Katsokaa kun ylitätte tietä, ja sanokaa lapsillenne että katsoo myös, se ei tarkoita jos "sääntöihin" on kirjattu että kävelijä menee ensiks
että se auto mikä sieltä tulee, pysähtyy automaattisesti.
Tämä on ihan järkyttävää katella omassa kaupungissa miten ihmisiä jää melkein kokoajan auton alle kun kävellään vaan suoraan tielle ja oletetaan että kaikki autot pysähtyy siihen kun se "lukee säännöissä"
Suomi on niin lammas ja auktoriteettiuskovainen valtio ja kansa, että omalla hengelläkään ei oo mitään väliä
"kyllä se pysähtyy kun se sääntökirjassa lukee että sen pitää pysähtyä" :DDDD
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojatiellä kävelevää tai kävelijää joka on astumassa suojatielle on väistettävä. Oikea tapa kävelijällä on siis katsoa onko autoa tulossa. Jos auto selvästi hiljentää ja saat kontaktin kuljettajaan, silloin on turvallista ylittää suojatie. Moni ihminen on käsittänyt tämän, että suojatielle voi kävellä noin vain katsomatta ja kuuntelematta. Jonkinlainen vastuu kävelijälläkin omasta hengestään. Mutta valitettavasti nämä tahallaan auton alle kävelijät voittavat autoilijan oikeudessa, koska auton pitäisi väistää suojatiellä kävelijää. Harva näistä itsemurhakävelijöistä on autoa ajanut.
Tai sitten ovat oikeasti ajaneet sen verran, että osaavat arvioida, että lähestyvä auto ehtii hidastaa tarpeeksi/ pysähtyä.
No tämäkin on kyllä aika riskikäytöstä, olettaa että kaikki autoilijat on aina valppaana.
...tai edes katsoo eteensä ajaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojatiellä kävelevää tai kävelijää joka on astumassa suojatielle on väistettävä. Oikea tapa kävelijällä on siis katsoa onko autoa tulossa. Jos auto selvästi hiljentää ja saat kontaktin kuljettajaan, silloin on turvallista ylittää suojatie. Moni ihminen on käsittänyt tämän, että suojatielle voi kävellä noin vain katsomatta ja kuuntelematta. Jonkinlainen vastuu kävelijälläkin omasta hengestään. Mutta valitettavasti nämä tahallaan auton alle kävelijät voittavat autoilijan oikeudessa, koska auton pitäisi väistää suojatiellä kävelijää. Harva näistä itsemurhakävelijöistä on autoa ajanut.
Tai sitten ovat oikeasti ajaneet sen verran, että osaavat arvioida, että lähestyvä auto ehtii hidastaa tarpeeksi/ pysähtyä.
No tämäkin on ky
Autolijan pitääkin olla aina valppaana!!! Rt voi ajaa autoa jos et ole??!!!
Pitäisi olla tietenkin, mutta eihän kaikki silti ole. Jalankulkijana riskeeraat oman henkesi, jos luotat kaikkien muitten toimivan aina oikein.
Vierailija kirjoitti:
"Tuota noin, sä oot risteysalueella jos oot siinä risteyksen kohdalla odottamassa,että oikealta tuleva käänty"
Olet valitettavasti väärässä. Risteysalue on vain se alue jossa ne tietä oikeasti risteävät, ei se josta sinne tullaan ja odotellaan.
Ai meinaat, että kun esim.risteysalueelle pysäköinti on kielletty, että se tarkottaa vain sitä, että risteyksen keskelle ei saa pysäköidä😄😄
Vierailija kirjoitti:
"Autoilijan pitää olla valppanaa" ja muuta lässynlää. Itse jalankulkijana aina väistän autoa jollei autoilija selkeästi hidastamalla anna tietä. Koskaan en käänny yllättäen auton eteen.
Autoilijat eivät todellakaan ole valppaina liiketessä, seassa on rattijuoppoja, huumekuskeja ja vanhuksia joilla on huono reaktionopeus. Rattijuopoista vain murto-osa jää kiinni ratsioissa ja poliiseja on niin vähän että liikennevalvonta on lähes olematonta. Vanhusten määrä ratin takan lisääntyy koko ajan.
