Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen Kristitty ja varhaiskasvatuksenopettaja, sana vapaa ja kysymyksiä otetaan vastaan

Kristitty ope
10.02.2024 |

Moikka vaan kaikki ja toivottavasti viikonloppu on alkanut hyvin!

Olen siis Kristitty varhaiskasvatuksenopettaja. Olen myös erikoistunut lasten sosioemotionaaliseen kehitykseen, tykkään lukea psykologiaa ja filosofiaa vapaa-ajallani. Krisrinuskoon palaaminen oli minulle looginen ratkaisu parisen vuotta sitten. Näin kehityksen yhteiskunnassa ja miten moni ihminen etsi, noh, jotain ohjaamaan elämäänsä. Lopulta tulin siihen lopputulokseen, että paras keino vaikuttaa on liittyä takaisin kirkkoon ja olla ylpeä Kristitty.

Olen vakuuttunut siitä että tämä oli itselle aivan loistava ratkaisu. Se ei ole tehnyt elämstäni yhtään helpompaa, minusta on tullut henkisesti vahvempi, mutta samalla olen alkanut elää Kristityn elämää ja se tarkoittaa että ei katso vaikeita tilanteita läpi sormien, vaan koettaa löytää niihin ratkaisuja. Välillä onnistuu, välillä ei, mutta hiljaa oleminen on vaikeampaa.

En ole ajatellut lyödä ketään raamatulla kuuppaan ja kiihkomielisesti vauhkoa uskoon tulemisesta. En usko lainkaan että ketään voi pakottaa siihen. Mutta, keskustelen mielellään asiasta kaikkien halukkaiden kanssa. Siispä, sana on vapaa, koetan vastaa mahdollisemman moneen kysymykseen ja kommenttiin. Mielestäni ihan tavallisia Kristittyjä näkee ihan liian vähän äänessä, joten laitetaan keskustelunavausta kehiin. Jos sinä kunnioitat minua, teen sinulle samoin. Jos päätät olla hyökkäävä, en välttämättä vastaa ollenkaan.

Ja viimeiseksi, varhaiskasvatusta ohjaa laki sekä varhaiskasvatuksen suunnitelma. Ette voi kuvitella kuinka vaikeaa on olla puhumatta uskonnosta lasten kanssa töissä. Lapsiryhmässä en yritä vaivihkaa ujuttaa uskoani lapsille. En piiloita uskontoani mitenkään, mutta en tuputa sitä kenellekään. 

Jumalan siunausta teille kaikille <3

Kommentit (312)

Vierailija
81/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja viimeiseksi, varhaiskasvatusta ohjaa laki sekä varhaiskasvatuksen suunnitelma. Ette voi kuvitella kuinka vaikeaa on olla puhumatta uskonnosta lasten kanssa töissä."

Miksi se on vaikeaa? Jos laki sallisi, miksi haluaisit puhua uskonnosta lasten kanssa? Mitä olisi tarkoituksenasi saavuttaa sillä?

Jos 30km säteellä kotiani olisi kristitty päiväkoti, hakisin sinne heti. Rakentaisin koko sosioemotionaalisen osion arjesta kristinuskon ympärille, meillä olisi rukous aina ennen ruokailua, puhuisimme vaikeista tilanteista uskonopin kautta ja lauluhetket olisi 50% perinteisiä lauluja ja 50% uskonnollisia lauluja. Olisi aivan mahtavaa voida puhua lasten kanssa isoista asioista siten että yhdistää niihin modernia tiedettä ja ajatuksia sekä kirkon oppeja. Mutta, koska ei löydy semmoista, pitää hillitä itseään että ei ala lasten kanssa puhumaan vaikkapa mite

Haluaisit aivopestä lapsia. Onneksi laki ei salli moista.

Vierailija
82/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa kristittyjä päiväkoteja? Jos niin millaisia? Varmaankin seurakunnat järjestävät kristillistä päivähoitoa, vai tietääkö kukaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot tuossa edellä näin: "Jumalasta voidaan sanoa että hän rakastaa kaikkia mutta vihaa syntiä. Jumala ei siis suvaitse syntiä. Jeesuksen ristikuoleman vuoksi synnit saa kuitenkin anteeksi."

Miten vastaisit lapselle, joka kysyy sinulta, miksi Jumala keksi synnit ja antaa ihmisten olla toisilleen pahoja?

Miten vastaisit lapselle, joka kysyy sinulta, miksi Jumala keksi sairaudet, tuhotulvat, maanjäristykset ja nälkäkuolemat, kun olisi voinut keksiä tosi kivan maailman ilman niitä?

Vierailija
84/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristillisiä perhekerhoja luulisi olevan . Onko nykyään pyhäkouluja lapsille?

