Onko joku sitä mieltä että noista kalliista ravintoloista saa oikeasti rahalleen vastinetta?
Tuli mieleen tämä aihe tuosta toisesta ketjusta, jossa puhuttiin hintavasta ravintolasta. Onko jonkun mielestä oikeasti kahden hengen ruuat ravintolassa esim 135 euron arvoisia? Siis onhan ne hyviä, mutta annokset on usein pieniä ja maksat pienestä lohenpalasta 40 euroa. Eihän siinä ole mitään järkeä 😆
Ymmärrän että jos ostat kalliin asunnon tai auton, niin niissä saa oikeasti laatua ja käyttömukavuutta verrattuna halpaan versioon.
Kommentit (186)
Fine dining -ravintolaruoka on tyypillisesti juuri sellaista, josta ei lähde nälkä. Tai jos lähtee, se edellyttää, että syö ensin useamman alkupalan, sitten pääruuan ja vielä jälkiruuan. Ja tämän lisäksi ei ole erityisen nälkäinen ravintolaan mennessään.
Fine dining ei ole tarkoitettu nälän tyydyttämiseen, vaan seurusteluun ja laadukkaan ruuan maisteluun viineineen. Hinta on toissijainen asia. Siksipä fine diningia harrastavat ovat hyvätuloisia pariskuntia tai ystäväporukoita. Perheille on ihan toiset ravintolat.
Itse en oikein välitä mistään valkoisten pöytäliinojen paikoista. En koe olevani tarpeeksi hieno mennäkseni niihin. Mulle sopii paljon paremmin hämärän viihtyisät, mutta rennot Amarillot, Pancho Villat ym. Siellä saan mahani täyteen, ja ruuat ovat omaan makuuni sopivan mutkattomia ja hyvänmakuisia.
Tämä on kyllä jotenkin aivan hiton epäloogista, että moni tuntuu sanovan etteivät nuo ole kummoisia rahoja. Siltl hirveästi koko ajan ulistaan esim kaikista mahdollisista kustannusten nousuista. Ei paljoa luulis hetkauttavan vaikka joku muutamien satasten asuntolainan korkojen nousu, jos johonkin ruokailuunkim on helposti varaa laittaa 135 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy ei ole hyvänmakuisessa ruoassa vaan kyse on oman egon pönkityksestä. Halutaan kokea paremmuutta muihin verrattuna, kun ollaan käyty kalliisti syömässä. Mikä parasta, kuva ruuista on pakko jakaa someen tutuille, jotta kaikki varmasti näkee kuinka erinomainen ja hyvä sitä oikein ollaan.
Käyn muutaman kerran vuodessa fine dining paikoissa enkä ole koskaan someen kuvia niistä laittanut. Eikä siellä muutenkaan kuvien ottajia juuri näy.
Man skulle väl närmast te sig som en clown om man laddade upp något sådant i Linkedin.
Hienoja elämyksiä, eikä köyhät pyöri jaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä jotenkin aivan hiton epäloogista, että moni tuntuu sanovan etteivät nuo ole kummoisia rahoja. Siltl hirveästi koko ajan ulistaan esim kaikista mahdollisista kustannusten nousuista. Ei paljoa luulis hetkauttavan vaikka joku muutamien satasten asuntolainan korkojen nousu, jos johonkin ruokailuunkim on helposti varaa laittaa 135 euroa.
Tällaiseen keskusteluun todennäköisemmin osallistuu ihmiset joita aihe kiinnostaa ja joilla on näissä paikoissa varaa käydä. Ei kai nuissa kukaan sellainen käy jolle tuo hinta on liian kallis. Kaikki varallisuutensa mukaan tietysti.
Ravintoloissa saa hämmästyttävän huonolaatuista ruokaa. Pihvi on joka toisella kertaa huono.
Nykyäänkin käyn (varsinkin lasten kanssa ) mieluummin lounaspaikoissa, joissa saa kotiruokaa ja hyvät salaatit edullisesti laadusta tinkimättä. Tulee teinitkin täyteen toisin kuin hampurilaispaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kakaksi olet muuttuva oi kallis ateria,pisuksi sinä tonnin viini.Ja joka tulee laukomaan yhdysanoista niin??