Oma henki ja terveys on minulle niin tärkeä asia että aina väistän ja aina on ailmät selässäkin. On se varmaan kiva olla oikeassa silloin kun istuu pyörätuolissa lopun ikäänsä jäätyään auton alle, "mutta kun minulla oli oikeus mennä ensin".
Ajan myös paljon moottoripyörällä samalla asenteella eli autoja tulee aina varoa jos aikoo pysyä hengissä.
No jep. Se vaan on niin, että jos haluat pysyä hengissä, terveenä ja kolaroimatta millään menopelillä, et luota siihen että muut tienkäyttäjät käyttäytyy aina niinkuin pitää, vaan olet aina omalta osaltasi varovainen. Koskee sekä autoilijoita, pyöräilijöitä että jalankulkijoita yhtä lailla. Sekään ei aina riitä että näet suojatietä lähestyvän autoilijan katsovan eteensä ja huomanneen sinut, koska sen takaa voi tulla joku känny kourassa liian pienellä turvavälillä ja pamauttaa perään. AINA ennen tien ylitystä pitää katsoa ympärilleen, aikoi sen ylittää sitten autolla, jalan tai pyörällä. Koska aina on mahdollista että sieltä sivulta tuleekin joku, joka ei ole katsonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on lähinnä se, että osa ihmisistä ei millään tavalla viesti aikovansa lähteä ylittämään tietä. Yhtäkkiä katsetta kännykästä irrottamatta muutetaan suuntaa 90 astetta ja kävellään/pahimmillaan juostaan tai pyöräillään samaa vauhtia siihen ajoväylälle. Vaikka kuinka seuraa sieltä ratin takaa ympäristöä ja ajaa taajamarajoitusten mukaisesti, niin varsinkin liukkaalla kelillä tulee välillä läheltä piti-tilanteita kun se 3500 kiloa pitääkin saada puolessa sekunnissa pysähtymään.
Minua on aina ihmetyttänyt miten osan autoilijoista eteen sinkoilee koko ajan ihan puskista ihmisiä, koiria, pyöräilijöitä ja milloin mitäkin. Minulle taas näin ei käy juuri koskaan vaikka ajan 25.000 km vuodessa jo 30 vuoden ajan.
Olisiko se vika siis kuitenkin siinä että osa autoilijoista tuijottaa vain eteensä eikä ollenkaan havainnoi sitä ympäristöä la
Tällä paikkakunnalla se on kyllä enemmän tapa kun poikkeus suhata kaikinpuolin katsomatta. Kävellen, pyörällä ja ratin takaa näkee jokapäivä törppöilyä ja on niitä oikeita puskia joiden takaa pyörä tai lauta ampaisee tielle. Olen asunut täällä 18v ja täytyy sanoa että meno on muuttunut paljon.
Itseni kohdalle ei ole juurikaan sattunut kävelijää, joka olisi varsinaisesti yllättänyt tien ylityksellä, mutta pyöräilijöitä kyllä.
Ja näistä ovat kaikki olleet ihan aikuisia ihmisiä.
Yleensä tuo yllätys on tapahtunut siten, että ajat autolla ajotietä, viereisellä pyörätiellä pyöräilijä polkee samaan suuntaan ja ilman mitään ennakkovaroitusta, kurvaa pyörätieltä tien ylitykseen. Ja ennakkovaroituksella tarkoitan esim.pään kääntämistä, että vilkaisisi taakseen tai vauhdin hiljentämistä. Vain se "etiäinen", että nyt kannattaa olla varuillaan, on estänyt päälle ajon.
Noilla kerroilla on kyllä ihmetyttänyt ihmisen täydellinen typeryys ja/tai itsemurhahalu.
Jotenkin ymmärtäisin, jos kyseessä olisi lapsi, mutta aikuiset ihmiset...
