Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen Kristitty ja varhaiskasvatuksenopettaja, sana vapaa ja kysymyksiä otetaan vastaan

Kristitty ope
10.02.2024 |

Moikka vaan kaikki ja toivottavasti viikonloppu on alkanut hyvin!

Olen siis Kristitty varhaiskasvatuksenopettaja. Olen myös erikoistunut lasten sosioemotionaaliseen kehitykseen, tykkään lukea psykologiaa ja filosofiaa vapaa-ajallani. Krisrinuskoon palaaminen oli minulle looginen ratkaisu parisen vuotta sitten. Näin kehityksen yhteiskunnassa ja miten moni ihminen etsi, noh, jotain ohjaamaan elämäänsä. Lopulta tulin siihen lopputulokseen, että paras keino vaikuttaa on liittyä takaisin kirkkoon ja olla ylpeä Kristitty.

Olen vakuuttunut siitä että tämä oli itselle aivan loistava ratkaisu. Se ei ole tehnyt elämstäni yhtään helpompaa, minusta on tullut henkisesti vahvempi, mutta samalla olen alkanut elää Kristityn elämää ja se tarkoittaa että ei katso vaikeita tilanteita läpi sormien, vaan koettaa löytää niihin ratkaisuja. Välillä onnistuu, välillä ei, mutta hiljaa oleminen on vaikeampaa.

En ole ajatellut lyödä ketään raamatulla kuuppaan ja kiihkomielisesti vauhkoa uskoon tulemisesta. En usko lainkaan että ketään voi pakottaa siihen. Mutta, keskustelen mielellään asiasta kaikkien halukkaiden kanssa. Siispä, sana on vapaa, koetan vastaa mahdollisemman moneen kysymykseen ja kommenttiin. Mielestäni ihan tavallisia Kristittyjä näkee ihan liian vähän äänessä, joten laitetaan keskustelunavausta kehiin. Jos sinä kunnioitat minua, teen sinulle samoin. Jos päätät olla hyökkäävä, en välttämättä vastaa ollenkaan.

Ja viimeiseksi, varhaiskasvatusta ohjaa laki sekä varhaiskasvatuksen suunnitelma. Ette voi kuvitella kuinka vaikeaa on olla puhumatta uskonnosta lasten kanssa töissä. Lapsiryhmässä en yritä vaivihkaa ujuttaa uskoani lapsille. En piiloita uskontoani mitenkään, mutta en tuputa sitä kenellekään. 

Jumalan siunausta teille kaikille <3

Kommentit (312)

Vierailija
101/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesikkö että Luciferin sukunimi on myös "Christ", vaiettu salaisuus. Hän on pudonnut enkeli jotenka hän kuuluu samaan sukulinjaan.

--En. Mut tisikkö sää että on olemassa Lucifer merkkinen sähkögrilli.

102/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikoha uskis olisi valmis siihen että jos he saavat paasata omasta satukirjastaan niin joku toinen saisi tehdä saman omastaan? Eli jos lapsille päiväkodissa opetettaisiin lentävän spaghettihirviön olevan totta niin sitten myös pitäisi opettaa Potter maailman velhojen olevan olemassa. 

Samaa sarjaan menis jesset, allahit ja muut.

Voistiko avaa hiukkasen enemmän miten Harry Potteria taikka lentävää spagettihirviöta voi vertaa uskontoihin? Tai vain kristinuskoon että on helpompaa. Yksi kun on kirjasarja ja toinen spagettihirviö (?) ja sitä vertaa sitten 2000 vuotta vanha uskontoon (huom, uskonto eikä kirjasarja tai random asia).  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesikkö että Luciferin sukunimi on myös "Christ", vaiettu salaisuus. Hän on pudonnut enkeli jotenka hän kuuluu samaan sukulinjaan.

--En. Mut tisikkö sää että on olemassa Lucifer merkkinen sähkögrilli.

Taitaa olla myös kaasu- ja hiiligrilleinä

Vierailija
104/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monikoha uskis olisi valmis siihen että jos he saavat paasata omasta satukirjastaan niin joku toinen saisi tehdä saman omastaan? Eli jos lapsille päiväkodissa opetettaisiin lentävän spaghettihirviön olevan totta niin sitten myös pitäisi opettaa Potter maailman velhojen olevan olemassa. 