Kakasta sinä olet tullut (pellon sontalannoitteet) ja kakasi sinun tulee jälleen tuleman.
Tässä keskustelussa puhutaan aikuisten ravintoloista. Veetit voivat mennä höpisemään kakkapissijuttujaan kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa on paljon ja kokee että rahan käyttämisestä saa vastinetta niin silloin kyllä. Kyseessä on ehkä enemmänkin statustoiminta eli minulla on varaa tähän -ajattelu
Minulla pitäisi olla miljoonia, että olisin valmis maksamaan pienestä lohenpalasta 40 euroa.
Ap
Sinulla on erikoinen käsitys huippuravintoloista. Oletko koskaan siis itse ruokaillut sellaisessa?
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että esim. Helsingin alueella menee ravintoloita jatkuvasti konkurssiin. Itse en ole koskaan ollut hienostoravintoloiden asiakas, koska en tule täyteen niiden hienosto annoksista. Minua ei kiinnosta taiteellisesti sommiteltu alkupala,esim: kaksi heinää ja oliivi -tyylillä. Tulen jatkossakin äänestämään kukkarollani. Haluan, että tarjottu ruoka on maukasta ja sitä on riittävästi, jotta nälkä lähtee.
Joka kerta olen tullut täyteen kun olen ottanut esim. viiden ruokalajin menun vaikka annokset olisivatkin olleet pienehköjä.
Jukka ja Päivi herkuttelevat kaikki rahansa: "Illallinen voi maksaa 700 euroa"
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/ihmiset/kulinaristi…
Vierailija kirjoitti:
Fine dining -ravintolaruoka on tyypillisesti juuri sellaista, josta ei lähde nälkä. Tai jos lähtee, se edellyttää, että syö ensin useamman alkupalan, sitten pääruuan ja vielä jälkiruuan. Ja tämän lisäksi ei ole erityisen nälkäinen ravintolaan mennessään.
Tuosta jo kuulee ettet juuri ole fd-paikoissa käynyt. Minä olen iltasyöjä, syön iltaisin suuren annoksen ruokaa jolle tuttavat usein naureskelevatkin että miten mahtuu... Silti en koskaan ole fd-paikasta nälissäni lähtenyt vaikka annokset ovat kuinka pieniä. Kyllä ne annoskoot menussa on sovitettu niin että jos annokset ovat kovin pieniä niin sitten niitä on niin monta että maha kyllä täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiseen keskusteluun todennäköisemmin osallistuu ihmiset joita aihe kiinnostaa ja joilla on näissä paikoissa varaa käydä. Ei kai nuissa kukaan sellainen käy jolle tuo hinta on liian kallis. Kaikki varallisuutensa mukaan tietysti.
Mietin juuri että voisin käydä vuoden jokaisena päivänä syömässä satasen aterian eikä se oikeastaan vaikuttaisi taloudelliseen tilanteeseen juuri mitenkään. Pidemmällä tähtäimellä säästöt kasvaisivat paljon hitaammin mutta vuosi nyt vielä menisi ihan hyvin.
Mainokset ja maiinosrahoitteinen joukkoviestintä synnyttävät ja ruokkivat uusia haluja ja siten ylläpitävät kestämätttömän korkeaa kulutustasoa. Osittain maiinosten valta on jo tunnistettu ja Suomessa säädelllään nykyisin terveydelle haitallisten tuotteiiden kuten tupakan ja alkoholin mainontaa. Esiim verotusta voiisi kiristää vaikka lihaan ja tuoda terveellisempää kasvispainotteisempaa ruokavaliota esille ja miettiä raviintoloiden ja kotitalouksien aiheuttamaaa ruokahävikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mainokset ja maiinosrahoitteinen joukkoviestintä synnyttävät ja ruokkivat uusia haluja ja siten ylläpitävät kestämätttömän korkeaa kulutustasoa. Osittain maiinosten valta on jo tunnistettu ja Suomessa säädelllään nykyisin terveydelle haitallisten tuotteiiden kuten tupakan ja alkoholin mainontaa. Esiim verotusta voiisi kiristää vaikka lihaan ja tuoda terveellisempää kasvispainotteisempaa ruokavaliota esille ja miettiä raviintoloiden ja kotitalouksien aiheuttamaaa ruokahävikkiä.
