Oikeastiko Suomessa ajatellaan, että Kelan tuilla pitäisi voida elää samaa elintasoa kuin työssäkäyvä keskiluokka?
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö maksimi asumistuki ole jotain 500e? Miten muka tuella elävät voi elää kalliimmassa asunnossa? Jos työmarkkinatuki on sen 595e ja asunto 900e niin eihän tuo riitä mitenkään!
Alkoi ihan kiinnostaa joten kävin laskemassa Kelan sivuilla:
Asunnon vuokra 900e
Asumistuki 465e
TT tuki 447e (!)
Tuohon lisäksi työmarkkinatuki 595e
Eli vuokran jälkeen jää käteen melkein 580e....
Monet laittavat tukiasunnon vuokralle ( airbnb, harmaat vuokramarkkinat) ja saavat mukavat lisäansiot. Sitten itse asuu ulkomailla, vanhempien kotona, tyttö/poikaystävän asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole niin väittänyt, äläs vääristele. Ehkä palkat ovat sitten liian pieniä. Toki tasa-arvo olisi hyvä saavuttaa! Ihmisten pitäisi saada silti suht normaali elämä ja voida uusia asioita, saada hammslääkärit ja apteekkituotteet. 100-200 eurolla (tai edes 500) ei kukaan elä tai puolikuntoinen vuosikausia. Saati mummot tai sairaat. Ihmisiä ei saisi jättää heitteille rahatta, se on vanhakantainen ajattelu ja voi johtaa katastrofiin. Niin on jo käynyt, osa kitunut vuosikausia.
Tuilla eläjät saa taatusti enemmäm kuin 100-200 euroa.(tai 500)
Sen verran saattaa jäädä yksinasuvalle käteen pakollisten laskujen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan ajatella, mutta on ihan perusteltua kyseenalaistaa esimerkiksi asumisen tukeminen kalliilla alueilla. Tai vaikka yleisesti sosiaalitukien vastikkeettomuus.
En nyt hahmota, mitä kalliilla alueilla asuvia tarkoitat. Lähiöluukkujen hinnat ovat kallistuneet kiitos Lumon (Kojamon eli ammattiliittojen omistama rahasampo, jonne iso osa asumistuista päätyy). Ne eivät ole mitään hienostoalueita silti.Niissä asuu monenlaisia ihmisiä, työssä käyviä, nuoria, työttömiä. Pitäisikö heidät kaikki kuljettaa pidemmälle, vaikka Pihtiputaalle tai Sotkamoon? Vai pitäisikö liitoille huomauttaa, että alentaisivat vuokria? Sosiaalituet ovat vastikkeettomia ihan hyvistä syistä. Monisairaat, kehitysvammaiset, työttömät, mt jota ei hoideta/hoito ei auta ja ei ole työkykyinen.. Joku aina tuo keskusteluun käpyjen ja marjojen keräilyt, mutta kuinka moni tukia saava siihen pystyisi? Ja miksi niihin laitettaisiin työtön, joka pystyisi työhön mutta ei pääse. Sanoisin, että aika harva työkykyinen ei töihin menisi jos töitä saisi. En usko, että olisin vieraantunut todellisuudesta, koska työn puolesta olen nähnyt kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Heillähän on! Jos ei aivan sama Kelasta, niin kunnan täydentävä toimeentulotuki paikkaa puuttuvan, harrastukset, kodin sisustus jne jne
No ei saa kyllä täydentävästä toimeentulotuesta samanlaista kodin sisustusta kuin keskiluokkaisissa kodeissa on. Helsingissä voi saada sängyn ja ruokapöydän jostain työttömien verstaalta, ei suinkaan osteta mistään huonekaluliikkeestä oman maun mukaista. Jossain muualla voi saada jonkin pienehkön summan, joka käytännössä riittää kirpputorihankintoihin tai sitten johonkin Ikean halvimpiin tuotteisiin.
Luuleeko joku maalaisidiootti tosiaan, että joku Helsingin tai Vantaan homeinen mamulähiö on hienostoaluetta? Pelle. Tervetuloa tutustumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö maksimi asumistuki ole jotain 500e? Miten muka tuella elävät voi elää kalliimmassa asunnossa? Jos työmarkkinatuki on sen 595e ja asunto 900e niin eihän tuo riitä mitenkään!
Asunnon vuokra 900e
Asumistuki 465e
TT tuki 447e (!)
Typerys ei osaa lukea lukea eikä laskea. Ensin lasketaan yhteen hyväksyttävät menot (tietyt rajat vuokralle, vedelle jne.), sitten siitä vähennetään työmarkkinatuki & asumistuki. Jäljelle jää (jos ylipäätään jää) osa toimeentulotukea. Eli sitä ei koskaan saa tuota maksimisummaa, kun on muita etuuksia.
Eli ihan turhaan kadehdit köyhää.