Samaa sarjaan menis jesset, allahit ja muut.

Voistiko avaa hiukkasen enemmän miten Harry Potteria taikka lentävää spagettihirviöta voi vertaa uskontoihin? Tai vain kristinuskoon että on helpompaa. Yksi kun on kirjasarja ja toinen spagettihirviö (?) ja sitä vertaa sitten 2000 vuotta vanha uskontoon (huom, uskonto eikä kirjasarja tai random asia).  

Oletpa tietämätön. Lentävä spaghettihirviö on pastafarien jumalolento.

Potter kirjat taas ovat samanlaisia satuja kuin raamattu/koraani/mikälie

Vierailija
105/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan pienestä lapsesta saakka olen tuntenut vetoa hengellisiin asioihin (olen eri henkilö kuin ketjun keskustelun aloittaja). Opin lukemaan aikaisin muttei hengellisyyttä todellakaan tuputetttu lapsuuskodissani vaan pikemminkin kaikkea muuta.

Alle kouluikäisenä olin tuumannut isälleni: Sinä olet isäni maan päällä mutta oikea isäni on Taivaan Isä.

Halusin papiksi, mutta se torpattiin nauraen kodissani, koska siihen aikaan oli täysi mahdottomuus että nainen muka voisi toimia pappina. Tosin kuin nykyisin.

Osasin rukoilla aina ja koulussa uskonnon tunnilla sain nimettyä monet asiat (silloin oli uskonnontunnit ja aamuhartaudet).

Rukous pelasti elämänvarrella monesti kun elämänhalu oli vastoinkäymisten edessä hiipumassa ja halusi luovuttaa kaikesta eikä olisi jaksanut enää yhtään mitään.

Rukoilin Jumalaan uskovaa miestä . Sulhasia tuli ja meni elämän varrella ja tosi moni jättikin kun huomasi minun iltaisin

"Opin lukemaan aikaisin muttei hengellisyyttä todellakaan tuputetttu lapsuuskodissani vaan pikemminkin kaikkea muuta.

Alle kouluikäisenä olin tuumannut isälleni: Sinä olet isäni maan päällä mutta oikea isäni on Taivaan Isä."

Lukutaitoinenkaan alakouluikäinen ei tuumaile tuollaisia, jollei häntä ole vahvasti johdateltu siihen.

Vierailija
106/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin olet kun et osaa edes kirjoittaa. Uskontoa ei lauseen keskellä kirjoiteta isolla, kuten teit aloituksessasi.

Vierailija
107/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot tuossa edellä näin: "Jumalasta voidaan sanoa että hän rakastaa kaikkia mutta vihaa syntiä. Jumala ei siis suvaitse syntiä. Jeesuksen ristikuoleman vuoksi synnit saa kuitenkin anteeksi."

Miten vastaisit lapselle, joka kysyy sinulta, miksi Jumala keksi synnit ja antaa ihmisten olla toisilleen pahoja?

Miten vastaisit lapselle, joka kysyy sinulta, miksi Jumala keksi sairaudet, tuhotulvat, maanjäristykset ja nälkäkuolemat, kun olisi voinut keksiä tosi kivan maailman ilman niitä?

Minä sanoisin lapselle mikä on minun päätelmä, ja se on, että vapaan tahdon takia on olemassa mahdollisuus tehdä syntiä.  Ilman vapautta meillä ei olisi mahdollista valita haluaako elää Jumalan kanssa.

Minä ajattelen, että ilman vapaata tahtoa olisimme peroonattomia robotteja. Jumalan pitäisi ohjata meitä kokoajan, otammeko muroja vai puuroa jne. Tietysti hän voisi estää suustamme pääsemästä ilkeitä adioita, estää jalkaamme menemästä kamppausasentoon ja muuta pahaa. Mutta minusta ihmisellä ei ole minuutta ja persoonallisuutta jos hänellä ei ole vapaata tahtoa.

Kun minä itse päätän mistä väristä tykkään ja mitä tykkään tehdä, se tekee minusta minän.

Jotain tällaista.

Vierailija
108/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joillekin ihmisille on aivan ylivoimaista käydä asiallista keskustelua, ilman että sortuu länkyttämään tai vettuilemaan välittömästi ?

