Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Katsokaa kun ylitätte tietä, ja sanokaa lapsillenne että katsoo myös, se ei tarkoita jos "sääntöihin" on kirjattu että kävelijä menee ensiks

Vierailija
13.03.2024 |

että se auto mikä sieltä tulee, pysähtyy automaattisesti. 

Tämä on ihan järkyttävää katella omassa kaupungissa miten ihmisiä jää melkein kokoajan auton alle kun kävellään vaan suoraan tielle ja oletetaan että kaikki autot pysähtyy siihen kun se "lukee säännöissä"

Suomi on niin lammas ja auktoriteettiuskovainen valtio ja kansa, että omalla hengelläkään ei oo mitään väliä

"kyllä se pysähtyy kun se sääntökirjassa lukee että sen pitää pysähtyä" :DDDD

Kommentit (127)

Vierailija
1/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onhan autoilijoissa sellaisia sekoboltseja kuin ap.

Vierailija
2/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä oot torvi kun et osaa lukea

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep

Vierailija
4/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on ollut aina periaate, että ennemmin hengissä kuin oikeassa.

Vierailija
5/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen opettanut lapselleni, että tien ylityksissä pitää olla varovainen, ja että vaikka suojatiellä kävelijällä onkin oikeus mennä ensin, moni autoilija ei tätä noudata. Ja että pyöräilijällä ei automaattisesti ole mitään etuajo-oikeutta pyörätiellä, vaan että varmin on aina taluttaa pyörä suojatien ohi (unohtamatta niitä edellä mainittuja kävelijää koskevia varovaisuusohjeita).

Vierailija
6/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on lähinnä se, että osa ihmisistä ei millään tavalla viesti aikovansa lähteä ylittämään tietä. Yhtäkkiä katsetta kännykästä irrottamatta muutetaan suuntaa 90 astetta ja kävellään/pahimmillaan juostaan tai pyöräillään samaa vauhtia siihen ajoväylälle. Vaikka kuinka seuraa sieltä ratin takaa ympäristöä ja ajaa taajamarajoitusten mukaisesti, niin varsinkin liukkaalla kelillä tulee välillä läheltä piti-tilanteita kun se 3500 kiloa pitääkin saada puolessa sekunnissa pysähtymään.

Vierailija
7/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet!

Vierailija
8/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä oot torvi kun et osaa lukea

Osaan kyllä.

Vierailija
9/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieliikennelain 16  säätää ajoradan (tai pyörätien) ylittämiseen liittyen: Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

Vierailija
10/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vuoden verran Lahdessa, siellä ei ole taattua että selviää hengissä edes suojatiellä. Samassa ylityksessä jossa itse meinasin viikkoa aiemmin jäädä auton alle, kuoli joku viikkoa myöhemmin.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suojatieta-ylittanyt-kuoli-lahdessa…

Muutamaa kuukautta myöhemmin jäi taas joku alle eri suojatiellä

https://yle.fi/a/74-20074421

Vierailija
11/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina olen opettanut lapselleni, että tien ylityksissä pitää olla varovainen, ja että vaikka suojatiellä kävelijällä onkin oikeus mennä ensin, moni autoilija ei tätä noudata. Ja että pyöräilijällä ei automaattisesti ole mitään etuajo-oikeutta pyörätiellä, vaan että varmin on aina taluttaa pyörä suojatien ohi (unohtamatta niitä edellä mainittuja kävelijää koskevia varovaisuusohjeita).

Itseasiassa jalankulkijalla ei ole laissa oikeutta mennä ensin, vaan autoilijalla on velvollisuus väistää suojatielle astumassa olevaa tai sillä kävelevää jalankulkijaa. Samoin pyöräilijän ja auton kohdalla, joko autoilijalla tai pyöräilijällä on, tilanteesta riippuen, väistämisvelvollisuus, mutta toisella ei ole etuajo-oikeutta.

Vierailija
12/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on lähinnä se, että osa ihmisistä ei millään tavalla viesti aikovansa lähteä ylittämään tietä. Yhtäkkiä katsetta kännykästä irrottamatta muutetaan suuntaa 90 astetta ja kävellään/pahimmillaan juostaan tai pyöräillään samaa vauhtia siihen ajoväylälle. Vaikka kuinka seuraa sieltä ratin takaa ympäristöä ja ajaa taajamarajoitusten mukaisesti, niin varsinkin liukkaalla kelillä tulee välillä läheltä piti-tilanteita kun se 3500 kiloa pitääkin saada puolessa sekunnissa pysähtymään.

Juu. Itse olen tarkkaavainen ja huolellinen kuljettaja, mutta kyllä välillä kauhistuttaa kun ihmiset lähtee tien yli ollenkaan katsomatta. Että sen kerran kun kohdalle sattuu joku vähän heikommalla reaktiokyvyllä varustettu, kännykkää vilkuileva tai radiota räpläävä kuski kohdalle, niin kyllä siinä huonosti käy. 

Itse olen myös kävellessä mieluummin varovainen ja ennemmin elossa kuin oikeassa. Sama toki myös auton ratissa.

Vierailija
13/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa jalankulkijalla ei ole laissa oikeutta mennä ensin, vaan autoilijalla on velvollisuus väistää suojatielle astumassa olevaa tai sillä kävelevää jalankulkijaa. Samoin pyöräilijän ja auton kohdalla, joko autoilijalla tai pyöräilijällä on, tilanteesta riippuen, väistämisvelvollisuus, mutta toisella ei ole etuajo-oikeutta.

Jep. Autoilijalla ei ole velvollisuutta tietää, että jalkakäytävää kaikessa rauhassa kävelevä ihminen aikookin sännätä tien yli just siinä kohdalla. Eikä se auto varsinkaan liukkaalla kelillä pysähdy välittömästi, vaikka jarrutuksen ehtisikin aloittaa. 

No, onneksi useimmat jalankulkijat on kyllä varovaisia ja odottavat että auto selvästi hidastaa, ennen kuin lähtevät yli. 

Vierailija
14/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on aina ihmetyttänyt miten osan autoilijoista eteen sinkoilee koko ajan ihan puskista ihmisiä, koiria, pyöräilijöitä ja milloin mitäkin. Minulle taas näin ei käy juuri koskaan vaikka ajan 25.000 km vuodessa jo 30 vuoden ajan. 

Olisiko se vika siis kuitenkin siinä että osa autoilijoista tuijottaa vain eteensä eikä ollenkaan havainnoi sitä ympäristöä laajemmin jotta havaitsee mitä siellä tapahtuu?

Vierailija
15/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Autoilijalla ei ole velvollisuutta tietää, että jalkakäytävää kaikessa rauhassa kävelevä ihminen aikookin sännätä tien yli just siinä kohdalla."

Autoilijalla ei ole velvollisuutta tietää mutta kyllä velvollisuus varautua siihen. Ja se tarkoittaa oikeita tilannenopeuksia ja sitä että havainnoidaan aktiivisesti myös niitä jalkakäytävillä kulkevia.

Tätä kutsutaan myös ennakoivaksi ajotavaksi.

Vierailija
16/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itselle koko ajan sattuu liikenteessä läheltä piti tilanteita niin on tietenkin ihan luonnollinen reaktio syyttää siitä muita. Mutta välillä voi katsoa myös peiliin ja miettiä että sattuuko minulle enemmän kuin muille ja jos niin mistä se voisi johtua.

Vierailija
17/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on aina ihmetyttänyt miten osan autoilijoista eteen sinkoilee koko ajan ihan puskista ihmisiä, koiria, pyöräilijöitä ja milloin mitäkin. Minulle taas näin ei käy juuri koskaan vaikka ajan 25.000 km vuodessa jo 30 vuoden ajan. 

Olisiko se vika siis kuitenkin siinä että osa autoilijoista tuijottaa vain eteensä eikä ollenkaan havainnoi sitä ympäristöä la

Eihän niitä tilanteita jatkuvasti tarvitsekaan tulla, kyllä siihen onnettomuuteen riittää ihan yksikin kerta. Ajelen nykyään suunnilleen samat kilometrilukemat tuon työauton kanssa vuositasolla, mulla on ollut kortti nyt parisenkymmentä vuotta ja neljästi muistaakseni tullut tuona aikana läheltä piti -tilanteita. Siinä on neljä liikaa. Juuri tällaisia käännytään täysin ilmoittamatta/varoittamatta eteen -tyylisiä tapauksia. 

Vierailija
18/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Autoilijalla ei ole velvollisuutta tietää, että jalkakäytävää kaikessa rauhassa kävelevä ihminen aikookin sännätä tien yli just siinä kohdalla."

Itse kyllä ainakin autoilijana automaattisesti varaudun jalkakäytävän kohdalla että joku voi tulla myös siitä yli jos siinä kohdalla ihmisiä liikkuu. Se on ihan vain normaalia varautumista ja varovaisuutta. 

Kun vähän hiljentää ja suuntaa tarkkaavaisuutta siihen jalkakäytävän kohdalle niin hyvin pärjää.

Vierailija
19/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eihän niitä tilanteita jatkuvasti tarvitsekaan tulla, kyllä siihen onnettomuuteen riittää ihan yksikin kerta."

Täällä monet ovat kuitenkin kertoneet kohtaavansa tällaisia tilanteita jatkuvasti. Ja se on kyllä liikaa.

Vierailija
20/127 |
13.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojateihin liittyen lapsille kannattaisi opettaa se, että pyöräilijällä on velvollisuus antaa suojatietä ylittävälle jalankulkijalle vapaa kulku. Eli jos jalankulkija on astumassa suojatielle tai kävelee sillä, niin pyöräilijän on pysähdyttävä suojatien eteen.

Myös monet muut perusliikennesäännöt ovat lapsilta usein hukassa. Suurin osa ei esim. osaa väistää oikealta tulevaa tullessaan tasa-arvoiseen risteykseen.