Oikeastiko Suomessa ajatellaan, että Kelan tuilla pitäisi voida elää samaa elintasoa kuin työssäkäyvä keskiluokka?
Kommentit (275)
Ihmisen pitää tulla toimeen palkallaan. Maksaa siitä verot, asuntolainat, päivähoidot, ruokalaskut, lasten harrasukset jne. Osalla voi ostaa viinaa, tupakkia ja maksullista seksiä. Loput voi tuhlata.
Niin minä olen tehnyt jo vuosia. Ilman Kelan tukia, työttömyyskorvauksia tms ilmaista rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö maksimi asumistuki ole jotain 500e? Miten muka tuella elävät voi elää kalliimmassa asunnossa? Jos työmarkkinatuki on sen 595e ja asunto 900e niin eihän tuo riitä mitenkään!
Alkoi ihan kiinnostaa joten kävin laskemassa Kelan sivuilla:
Asunnon vuokra 900e
Asumistuki 465e
TT tuki 447e (!)
Tuohon lisäksi työmarkkinatuki 595e
Eli vuokran jälkeen jää käteen melkein 580e....
Typerys ei osaa lukea lukea eikä laskea. Ensin lasketaan yhteen hyväksyttävät menot (tietyt rajat vuokralle, vedelle jne.), sitten siitä vähennetään työmarkkinatuki & asumistuki. Jäljelle jää (jos ylipäätään jää) osa toimeentulotukea. Eli sitä ei koskaan saa tuota maksimisummaa, kun on muita etuuksia.
Eli ihan tur
Raukkapieni oikeistopoju ei ymmärrä yhteiskunnasta, matematiikasta, aikuisten asioista, oikein mistään yhtään mitään. Miksi ette pyydä äitiä tai isiä selittämään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ajatella. Se on myytti ja mantra jota hoetaan. Tähän asiaan liittyy paljastaa n manipulointia ja asennetyötä köyhiä vastaan.
Aivan. Jotain ihme kaupunkilegendoja on liikkeellä. Tällä palstalla tosin joku tai muutama elämäänsä kyllästynyt katkera umpimielinen idiootti saa jaella aivoituksiaan. Ollaan itsekin tulojemme mukaan virallisesti köyhä pieni perhe ja kaukana ns. keskituloisista. Ollaan vaan elelty tarkasti, ei olla tarvittu uusinta autoa tai mitään turhuuksia. Meillä on omat harrastuksemme ja ammattitaitoja joista saadaan myös lisätuloa mikä ei näy missään. Koittakaa ihmiset elää omaa elämäänne ja nauttikaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulun tämän yhteiskunnan heikompiosaisiin, olen opiskeleva yksinhuoltaja. En tee töitä opintojen ohessa, saan silti yli 2000e rahaa kuussa. Asumistuki kattaa 80% asumisen menoista (minulla n. 550e), lapsilisä ja opintotuki ovat yhdessä n.750e ja elatustukea saan kahdesta lapsesta lasten isältä Kelan minimin n.390e sekä opintolainaa 650e. Olin taannoin pari kuukautta toimeentulotuella ja tuolloin tuloni olivat samat enkä jäänyt velkaa, lisäksi Kela maksoi myös suurimman osan laskuista ja reseptilääkkeet. Toimeentulotuella olen elänyt kaikkein hulppeiten. Mielestäni kannusteloukku on olemassa, ei ero omissakaan tuloissa toimeentulotuella tai työssäkäymisellä ole kuin pari sataa euroa. Aivan hyvää elämää elelisi toimeentulotuella ja jos vielä käyttäisi hyväksi kaikki esim. lahjoitukset, avustukset ja tuetut lomat, mitä vähävaraisille lapsiperheille on mahdollista saada, niin elintaso olisi todellakin jo keskiluokkainen. Jos tässä yhteiskunnass
Kaikilla ei ole lapsia, joilla tienaa. Sinkut ei koskaan saa noita lahjoituksia tai avustuksia.
Sitä paitsi valehtelet, Kela ei maksa suurinta osaa laskuista, ainoastaan sähkölaskun ja terveyskeskuslaskut. Toimeentulotuella ei todellakaan eletä hulppeaa tai keskiluokkaista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö maksimi asumistuki ole jotain 500e? Miten muka tuella elävät voi elää kalliimmassa asunnossa? Jos työmarkkinatuki on sen 595e ja asunto 900e niin eihän tuo riitä mitenkään!
Asunnon vuokra 900e
Asumistuki 465e
TT tuki 447e (!)
Monet laittavat tukiasunnon vuokralle ( airbnb, harmaat vuokramarkkinat) ja saavat mukavat lisäansiot. Sitten itse asuu ulkomailla, vanhempien kotona, tyttö/poikaystävän asunnossa.
Voidaanko siis olettaa, että kaikki tuensaajat tekevät näin?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen pitää tulla toimeen palkallaan. Maksaa siitä verot, asuntolainat, päivähoidot, ruokalaskut, lasten harrasukset jne. Osalla voi ostaa viinaa, tupakkia ja maksullista seksiä. Loput voi tuhlata.
Niin minä olen tehnyt jo vuosia. Ilman Kelan tukia, työttömyyskorvauksia tms ilmaista rahaa.
Astut iltapäivälehtien suosikkitaloustieteilijän varpaille:
https://www.iltalehti.fi/talous/a/0a74cd38-3f05-43ea-ad7b-a086d6f5e6d2
Vierailija kirjoitti:
Asuntoni vuokra on 371e. Saan asumistukea 312e ja toimeentulotukea 20e. Loppuosan joudun itse maksamaan.Jos asuisin parisataa kalliimmassa niin asumistuki ei paljon nouse ja oikeastaan jo 400e asunto kaataisi talouden kokonaan.
Vaikea uskoa että joku muka saa soskusta 440e jos saa työmarkkinatukea:D
Sinä et vaan osaa. Käypä tutustumassa itse paikanpäällä Kelan toimistossa ja seuraa miten "ammattilaiset" siellä toimivat. Kysele heiltä. Tuet ei aina helpolla tule, mutta toisissa kulttuureissa on luonnollista lypsää rahat pienin erin vähitellen. Ihminenhän se on Kelankin täti.
Kyllä Kelan lähes 200 tuen paletista sinullekin löytyy lisää hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät he, jotka elävät Kelan tuilla, vain jotkut trollit ja aivopestyt keski- ja suurituloiset. Niin toki Purra ja Orpo jengeineen.
Kyllä niitä paljon asuu kalliilla alueilla ihan oikeassa elämässäkin.
Höpö höpö eikä pelkkä asunto jossain ole sama asia kuin elintaso. Eikä muut kuin valehtelijat ja trollit puhu, että tukien pitäisi olla palkkojen tasolla.
Miksi hlvetissä pitäisi saada asua tukien turvin kalliilla alueella kun tavan kansalaisilla ei ole siihen mahdollisuutta?
Ja vastaus sinulle kyllä niitä lokkeja on minunkin ei-kaveripiirissä. Kiva mennä aamulla duuniin jotta saan sinutkin elättää.
Ja voipi olla sama ihmine
Ihan oikeastiko joku kadehtii pitkäaikaissairaita köyhiä siitä, että tt-tuen avulla pysyy hengissä, kun saa lääkkeet? Luulen, että suurin osa olisi mieluiten terve ja työkykyinen. Kyllä pitää olla typerä kirjoittaakseen tuollaista kakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon vuokra 900e
Asumistuki 465e
TT tuki 447e (!)
Typerys ei osaa lukea lukea eikä laskea. Ensin lasketaan yhteen hyväksyttävät menot (tietyt rajat vuokralle, vedelle jne.), sitten siitä vähennetään työmarkkinatuki & asumistuki. Jäljelle jää (jos ylipäätään jää) osa toimeentulotukea. Eli sitä ei koskaan saa tuota maksimisummaa, kun on muita etuuksia.
Eli ihan tur
Kelan laskuri hyväksyy kaikki ilmoitetut asumismenot, joten sen perusteella ei toimeentulotuen suruutta voi määritellä. Laita asumismenoksi jokin posketon summa, niin laskelmassa on koko summa on hyväksytty, vaikka aina on hyväksytty suurinpiirtein kohtuulliset asumismenot.
Lakimuutoksen jälkeen kohtuullisten asumismenojen ylittävä osuus maksetaan perusosalla, jos ei suostu muuttamaan halvempaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuilla elävät ei tiedä mitä on keskiluokkainen elämä, ja luulevat että siihen kuuluu jotain hienoa. Ei kuulu. Se on sitä ihan samaa miettimistä kaupassa että voinko ostaa tämän kivan jutun, vai tarkoittaako se että loppukuusta rahaa on niin vähän että täytyy syödä pelkkää puuroa.
Eikö kuitenkin olisi varsin erikoista, että pienemmillä tuloilla eläisi yhtä hyvin kuin huomattavasti paremmilla tuloilla?
Jos sinun mielestäsi tuilla elää yhtä hyvin kuin keskituloinen, niin luovuta ihmeessä se oma työpaikkasi pätevämmälle ihmiselle.
Erikoista mutta hyvinkin mahdollista, kun ottaa huomioon myös sen että niiden pienempien tulojen saajalle maksetaan myös esim. lääkkeet, silmälasit tai lasten päivähoidot, jotka se huomattavasti parempia tuloja saava joutuu maksamaan ihan täysimääräisinä itse niistä tuloistaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Niin minäkin useimmiten olen voinut toimia.
Vaikka aikamme suurin vielä elossa oleva kommunisti Nalle Wahlroos on usein sanonut ettei kaikkien tarvitse palkallaan elää vaan loput voi kattaa tuilla.
Rahat voi tosiaan käyttää välttämättömyyksiin, alkoon ja hyviin naisiin, tosin huonommatkin kelpaa ja loput tuhlata.
P.S. Ei ole ilmaista rahaa. Me veronmaksajat ja oikeiden töiden tekijät maksamme mielellämme verot joista maksellaan tuet heikommin pärjääville ja se on ok. Joskus voin tarvita apua itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon vuokra 900e
Asumistuki 465e
TT tuki 447e (!)
Monet laittavat tukiasunnon vuokralle ( airbnb, harmaat vuokramarkkinat) ja saavat mukavat lisäansiot. Sitten itse asuu ulkomailla, vanhempien kotona, tyttö/poikaystävän asunnossa.
Keitä on nuo "monet"? En tunne ketään, joka tekisi noin, vaikka olen itse köyhä työtön. Taidat olla näytä kokkareita, jotka aina tuntee "monia rikkaita tukiensaajia" 🙄
mikä on taas tän tuki itkun ongelma.työttömäks pääsee kuka vaan töihin ei.jos työttömäl menee yhtä hyvin ku töissä käyvällä .niin ei muuta kun jää kotia
Kovinpa olet asioista pihalla. Ei olla ikinä kuultu moista. Ajatushan on mahdoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon vuokra 900e
Asumistuki 465e
TT tuki 447e (!)
Eli ihan tur
Kukaan yksin asuva ei saa tukea noin isolle vuokralle. Pariskunta, jossa toinen on matalapalkka-alalla ja toinen työtön peruspäivärahalla, ei saa täyttä asumistukea. Toimeentulotukea ehkä saisi, jos olisi isot sairauskulut. Yksinhuoltaja työtön parin, kolmen lapsen kanssa saisi, jos minimielareilla olisi. Toisaalta olisi yhden aikuisen ja lasten menot myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulun tämän yhteiskunnan heikompiosaisiin, olen opiskeleva yksinhuoltaja. En tee töitä opintojen ohessa, saan silti yli 2000e rahaa kuussa. Asumistuki kattaa 80% asumisen menoista (minulla n. 550e), lapsilisä ja opintotuki ovat yhdessä n.750e ja elatustukea saan kahdesta lapsesta lasten isältä Kelan minimin n.390e sekä opintolainaa 650e. Olin taannoin pari kuukautta toimeentulotuella ja tuolloin tuloni olivat samat enkä jäänyt velkaa, lisäksi Kela maksoi myös suurimman osan laskuista ja reseptilääkkeet. Toimeentulotuella olen elänyt kaikkein hulppeiten. Mielestäni kannusteloukku on olemassa, ei ero omissakaan tuloissa toimeentulotuella tai työssäkäymisellä ole kuin pari sataa euroa. Aivan hyvää elämää elelisi toimeentulotuella ja jos vielä käyttäisi hyväksi kaikki esim. lahjoitukset, avustukset ja tuetut lomat, mitä vähävaraisille lapsiperheille on mahdollista saada, niin elintaso olisi tode
"Sitä paitsi valehtelet, Kela ei maksa suurinta osaa laskuista, ainoastaan sähkölaskun ja terveyskeskuslaskut. Toimeentulotuella ei todellakaan eletä hulppeaa tai keskiluokkaista elämää."
Valheen paljastaa myös väite, että asumistuki kattaisi 80 %:a asumismenoista. Asumistuki on 80%:a hyväksyttävistä asumismenoista, jolla vuokra-asuntoa ei saa edes perähikiältä.
Keskimääräistä edullisemmassa asunnossa asuen asumistuki kattaa noin 60 %:a vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä kuulun tämän yhteiskunnan heikompiosaisiin, olen opiskeleva yksinhuoltaja. En tee töitä opintojen ohessa, saan silti yli 2000e rahaa kuussa. Asumistuki kattaa 80% asumisen menoista (minulla n. 550e), lapsilisä ja opintotuki ovat yhdessä n.750e ja elatustukea saan kahdesta lapsesta lasten isältä Kelan minimin n.390e sekä opintolainaa 650e. Olin taannoin pari kuukautta toimeentulotuella ja tuolloin tuloni olivat samat enkä jäänyt velkaa, lisäksi Kela maksoi myös suurimman osan laskuista ja reseptilääkkeet. Toimeentulotuella olen elänyt kaikkein hulppeiten. Mielestäni kannusteloukku on olemassa, ei ero omissakaan tuloissa toimeentulotuella tai työssäkäymisellä ole kuin pari sataa euroa. Aivan hyvää elämää elelisi toimeentulotuella ja jos vielä käyttäisi hyväksi kaikki esim. lahjoitukset, avustukset ja tuetut lomat, mitä vähävaraisille lapsiperheille on mahdollista saada, niin elintaso olisi todellakin jo keskiluokkainen. Jos tässä yhteiskunnass
Olit siis toimeentulotuella hurjat pari kuukautta. :D Jos olisit ollut 10 tai 20 vuotta, voisit olla hieman eri mieltä siitä, millaisen elintason tuilla saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viereinen hekan talo on täynnä kelan tuilla eläviä. Herään aamulla kuudelta töihin ja nämä kääntävät vain kylkeä. Saavat lapsensa samoihin päiväkoteihin ja kouluihin kuin minä ja muut työntekijät. Ottaa pannuun.
