 1800 luvulla ihmiset ei saannu tukia yhteiskunnalta mutta nykyisin saa, eikö se ole epäreilua?

Vierailija
327/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on outoa vihjailua lapsettomille, etteivät he ole oikeutettuja hoitoon vanhoina, koska eivät ole lisääntyneet. Ihan nyt vaan huomiona, että olen tehnyt töitä silloinkin kuin lapselliset ovat olleet hoitovapailla. Maksan veroja, mistä kustannetaan lapsiperheiden etuuksia ja palveluita. Teen yhteiskunnallisesti merkittävää työtä, kouluttaudun vapaa-ajallani lisää ja teen vapaaehtoistyötä, mikä hyödyttää myös perheellisiä. Voi olla, että vanhuusaikanani hoitoresursseista on pulaa niin kuin tällä hetkelläkin. En näe  kuitenkaan ratkaisuna sitä, että hoitaisin tuttavaperheitteni lapsia "varmistellakseni" vanhuusiän hoitoani. 

Perushoidon saanti ja yksinäisyys on tänäkin päivänä kaksi eri asiaa. Kukaan ei tässä ketjussa ole puhunut vanhusten hoidon epäämisestä. Ainoastaan siitä, ettei suhteita nuorem

Yksinäisyys tulee vanhuksena, kun oma sukupolvi on jo kuollut tai muuten vaan toinen jalka haudassa. Silloin voittajia ovat ne joiden luona nuoremmat sukupolvet vierailevat. Mutta tätä on luonnollisesti vaikea ymmärtää, jollei sitä ole itse elänyt tai sitä itse sivusta seurannut...

Vierailija
328/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin mielestä vanhempiesi olisi pitänyt maksaa sinun koulutuksesi. Jotenkin veikkaan, että niin ei tapahtunut. Mikä oikeus sinulla oli käydä ilmaista koulua? Mikä oikeus sinulla oli saada ilmainen neuvola? 

Yritätkö poimia rusinoita pullasta eli haluat lasten maksamat eläkkeet, mutta vain sinulla ol

Nimenomaan lapsettomat ovat vapaamatkustajia. He saavat eläkkeensä ja palvelunsa, vaikka eivät ole tuottaneet sitä seuraavaa sukupolvea, joka sen kaiken maksaa.

Jos yhteiskuntaa pitää muuttaa, se johtuu liian alhaisesta syntyvyydestä. Liian vähäinen määrä työikäisiä ei pysty huolehtimaan valtavasta vanhusmäärästä. Jokainen maksakoon oman hoitonsa ja palvelunsa sekä säästäköön vanhuutta varten. Seuraavan sukupolven ei kuulu eläkettäsi maksaa kuten nyt tapahtuu.

Vierailija
329/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö poimia rusinoita pullasta eli haluat lasten maksamat eläkkeet, mutta vain sinulla ol

Minusta on tosi epäreilua, että saat eläkettä ja hoitoa iläihmisenä, vaikket ole hankkinut uusia veronmaksajia niitä maksamaan. Vapaamatkustaminen muiden ihmisten lasten siivellä sen sijaan on mahdollista. 

Vierailija
330/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että sinun sairaanhoitosi ei maksa mitään? Kyllä se synnytys maksaa ihan samalla tavalla kuin

Luuletko, että sinun syntymä maailmaan ei maksanut mitään? Ja sinun vanhuutesi ei maksa mitään? Ne lapsiperheiden lapset maksavat kaikkien vanhusten eläkkeet ja kulut. 

Vierailija
331/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velat eivät aina tule ajatelleeksi sitä, että vanhemmat maksavat ihan suoraan kaiken tuen lisäksi about 130.000 euroa per lapsi tämän kasvattamisesta. Toki he tekevät tämän omasta halustaan, mutta kuitenkin tämä lapsi tulee veronmaksajana elättämään useamman eläkeläisen. Myös niitä veloja.

Myös minulle amerikan malli tosin kyllä sopisi. Omat rahani kyllä olisi mennyt täysin lapsiin, mutta heillä olisi tulevaisuudessa elätettävänä vain 1 - 2 vanhusta, ei montaa kuten nyt.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 327: "Yksinäisyys tulee vanhuksena, kun oma sukupolvi on jo kuollut tai muuten vaan toinen jalka haudassa. Silloin voittajia ovat ne joiden luona nuoremmat sukupolvet vierailevat. Mutta tätä on luonnollisesti vaikea ymmärtää, jollei sitä ole itse elänyt tai sitä itse sivusta seurannut..."