Vierailija
85/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tule elämään ikuisesti. Et missään muodossa. Eikä tietenkään pitäisikään. Yksi vajavainen ja suppean perspektiivin omaava vähäkarvainen ihmisapina muiden joukossa. Elämä on lahja. Tämä rajallinen ja vajavainen, mutta ainutlaatuinen joka meillä on. Arvosta ja nauti siitä nyt kun se on menossa, äläkä kuvittele päätyväsi johonkin parempaan joskus jossain mielikuvituspaikassa. Carpe diem! 

Vierailija
86/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot tuossa edellä näin: "Jumalasta voidaan sanoa että hän rakastaa kaikkia mutta vihaa syntiä. Jumala ei siis suvaitse syntiä. Jeesuksen ristikuoleman vuoksi synnit saa kuitenkin anteeksi."

Miten vastaisit lapselle, joka kysyy sinulta, miksi Jumala keksi synnit ja antaa ihmisten olla toisilleen pahoja?

Miten vastaisit lapselle, joka kysyy sinulta, miksi Jumala keksi sairaudet, tuhotulvat, maanjäristykset ja nälkäkuolemat, kun olisi voinut keksiä tosi kivan maailman ilman niitä?

Koska jumala on sadisti joka haluaa kiduttaa lapsia.

Vierailija
87/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olet tästä: Jeesuksen vaikuttaessa hän kohtasi aikuisia ihmisiä, jotka tulivat synnintuntoon, kääntyivät ja tekivät parannukden, heidät kastettiin uskon ja uuden elämän merkiksi.

Minusta tämä on se oikea järjestys!

Mistä kääntyä, jos on sylivauvasta alkaen viedään seurakuntaan, kastetaan, käydään pyhäkoulussa, riparilla, uskisten nuorten piirissä, rukouspiirissä,  valitaan uskova puoliso jne.

Eikö uskosta tule tosi helposti suorittamista, jos elää tällaisen lapsuuden ja nuoruuden uskon sateenvarjon alla? Onko se edes sydämen uskoa, jos se tuodaan ulkoa päin elämään?

88/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskonnot on kuin sukuelimet. Älä esittele omaasi minulle äläkä varsinkaa tuputa sitä lapsille.

Samaa mieltä. Olen myös sitä mieltä että on aivan loistavaa kun netissä voi itse päättää jos klikkaa auki keskustelun vai ei. Mikäli uskonto ei kiinnosta, voi helposti skippaa sen viestiketjun ja tehdä jotain muuta. Tällä hetkellä tuolla aivan loistava keli! Itse ajattelin kohtapuolin lähteä koiran kanssa lenkille, saattapi olla että siellä menee tunti tai kaksi. Jumalan siunasta sinulle, toivottavasti päiväsi on tuottelias <3

Vierailija
89/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesikkö että Luciferin sukunimi on myös "Christ", vaiettu salaisuus. Hän on pudonnut enkeli jotenka hän kuuluu samaan sukulinjaan.

Hän on Jeesuksen veli tai serkku, piilottavat hänen nimensä käyttämällä titteliä "Lord" tai "King".

Jeesus ei ikinä pyytäisi veroja maksamaan, jotenka Luciferia kumarrat kirkkoon kuuluva.

Vierailija
90/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko olemassa kristittyjä päiväkoteja? Jos niin millaisia? Varmaankin seurakunnat järjestävät kristillistä päivähoitoa, vai tietääkö kukaan?

Miksi veisit lapsesi uskonnolliseen aivopesuun ja helvetillä pelotteluun? Etsi mieluummin vaikka leikkiin, urheiluun tai vaikka taiteeseen keskittyvä päiväkoti. Lapsi ei kaipaa lapsuuteensa helvetin pelkoa.

Vierailija
91/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eu kristittyä kirjoiteta ruotsiksikaan isolla, enkussa kylläkin. Ap kasaa valhetta valheen päälle, miksi?

Vierailija
92/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahuus on jokaisen ihmisen omassa sydämessä. Ihmisen on valittava omalta kohdaltaan tekemisensä. Hän sai vapaan valinnan elämässän joko rakentaa tai rikkoa.

Jumala on Rakkaus joka kutsuu ihmistä rakentamaan. Ensin itseään henkisesti hyvän tekemiseen ja osoittaen sitä ympärilleen.

Jokainen itse valitsee ihan vapaasti mitä elämässään harjoittaa. Jokainen uskoo johonkin. Rahaan, paholaiseen, kumisaappaaseen, you name it. Tyhjyyttään täyttää millä nyt keksiikään.

Hedelmistään puu tunnetaan.