Talviliukkailla tulee myös monesti mieleen, ettei moni ajattele, ettei se auto välttämättä pysähdy hiljaisessakaan vauhdissa, kun tulee tarpeeksi lipoinen kohta. Kun se pyöräilijä/jalankulkija on auton kanssa törmätessään aina se heikompi osapuoli, niin luulisi jonkin sortin itsesuojeluvaistoa olevan. Itse kyllä kävellessä varsinkin talvella, olen varovainen noiden ylityksien kanssa. Ei niin kiire pidä olla kellään, että henkensä ja terveytensä uhraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuota noin, sä oot risteysalueella jos oot siinä risteyksen kohdalla odottamassa,että oikealta tuleva käänty"
Olet valitettavasti väärässä. Risteysalue on vain se alue jossa ne tietä oikeasti risteävät, ei se josta sinne tullaan ja odotellaan.
Ai meinaat, että kun esim.risteysalueelle pysäköinti on kielletty, että se tarkottaa vain sitä, että risteyksen keskelle ei saa pysäköidä😄😄
Laki ei puhu risteysalueelle pysäköinnistä vaan että kiellettyä on risteykseen pysäköinti sekä viittä metriä lähemmäksi risteystä pysäköinti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on lähinnä se, että osa ihmisistä ei millään tavalla viesti aikovansa lähteä ylittämään tietä. Yhtäkkiä katsetta kännykästä irrottamatta muutetaan suuntaa 90 astetta ja kävellään/pahimmillaan juostaan tai pyöräillään samaa vauhtia siihen ajoväylälle. Vaikka kuinka seuraa sieltä ratin takaa ympäristöä ja ajaa taajamarajoitusten mukaisesti, niin varsinkin liukkaalla kelillä tulee välillä läheltä piti-tilanteita kun se 3500 kiloa pitääkin saada puolessa sekunnissa pysähtymään.
Minua on aina ihmetyttänyt miten osan autoilijoista eteen sinkoilee koko ajan ihan puskista ihmisiä, koiria, pyöräilijöitä ja milloin mitäkin. Minulle taas näin ei käy juuri koskaan vaikka ajan 25.000 km vuodessa jo 30 vuoden ajan.
Olisiko se vika siis kuitenkin siinä että osa autoilijoista tuijottaa vain eteen
Tällä paikkakunnalla se on kyllä enemmän tapa kun poikkeus suhata kaikinpuolin katsomatta. Kävellen, pyörällä ja ratin takaa näkee jokapäivä törppöilyä ja on niitä oikeita puskia joiden takaa pyörä tai lauta ampaisee tielle. Olen asunut täällä 18v ja täytyy sanoa että meno on muuttunut paljon.
Iso ongelma on surkea liikennesuunnittelu missä sitä pidetään "turvallisuuden parantamisena", että pyörät ja laudat ohjataan noille nollanäkyvyyden reiteille.
Vierailija kirjoitti:
"Jos auto selvästi hiljentää ja saat kontaktin kuljettajaan, silloin on turvallista ylittää suojatie. Moni ihminen on käsittänyt tämän, että suojatielle voi kävellä noin vain katsomatta ja kuuntelematta."
Ongelma jalankulkijan kannalta ovat vain ne autoilijat jotka eivät väistä tai edes hiljennä jos et ensin oikeasti astu sinne ajoradalle. Jos vain odotat kiltisti niin autot sujahtavat hiljentämättä ohi.
Usein siis pitää antaa selkeä merkki autoilijalle että on tulossa yli ennen kuin autoilijalta saa mitään reaktiota.
Ei tarvitse "sokkona" vaan astua suojatielle, mutta totta, että selkeä merkki on hyvä antaa aikeistaan. Suojatien edessä seisoskelijat ovat liian usein niitä jotka eivät sitten menekään yli. Autolla pysähdyn, niin alkavat huitoa, että mene vaan. No mä pysähdyin jo, niin voisiko vaan mennä?! Jos odottaa jotain tms, mene vähän kauemmas siitä suojatien edestä. Joskus kävi niin, että seisoskelija alkoi huitoa, kun olin pysähtynyt, ja vähän jo huitoi isommalla liikkeellä, kun en jatkanutkaan matkaa, mutta hän ei huomannut, että takaa tuli toinen kävelijä, niin enhän mä voinut mennä. Paras ja selkein olisi, kun sääntöjä noudatettaisiin, ennakoiden toki, molemmissa päissä.