Itseasiassa aika moni yksinäinen vanhus kaipaa nimenomaan omia lapsiaan. Jotka eivät kaiken kiireen keskellä ehdi käydä kovin usein. Ei ainakaan niin usein kuin vanhus haluaisi. Ne taas, joilla ei ole lapsia ollutkaan, eivät kaipaa lapsiaan.

Mä olen nyt seurannut ihan liiankin kanssa, miten omaa lasta - siis minua - hyppyytetääån milloin mistäkin syystä käymään. Puhelimessa ei edes kerrota, miksi mun pitää mennä sinne. Koska puhelimessa voisin antaa ohjeet ja sanoa, mitä pitää tehdä. Olen niin korviani myöten täynnä ollut tässä vähän toista vuotta tätä "ihanaa autuutta olla vanhempieni lapsi", että meinasi jo oma terveys mennä. Onneksi ei enää tarvitse niin usein. Mutta voin rehellisesti myöntää, ettei mua huvittaisi käydä vanhempieni luona enää ollenkaan. Mulla on lapsia, mutta olisi kamalaa, jos he joutuisivat joskus olemaan kuten minä olen nyt joutunut. Keskustelen mieluummin vaikka robotin tai tekoälyn kuin laitan omat lapseni tällaiseen tilanteeseen. 

Vierailija
333/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla lapsemme ainoa  elossa oleva isovanhempi asui yli 400 kilometrin päässä. Eipä ollut muita hoitajia arjessa kuin me vanhemmat, mutta sehän olikin meidän tehtävä. 3-vuotiaana osa-aikaisesti meni päiväkotiin, koska olin lukenut lapsen kehitykseen ja kasvatukseen liittyvää kirjallisuutta ja sen perusteella tähän päädyttiin. Lapsen kiintymyssuhteita voi olla pienenä rajallinen määrä.Ei 100, kuten nyt jopa alle vuoden ikäisillä. Ainakin me onnistuttiin. Fiksu, koulutettu  ja tasapainoinen ihminen.

Vierailija
334/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on outoa vihjailua lapsettomille, etteivät he ole oikeutettuja hoitoon vanhoina, koska eivät ole lisääntyneet. Ihan nyt vaan huomiona, että olen tehnyt töitä silloinkin kuin lapselliset ovat olleet hoitovapailla. Maksan veroja, mistä kustannetaan lapsiperheiden etuuksia ja palveluita. Teen yhteiskunnallisesti merkittävää työtä, kouluttaudun vapaa-ajallani lisää ja teen vapaaehtoistyötä, mikä hyödyttää myös perheellisiä. Voi olla, että vanhuusaikanani hoitoresursseista on pulaa niin kuin tällä hetkelläkin. En näe  kuitenkaan ratkaisuna sitä, että hoitaisin tuttavaperheitteni lapsia "varmistellakseni" vanhuusiän hoitoani. 

Perushoidon saanti ja yksinäisyys on tänäkin päivänä kaksi eri asiaa. Kukaan ei tässä ketjussa ole puhunut vanhusten hoidon epä

Voittajat! 🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
335/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velat eivät aina tule ajatelleeksi sitä, että vanhemmat maksavat ihan suoraan kaiken tuen lisäksi about 130.000 euroa per lapsi tämän kasvattamisesta. Toki he tekevät tämän omasta halustaan, mutta kuitenkin tämä lapsi tulee veronmaksajana elättämään useamman eläkeläisen. Myös niitä veloja.

Myös minulle amerikan malli tosin kyllä sopisi. Omat rahani

No kaikista lapsista ei tule veronmaksajia, vaan päinvastoin kuluerä yhteiskunnalle. 

Vierailija
336/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se oli ennen eri kun sukulaiset asui melkein pihapiirissä. Mutta mikä oli aloituksen idea. Varmasti joku setämies tulisi pikkutyttöjäsi katsomaan kun olet poissa. Niin pieniä että luullaan ettei ne vielä tajua

Vierailija
337/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perushoidon saanti ja yksinäisyys on tänäkin päivänä kaksi eri asiaa. Kukaan ei tässä ketjussa ole puhunut vanhusten hoidon epä

Niin, esim se yksi lapsi kerran vuodessa. 🤣🤣🤣

Vierailija
338/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nykyään lapsiperheitä autetaan kyllä usein enemmän kuin ennen. Lapsen saa viedä päiväkotiinkin, vaikka itse viettäisi vapaapäivää kotona tai olisi kesälomalla tai ei olisi töissä ollenkaan. Ei ennen niin ollut.

