Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen Kristitty ja varhaiskasvatuksenopettaja, sana vapaa ja kysymyksiä otetaan vastaan

Kristitty ope
10.02.2024 |

Moikka vaan kaikki ja toivottavasti viikonloppu on alkanut hyvin!

Olen siis Kristitty varhaiskasvatuksenopettaja. Olen myös erikoistunut lasten sosioemotionaaliseen kehitykseen, tykkään lukea psykologiaa ja filosofiaa vapaa-ajallani. Krisrinuskoon palaaminen oli minulle looginen ratkaisu parisen vuotta sitten. Näin kehityksen yhteiskunnassa ja miten moni ihminen etsi, noh, jotain ohjaamaan elämäänsä. Lopulta tulin siihen lopputulokseen, että paras keino vaikuttaa on liittyä takaisin kirkkoon ja olla ylpeä Kristitty.

Olen vakuuttunut siitä että tämä oli itselle aivan loistava ratkaisu. Se ei ole tehnyt elämstäni yhtään helpompaa, minusta on tullut henkisesti vahvempi, mutta samalla olen alkanut elää Kristityn elämää ja se tarkoittaa että ei katso vaikeita tilanteita läpi sormien, vaan koettaa löytää niihin ratkaisuja. Välillä onnistuu, välillä ei, mutta hiljaa oleminen on vaikeampaa.

En ole ajatellut lyödä ketään raamatulla kuuppaan ja kiihkomielisesti vauhkoa uskoon tulemisesta. En usko lainkaan että ketään voi pakottaa siihen. Mutta, keskustelen mielellään asiasta kaikkien halukkaiden kanssa. Siispä, sana on vapaa, koetan vastaa mahdollisemman moneen kysymykseen ja kommenttiin. Mielestäni ihan tavallisia Kristittyjä näkee ihan liian vähän äänessä, joten laitetaan keskustelunavausta kehiin. Jos sinä kunnioitat minua, teen sinulle samoin. Jos päätät olla hyökkäävä, en välttämättä vastaa ollenkaan.

Ja viimeiseksi, varhaiskasvatusta ohjaa laki sekä varhaiskasvatuksen suunnitelma. Ette voi kuvitella kuinka vaikeaa on olla puhumatta uskonnosta lasten kanssa töissä. Lapsiryhmässä en yritä vaivihkaa ujuttaa uskoani lapsille. En piiloita uskontoani mitenkään, mutta en tuputa sitä kenellekään. 

Jumalan siunausta teille kaikille <3

Kommentit (312)

41/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet opettaja, mutta kirjoitat sanat kristitty ja kristinusko isoilla alkukirjaimilla. Miksi?

En puhu suomea äidinkielenäni ja luen aiheesta eniten englanniksi jossa ne kirjoitetaan isolla. Kuukaudet tulee myös samasta syystä kirjoitettua joskus isolla. Mutta kiitosta! Pitää muistaa kirjoittaa pienellä jatkossa.

Kyllä puhut.

Ja Raamattu sitten isolla kirjaimella, koska se on erisnimi.

t. Toinen kommentoija

Äitini olisi erimieltä.Työkieleni ei myöskään ole Suomi. Men, ifall du vill gå in på vad mitt modersmål är, kan vi riktigt väl fortsätta diskussionen på svenska. Jag tänkte bara att det är mera artigt ifall vi håller oss till finska när forumets språk är finska. Men, ifall du vill fortsätta att argumentera om vad mitt modersmål är, kräver jag att vi fortsätter på det jag anser vara mitt modersmål. 

Vierailija
42/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi uskot olevasi jumala, kun tuomitset muita?

Eihän hän usko olevansa mikään jumala, vaan kristitty. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet opettaja, mutta kirjoitat sanat kristitty ja kristinusko isoilla alkukirjaimilla. Miksi?

Minä puolestani ihmettelin sitä, kun aloittaja kirjoitti "palanneensa kristinuskoon". Tätähän termiä tavataan käyttää, kun käännytään muslimiksi, "Islamiin palaaminen".

44/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vaivaa nykyajassa se, että kaikki poikkeava on sallittava, mutta sinun tulee muka piilottaa ja hävetä sitä että uskot Jumalaan ja rukoilet.

Olin vuosia opiskelemassa (yli 4v) taidekoulussa. Siellä jos missä luulisi että ihmiset ovat ennakkoluulottomia ja sallivia. Ja yllensä olivatkin, kunnes viimesenä vuotena kävi ilmi ihan sattumalta että käyn kirkossa sunnuntaisin perheen kanssa Jumalanpalveluksissa. Sen jälkeen haihtui ihmiset ympäriltä ja eräskin sanoi : " No huhhuh. Olen kyllä tosi järkyttynyt, enpä olisi arvannut Sinusta." 

