Yksinäisyyden yleistymisestä uusi ongelma: vainajat jäävät hautaamatta. Edes suku ei halua nähdä vaivaa
Suomessa kuolee vuosittain muutamia satoja ihmisiä, joita kukaan ei halua haudata.
Lain mukaan vastuu hautaamisesta on viime kädessä kuolleen ihmisen kotikunnalla.
Esimerkiksi Turussa kaupunki on haudannut alkuvuoden aikana jo 36 vainajaa, ja useita tapauksia on selvitettävänä.
Kommentit (56)
Kenelle se on ongelma? Ei ainakaan kuolleelle.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole varaa?
Tuossa jutussa lukee että sukulaiselta ei vaadita rahaa lainkaan, vaan viitsimistä etsiä hautaustoimisto joka hoitaa kaikki asiat. Tämän jälkeen omaisen tehtävä on lähettää kyseinen hautaustoimiston lasku vainajan pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole varaa?
Varattoman vainajan välttämättömiin hautauskustannuksiin saa avustusta, joten ei ole rahakysymys.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole varaa?
Tämä! Hautajaiset ovat kalliita.
Eikö voisi olla vaikka sähköistä järjestelmää, mihin voisi ennalta itse määrittää valmiiksi nämä toimenpiteet kuoleman varalta? Säästyisi aikaa ja säilytystilaakin kun tieto kulkisi suoraa.
Mielestäni ihan normijuttu. Lapsi joka on esim. lapsuudessaan kaltoinkohdeltu ja sitten hylätty kuin joku eläin, miksi tällainen hautaisi vanhempansa? Kuolkoon itsekin kuin eläin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole varaa?
Ei niiden sukulaisten tarvitse mitään maksaa. Ongelma on siinä ettei näitä sukulaisia kiinnosta nähdä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on seuraus siitä että kaikki jätetään yhteiskunnan vastuulle. Toki on varmaan niitäkin ihmisiä, joilla ei oikeasti ole yhtään omaisia enää elossa.
Niin. Jätä lapsesi yhteiskunnan vastuulle, jäät itse vanhoilla päivilläsi yhteiskunnan vastuulle. Vielä vähemmän sitä lasta kiinnostaa katsella vanhuksen mätänemistä kuin vanhusta kiinnosti tukea lastaan täysi-ikäistymisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö voisi olla vaikka sähköistä järjestelmää, mihin voisi ennalta itse määrittää valmiiksi nämä toimenpiteet kuoleman varalta? Säästyisi aikaa ja säilytystilaakin kun tieto kulkisi suoraa.
No voi hoitatahtoon kirjata myös hautajaisjärjestelyt
Jos ihminen on aidosti yksinäinen, ei hänellä silloin ole ketään sukulaisiakaan olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ihan normijuttu. Lapsi joka on esim. lapsuudessaan kaltoinkohdeltu ja sitten hylätty kuin joku eläin, miksi tällainen hautaisi vanhempansa? Kuolkoon itsekin kuin eläin.
Kaunaan ja katkeruuteen saa apua terapiasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole varaa?
Ei niiden sukulaisten tarvitse mitään maksaa. Ongelma on siinä ettei näitä sukulaisia kiinnosta nähdä vaivaa.
Kun hautaus jää sossun tehtäväksi, niin luulis, että ne kyllä tietää paikalliset hautaustoimistot. Ei oo vaikeeta.
Miks pitäis jonkun toimia välikätenä siinä?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole varaa?
Vaikka henkilö olisi köyhä kuin kirkonrotta, ei kukaan jää sen vuoksi hautaamatta. Kotikunnan sosiaalitoimi hoitaa hautaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hoitatahtoon kirjata myös hautajaisjärjestelyt
Hoitotahto koskee vain eläviä. Kuolemanjälkeisistä toimista voi tehdä hautaustestamentin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole varaa?
Tuossa jutussa lukee että sukulaiselta ei vaadita rahaa lainkaan, vaan viitsimistä etsiä hautaustoimisto joka hoitaa kaikki asiat. Tämän jälkeen omaisen tehtävä on lähettää kyseinen hautaustoimiston lasku vainajan pankkiin.
Koska en tiedä täysin miten tuo byrokratia toimii, niin itse ainakin pelkään, että teen jonkun pikkujutun väärin, ja siksi koko lasku onkin minun vastuullani. Siksi en uskaltaisi ottaa vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole varaa?
Ne ovat ihan juuri niin halvat tai kalliit kuin ne järjestävä taho haluaa niiden olevan.
Yhteiskunta voisi vaan polttaa vainajat, kun mahdollinen ruumiinavaus on tehty ja sijoittaa tuhkat julkiseen yhteishautapaikkaan, jollei omaiset nimenomaan ilmoita muuta haluavansa. Kauhea rumba asiasta, jonka voisi hoitaa keskitetysti ilman hautaustoimistoja ja seurakuntia.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle se on ongelma? Ei ainakaan kuolleelle.
Minulle on jo nyt. Tiedän, että kukaan ei hommaa minulle hautajaisia eikä kukaan tuo koskaan kynttilää tai kukkaa haudalleni.
Tämä on seuraus siitä että kaikki jätetään yhteiskunnan vastuulle. Toki on varmaan niitäkin ihmisiä, joilla ei oikeasti ole yhtään omaisia enää elossa.