Henkinen testamentti ei periydy ehkä enää kovin moneen sukupolveen. Tekoäly tulevaisuudessa antaa vastauksen millä ihminen saa olon ASAP kivaksi. 

Vierailija
93/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Jumalaa kiinnosta ihmiset ollenkaan. Se jätti meidät tänne maan päälle ja ajatteli, että tulenpa miljoonan vuoden päästä katsomaan mitä ne on saaneet aikaiseksi, vai ovatko hukuttaneet itsensä paskaan ennen sitä. Me olemme vain Jumalan pieleen menossa oleva eläinkoe. 

Vierailija
94/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja viimeiseksi, varhaiskasvatusta ohjaa laki sekä varhaiskasvatuksen suunnitelma. Ette voi kuvitella kuinka vaikeaa on olla puhumatta uskonnosta lasten kanssa töissä."

Miksi se on vaikeaa? Jos laki sallisi, miksi haluaisit puhua uskonnosta lasten kanssa? Mitä olisi tarkoituksenasi saavuttaa sillä?

Jos 30km säteellä kotiani olisi kristitty päiväkoti, hakisin sinne heti. Rakentaisin koko sosioemotionaalisen osion arjesta kristinuskon ympärille, meillä olisi rukous aina ennen ruokailua, puhuisimme vaikeista tilanteista uskonopin kautta ja lauluhetket olisi 50% perinteisiä lauluja ja 50% uskonnollisia lauluja. Olisi aivan mahtavaa voida puhua lasten kanssa isoista asioista siten että yhdistää niihin modernia tiedettä ja ajatuksia sekä kirkon oppeja. Mutta, koska ei löydy semmoista, pitää hillitä itseään että ei ala lasten kanssa puhumaan vaikkapa mite

Väistit kysymyksen ja tarjosit pitkän rimpsun kiemurtelemista. Otetaanpa uudestaan.

Mielestäsi emme voi kuvitella, kuinka vaikeaa on olla puhumatta uskonnosta lasten kanssa töissä. Unohda unelmiesi päiväkoti ja kerro nykyisestä työstäsi ja niistä lapsista, jotka nyt ovat vastuullasi. Jos laki ei estäisi, miksi haluaisit puhua uskonnosta heidän kanssaan ja mitä olisi tarkoituksenasi saavuttaa sillä? Ja mikä tekee sinulle niin vaikeaa siitä, että et saa tehdä noin?

Vierailija
95/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskonnot on kuin sukuelimet. Älä esittele omaasi minulle äläkä varsinkaa tuputa sitä lapsille.

Samaa mieltä. Olen myös sitä mieltä että on aivan loistavaa kun netissä voi itse päättää jos klikkaa auki keskustelun vai ei. Mikäli uskonto ei kiinnosta, voi helposti skippaa sen viestiketjun ja tehdä jotain muuta. Tällä hetkellä tuolla aivan loistava keli! Itse ajattelin kohtapuolin lähteä koiran kanssa lenkille, saattapi olla että siellä menee tunti tai kaksi. Jumalan siunasta sinulle, toivottavasti päiväsi on tuottelias <3

Uskontoja voi myös vastustaa aktiivisesti nostamalla niiden älyttömyydet esille.

Vierailija
96/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikoha uskis olisi valmis siihen että jos he saavat paasata omasta satukirjastaan niin joku toinen saisi tehdä saman omastaan? Eli jos lapsille päiväkodissa opetettaisiin lentävän spaghettihirviön olevan totta niin sitten myös pitäisi opettaa Potter maailman velhojen olevan olemassa. 

Samaa sarjaan menis jesset, allahit ja muut.

97/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olet tästä: Jeesuksen vaikuttaessa hän kohtasi aikuisia ihmisiä, jotka tulivat synnintuntoon, kääntyivät ja tekivät parannukden, heidät kastettiin uskon ja uuden elämän merkiksi.

Mistä kääntyä, jos on sylivauvasta alkaen viedään seurakuntaan, kastetaan, käydään pyhäkoulussa, riparilla, uskisten nuorten piirissä, rukouspiirissä,  valitaan uskova puoliso jne.

Eikö uskosta tule tosi helposti suorittamista, jos elää tällaisen lapsuuden ja nuoruuden uskon sateenvarjon alla? Onko se edes sydämen uskoa, jos se tuodaan ulkoa päin elämään?