Ärsyttää kun haluaisi lukea tällaisia(kin) keskusteluja ilman pelkoa että moderaattori deletoi sen jonkun epäasiallisen kommentoijan vuoksi.

Vierailija
109/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli varmaan aikoinaan Jeesuksella kestämistä päänaukojien takia. Onhan siitä kirjoituksiakin Raamatussa kuinka sille länkytettiin jakuvasti, jopa ristille naulittuna pään aukominen jatkui.

Eikä edes silloin ollu somea saati keskustelupalstoja.. kaikki erimieliset kivitettiin .

Vierailija
110/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot tuossa edellä näin: "Jumalasta voidaan sanoa että hän rakastaa kaikkia mutta vihaa syntiä. Jumala ei siis suvaitse syntiä. Jeesuksen ristikuoleman vuoksi synnit saa kuitenkin anteeksi."

Miten vastaisit lapselle, joka kysyy sinulta, miksi Jumala keksi synnit ja antaa ihmisten olla toisilleen pahoja?

Miten vastaisit lapselle, joka kysyy sinulta, miksi Jumala keksi sairaudet, tuhotulvat, maanjäristykset ja nälkäkuolemat, kun olisi voinut keksiä tosi kivan maailman ilman niitä?

Tuota, tuota, ei tuo Kristitty varhaiskasvatuksenopettaja ole koskaan pohtinut theodikean ongelmaa.

Vierailija
111/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoisin lapselle mikä on minun päätelmä, ja se on, että vapaan tahdon takia on olemassa mahdollisuus tehdä syntiä.  Ilman vapautta meillä ei olisi mahdollista valita haluaako elää Jumalan kanssa.

Minä ajattelen, että ilman vapaata tahtoa olisimme peroonattomia robotteja. Jumalan pitäisi ohjata meitä kokoajan, otammeko muroja vai puuroa jne.

Et edelleenkään vastannut kumpaankaan kysymykseen. Yrittäisit pyöritellä lapsia haluamaasi suuntaan tarjoamalla monisanaista höpötystä, jossa on sen verran konkreettisia sanoja eli muroja ja puuroa, että lapsiparat luulevat sinun puhuneen jostain todellisesta. Käytät oikein esimerkillistä puhelinmyyjän retoriikkaa.

Mutta vastaapa nyt niihin kysymyksiin. Poistan liiat kieliopit, jotta ymmärrät:

1. Miksi Jumala keksi synnit ja antaa ihmisten olla toisilleen pahoja?

2. Miksi Jumala keksi sairaudet, tuhotulvat, maanjäristykset ja nälkäkuolemat, kun olisi voinut keksiä tosi kivan maailman ilman niitä?

Vierailija
112/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hyvä, kuka sitten lienetkään, me emme todella tiedä Jumalasta yhtään mitään.

Vierailija
113/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nykyään on ihan okei identifioida itsensä miehestä naiseksi, tai päinvastoin tai vaikka koirapukua käyttäväksi Muffeksi,  niin miten ihmeessä se tässä nyt on se maailman kaikista kamalin asia ja jatkuvan vettuilemisen aihe  kun joku haluaa identifioida itsensä Jumalaa kunnioittavaksi kristityksi uskovaksi?

Jeesushan oli aivan mahtava jätkä, kaikinpuolin. Haistatti korkea-arvoislle fariseuksille, piti kaiken maailman köyhien puolta, lampsi pelättyjen ja hylättyjen spitaalisairaiden kanssa jutskailemaan  ja paransi sairaita.

Vierailija
114/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa on juttu, kun joku upporikas ukko tuli maiskuttelemaan Jeesukselle (joka taisi olla tuolloin jo aikansa julkkis) , että kerro mitä mun pitäisi tehdä että saisin sen iankaikkisen elämän.

Jeesus sanoi, että ekaksi myy kaikki mitä sulla on ja jaa ne noille köyhille. Ja sitten seuraa minua.

Rikas ukko lähti pois koska sillä oli paljon mammonaa eikä sitä kiinnostanu pätkääkään niitä köyhille antaa.