Suomessa vuokrat on hemskutiin korkeita, olen miettinyt pyörillä kulkevaaa ravintelia.
Niissähän syödään se 7 ruokalajia tm. Ei ole tarkoitus että yhdestä tulee täyteen vaan kaikista niistä kuuluu nauttia (mitä ei tietenkään tee jos on jo ähky alkupalojen jäljiltä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin juuri että voisin käydä vuoden jokaisena päivänä syömässä satasen aterian eikä se oikeastaan vaikuttaisi taloudelliseen tilanteeseen juuri mitenkään. Pidemmällä tähtäimellä säästöt kasvaisivat paljon hitaammin mut
Hyvät tulot jos kolmetonnia kuussa ei tunnu yhtään missään. Onko niin korkea palkka, vai perintönä tai muuten tullutta omaisuutta joka tuottaa kivasti? Hienoa sinulle joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen ravintolaan kuluttaminen on juuri sitä hyvää kuluttamista mielestäni. Siinä maksaa huippuosaamisesta sekä kokeille, viinitilallisille että raaka-aineiden tuottajille. Ei sinänsä lisää kulutuksen määrää mutta laatua kylläkin. Ruokaa kun kuitenkin pitää syödä niin ajatus siitä että maksaa siinä laadusta on mukava. Ruoan laatuun kuluttaminen kannustaa ruoan tuottajia tuottamaan yhä laadukkaampaa ruokaa, ja sen kokkaaminen ei juuri enempää saastuta kuin halvankaan ruoan. Osaaminen, asiantuntemus ja ne raaka-aineet ovat tässä se josta maksetaan, ja ne ovat luonnon kannalta järkeviä paikkoja kuluttaa rahoja.
Mulle ainakin ravintoloissa käymisellä on erilaisia tarkoituksia ja käyn mielelläni nii Rossossa ja Mäkkärissä kuin Savoyssa ja Palacessa. Jos menen Rossoon, haluan että nälkä lähtee perus arkisella edullisella ruualla. Helppoa ja mutkatonta. Jos menen Savoyhin, maistelen rauhassa erilaisia ruokia mielenkiintoisten viinien kanssa (tai alkoholittomien juomien), nautin seurasta, perinteikkään klassisesta tunnelmasta ja historia havinaa sisältävän ravintolan miljööstä. Rahoille saa vastinetta molemmissa, mutta ovat vaan kovin erilaisia vaihtoehtoja ja niiltä haetaan eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät tulot jos kolmetonnia kuussa ei tunnu yhtään missään. Onko niin korkea palkka, vai perintönä tai muuten tullutta omaisuutta joka tuottaa kivasti? Hienoa sinulle joka tapauksessa.
Hyvä palkka josta olen ehtinyt sijoittaa myös aika hyvin, että tuloja sieltä myös. Asuntolaina maksettu hyvän aikaa sitten. Lisäksi bonuksia esim tänä vuonna tuli reilut 23 000€.
Isovanhemmilta sain aikanaan perintöä noin 18 000€ joka ei elämään oikeastaan ole vaikuttanut.
Olen DI johtavassa asemassa, jatkanut osaamiseni ylläpitoa ja kartuttamista koko työuran läpi, hankkinut myös harvinaisempaa osaamista joka käytännössä tekee minusta firmalle korvaamattoman. Pidän työstäni, enimmäkseen. Ikää 48v.
Det kan vara att de som inte frekventerar dessa ställen tänker så. Skulle man sätta bilder på några portioner i någon some, skulle alla skratta glatt. De ser inte ut som mycket något. Smaken, överraskningen och smaken är det som räknas.
Då man lite tidigare kollade, att något så mediokert som Rosso i Finland lätt kostar över 200 € för två, känns det som rena fyndet att betala 300 € för en avsmakningsmeny med vinpaket för två. Det senare är annanstans i Europa. Riktigt fina grejor kostar sedan något helt annat, men så matfrälst är man inte att man skulle satsa fyrsiffriga belopp på en persons måltid.