Olen Kristitty ja varhaiskasvatuksenopettaja, sana vapaa ja kysymyksiä otetaan vastaan
Moikka vaan kaikki ja toivottavasti viikonloppu on alkanut hyvin!
Olen siis Kristitty varhaiskasvatuksenopettaja. Olen myös erikoistunut lasten sosioemotionaaliseen kehitykseen, tykkään lukea psykologiaa ja filosofiaa vapaa-ajallani. Krisrinuskoon palaaminen oli minulle looginen ratkaisu parisen vuotta sitten. Näin kehityksen yhteiskunnassa ja miten moni ihminen etsi, noh, jotain ohjaamaan elämäänsä. Lopulta tulin siihen lopputulokseen, että paras keino vaikuttaa on liittyä takaisin kirkkoon ja olla ylpeä Kristitty.
Olen vakuuttunut siitä että tämä oli itselle aivan loistava ratkaisu. Se ei ole tehnyt elämstäni yhtään helpompaa, minusta on tullut henkisesti vahvempi, mutta samalla olen alkanut elää Kristityn elämää ja se tarkoittaa että ei katso vaikeita tilanteita läpi sormien, vaan koettaa löytää niihin ratkaisuja. Välillä onnistuu, välillä ei, mutta hiljaa oleminen on vaikeampaa.
En ole ajatellut lyödä ketään raamatulla kuuppaan ja kiihkomielisesti vauhkoa uskoon tulemisesta. En usko lainkaan että ketään voi pakottaa siihen. Mutta, keskustelen mielellään asiasta kaikkien halukkaiden kanssa. Siispä, sana on vapaa, koetan vastaa mahdollisemman moneen kysymykseen ja kommenttiin. Mielestäni ihan tavallisia Kristittyjä näkee ihan liian vähän äänessä, joten laitetaan keskustelunavausta kehiin. Jos sinä kunnioitat minua, teen sinulle samoin. Jos päätät olla hyökkäävä, en välttämättä vastaa ollenkaan.
Ja viimeiseksi, varhaiskasvatusta ohjaa laki sekä varhaiskasvatuksen suunnitelma. Ette voi kuvitella kuinka vaikeaa on olla puhumatta uskonnosta lasten kanssa töissä. Lapsiryhmässä en yritä vaivihkaa ujuttaa uskoani lapsille. En piiloita uskontoani mitenkään, mutta en tuputa sitä kenellekään.
Jumalan siunausta teille kaikille <3
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot tuossa edellä näin: "Jumalasta voidaan sanoa että hän rakastaa kaikkia mutta vihaa syntiä. Jumala ei siis suvaitse syntiä. Jeesuksen ristikuoleman vuoksi synnit saa kuitenkin anteeksi."
Miten vastaisit lapselle, joka kysyy sinulta, miksi Jumala keksi synnit ja antaa ihmisten olla toisilleen pahoja?
Miten vastaisit lapselle, joka kysyy sinulta, miksi Jumala keksi sairaudet, tuhotulvat, maanjäristykset ja nälkäkuolemat, kun olisi voinut keksiä tosi kivan maailman ilman niitä?
Minä sanoisin lapselle mikä on minun päätelmä, ja se on, että vapaan tahdon takia on olemassa mahdollisuus tehdä syntiä. Ilman vapautta meillä ei olisi mahdollista valita haluaako elää Jumalan kanssa.
Minä ajattelen, että ilman vapaata tahtoa olisimme peroonattomia robotteja. Jumalan pitäisi ohj
Kyllä minä vastasin, vastasin että minä ajattelen että tämä on se syy miksi. Sitten kun olen kertonut oman ajatukseni, haluaisin ilman muuta tietää mikä lapsen arvaus olisi. Mitä muuta voin sanoa kuin mitä ajattelen kun sitä minulta kysytään. Jos minulta kysytään paljon on 5+94 niin annan oman vastaukseni ja sitten kysyn mitä hän saa tulokseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot tuossa edellä näin: "Jumalasta voidaan sanoa että hän rakastaa kaikkia mutta vihaa syntiä. Jumala ei siis suvaitse syntiä. Jeesuksen ristikuoleman vuoksi synnit saa kuitenkin anteeksi."
Miten vastaisit lapselle, joka kysyy sinulta, miksi Jumala keksi synnit ja antaa ihmisten olla toisilleen pahoja?
Miten vastaisit lapselle, joka kysyy sinulta, miksi Jumala keksi sairaudet, tuhotulvat, maanjäristykset ja nälkäkuolemat, kun olisi voinut keksiä tosi kivan maailman ilman niitä?
Ihan sivusta tässä mielenkiinnosta kysyn : Mitä mieltä sä itse olet?
Voin kertoa myöhemmin, mutta nyt odottelen Kristityn varhaiskasvatuksenopettajan vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoisin lapselle mikä on minun päätelmä, ja se on, että vapaan tahdon takia on olemassa mahdollisuus tehdä syntiä. Ilman vapautta meillä ei olisi mahdollista valita haluaako elää Jumalan kanssa.
Minä ajattelen, että ilman vapaata tahtoa ol
Sinun ei pitäisi olla lasten kanssa missään tekemisissä.
Mitä mieltä olet uskontojen kirjosta työpaikallasi? Vaikuttaako se jotenkin työn tekemiseesi?
Harva nykyään tietää mitä joulukuusi symboloi. Se ei ole siis pelkkä kiva koristeltu puu.,
Joulukuusi kuvaa paratiisin elämänpuuta ja on lujuuden, uskollisuuden ja kukoistuksen vertauskuva. Joulukuusi vakiintui suomalaisia koteja koristamaan 1800-luvulla.
Joulukuusen tähti symboloi Betlehemin tähteä, joka johdatti viisaat tietäjät Jeesus-lapsen luo.
Vierailija kirjoitti:
"Ja viimeiseksi, varhaiskasvatusta ohjaa laki sekä varhaiskasvatuksen suunnitelma. Ette voi kuvitella kuinka vaikeaa on olla puhumatta uskonnosta lasten kanssa töissä."
Miksi se on vaikeaa? Jos laki sallisi, miksi haluaisit puhua uskonnosta lasten kanssa? Mitä olisi tarkoituksenasi saavuttaa sillä?
Nykyinen varhaiskasvatuslaki "katsomuskasvatuksineen" suorastaan painostaa puhumaan uskonnoista ja ottamaan ne esiin päiväkodeissa.
Samaan aikaan joulu- ja pääsiäiskirkot ovat tyhjentyneet päiväkotien lapsiryhmistä. Onko tarkoitus siis markkinoida kaikkea muuta kuin kristinuskoa?
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä, kuka sitten lienetkään, me emme todella tiedä Jumalasta yhtään mitään.
Emme me todella tiedä Sinustakaan yhtään mitään. Eli Sinua, kommentoija hyvä, ei siis myöskään ole olemassa meille.
Vierailija kirjoitti:
Harva nykyään tietää mitä joulukuusi symboloi. Se ei ole siis pelkkä kiva koristeltu puu.,
Joulukuusi kuvaa paratiisin elämänpuuta ja on lujuuden, uskollisuuden ja kukoistuksen vertauskuva. Joulukuusi vakiintui suomalaisia koteja koristamaan 1800-luvulla.
Joulukuusen tähti symboloi Betlehemin tähteä, joka johdatti viisaat tietäjät Jeesus-lapsen luo.
"Puilla on historian saatossa on usein ollut symbolinen merkitys, ja monet kansat ovat yhdistäneet ne jälleensyntymään ja ikuiseen elämään. Esikristillisenä aikana [siis aikana, jolloin ei kristinuskosta ollut kuultukaan] kuuset olivat esimerkiksi germaanisten ja skandinaavisten heimojen keskuudessa tärkeä osa talvipäivänseisauksen juhlintaa joulukuun lopulla."
https://historianet.fi/joulu/tarina-joulupuusta-oli-keksitty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja viimeiseksi, varhaiskasvatusta ohjaa laki sekä varhaiskasvatuksen suunnitelma. Ette voi kuvitella kuinka vaikeaa on olla puhumatta uskonnosta lasten kanssa töissä."
Miksi se on vaikeaa? Jos laki sallisi, miksi haluaisit puhua uskonnosta lasten kanssa? Mitä olisi tarkoituksenasi saavuttaa sillä?
Nykyinen varhaiskasvatuslaki "katsomuskasvatuksineen" suorastaan painostaa puhumaan uskonnoista ja ottamaan ne esiin päiväkodeissa.
Samaan aikaan joulu- ja pääsiäiskirkot ovat tyhjentyneet päiväkotien lapsiryhmistä. Onko tarkoitus siis markkinoida kaikkea muuta kuin kristinuskoa?
Uskonnoista puhuminen on hieman eri asia, kuin uskonnolliseen tilaisuuteen osallistuminen.
Rikoksia ne on uskovaistenkin tekemät.
Ei se ole ongelma. Se on pakanoiden viisastelua.
Vierailija kirjoitti:
Rikoksia ne on uskovaistenkin tekemät.
Länkyti länkyti taas. Ja pakanakin osaa varmaan paskantaa.
Ei kristitty usko olevansa jumala. Ei-kristityt ne vasta tuomitseekin, kuten sinä.
Vierailija kirjoitti:
Ekaan kysymykseen, jos ihminen on krisitty, hän ei ole paha muille. Eli Jumala loi ihmisen jolla on vapaa tahto, jos hän päättää että ei ole kristitty, hän tekee pahoja tekoja. Mutta tämä ainoastaan kirkossa, ei töissä. Töissä vastaisin että pappi on parempi kun minä vastaamaan tuohon.
Toiseen kysymykseen, vastaisin että nuo mitä listasit on Jumalan tapa koettella meitä. Periaatteessa koko Jobin kirja Raamatussa on tätä. Jos ymmärtää sen, ymmärtää tämän kohdan. Muut osaavat selittää tuon paremmin kun minä ja siitä on lukemattomia eri versioita. Lapselle taas vastaisin että Jumala kokeilee jos uskoo oikeasti, se on hänen koe katsoakseen jos toinen todellakin on uskovainen vai ei. Mutta nämä on näitä erittäin vaikeita kysymyksiä, en ole paras vastaa näihin ja minun mielestä muut osaavat vastaa tähän paremmin kun minä. Menee hyvin noppaan puheisiin jotka ovat liian kamalia, että muiden kun omien lasten kanssa puhuisi näistä.
Ja vielä toinen asia, jos Jumala ei ole olemassa ja meillä on vapaa tahto tehdä juuri kuten halutaan, miksi ihminen ei ole luonut utopiaa? Miksi maailmassa on näin paljon kärsimystä nyt? Jos uskonto otetaan yhtälöstä pois, päästään siihen että ihminen on paha olento joka nauttii muiden kärsimyksestä. Meillä on koko ihmiskunnan historia täynnä sotaa, väkivaltaa ja kurjuutta. Pitää muistaa että kristityt olivat esimerkiksi he, jotka lopettivat orjuuden. Brittiläiset laittoivat hirveästi resursseja siihen että saisivat orjakaupat lopetetttua Euroopassa ja Jenkieissä.
Vierailija kirjoitti:
Joulukuusi on kristitty perinne Saksasta 1600-luvulta, mutta itse joululla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa, vaan sillä on paljon pitemmät perinteet. Joulua on vietetty jo kauan ennen kristinuskon väkivaltaista pakkotuputusta ristiretkien muodossa, edes sana "joulu" ei liity raamattuun millään tavalla.
Joulu on ollut tuhansia vuosia talvipäivänseisauksen juhla, jossa pimeys taittuu ja päivä alkaa taas pitenemään. Kristityt eivät moista uskonnosta irrallaan olevaa juhlaa hyväksyneet, vaan päälleliimasivat vanhan perinteen päälle "Jeesuksen synttärit" tukahduttaakseen vanhat perinteet.
Sama kohtalo monella muullakin kauniilla vanhalla perinteellä, kristityt tukahduttivat ne tunkemalla omat "pyhänsä" samaan ajankohtaan, pakkotuputtivat uskontonsa tilalle, ja kallis veronkeruu ja ankarat rangaistukset vielä kaupan päälle. Vanhojen perinteiden vaalijat kytkettiin jalkapuuhun kirkon edustalle jossa kristityt saivat sylkeä päälle, ja osa perinteisen joulun juhlijoista saatettiin jopa polttaa elävältä roviolla.
Että sellainen "rakkauden uskonto".
Vierailija kirjoitti:
Tiesikkö että Luciferin sukunimi on myös "Christ", vaiettu salaisuus. Hän on pudonnut enkeli jotenka hän kuuluu samaan sukulinjaan.
Hän on Jeesuksen veli tai serkku, piilottavat hänen nimensä käyttämällä titteliä "Lord" tai "King".
Jeesus ei ikinä pyytäisi veroja maksamaan, jotenka Luciferia kumarrat kirkkoon kuuluva.
Kirje roomalaisille 6-7: Sen vuoksi te verojakin maksatte, sillä viranomaiset ovat Jumalan palveluksessa, kun he hoitavat tehtäviään. 7Antakaa jokaiselle se, mikä hänelle kuuluu: kenelle vero, sille vero, kenelle tulli, sille tulli, kenelle pelko, sille pelko, kenelle kunnia, sille kunnia.
Vierailija kirjoitti:
Eu kristittyä kirjoiteta ruotsiksikaan isolla, enkussa kylläkin. Ap kasaa valhetta valheen päälle, miksi?
En ole varma mitä tarkoitat "Eu kristityllä", mutta en ole koskaan väittänytkään että seuraan ruotsinkielioppia. Olen aiemmin maininnut että tuo erehdys tuli englannin kieliopista.
Vierailija kirjoitti:
Olet opettaja, mutta kirjoitat sanat kristitty ja kristinusko isoilla alkukirjaimilla. Miksi?
En ole kovin hyvä opettaja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pahuus on jokaisen ihmisen omassa sydämessä. Ihmisen on valittava omalta kohdaltaan tekemisensä. Hän sai vapaan valinnan elämässän joko rakentaa tai rikkoa.
Jumala on Rakkaus joka kutsuu ihmistä rakentamaan. Ensin itseään henkisesti hyvän tekemiseen ja osoittaen sitä ympärilleen.
Jokainen itse valitsee ihan vapaasti mitä elämässään harjoittaa. Jokainen uskoo johonkin. Rahaan, paholaiseen, kumisaappaaseen, you name it. Tyhjyyttään täyttää millä nyt keksiikään.
Hedelmistään puu tunnetaan.
Henkinen testamentti ei periydy ehkä enää kovin moneen sukupolveen. Tekoäly tulevaisuudessa antaa vastauksen millä ihminen saa olon ASAP kivaksi.
En muuten usko hetkeäkään että tekoäly auttaa tässä. Tekoäly tekee arvauksia ja jotkut ehkä osuvat oikeaan. Mutta oikea, todellinen onnellisuus löytyy ainoastaan kovan työn kautta. Jos ihminen alkaa käyttämään tekoälyä löytääkseen onnellisuuden, hänestä tulee pakostakin kaikkea muuta kun onnellinen.