Olin lapsi 1980-1990-luvulla. Äiti ja isä hoitivat meitä kolmea lasta aina, vaikka mummolat ja sukulaiset olivatkin samalla paikkakunnalla. Muistan, että ehkä kerran meillä oli mummo meitä hoitamassa. Se oli ihan tavallista silloin myös kavereiden perheissä, että äiti ja isä hoitivat itse lapsiansa koko ajan. Eivät lapset käyneet yön yli kylässä mummoloissa. Vanhemmat eivät harrastaneet juurikaan mitään omia juttujaan, kun lapset olivat pieniä. Se ei kuulunut asiaan.

Kävimme säännöllisesti luultavasti viikoittain mummoloissa päiväkylässä. Äiti ja/tai isä olivat aina mukana. Hoitovastuu säilyi silloinkin äidillä ja isällä.

Molemmat vanhempani kävivät ansiotyössä. Kun työpäivä päättyi, lapset oli haettava välittömästi pois päiväkodista. Ei olisi tullut kuuloonkaan, että vanhemman vapaapäivänä lapset olisi viety päiväkotiin. Tai silloin, kun äiti oli kotona vauvan kanssa.

Olen tottunut siihen, että äiti ja isä hoitavat itse omat lapsensa. Kun itse sain lapsia, minulle oli täysin selvää, että hoidan itse omat lapseni. 

Nykymenoa kun seuraan, huomaan, että toiset lapset ovat joka viikonloppuna yötä mummolassa. Lapset ajetaan vapaapäiviksi kotoa pois, että vanhemmat saavat omaa aikaa. Vanhemmilla on loputon tarve sille omalle ajalle. Ei ymmärretä sitä, että  lapsi on pieni ja jatkuvasti tarvitseva vain pienen hetken. 

Monet nykyvanhemmat myös tekevät hirvittävän numeron siitä, että heitä ei nyt yhtään auteta lasten hoidossa, vaikka totuus olisikin se, että melkein joka viikko mummo ja vaari hoitavat lapsia. 

Vierailija
339/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla asioilla on kääntöpuolensa ja tuntuu siltä, ettei sitä ymmärretä tai ei haluta hyväksyä.

Lasten kasvatus on mennyt siihen suuntaan, että esim. lapset saavat kertoa mielipiteensä. Eli he 'osallistuvat keskusteluun'. Ennen lapset korkeintaan käytettiin vieraille 'näytillä' ja sitten heidät ohjattiin leikkihinsä. Hyvät puolet: kai tällä kuvitellaan, että lapsen itsetunto vahvistuisi, sosiaalinen silmä kehittyisi, lapsesta tulisi reipas ja rohkea ilmaisemaan itseään. Ehkä näin voi olla. Huonot puolet: koska 'keskustelu' on eri tasolla olevien ihmisten kesken, mennään lasten kanssa yleensä lasten tasolla, ja lapsesta tulee seureen keskipiste, mikä taas voi tylsistyttää suurta osaa aikuisia. Samalla se voi edistää lapsen narsistisia piirteitä tai jos lapsi on sosiaalisesti älykäs, hän voi aistia aikuisten alentuvuuden/tylsistymisen, eikä se ole välttämättä kiva juttu. Mutta ennen kaikkea - mielikuva lapsista muo

Muuten samoilla linjoilla, mutta se, että ottaa lapset mukaan ravintolaan, ei ole mikään uusi juttu vaan täysin normaalia. Menkää mihin tahansa Välimeren maahan tai Ranskaan turistirysien ulkopuolelle, ja näette ravintoloissa kaiken ikäisiä, hyvin käyttäytyviä lapsia. Ja ateriointi kestää myös pitkään. 

Se sen sijaan on uusmuotista, ja kenties suomalaisten, muiden pohjoismaalaisten, brittien ja erään tietyn uskontokunnan jäsenten erityispiirre, että ravintoloihin raahataan huonosti käyttäytyviä lapsia ja että koko perhe selaa siellä puhelinta. 

Vierailija
340/884 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tulee se vääristymä, että ikään kuin velat eivät pohtisi tulevaisuutta ja sitten jotenkin suuresti yllättyisivät asioista, jotka liittyvät vanhuuteen? Täyttä tuubaa. Velat nimenomaan pohtivat asioita hyvin tarkkaan, että mitä mistäkin valinnasta seuraa.

Ja heiltä myös tätä ikään kuin vaaditaan. On perusteltava oma valinta hyvin perusteellisesti, sen sijaan lapselliset voivat mennä jonkin epämääräisen tunteen pohjalta. Ja mokata tosi usein ja just lapsen kustannuksella.

Lapselliset ne tuntuvat koko ajan yllättyvän, niinkuin tässäkin aloituksessa, että miten nyt ei sivulliset otakaan vastuuta valinnasta, jonka on aivan itse tehnyt?! 

Kantakaa vastuunne lapselliset!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi