Katsokaa kun ylitätte tietä, ja sanokaa lapsillenne että katsoo myös, se ei tarkoita jos "sääntöihin" on kirjattu että kävelijä menee ensiks
että se auto mikä sieltä tulee, pysähtyy automaattisesti.
Tämä on ihan järkyttävää katella omassa kaupungissa miten ihmisiä jää melkein kokoajan auton alle kun kävellään vaan suoraan tielle ja oletetaan että kaikki autot pysähtyy siihen kun se "lukee säännöissä"
Suomi on niin lammas ja auktoriteettiuskovainen valtio ja kansa, että omalla hengelläkään ei oo mitään väliä
"kyllä se pysähtyy kun se sääntökirjassa lukee että sen pitää pysähtyä" :DDDD
Kommentit (127)
Autoilijoiden olisi myös hyvä muistaa,että se ajonopeus pitää olla sellainen, että kykenee pysähtymään siihen suojatien eteen, jos jalankulkija "yllättäen" sinne suojatielle astuu.
Monille autoilijoille tuottaa myös vaikeuksia ymmärtää, että tasa-arvoisessa risteyksessä, oikealta tulevalla on etuajo-oikeus vain kohdattaessa.Sillä oikealta tulevalla ei ole etuajo-oikeutta, mikäli suoraa ajava on risteysalueella ensin tai jos oikealta on tulossa useampi auto jonossa, vain ensimmäisenä jonossa olevalla on etuajo-oikeus suhteessa odottavaan suoraa menevään autoon.
Vierailija kirjoitti:
Asuin vuoden verran Lahdessa, siellä ei ole taattua että selviää hengissä edes suojatiellä. Samassa ylityksessä jossa itse meinasin viikkoa aiemmin jäädä auton alle, kuoli joku viikkoa myöhemmin.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suojatieta-ylittanyt-kuoli-lahdessa…
Muutamaa kuukautta myöhemmin jäi taas joku alle eri suojatiellä
Lahtelaiset jalankulkijat eivät muista, että tieliikennelain mukaan myös heidän on huomioita muun liikenteen esteetön kulku. Siellä odotetaan, että edellisessä risteyksessä valo vaihtuu vihreäksi ja ängetään autojonon eteen.
Näitä itsemurhakandidaatteja näkee valitettavan usein. Varsinkin nyt talvella korkeat lumipenkat, niin ei laput korvilla ja eteenpäin tuijottavaa kulkijaa meinaa ehtiä väistää jäisellä tiellä. Toinen ongelma on pyöräilijät jotka eivät tiedä mitään liikennesäännöistä. Kääntyvät yllättäen suojatielle ja heiluttavat nyrkkiä vaikka olisivat itse väistämisvelvollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on lähinnä se, että osa ihmisistä ei millään tavalla viesti aikovansa lähteä ylittämään tietä. Yhtäkkiä katsetta kännykästä irrottamatta muutetaan suuntaa 90 astetta ja kävellään/pahimmillaan juostaan tai pyöräillään samaa vauhtia siihen ajoväylälle. Vaikka kuinka seuraa sieltä ratin takaa ympäristöä ja ajaa taajamarajoitusten mukaisesti, niin varsinkin liukkaalla kelillä tulee välillä läheltä piti-tilanteita kun se 3500 kiloa pitääkin saada puolessa sekunnissa pysähtymään.
Minua on aina ihmetyttänyt miten osan autoilijoista eteen sinkoilee koko ajan ihan puskista ihmisiä, koiria, pyöräilijöitä ja milloin mitäkin. Minulle taas näin ei käy juuri koskaan vaikka ajan 25.000 km vuodessa jo 30 vuoden ajan.
Olisiko se vika siis kuitenkin siinä että osa autoilijoista tuijottaa vain eteen
Itse taas veikkaisin, että enemmän näitä tilanteita sattuu vähemmän ajaville / lähinnä kaupunkialueilla autoileville. Yleensä enemmän ajavilla liikenne käyttäytymisessä on tiettyä rutiinia ja kyky "tunnistaa" potentiaaliset riski alueet ja ennakoida niin, ettei tilanteita pääse syntymään. Jos taas ajaa kerran kahdessa viikossa, niin se ajaminen itsessään voi vaatia enemmän huomiointia ja ympäristön seuraaminen jäädä siksi vähäisemmäksi.
Toki ammattiautoilijoillekin onnettomuuksia tapahtuu.
" jos oikealta on tulossa useampi auto jonossa, vain ensimmäisenä jonossa olevalla on etuajo-oikeus suhteessa odottavaan suoraa menevään autoon."
Mihin liikennelain pykälään tämä käsityksesi perustuu? Risteyksessä "jo olo" kun ei tarkoita sitä että odotat risteykseen pääsyä vaan että olet jo ajanut autosi itse risteysalueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on lähinnä se, että osa ihmisistä ei millään tavalla viesti aikovansa lähteä ylittämään tietä. Yhtäkkiä katsetta kännykästä irrottamatta muutetaan suuntaa 90 astetta ja kävellään/pahimmillaan juostaan tai pyöräillään samaa vauhtia siihen ajoväylälle. Vaikka kuinka seuraa sieltä ratin takaa ympäristöä ja ajaa taajamarajoitusten mukaisesti, niin varsinkin liukkaalla kelillä tulee välillä läheltä piti-tilanteita kun se 3500 kiloa pitääkin saada puolessa sekunnissa pysähtymään.
Minua on aina ihmetyttänyt miten osan autoilijoista eteen sinkoilee koko ajan ihan puskista ihmisiä, koiria, pyöräilijöitä ja milloin mitäkin. Minulle taas näin ei käy juuri koskaan vaikka ajan 25.000 km vuodessa jo 30 vuoden ajan.
Olisiko se vika siis kuitenkin siinä että osa autoilijoista tuijottaa vain eteensä eikä ollenkaan havainnoi sitä ympäristöä la
No, minä ainakin havainnoin liikennettä ja siksi havaitsen myös nämä täysin varomattomat kadunylittäjät. En muista että ikinä olisi todella ollut lähellä ajaa kenenkään yli, mutta nopeita jarrutuksia on saanut tehdä. Sellaisia, että vähemmän skarppina olevalle kuskille olisi varmaan tullut vähintäänkin se läheltä piti-tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Autoilijoiden olisi myös hyvä muistaa,että se ajonopeus pitää olla sellainen, että kykenee pysähtymään siihen suojatien eteen, jos jalankulkija "yllättäen" sinne suojatielle astuu.
Monille autoilijoille tuottaa myös vaikeuksia ymmärtää, että tasa-arvoisessa risteyksessä, oikealta tulevalla on etuajo-oikeus vain kohdattaessa.Sillä oikealta tulevalla ei ole etuajo-oikeutta, mikäli suoraa ajava on risteysalueella ensin tai jos oikealta on tulossa useampi auto jonossa, vain ensimmäisenä jonossa olevalla on etuajo-oikeus suhteessa odottavaan suoraa menevään autoon.
Oikealta tulevaa pitää väistää, mutta oikealta tulevalla ei ole etuajo-oikeutta. Liikennelaissa puhutaan väistämisvelvollisuudesta, ei etuajo-oikeudesta, myös oikealta tulevalla on velvollisuus mahdollisuuksien mukaan onnettomuuden välttämiseen, jos joku ei noudatakaan väistämisvelvollisuuttaan.
Suojatiellä kävelevää tai kävelijää joka on astumassa suojatielle on väistettävä. Oikea tapa kävelijällä on siis katsoa onko autoa tulossa. Jos auto selvästi hiljentää ja saat kontaktin kuljettajaan, silloin on turvallista ylittää suojatie. Moni ihminen on käsittänyt tämän, että suojatielle voi kävellä noin vain katsomatta ja kuuntelematta. Jonkinlainen vastuu kävelijälläkin omasta hengestään. Mutta valitettavasti nämä tahallaan auton alle kävelijät voittavat autoilijan oikeudessa, koska auton pitäisi väistää suojatiellä kävelijää. Harva näistä itsemurhakävelijöistä on autoa ajanut.
Vierailija kirjoitti:
Näitä itsemurhakandidaatteja näkee valitettavan usein. Varsinkin nyt talvella korkeat lumipenkat, niin ei laput korvilla ja eteenpäin tuijottavaa kulkijaa meinaa ehtiä väistää jäisellä tiellä. Toinen ongelma on pyöräilijät jotka eivät tiedä mitään liikennesäännöistä. Kääntyvät yllättäen suojatielle ja heiluttavat nyrkkiä vaikka olisivat itse väistämisvelvollisia.
E n n a k o i n t i ja t i l a n n e n o p e u s
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E n n a k o i n t i ja t i l a n n e n o p e u s
J a l a n k u l k i j a a j a p y ö r ä i l i j ä ä k o s k e v a l a i n s ä ä d ä n t ö
Vierailija kirjoitti:
Suojatiellä kävelevää tai kävelijää joka on astumassa suojatielle on väistettävä. Oikea tapa kävelijällä on siis katsoa onko autoa tulossa. Jos auto selvästi hiljentää ja saat kontaktin kuljettajaan, silloin on turvallista ylittää suojatie. Moni ihminen on käsittänyt tämän, että suojatielle voi kävellä noin vain katsomatta ja kuuntelematta. Jonkinlainen vastuu kävelijälläkin omasta hengestään. Mutta valitettavasti nämä tahallaan auton alle kävelijät voittavat autoilijan oikeudessa, koska auton pitäisi väistää suojatiellä kävelijää. Harva näistä itsemurhakävelijöistä on autoa ajanut.
Tai sitten ovat oikeasti ajaneet sen verran, että osaavat arvioida, että lähestyvä auto ehtii hidastaa tarpeeksi/ pysähtyä.
"Jos auto selvästi hiljentää ja saat kontaktin kuljettajaan, silloin on turvallista ylittää suojatie. Moni ihminen on käsittänyt tämän, että suojatielle voi kävellä noin vain katsomatta ja kuuntelematta."
Ongelma jalankulkijan kannalta ovat vain ne autoilijat jotka eivät väistä tai edes hiljennä jos et ensin oikeasti astu sinne ajoradalle. Jos vain odotat kiltisti niin autot sujahtavat hiljentämättä ohi.
Usein siis pitää antaa selkeä merkki autoilijalle että on tulossa yli ennen kuin autoilijalta saa mitään reaktiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko se vika siis kuitenkin
Itse taas veikkaisin, että enemmän näitä tilanteita sattuu vähemmän ajaville / lähinnä kaupunkialueilla autoileville. Yleensä enemmän ajavilla liikenne käyttäytymisessä on tiettyä rutiinia ja kyky "tunnistaa" potentiaaliset riski alueet ja ennakoida niin, ettei tilanteita pääse syntymään. Jos taas ajaa kerran kahdessa viikossa, niin se ajaminen itsessään voi vaatia enemmän huomiointia ja ympäristön seuraaminen jäädä siksi vähäisemmäksi.
Toki ammattiautoilijoillekin onnettomuuksia tapahtuu.
Kyllä se on just näin, riippuu ihan tosi paljon missä ajaa, että millaisia jalankulkijoita kohtaa. Mitä lähempänä keskustaa ollaan, sitä varomattomampia jalankulkijat on. Mun arkireiteillä lähiöstä moottoritielle 50-60km/h nopeusrajoituksen tietä pitkin ei tosiaankaan tule näitä eteen kävelijöitä vastaan, ja toisaalta muistan ulkoa ne suojatiet joten on helppo varautua. Mutta jos menee keskustaan ajelemaan, niin tilanne on ihan toinen. Siellä toki joutuu muutenkin ajamaan varovaisesti, mutta kävelijät todella saattaa ylittää tien mistä ja milloin vaan suunnilleen yhtään katsomatta. Ja pyöräilijät pyöräillä missä sattuu. Ihan kävelijänäkin välillä hirvittää kun joku lähtee vierestä ylittämään katua vaikka auto on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ovat oikeasti ajaneet sen verran, että osaavat arvioida, että lähestyvä auto ehtii hidastaa tarpeeksi/ pysähtyä.
Itsemurhakävelijällä viitataan niihin ihmisiin jotka kääntyvät suojatielle vaikka 90 asteen kulmassa katse puhelimessa ja kuulokkeet korvilla. Tippaakaan ei kiinnosta onko autoja ylipäätään tulossa tai ovatko kuskit huomanneet jalankulkijan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikealta tulevaa pitää väistää, mutta oikealta tulevalla ei ole etuajo-oikeutta. Liikennelaissa puhutaan väistämisvelvollisuudesta, ei etuajo-oikeudesta, myös oikealta tulevalla on velvollisuus mahdollisuuksien mukaan onnettomuuden välttämiseen, jos joku ei noudatakaan väistämisvelvollisuuttaan.
Nimenomaan.Oikelta tulevalla ei ole etuajo-oikeutta.
"Tasa-arvoisen risteyksen väistämissääntö käsitetään nykyisin yleisesti väärin, täräyttää Liikkuvan Poliisin Pohjois-Suomen osaston päällikkö, liikennepoliisitarkastaja Kari Puranen. "Usein näkee, että vasemmalta tulevat joutuu odottelemaan oikealta tulevia autojonoja, vaikka vasemmalta tulevan väistämisvelvollisuus koskee tasa-arvoisissa risteyksissä vain niitä ajoneuvoja, jotka lähestyvät risteystä samanaikaisesti. Tästä seuraa, että usein oikealta tulevien, mutta risteykseen myöhemmin tulevien autojen pitäisikin itse asiassa väistää risteysalueella jo olevaa vasemmalta tulevaa autoa."
"Itse taas veikkaisin, että enemmän näitä tilanteita sattuu vähemmän ajaville / lähinnä kaupunkialueilla autoileville. Yleensä enemmän ajavilla liikenne käyttäytymisessä on tiettyä rutiinia ja kyky "tunnistaa" potentiaaliset riski alueet ja ennakoida niin, ettei tilanteita pääse syntymään. Jos taas ajaa kerran kahdessa viikossa, niin se ajaminen itsessään voi vaatia enemmän huomiointia ja ympäristön seuraaminen jäädä siksi vähäisemmäksi.
Toki ammattiautoilijoillekin onnettomuuksia tapahtuu. "
Toki vanha sanonta on, että tavallinen autoilija joutuu onnettomuuteem tilanteessa, jossa hyvä kuljettaja välttää onnettomuuden, eikä taitava kuljettaja edes joudu tilanteeseen.
Keskimäärin onnettomuuksia tapahtuu kaikille kuljettajille yhteensä x kpl/v. Jos ajaa vuodessa 1 000km, on pienempi todennäköisyys keskimäärin joutua onnettomuuteen kuin jos ajaa esim 100 000km/v. Tietenkään tässä keskimääräinen todennäköisyys ei huomioi muita muuttujia.
Rutiinikin voi olla huono asia, varsinkin, jos asenne ei ole kunnossa, vaan luulee tietävänsä ja osaavansa kaiken.
" Tästä seuraa, että usein oikealta tulevien, mutta risteykseen myöhemmin tulevien autojen pitäisikin itse asiassa väistää risteysalueella jo olevaa vasemmalta tulevaa autoa."
Niin eli ratkaiseva on tuo "risteysalueella jo oleva auto". Se että odotat risteykseen pääsyä ei tarkoita että olet ristysalueella.
Tuossa puhutaan tilanteesta jossa oikealta tulee liikkeellä oleva autojono jossa autot eivät ole ihan peräkkäin eli että ehdit siinä itse lähteä liikkeelle ja tulla varsinaiselle ristysalueelle. Silloin oikealta tulevan pitää sinua väistää.
Mutta jos oikealta tulee ihan yhtenäinen autojono johon ei ehdi vasemmalta turvallisesti autojen väliin niin et sinä saa siihen väliin noin vain tunkea.
"Itsemurhakävelijällä viitataan niihin ihmisiin jotka kääntyvät suojatielle vaikka 90 asteen kulmassa katse puhelimessa ja kuulokkeet korvilla. Tippaakaan ei kiinnosta onko autoja ylipäätään tulossa tai ovatko kuskit huomanneet jalankulkijan."
Tähän varaudutaan niin että jos lähellä suojatietä on henkilö jonka aikeista et ole 100% varma niin silloin hiljennät varmuuden vuoksi ja olet valmiina pysähtymään. Ei se sen kummempaa ole.
Näin olen itse toiminut ja onnettomuuksia omassa ajohistoriassa nolla.
Raavaana miehenä olen usein näissä tilanteissa rynnistänyt tielle ja leväyttänyt käteni auki ja vartalon x malliseksi, että autoilijat näkee pysähtyä, kun tuntematon lapsi menee vihreissä valoissa suojatiellä. Ovat pysähtyneet. Menen ihan siinen auton etupellille ettei pääse edes hivutteleman valkoisen merkin yli. Jostain syystä nämä autot hivuttautuu siinä valoissa eteen vaikka mitään kiirettä ei ole.
Aina autan lapsia yli tien kun on mahdollista. Monet näistä lasten vanhemmista on töissä ja eivät voi viedä lapsiaan kouluun aamuisin, niin autoilijat voisitte vähän ajaa varovaisemmin.
Välillä mietin itse ihan samaa, että miksi joillekin sattuu yllätyksiä liikenteessä jatkuvasti ja toisille, paljonkin ajaville, sattuu yllätyksiä harvoin tai ei koskaan. Kyllähän todennäköisyys siihen, että jotain sattuu kasvaa kilometrien lisääntyessä. 30 vuoden aikana olen kerran meinannut ajaa pyöräilijän päälle, kun polki suoraan eteen paikassa, jossa pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus. Onneksi oli nopeat refleksit itsellä.