Vierailija kirjoitti:
Autoilijalla ei ole niin kiire kuin kävelijällä on.
Neljä rengasta alla. He voivat ihan hyvin odottaa.
Jos on kiire, niin lähdetään 15 min etuajassa ajamaan ja varaudutaan valojen vievään aikaan. Valoissa voi helposti menettää noin 3 minuuttiakin. Ihan lyhtttä matematiikkaa.
Pitäisi olla se elämänhallinta kunnossa ettei vaaranneta lapsia liikenteessä autoilijat.
No eihän se noin mene. Usein autoilijoilla on kiire, joko itse aiheutettu tai yllättävästä syystä johtuva. Voi olla vaikka matkalla sairaalaan verta vuotava lapsi kyydissä. Et voi tietää. Kävelijällä yhtä lailla voi olla kiire tai olla olematta, ja kävelijä voi myös lähteä sen 15min aikaisemmin välttääkseen kiireen. Aivan totaalisen typerää esittää tuollaisia väitteitä.
Uusi ilmiö mihin olen nyt muutaman kuukauden sisällä törmännyt on, että olen jo ylittämässä suojatietä, kun joku auto tulee hidastamatta kohti suojatietä ja sitten iskee jarrut kirskuen päälle ettei törmää minuun. (Yksi autoilija jopa heristi minulle nyrkkiä, kun melkein törmäsi minuun! Kyseinen tyyppi ei näyttänyt kyllä suomalaiselta, joten en tiedä, oliko kyseessä joku turisti joka ei edes tiennyt suomalaisia liikennesääntöjä.)
Olen pelästynyt näin jo muutaman kerran, ja se on vienyt pahasti luottamusta siihen, uskaltaako suojateitä ilman liikennevaloja ylipäätään ylittää enää.
Etenkin tuntuu menevän niin, että autoilija tulee vastakkaista kaistaa ja olettaa minun - joka olen siis jo ylittämässä kyseistä suojatietä toisella kaistalla - pysähtyvän ja antavan hänen mennä ohi ennen kuin jatkan vastakkaiselle kaistalle. Mistä tällainen olettamus tulee?
Vierailija kirjoitti:
"Itsemurhakävelijällä viitataan niihin ihmisiin jotka kääntyvät suojatielle vaikka 90 asteen kulmassa katse puhelimessa ja kuulokkeet korvilla. Tippaakaan ei kiinnosta onko autoja ylipäätään tulossa tai ovatko kuskit huomanneet jalankulkijan."
Tähän varaudutaan niin että jos lähellä suojatietä on henkilö jonka aikeista et ole 100% varma niin silloin hiljennät varmuuden vuoksi ja olet valmiina pysähtymään. Ei se sen kummempaa ole.
Näin olen itse toiminut ja onnettomuuksia omassa ajohistoriassa nolla.
Huoh. En todellakaan voi, eikä kenenkään muunkaan pitäisi, hiljentää jokaisen suojatien kohdalla vain siksi että kävelytiellä kävelee joku tuijottaen puhelintaan.
"Ei tuollaista ole. Tieliikennelaki määrittelee pyöräilijät ajoneuvoiksi, eli pyöräilijöitä koskevat samat säännöt kuin autoja ja mopoja."
En tarkoittanut että lainsäädäntö on sama, vaan että jalankulkijat ja pyöräilijät eivät tunne itseään koskevaa lainsäädäntöä. Heillä on sama ennakointivelvollisuus kuin muillakin, ja pyöräilijöillä on vielä väistämissäännöt lähes poikkeuksetta hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki ei puhu risteysalueelle pysäköinnistä vaan että kiellettyä on risteykseen pysäköinti sekä viittä metriä lähemmäksi risteystä pysäköinti.