Ai köyhien lapsille pitäisi olla kurjemmat koulutkin???
Rikkaitten lapset käyvät yksityiskouluja, joita valtio avustaa, joten kokonaan he eivät lastensa koulutusta maksa. Keskiluokka joutuu miettimään, laittaako lapsensa köyhien kanssa samaan opinahjoon. Toki näissäkin on suuria eroja asuinalueittain, opettajien ja opetuksen tasossa. Mitä köyhempää väkeä jne.
Vierailija kirjoitti:
Asuessani rivitalokolmiossa, hyvällä asuinalueella, vaikkakin yksin elin 2550 €/kk bruttotuloilla, koin eläväni keskiluokkaista elämää. Sen jälkeen vuokrakaksio, huonomaineisella, joskin muuten keskiluokkaisella alueella, ei sallinut minun elää keskiluokkaisesti. Kaikki tavarani oli ostettu yli kymmenen vuotta sitten, nyttemmin viisitoista vuotta sitten. Ei älykännykkää, ei uutta läppäriä, ei uusia vaatteita, paitsi jotain halpoja sukkia ja T-paitoja. Autoa ei ollut varaa pitää katsastuskuntoisena, joten siitä oli luovuttava. 2009 palkkatuloilla ostettu polkupyörä onneksi on kunnossa.
Pitääkö joku keskiluokkaisena sitä, että kaksi viikkoa kuukaudesta pohtii onko varaa ostaa ruokaa?
Koska mainitsit erikseen että vuokrakaksio, oletan että tuo aiempi kolmio oli omistusasunto. Eikö sen myynnin ja velan maksun jälkeen jäänyt mitään tilille laitettavaa? Entäs ansiosidonnainen työsuhteen päättymisen jälkeen?
Ja voipi olla sama ihminen kyseessä, joka joskus menee töihin tekemään töitä niska limassa kun muut jää nukkumaan ja shoppailee ja joskus taas itse on tuo jälkimmäinen.
Silti olen sen työssäkäyvön puolella siinä mielessä,että aina pitää saada hyötyä työnteosta rahallisesti, koska kyllä se vi.tuttaa jos näennäisesti näet, että jollain on melko hyvin asiat tai paremmin kun sulla ja ei köy edes töissä.
Aina ei tietenkään riipu siitä, että tuet olisivat liian korkeat, vaan ihan siitä miten ihminen nyt ylipäätään elää ja saako apuja vaikka sukulaisilta,mutta tälläkin palstalla kun on ollut näitä pieni palkka vs. tuet on tullut seuraavaa:
-Joskus on varaa kalliimpaan ja parempaan asuntoon tukien varassa kun pienipalkkaisena, koska pienet asumiskulut jättävät enemmän käyttörahaa ja tukien varassa olevalle ei välttämättä tuo hyötyä, onko vuokra 200 sinne tänne, jos kalliimpikin on hyväksyttävissä rajoissa.
Varsinkin jos vuokra-asunnosta kyse voi pienituloista lievästi harmittaa, että ei ole varaa uuteen, tarpeeksi tilavaan vuokra-asuntoon, vaan paljon vaatimattomampaan ja pienempään. Tilanne voi olla esim. että samalla vuokralla hyöty kalliimmasta asunnosta plus palkka, on vain 300 työssäkäyvön eduksi, mutta jos ottaa halvemman, saa jo 500 enemmän käteen, kun työttömänä. No kumman otat.
-Yllättävän usean sadan yllättävät kustannukset käyvät paljon pahemmin pienipalkkaisen kukkarolle, kun esim. Tt-tueloa elävän, jos kyseessä tt-tuessa hyväksyttäviä menoja, kuten sairaskuluja tai hajonnut pesukone.
Ihan hirveästi ei ole asioita mitä kustannetaan tukien varassa oleville asumiskulujen lisäksi, joten lähinnä eri on niissä sairaskuluissa, missä erotusta syntyy tukien varassa elävän hyväksi. Ja kaikillahan ei niitä ole.