Onko joku sitä mieltä että noista kalliista ravintoloista saa oikeasti rahalleen vastinetta?
Tuli mieleen tämä aihe tuosta toisesta ketjusta, jossa puhuttiin hintavasta ravintolasta. Onko jonkun mielestä oikeasti kahden hengen ruuat ravintolassa esim 135 euron arvoisia? Siis onhan ne hyviä, mutta annokset on usein pieniä ja maksat pienestä lohenpalasta 40 euroa. Eihän siinä ole mitään järkeä 😆
Ymmärrän että jos ostat kalliin asunnon tai auton, niin niissä saa oikeasti laatua ja käyttömukavuutta verrattuna halpaan versioon.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei yhdenkään yrityksen palvelusta saa rahoilleen vastinetta. Suomessa ihan jokaisen tuotteen hinnassa on niin palj8n ilmaa että täällä ei saa rahoilleen vastinetta ja tämä johtuu pelkästään yritysten, yrittäjien ja sijoittajien voittojen maksimoinnista. Täällä ei saa yhdeltäkään yritykseltä rehellistä dataa hinnan muodostuksesta vaan se piilotetaan aina liikesalaisuuksien alle kun hinnoittelu ei perustu mihinkään todelliseen
Voin kertoa sinulle että se ahne tässä kuviossa on verottaja. Siinä sinun ateriassa tai missä tahansa ostamassasi on lähemmäs 2/3 eri veroja, eläkemaksuja, sairausvakuutusmaksuja yms...
Pieniä poikkeuksia lukuunottamatta yrittäjälle itselleen jää hiluja. 70% yrittäjistä tienaa keskimäärin 2000 €/kk tekemällä pitkää päivää 7 päivänä viikossa. Kadehdi siinä sitt
En ole yrittäjä. En ole niin hullu että lähtisin siihen. Yrittäjyysopinnot tehnyt, ja todennut laskelmia katsoessa, että aivan järjetöntä puuhaa tässä maassa.
Kun tietää mitä vuokria ravintolat joutuu maksamaan keskeisillä paikoilla muiden kulujen päälle, ei ole ihme että ravintolaa kaatuu tällä hetkellä kuin heinää. Eivät todella ole kultakaivoksina, eikä ravintolayrittäjästä tule rikasta kokkaamalla. Kilpailu on kovaa.
Sympatiani ovat ruokaravintoloiden puolella. Pitkää päivää, ja aina töissä kun toiset on vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Jag gillar att äta ett grisarshål kryddat med rosmarin och jag kan inte tala rätt språk.
Der Mensch ist, was er ißt.
Vierailija kirjoitti:
Varakkaat ovat hoikempia ja parempikuntoisia kun köyhät. Köyhät roudaavat halpisbuffetissa lautaset kulkuroilleen ruokaa ja sitten vielä muutama santsikierros.
Moi Irmeli. Oletko tänään yövuorossa?
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainakin ravintoloissa käymisellä on erilaisia tarkoituksia ja käyn mielelläni nii Rossossa ja Mäkkärissä kuin Savoyssa ja Palacessa. Jos menen Rossoon, haluan että nälkä lähtee perus arkisella edullisella ruualla. Helppoa ja mutkatonta. Jos menen Savoyhin, maistelen rauhassa erilaisia ruokia mielenkiintoisten viinien kanssa (tai alkoholittomien juomien), nautin seurasta, perinteikkään klassisesta tunnelmasta ja historia havinaa sisältävän ravintolan miljööstä. Rahoille saa vastinetta molemmissa, mutta ovat vaan kovin erilaisia vaihtoehtoja ja niiltä haetaan eri asioita.
Jaa. Kai sinunlaisiakin on olemassa, siis noin kaikkiruokaisia ravintoloiden suhteen, mutta väittäisin, että kuulut tässä asiassa vähemmistöön. Voisin veikata, että suurin osa Palacen tai Savoyn asiakkaista ei astuisi jalallaankaan Mäkkäriin tai Rossoon. Tyyliin: Kun on varaa paljon parempaankin, ei voi kuvitellakaan tyytyvänsä ko. mättöpaikkojen ruokatarjontaan.
Joskus saa joskus ei. Riippuu mitä tilaa ja kuka on kokkina. On saanut huippuhyvää ja joskus suorastaan pahaa. Tosin harvoin niihin pääsee kun niitä on niin vähän. Kalaa ei osaa juuri kukaan tehdä. Se on aina kotona parempaa. Tampereella Se yksi yrittää olla parempi paikka. En muista nimeä mutta se on kaikki kolme kertaa pettymys. Ei se mikä muutti itsensä pubiksi vaan se toinen siinä lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainakin ravintoloissa käymisellä on erilaisia tarkoituksia ja käyn mielelläni nii Rossossa ja Mäkkärissä kuin Savoyssa ja Palacessa. Jos menen Rossoon, haluan että nälkä lähtee perus arkisella edullisella ruualla. Helppoa ja mutkatonta. Jos menen Savoyhin, maistelen rauhassa erilaisia ruokia mielenkiintoisten viinien kanssa (tai alkoholittomien juomien), nautin seurasta, perinteikkään klassisesta tunnelmasta ja historia havinaa sisältävän ravintolan miljööstä. Rahoille saa vastinetta molemmissa, mutta ovat vaan kovin erilaisia vaihtoehtoja ja niiltä haetaan eri asioita.