Niin missäänhän en sanonut, että laissa käytetään termiä risteysalue. Risteysalue on kuitenkin yleisesti käytössä oleva termi,joka käsittää risteyksen sekä siitä 5m alueen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itsemurhakävelijällä viitataan niihin ihmisiin jotka kääntyvät suojatielle vaikka 90 asteen kulmassa katse puhelimessa ja kuulokkeet korvilla. Tippaakaan ei kiinnosta onko autoja ylipäätään tulossa tai ovatko kuskit huomanneet jalankulkijan."
Tähän varaudutaan niin että jos lähellä suojatietä on henkilö jonka aikeista et ole 100% varma niin silloin hiljennät varmuuden vuoksi ja olet valmiina pysähtymään. Ei se sen kummempaa ole.
Huoh. En todellakaan voi, eikä kenenkään muunkaan pitäisi, hiljentää jokaisen suojatien kohdalla vain siksi että kävelytiellä kävelee joku tuijottaen puhelintaan.
Jos haluat ajaa turvallisesti niin näin pitää tehdä. Ei se hiljentäminen nyt niin kamala juttu ole.
Sen sijaan että tekee toistuvasti näitä aloituksia, kannattaisi varmaan keksiä jotain mielekkäämpää puuhaa.
Tästä ketjusta tuli mieleen, että mitäköhän kuuluu sille Joonas Ollille joka teki Tampereella niitä vidoita joissa ajoi tahallaan tuhatta ja sataa pyörällä risteyksiin ja autojen eteen että pääsi räyhäämään autoilijoille?
Yksi autoilijahan teki hänestä rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta kun Olli väitti ettei autoilija ollut pysähtynyt stop-merkille. Autoilija oli pysähtynyt oikeaoppisesti mutta Joonas Olli katkaisi videon sellaisesta kohtaa että pysähtymistä ei näkynyt. Eli näytti vaan kohdan jossa auto on jo lähtenyt etenemään stop-merkiltä eteenpäin pysähdyksen jälkeen ja pyörä ajaa täysillä melkein autoilijan kylkeen. Pyörän nopeus risteyksessä oli ollut 35km/h.
Vierailija kirjoitti:
Autoilijalla ei ole niin kiire kuin kävelijällä on.
Neljä rengasta alla. He voivat ihan hyvin odottaa.
Jos on kiire, niin lähdetään 15 min etuajassa ajamaan ja varaudutaan valojen vievään aikaan. Valoissa voi helposti menettää noin 3 minuuttiakin. Ihan lyhtttä matematiikkaa.
Pitäisi olla se elämänhallinta kunnossa ettei vaaranneta lapsia liikenteessä autoilijat.
Juuri näin!
Olen myös varottanut lapsia ja erityisesti myös lasten ystäviä ja koulutovereita autoilijoiden hulluudesta.
Autoilu nimittäin aiheuttaa kärsimätttömyyttä ja lyhytpinnaisuutta. Sitä samaa mitä älypuhelimet aiheuttavat. Ei malteta olla ja odottaa. Kokoajan pitää päästä kiireellä jonnekin.
Myös luonteen heikkoudet paljastuvat heikkohermoisuuden vuoksi helpommin. Autoilija on ärtyisä ja maltiton. Hän kadottaa länsimaisen sivistyneisyyden ratissaan ja on tahditon sanoissaan sekä käytöksessään. Esiintyy rajattomuutta ja koetaan itsensä etuoikeutettuna muihin nähden.
Autoilijat tappavatkin ihmisiä vuosittain useita kymmeniä tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat ajaa turvallisesti niin näin pitää tehdä. Ei se hiljentäminen nyt niin ka
On se. Koko liikenne menee sumppuun jos jokainen auto hiljentää jokaisen suojatien kohdalla vaikkei kukaan sitä ylittäisikään. Käytä hyvä ihminen päätäsi.
Kannattaa ehkä päivittää omia harhaluuloja. Ei halua tappaa.