Ihan kuule näet nuo itse Kelan laskurissa. Miksi ne huijaisi summissa
Te maalaistollot olette kyllä niin todellisuudesta irtaantuneita lintukodossa kasvaneita mamman kultamussukoita että ihan sääliksi käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viereinen hekan talo on täynnä kelan tuilla eläviä. Herään aamulla kuudelta töihin ja nämä kääntävät vain kylkeä. Saavat lapsensa samoihin päiväkoteihin ja kouluihin kuin minä ja muut työntekijät. Ottaa pannuun.
Ai köyhien lapsille pitäisi olla kurjemmat koulutkin???
Ei kurjemmat vaan omat koulut köyhien asuinalueella.
Suomessa ei ole haluttu tehdä tällaista politiikkaa, koska siitä on niin huonoja esimerkkejä maailmalta.
Asuntoni vuokra on 371e. Saan asumistukea 312e ja toimeentulotukea 20e. Loppuosan joudun itse maksamaan.Jos asuisin parisataa kalliimmassa niin asumistuki ei paljon nouse ja oikeastaan jo 400e asunto kaataisi talouden kokonaan.
Vaikea uskoa että joku muka saa soskusta 440e jos saa työmarkkinatukea:D
Minä kuulun tämän yhteiskunnan heikompiosaisiin, olen opiskeleva yksinhuoltaja. En tee töitä opintojen ohessa, saan silti yli 2000e rahaa kuussa. Asumistuki kattaa 80% asumisen menoista (minulla n. 550e), lapsilisä ja opintotuki ovat yhdessä n.750e ja elatustukea saan kahdesta lapsesta lasten isältä Kelan minimin n.390e sekä opintolainaa 650e. Olin taannoin pari kuukautta toimeentulotuella ja tuolloin tuloni olivat samat enkä jäänyt velkaa, lisäksi Kela maksoi myös suurimman osan laskuista ja reseptilääkkeet. Toimeentulotuella olen elänyt kaikkein hulppeiten. Mielestäni kannusteloukku on olemassa, ei ero omissakaan tuloissa toimeentulotuella tai työssäkäymisellä ole kuin pari sataa euroa. Aivan hyvää elämää elelisi toimeentulotuella ja jos vielä käyttäisi hyväksi kaikki esim. lahjoitukset, avustukset ja tuetut lomat, mitä vähävaraisille lapsiperheille on mahdollista saada, niin elintaso olisi todellakin jo keskiluokkainen. Jos tässä yhteiskunnassa on köyhä, niin se johtuu rahan- ja elämänhallintaongelmista, ei tukien pienuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät he, jotka elävät Kelan tuilla, vain jotkut trollit ja aivopestyt keski- ja suurituloiset. Niin toki Purra ja Orpo jengeineen.
Kyllä niitä paljon asuu kalliilla alueilla ihan oikeassa elämässäkin.
Hei Riikka!
Edustajan kotipaikasta riippuen hän saa kulukorvausta 30 prosentin (986,81 euroa), 40 prosentin (1 315,75) tai 55 prosentin (1 809,15) mukaan. Edustajalle, joka on valittu muusta kuin Helsingin tai Uudenmaan vaalipiiristä, suoritetaan kulukorvaus 40 prosentin mukaan laskettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon vuokra 900e
Asumistuki 465e
TT tuki 447e (!)
Mikä laskelma tämä on? Yhden henkilön vuokrana ei hyväksytä 900 euroa, se on laskennallisesti kai n. 3-henkisen perheen vuokra. Ja toimeentulotuki määräytyy tapauskohtaisesti niin, että ensin henkilön KAIKKI tulot/tuet/etuudet/muut rahat lasketaan yhteen, ja niistä vähennetään hyväksytyt asumismenot. Henkilön käyttörahaksi on määritetty tietty summa, ja mikäli asumiskulujen jälkeen jäävä tulo on tätä pienempi, saa erotuksen toimeentulotukena. En nyt tiedä, mikä se perusosa tarkalleen on, mutta vaikka se olisi 580 euroa, niin sehän EI OLE PALJON. Sillä ei kovin keskiluokkaista elämää pysty tulojen puolesta elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon vuokra 900e
Asumistuki 465e
TT tuki 447e (!)
Typerys ei osaa lukea lukea eikä laskea. Ensin lasketaan yhteen hyväksyttävät menot (tietyt rajat vuokralle, vedelle jne.), sitten siitä vähennetään työmarkkinatuki & asumistuki. Jäljelle jää (jos ylipäätään jää) osa toimeentulotukea. Eli sitä ei koskaan saa tuota maksimisummaa, kun on muita etuuksia.
Eli ihan tur
Ne laskurit kertovat, mitä voi hakea, mutta eivät sitä, mitä lopulta saa.
Vierailija kirjoitti:
Tuilla elävät ei tiedä mitä on keskiluokkainen elämä, ja luulevat että siihen kuuluu jotain hienoa. Ei kuulu. Se on sitä ihan samaa miettimistä kaupassa että voinko ostaa tämän kivan jutun, vai tarkoittaako se että loppukuusta rahaa on niin vähän että täytyy syödä pelkkää puuroa.