Jaa. Kai sinunlaisiakin on olemassa, siis noin kaikkiruokaisia ravintoloiden suhteen, mutta väittäisin, että kuulut tässä asiassa vähemmistöön. Voisin veikata, että suurin osa Palacen tai Savoyn asiakkaista ei astuisi jalallaankaan Mäkkäriin tai Rossoon. Tyyliin: Kun on varaa paljon
Väärin luultu. Tiedän useamman ja kyllä he välillä hakee ihan perus grillimättöä. Kuten serkku sanoi joskus on kiva käydä jotain helppoa ja nopeaa. Hän on yksi isoista pampuista Suomessa ja kuitenkin ihan tavallinen tyyppi arjessa. Veljeni on rehtori ja hän hakee välillä kotipizza yms.
Olisi kiva tietää, mitä te pidätte hienoina ja kalliina ravintoloina? Onko ne siis jotain superhienoja tyyliin Palace, vai missä menee ns. tasokkaan ravintolan raja? Onko Sea Horse Helsingissä hieno? Tai Tintå Turussa Aurajoen varrella?
Fine dining on tietty sitä, että annos on tosi pieni, kaunis ja kallis.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Kai sinunlaisiakin on olemassa, siis noin kaikkiruokaisia ravintoloiden suhteen, mutta väittäisin, että kuulut tässä asiassa vähemmistöön. Voisin veikata, että suurin osa Palacen tai Savoyn asiakkaista ei astuisi jalallaankaan Mäkkäriin tai Rossoon. Tyyliin: Kun on varaa paljon parempaankin, ei voi kuvitellakaan tyytyvänsä ko. mättöpaikkojen ruokatarjontaan.
Minä käyn hakemassa Hesen kanasalaatin silloin tällöin, tai Subway salaatin jos haluan jotain pikaista matkalle mukaan. Esim Rossoon minua ei kovin helpolla saa, siellä pitää kuitenkin viettää hetki aikaa ja ruoka on täysin luokatonta. Mieluummin siis se nopea mukaan otettava kuin se Rosso. Jos vietän aikaa ravintolan pöydässä niin sitten haluan jotain parempaa kuin Rosso tai Pancho Villa jne, ja myös mukavamman ympäristön.
Pidän myös kotiruoasta ja lounasbuffeteista joissa on monipuolinen salaattivalikoima.
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloita tuppaa olemaan kahta mallia, biomassan täyttöpiste tai makunautintojen tarjoaja. Ensimmäisessä tarkoituksena tankata maha täyteen ja toisessa maistella valikoima mielenkiintoisia makuja. Harvoin nämä kaksi suuntausta voi olla samassa ravintolassa yhtäaikaa ja kalliimmat yleensä ovat tuota makunautintoja tarjoavia, koska kohtuumakuista biomasaa nyt on helppo myydä bulkkina halvemmalla jolloin kilpailu siellä on kovempaa ja katteet on olemattomia.
Kyllä, kalliista ravintolasta voi saada rahoilleen vastinetta jos lähtee sinne, ei syömään, vaan nauttimaan mauista, ilmapiiristä ja ennenkaikkea seurasta.
Eipä ihme, että minua on silloin tällöin lähinnä tympäisee.
En hae mättöpistettä enkä "mielenkiintoisia makuja", vaan hyvää tai vielä parempaa ruokaa.
Kokkaamalla itse saa parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, mitä te pidätte hienoina ja kalliina ravintoloina? Onko ne siis jotain superhienoja tyyliin Palace, vai missä menee ns. tasokkaan ravintolan raja? Onko Sea Horse Helsingissä hieno? Tai Tintå Turussa Aurajoen varrella?
Fine dining on tietty sitä, että annos on tosi pieni, kaunis ja kallis.
Ei välttämättä ole kallis. Olen käynyt myös edullisessa Michelintähtipaikassa ihan vakiasiakkaana. Valitettavasti sillä vaihtui omistaja ja meni sitten aivan alamäkeen.
Oikeissa ruokakulttuurimaissa tällaista keskustelua ei edes käytäisi. Parhaisiin paikkoihin jonotetaan, olipa sitten itse köyhä tai rikas.
Kävin tänään pilkkimässä mereltä ahvenia ja paistoin fileet voissa pannulla 😋 Oli takuulla tuoreempaa kuin minkään ravintolan kylmiökalat.
Vaikka olisi rahaa en menisi. Ostaisin tuoreet raaka-aineet esim.torilta ja kokkaisin itse.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään pilkkimässä mereltä ahvenia ja paistoin fileet voissa pannulla 😋 Oli takuulla tuoreempaa kuin minkään ravintolan kylmiökalat.
Mistä löytäisin työttömän pilkkijän, joka diilais mulle ahvenia?