Moni ihminen painii sen kanssa onko hyvä kristitty vai ei. Minusta ei ole oikeaa eikä väärää tapaa olla kristitty. Minusta ainoa kysymys pitäisi olla uskooko oikeasti Jumalaan, Jeesukseen ja Pyhään Henkeen. Jos vastaus on kyllä ja olet aktiivinen uskonelämässä, olet kristitty. Mutta jos epäilee uskoaan ja jos kaikessa on pointtia, alkaa epäilemään myös jos on kristitty vai ei. Minä olen tullut uskoon vaikeamman kautta, olen elänyt synnissä, kohdannut kuolemaa ja ollut monessa henkisessä taistelussa. Olen kokenut elämän kurjuuden ja tuntenut Pyhän Hengen. Minulle uskonto ei ole suorittamista. Olen jutellut monen kanssa jolle se on suorittamista ja he ovat itse myöntäneet että ovat hiukka kateellisia minun hengellisistä kokemuksista. Ne eivät ole tulleet helpon kautta ja ne ovat edelleenkin raskaita. Mutta minulle usko tulee sydämmestä ja ymmärrän täysin mistä puhut. 

Tuo ei varsinaisesti tainnut olla vastaus kysymykseesi. Mutta, minä olen nähnyt kuinka vaikeaa uskonto on monille joille se tulee rutiinilla. Usko on nimenoman uskon asia. Joko uskot tai et. Jos epäilet tai etsit muiden luomaa totuutta, saatat joutua etsimään koko elämäsi. Minä olen löytänyt uskon logiikan kautta, tämä oli minulle ainoa looginen tie kun olin kulkenut elämäni polkua sekä lukenut paljon, paljon, paljon psykologiaa, pedagogiikka sekä yleistä mietintää nyky-yhteiskunnan tilasta. Minusta maailma tarvitsee enemmän ihmisiä jotka puhuvat uskonasioista, noh, loogisella tavalla? En osaa laittaa sanoja tähän fiksusti. Mutta siten että yhdistää uskoa arjentaitoihin ja moderiin psykologiaan. Että olisi tavallinen, tylsä ihminen joka on uskossa ja osaa argumentoida uskonsa puolesta ilman pelkoa siitä mitä muut ajattelee? Jotain siihen suuntaan. 

Anyways, minusta Jeesus ristillä on aivan mahtava symboli. Kärsimys on vahva tunne. Jos ihminen on kärsinyt, hän näkee elämän eri tavalla. Sotilaat ja ammattirikolliset jotka ovat uskossa, ovat todella kiehtovia ajatusmaailmastaan. He ovat nähneet elämän karun puolen ja todenneet että uskonto antaa heille lohtua ja määränpään. Jos et ole koskaan kärsinyt, oikein kunnolla, saattaa olla paljon vaikeampaa olla uskossa. Minä en ole kärsinyt läheskään yhtä paljon kun monet muut minun elämässäni, mutta tarpeeksi osaakseni sanoa että uskonto tuo lohtua pimeillä ajoilla. Voisin oikeastaan sanoa tarkan päivämäärän milloin minun polkuni kohti uskotoa alkoi. Se oli kun pidin kädestä kiinni minulle läheistä ihmistä kun hän teki kuolemaa ja rukoilin hänen puolesta tietämättä että rukoilin. Vasta paljon myöhemmin kun olin uskossa tajusin mitä tein. Tämä oli myös ensimmäinen kerta kun tunsin Pyhän Hengen. En sitäkään tajunnut ennenkun vuosia myöhemmin. 

Eli, summa summarum. Uskonto voi olla suorittamista ja silloin on vaikeaa löytää motivaatiota olla uskossa. Itse pelkään kovasti että itsellekin siitä tulee joskus pakkopullaa, mutta tällä hetkellä siitä ei ole pelkoa. 

Vierailija
98/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei älkää nyt kukaan suuttuko tästä, kun kirjoitan tähän että minua lohduttaa suunnattomasti ajatus ja usko siihen, että kuolema ei ole lopullinen ero kaikista keitä rakastan.

Että heidän on hyvä olla kuoleman jälkeen ja oottavat mua kun päästän lopullisuuden ja oman kuoleman peloissani oman kylmän pierun aikanaan.

Vierailija
99/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ihminen painii sen kanssa onko hyvä kristitty vai ei. Minusta ei ole oikeaa eikä väärää tapaa olla kristitty. Minusta ainoa kysymys pitäisi olla uskooko oikeasti Jumalaan, Jeesukseen ja Pyhään Henkeen. Jos vastaus on kyllä ja olet aktiivinen uskone

Mistä tunnistaa uskiksen? Se kirjoittaa pitkiä kommentteja joita kukaan ei lue.

Vierailija
100/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei älkää nyt kukaan suuttuko tästä, kun kirjoitan tähän että minua lohduttaa suunnattomasti ajatus ja usko siihen, että kuolema ei ole lopullinen ero kaikista keitä rakastan.

Että heidän on hyvä olla kuoleman jälkeen ja oottavat mua kun päästän lopullisuuden ja oman kuoleman peloissani oman kylmän pierun aikanaan.

Suututaanpa