Eikö kuitenkin olisi varsin erikoista, että pienemmillä tuloilla eläisi yhtä hyvin kuin huomattavasti paremmilla tuloilla?
Jos sinun mielestäsi tuilla elää yhtä hyvin kuin keskituloinen, niin luovuta ihmeessä se oma työpaikkasi pätevämmälle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät he, jotka elävät Kelan tuilla, vain jotkut trollit ja aivopestyt keski- ja suurituloiset. Niin toki Purra ja Orpo jengeineen.
Kyllä niitä paljon asuu kalliilla alueilla ihan oikeassa elämässäkin.
Minä asun aika kivalla alueella. Toki vuokraan menee 80% tuloistani ja elelen muutamalla satasella kuukaudessa. Keskiluokkaista elämää tämä tuskin on, kun rahaa ei ole yleensä edes bussilippuihin.
Keskiluokkaista elämää se juurikin on. Asumiseen menee valtaosa tuloista kun keskiluokka yleensä ostaa oman asunnon kivalta alueelta, ja lainanmaksu kestää sen 20-30 vuotta.
Niin hän ei omista asuntoaan, elää
Huonon ajan tullessa asunnon omistaja voi myydä asuntonsa ja saada RAHAA elää. Tuilla elävällä ei ole tätä mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan ajatella, mutta on ihan perusteltua kyseenalaistaa esimerkiksi asumisen tukeminen kalliilla alueilla. Tai vaikka yleisesti sosiaalitukien vastikkeettomuus.
Kuvitteletteko te, että kela maksaa töölöläisessä kolmiossa asuvan työttömän vuokran tai vastikkeet ja lainan? Ei maksa.
Vierailija kirjoitti:
Viereinen hekan talo on täynnä kelan tuilla eläviä. Herään aamulla kuudelta töihin ja nämä kääntävät vain kylkeä. Saavat lapsensa samoihin päiväkoteihin ja kouluihin kuin minä ja muut työntekijät. Ottaa pannuun.
Älä jää märehtimään, liity ihmeessä joukkoon iloiseen. Sittenhän saat samat edut ja köyhyyden.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulun tämän yhteiskunnan heikompiosaisiin, olen opiskeleva yksinhuoltaja. En tee töitä opintojen ohessa, saan silti yli 2000e rahaa kuussa. Asumistuki kattaa 80% asumisen menoista (minulla n. 550e), lapsilisä ja opintotuki ovat yhdessä n.750e ja elatustukea saan kahdesta lapsesta lasten isältä Kelan minimin n.390e sekä opintolainaa 650e. Olin taannoin pari kuukautta toimeentulotuella ja tuolloin tuloni olivat samat enkä jäänyt velkaa, lisäksi Kela maksoi myös suurimman osan laskuista ja reseptilääkkeet. Toimeentulotuella olen elänyt kaikkein hulppeiten. Mielestäni kannusteloukku on olemassa, ei ero omissakaan tuloissa toimeentulotuella tai työssäkäymisellä ole kuin pari sataa euroa. Aivan hyvää elämää elelisi toimeentulotuella ja jos vielä käyttäisi hyväksi kaikki esim. lahjoitukset, avustukset ja tuetut lomat, mitä vähävaraisille lapsiperheille on mahdollista saada, niin elintaso olisi todellakin jo keskiluokkainen. Jos tässä yhteiskunnass
Veikkaan, että sinulla on vain harhakäsitys siitä, mikä on keskiluokkaista elämää. Jos olet kerran tottunut elämään erittäin niukasti, luulet pienenkin parannuksen toimeentulotuella ja avustusten varassa olevan huikeaa kulutusjuhlaa, vaikka oikeasti keskiluokkaisten mielestä sellainen elämä olisi todella niukkaa ja rajoitettua.
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei ole näin. Mistä olet saanut sellaisen kuvan? Tuilla ei ostella taloja, autoja ja mökkejä tai reissata ympäri maailmaa.
Harvan palkallakaan noita kaikkia tehdään.
Mitä tarkoitat, että keskiluokkaisella ei ole mahdollisuutta ostaa mökkiä tai venettä? Tuohan nyt on ihan höpöhöpöä - todella monella keskiluokkaisella on (itse ostettu) mökki tai vene. Eihän se tietenkään sitä tarkoita, että kaikilla keskiluokkaisilla olisi koska tahansa mahdollisuus ostaa ne - kuten aiemmin kirjoitin, myös keskiluokkainen joutuu tekemään valintoja. Mutta kyllä mökit ja veneet nimenomaan ovat keskiluokkaista elämää, eivät mitään rikkaiden harvinaista herkkua. Se, että joku ei voi ostaa mökkiä siksi, että hänellä on iso asuntolaina, ei tarkoita sitä, etteikö olisi varaa ostaa mökkiä - se tarkoittaa vain sitä, on tehnyt valintoja ja valinnut mökin sijaan sen ison asuntolainan.