Tässä keskustelussa tunnutaan usein unohtavan se, että näissä kalliimissa paikoissa ei yleensä syödä yhtä annosta, vaan useita. Joten yksi annos ei voi olla mitään mättökokoa, jotta jaksaa syödä sen 5-8 annosta ruokajuomineen.
Suurelle osalle suomalaisista kuitenkin ruoka on lähinnä polttoainetta, jotta tankataan sisuksiin samalla tavalla kuin autoon takantaan ysivitosta eli halvin hinta ratkaisee, muusta viis.
Ravintoloita on erilaisia eri tarkoituksiin; on paikkoja, joissa käydään nopeahkosti työpäivän tai matkan aikana syömässä, joissa tärkeintä on saada mahdollisimman paljon energiaa mahdollisimman lyhyessä ajassa. Sitten on tasokkaampia paikkoja, joissa on tarkoituksena viettää iltaa hyvässä seurassa hyvää ruokaa ja juomaa nauttien. Ero on sama kuin pakettiauton ja urheiluauton välillä; molemmat ovat kiistatta autoja, mutta ovat tarkoitettu täysin eri käyttötarkoituksiin ja ovat tosi huonoja toistensa käyttökohteissa. Silti molemmille on paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolat, joissa on pienet annokset kuuluukin syödä menuu. Eli vähintään alkupalat, pääruoka ja jälkiruoka. Ei jää nälkä.
Näin juuri. Ei noissa huippupaikoissa ole tarkoitus tilata yksittäistä annosta, vaan koko menu, johon kuuluu monta eri ruokalajia. Kertaakaan ei ole näin tehden jäänyt nälkä, vaan yleensä on ollut ongelmana jaksaa syödä kaikki. Ja kyllä, nuo huippupaikkojen ruokalajit ovat elämyksiä sekä maun että annosten ulkonäön suhteen. Jotain täysin erilaista kuin mitä muuten syö. Toki menussa saattaa olla yksi ruokalaji, joka ei vastaa omia mieltymyksiä, mutta se ei haittaa liikaa, jos ne 5-10 muuta ovat huippuja.
Olen ollut muutaman kerran syömässä näissä paikoissa ja koen kyllä saaneeni rahoilleni vastinetta. Mutta minulla on hyvä rahatilanne. Jos joutuisin stressaamaan siitä, miten rahat riittävät pakollisiin menoihin, niin en käyttäisi niitä huippuravintoloihin.
Onhan olemassa myös välimuotoja ns. mättö- ja pikaruokapaikkojen ja fine diningin välillä. Itse käyn mieluiten sellaisissa. Esim. Amarillo on tällainen paikka tai vaikkapa Viikinkiravintola Harald. Viihdyn parhaiten sellaisissa ravintoloissa, joissa ei ole liian hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan olemassa myös välimuotoja ns. mättö- ja pikaruokapaikkojen ja fine diningin välillä. Itse käyn mieluiten sellaisissa. Esim. Amarillo on tällainen paikka tai vaikkapa Viikinkiravintola Harald. Viihdyn parhaiten sellaisissa ravintoloissa, joissa ei ole liian hienoa.
Amarillo on lähempänä mättöpaikkaa kuin hienoa. Haraldiin menisin varmaankin jos joskus tulisi kova krapula! 😀 Onneksi ei opiskeluaikojen jälkeen ole kovin pahoja tullut hankittua. Veljeni lapset pitävät nuista paikoista niin ehkä kerran vuodessa tulee kummassakin heidän kanssaan käytyä mutta eivät olisi oma valinta.
Välimallin paikkoja toki on laidasta laitaan, nuo ovat lähempänä sitä mättöpäätyä ennemmin kuin fine diningiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät tulot jos kolmetonnia kuussa ei tunnu yhtään missään. Onko niin korkea palkka, vai perintönä tai muuten tullutta omaisuutta joka tuottaa kivasti? Hienoa sinulle joka tapauksessa.
Hyvä palkka josta olen ehtinyt sijoittaa myös aika hyvin, että tuloja sieltä myös. Asuntolaina maksettu hyvän aikaa sitten. Lisäksi bonuksia esim tänä vuonna tuli reilut 23 000€.
Isovanhemmilta sain aikanaan perintöä noin 18 000€ joka ei elämään oikeastaan ole vaikuttanut.
Olen DI johtavassa asemassa, jatkanut osaamiseni ylläpitoa ja kartuttamista koko työuran läpi, hankkinut myös harvinaisempaa osaamista joka käytännössä tekee minusta firmalle korvaamattoman. Pidän työstäni, enimmäkseen. Ikää 48v.
Pistää lisäämään tavoitteita omalle uralle seuraavan 10 v aikana. Kovin mielelläni olisin sitten samassa asemassa! Palkka ei ole nytkään surkea mutta käteen jää vain tuo kolmisen tonnia, ja omat sijoitukset on vielä niin maltillisia että taitavat tuottaa koko vuoden aikana noin parin tonnin verran osinkoja.
Varakkaat ovat hoikempia ja parempikuntoisia kun köyhät. Köyhät roudaavat halpisbuffetissa lautaset kulkuroilleen ruokaa ja sitten vielä muutama santsikierros.