Huoliin tällaisesta uskontoihin kohdistuvasta suvaitsemattomuudesta on hieman hankala vastata yleisesti, koska uskovaisuuden ja esimerkiksi kirkossa käymisen merkitys ovat hieman epäselviä ja yksilökohtaisia asioita.

Ylipäätänsä näkisin ainakin kaksi syytä sille, miksi uskontoihin ei aina suhtauduta suvaitsevasti: uskonnot itsessään eivät ole kovinkaan suvaitsevaisia, eikä uskonnoista ole kyse pelkästä elämäntyylistä tai mausta, vaan uskontoihin sisältyy myös väitteitä tosimaailmasta, kuten historiasta ja kosmologiasta.

Suvaitsevaisuuteen liittyy suvaitsemattomuuden suvaitsemisen ristiriita, ja koska esimerkiksi kristinuskoa itsessään voi pitää hyvin moralisoivana, on ehkä hieman epäselvää, pitäisikö sitä suvaitsevaisuuden nimissä suvaita vai ei.

Ihmisten erilaisia elämäntyylejä tai preferenssejä suvaitseva kulttuuri on myös hieman eri asia kuin se, ettei esimerkiksi toisten väitteitä saisi kritisoida. Esimerkiksi homouteen tai vapaaehtoiseen lapsettomuuteen ei sinänsä sisälly mitään maailmaa koskevia väittteitä, kun taas esimerkiksi salaliittoteorioihin ja uskontoihin yleensä liittyy. On siis eri asia esimerkiksi haluta värjätä hiuksensa jonkin värisiksi tai pukeutua jollain tavalla, kuin väittää, että puolustusvoimilla on Santahaminassa lentävä lautanen tai että maailma on 3000 vuotta vanha.

Vierailija
45/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos, tai oikeammin nyt kun seuraani tunkeva random-lapsi kysyy mistä avaruus alkaa, kauanko sitten, kuinka sen käy ja miksi maa tai kuu ei putoa, selostanko alkuräjähdyksen ja gravitaation? En itse näe ristiriitaa Jumalan luomistyön kanssa, uskallanko ottaa tämän näennäisen ristiriidan, tai aukon tietämyksessämme esille? Helpointa olisi antaa lapselle "lähdöt" kyselemästä vieraalta ihmiseltä, vaikka en oikein haluaisi sitäkään koska yksikseen leikkii pihalla.

Vierailija
46/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö ristiä aina?

47/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Aloituksesi perusteella tunnut suhtautuvan uskontoon välineellisesti, sanoessasi kääntyneesi halustasi vaikuttaa ja kertoessasi, kuinka uskonto on kehittänyt sinua henkisesti.

Mitä mieltä olet siitä perinteisestä näkökannasta, että vain sellaisiin asioihin tulisi uskoa, joiden olemassaolo vaikuttaa objektiivisesti todennäköiseltä? Vai oletko sitä mieltä, että ihmisten tulisi uskoa sellaisiin asioihin, joihin uskominen on heille hyödyllistä tai miellyttävää?

Aikamoisen hyvin teit tulkinnan! Juuri tuo oli ajatustapa millä lähdin uskontoon, sitä en tule koskaan kiistään. Mutta uskonto ja objektiivisuus ei kulje käsi kädessä. Minun matkani uskontoon on ollut looginen minulle. Minun elämäni ei ole ollut helppoa ja olen kokenut läheisteni kuolemaa enemmän kun tarpeeksi. Jos uskonto ei ole itselleen hyödyllistä taikka mieluisaa, et voi uskoa siihen. Miksi uskoa johonkin josta ei tykkää ja josta ei ole hyötyä? En ole millään tavoin perinteinen kristitty, oikeastaan sanoisin että olen aivan surkea kristitty jos miettii sitä Ned Flanders tyylistä kristittyä. Mutta, minä uskon Jumalaan, Jeesukseen ja pyhään henkeen. Minä olen hyvä keskustelemaan omista näkökulmistani ja herättämään mielenkiintoa, mutta aivan surkea siinä perinteisessä mielessä. Minun polkuni ei ole samanlainen kun muiden,enkä haluaisi että muut joutuvat kulkemaan samanlaista polkua. Moni, moni, moni ihminen on kulkenut rankempaa polkua pitkin, sitä en kiistä hetkeäkään. Mutta, ehkä jos hyvä tuuri käy, voisin saada jokusen muun ihmisen kääntymään polulle joka vie kohti uskoa. 

48/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö ristiä aina?

Kyllä, 50-50 jos se on esillä vai paidan alla. Missä nyt sattuu milloinkin olemaan. 

49/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä puolestani ihmettelin sitä, kun aloittaja kirjoitti "palanneensa kristinuskoon". Tätähän termiä tavataan käyttää, kun käännytään muslimiksi, "Islamiin palaaminen".

Enpä laittanut siihen sen enempiä ajatuksia. Olin yli 20 vuotta pois kirkosta ja tulin takaisin uskoon. Ei hajuakaan jos on joku oikeampi tapa kirjoittaa tämä?

Vierailija
50/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhu suomea äidinkielenäni ja luen aiheesta eniten englanniksi jossa ne kirjoitetaan isolla. Kuukaudet tulee myös samasta syystä kirjoitettua joskus isolla. Mutta kiitosta! Pitää muistaa kirjoittaa pienellä jatkossa.

Kyllä puhut.

Ja Raamattu sitten isolla kirjaimella, koska se on erisnimi.

t. Toinen kommentoija

Äitini olisi erimieltä.Työkieleni ei myöskään ole Suomi. Men, ifall du vill gå in på vad mitt modersmål är, kan vi riktigt väl fortsätta diskussionen på svenska. Jag tänkte bara att det är mera artigt ifall vi håller oss till finska när forumets språk är finska. Men, ifall du vill fortsätta att argumente

Tämä on suomenkielinen palsta.

Onko sinulla töissäkin tapana reagoida eri mieltä oleviin ihmisiin uhmakkaasti ja välittömästi sääntöjä rikkomalla? Mitä Jeesuskin tuollaisesta sanoisi?

Vierailija
51/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ope kirjoitat kristitty-sanan isolla?

Vastasin aiemmin. En puhu suomea äidinkielenäni. 

Kerrot olevasi ruotsinkielinen. Saanen huomauttaa, että kristitty kirjoitetaan myös ruotsiksi pienellä alkukirjaimella.

Mikä on koulutuksesi?

Vierailija
52/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Sari Essaija kristittynä  äänesti rasse puolesta  ja miten voi kristittynä olla mukana kurjistamassa  köyhiä, vammaisia, vanhuksia ym. Ym. ????????????? 

Äänesti rasse puolesta?

Muuten Kd ei toimi nyt yhtään Raamatun mukaan.

Heidän olisi pitänyt jättää hallitus viimeistään silloin, kun alettiin riistämään ja raastamaan köyhiä, työttömiä, vammaisia, vanhuksia, 0-sopparilaisia ym. Myös pienituloisten verot ovat nousseet hurjasti! 

Vierailija
53/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin lahkoon kuulut, ap?

Kuulun persu lahkoon ja mäiskytän mitä sattuu. Toivottavasti Jumala antaa anteeksi asenteeni... 🙄🙄🙄😄😄😄😄😄

Vierailija
54/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pisti sama silmään.

Lisäksi kristityt eivät puhu uskostaan uskontona, vaan kristinuskona. 

Uskonto sitoo, usko vapauttaa. 

55/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vaivaa nykyajassa se, että kaikki poikkeava on sallittava, mutta sinun tulee muka piilottaa ja hävetä sitä että uskot Jumalaan ja rukoilet.

Olin vuosia opiskelemassa (yli 4v) taidekoulussa. Siellä jos missä luulisi että ihmiset ovat ennakkoluulottomia ja sallivia. Ja yllensä olivatkin, kunnes viimesenä vuotena kävi ilmi ihan sattumalta että käyn kirkossa sunnuntaisin perheen kanssa Jumalanpalveluksissa. Sen jälkeen haihtui ihmiset ympäriltä ja eräskin sanoi : " No huhhuh. Olen kyllä tosi järkyttynyt, enpä olisi arvannut Sinusta." 

Huoliin tällaisesta uskontoihin kohdistuvasta suvaitsemattomuudesta on hieman hankala vastata yleisesti, koska uskovaisuuden ja esimerkiksi kirkossa käymisen merkitys ovat hieman epäselviä ja yksilökohtaisia asioita.

Ylipäätänsä näkisin ainakin kaksi syytä sille, miksi uskontoihin

Uskonto on täynnä sääntöjä ja kaikkea ei suvaita. Se on koko uskonnon pointti. Se on eettinen ja moraalinen koodisto ja meillä on ovet auki kaikille jotka haluavat liittyä siihen. Polku miten sinne tullaan ja jos haluaa pysyä siellä on ihan toinen. Kristitty uskoo Raamatun oppeihin, sanantarkkaan jos sitä lukee, tulee vain hämmentyneeksi, mutta jos tulkitsee isoa kuvaa, löytyy ohjeet miten olla hyvä ihminen. Usko on aktiivinen asia, jos olet passiivinen uskossa taikka "tapa kristitty", voi hyvin kyseenalaistaa jos oikeasti olet kristitty. 

Ja mitä tulee suvaitsevaisuuteen, miten kristinusko voi olla suvaitsevainen, kuten siitä nykyään puhutaan, jos uskontunnustuksessa sanotaan Jeesuksesta näin: "Ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita". Sitä ei yritetä peittää mitenkään että he jotka tekevät syntiä, heidät tuomitaan. 

Vierailija
56/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on tavallista yritteliäämpi trolli. Hänellä vain ei ole tarpeeksi asiatietoa ja riittävän hyvä muisti, jotta hän pystyisi pitämään tarinansa koossa. Nyt se jo rispaantuu kieltä koskevien pikkuseikkojen kohdalta.

Vierailija
57/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalaista uutta vuotta juhlitaan tällä hetkellä monissa päiväkodeissa osana kansainvälisyyskasvatusta.

Joulun vietto kristillisine perinteineen skipataan hiljaisella sopimuksella. Tontut ja joulupukki sallitaan ja itse joulu mutta joulun alkuperä häivytetään huolella ettei jonkun tunne-elämää loukata.

58/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos, tai oikeammin nyt kun seuraani tunkeva random-lapsi kysyy mistä avaruus alkaa, kauanko sitten, kuinka sen käy ja miksi maa tai kuu ei putoa, selostanko alkuräjähdyksen ja gravitaation? En itse näe ristiriitaa Jumalan luomistyön kanssa, uskallanko ottaa tämän näennäisen ristiriidan, tai aukon tietämyksessämme esille? Helpointa olisi antaa lapselle "lähdöt" kyselemästä vieraalta ihmiseltä, vaikka en oikein haluaisi sitäkään koska yksikseen leikkii pihalla.

En näe tässä mitään ristiriitaa, sanoo vain että itse uskoo että Jumala oli se joka aiheutti alkuräjähdyksen ja puhuu siitä Jumalan työnä. Ihmiset löysivät galaksit vasta 1930-luvulla jos muistan oikein. Teknologia on kehittynyt ja sen mukaan myös Jumalan työn ymmärtäminen. Mutta vaikeitahan nämä on toiselle selittää kun ne ovat isoja, vaikeita asioita. Pitää myös muistaa että kristinusko on 2000-vuotta vanha. Jos katsoo miten teknologia on kehittynyt 2000 vuoden ajan, pakostakin löytyy raamatusta ja uskonnosta ristiriitoja. Isoa kuvaa ja asian tärkeintä pointtia pitää aina yrittää etsiä ja ymmärtää. Ja kyllä, tiedän että tämä on sekavaa, en itse hallitse näitä asioita läheskään tarpeeksi että voisin vastaa ilman että jaarittelen kaikkea ilman selkeää punaista lankaa tunnin verran. Ja takuulla jättäisin jälkeeni 20 kysymystä jokaista vastausta kohti. Sorry :)

Vierailija
59/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä ap:n äidinkielen kirjoitustavan perusteella. 

Vierailija
60/312 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti äänestät kristittynä Pekkaa.

Pekka on Pietari-nimestä johdettu, yleensä itäsuomalaiseksi katsottu puhuttelumuoto, joka on ollut käytössä jo keskiajalla. Pietarin ja sen mukaelmien taustalla on latinan Petrus, kreikaksi Petros, jonka merkitys on 'kallio, kivi'.

"Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita? Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tah

Eihän kristitty äänestä homoa, ei tietenkään. 

Room 1:26. Sen tähden Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan. Naispuoliset heistä ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen,

27. ja samoin miespuoliset ovat luopuneet luonnollisesta yhteydestä naiseen ja kiihkossaan syttyneet toisiinsa. Miehet ovat harjoittaneet riettautta miesten kanssa ja ovat villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä pitikin saada. 

Miksi kopioit puoli Raamattua tänne, mitä halusit noilla jakeilla osoittaa?