Vierailija
115/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelut uskonnoista uskovaisten kanssa ovat yhtä tyhjän kanssa, uskovainen kun on pelkkä raamattunsa jatke, eikä aito objektiivinen keskustelukumppani. Uskovaisella ei ole omia mielipiteitä, vaan vanha satukirja määrää mitä mieltä mistäkin pitää olla, jotta taivaspaikka varmistuu.

Uskovainen puhuu raamatun suulla, varoen suututtamasta julmaa ja ankaraa jumalaansa, joka virheen tai väärän sanamuodon huomatessaan kyseenalaistaa uskovaisen taivaspaikan. Uskovaisen kanssa uskonnosta keskusteleminen on kuin keskustelisi panttivangin kanssa, joka pelostaan johtuen yrittää miellyttää kaappaajaansa, jotta tämä ei suutu ja julmaksi muutu.

Jätän siis teidät uskovaiset kisailemaan siitä kuka teistä "rakastaa" stalkkerianne enemmän, ja poistun paikalta.

Vierailija
116/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota, tuota, ei tuo Kristitty varhaiskasvatuksenopettaja ole koskaan pohtinut theodikean ongelmaa.

Ei ole, joo. Lukaisin opastuksekseni Wikipedian artikkelin "Pahan ongelma", joka sai minut lähes nauramaan ääneen. Teksti on lyhyt, mutta sekava. Kas kummaa, se tuuttaa heti alkuun samaa kuin Kristitty varhaiskasvatuksenopettaja: kouristuksenomaista sanavirtaa, jonka rivien välistä paistaa ajatus "ei hitto, ei olisi pitänyt juoda poikien kanssa iltanuotiolla niin paljon sitä käynyttä kamelinmaitoa, kun unohtui keksiä näihin tarinoihin sekä pää että häntä".

Kristityllä varhaiskasvatuksenopettajalla on pedagogisessa ajattelussaan kasvunvaraa. Kysymykseen siitä, miksi Jumala loi sairaudet ja maanjäristykset, on aika arveluttavaa tarjoilla ajatuspöperöä vapaasta tahdosta.

Vierailija
117/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tarina siitä kun ollaan polleita omasta hyvyydestä ja väheksytään muita, on se tapaus kun korkea-arvoinen fariseus meni näyttävästi rukoilemaan temppeliin ja sanoi : minä kiitän siitä etten ole kuin nuo muut ihmiset, rosvot, huorinteklijät ja huijarit tai vaikkapa tuo publikaani tuossa, paastoankin kahdesti viikossa ja maksan veroni .

Jos olisi siihen aikaan ollut selfiekeppi, olisi varmasti postannut kuvan nettisivuilleen.

Se publikaani jota tuo fariseus yli kaiken halveksi seisoi taaempana, häpes itseään niin paljon ettei edes katsetta nostanu ylös ja pyysi vain Jumalaa olemaan armollinen.

Jeesus tuumasi tästä, että kyllähän se oli toi publikaani joka lähti kotiinsa parempana ihmisenä kuin tuo toinen. Joka itsensä ylentää, se alennetaan, mutta joka itsensä alentaa se korotetaan.

Eli nöyryyden merkitystä korosti elämässä. Ulkoinen parmeus ei merkkaa loppupeleissä yhtikäs mitään.

Vierailija
118/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olet opiskellut tuon ammatin?jMitä opetussuunnitelma sisälsi?

Vierailija
119/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisaan ihmisen tunnistaa keskustelemisen taidosta, että malttaa kunnioittaa ja oppiakin ehkä jotain siitä toisen tavasta ajatella. Provosoitumatta.  Vaikka se poikkeaisi aivan täysin omasta ajattelusta tai maailmankuvasta.

Ilman jatkuvaa, puuduttavaa haastamista tai kritisoimista.

Jutellaan ja luetaan. Kaikessa rauhassa. Sovussa vaihteeksi.

Vierailija
120/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinalaista uutta vuotta juhlitaan tällä hetkellä monissa päiväkodeissa osana kansainvälisyyskasvatusta.

Joulun vietto kristillisine perinteineen skipataan hiljaisella sopimuksella. Tontut ja joulupukki sallitaan ja itse joulu mutta joulun alkuperä häivytetään huolella ettei jonkun tunne-elämää loukata.

Mikäs se joulun alkuperä oikein on? Onkohan nyt niin että pyrit omimaan joulun omille uskomuksillesi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi