Oikeastiko Suomessa ajatellaan, että Kelan tuilla pitäisi voida elää samaa elintasoa kuin työssäkäyvä keskiluokka?
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tiedän pari. Heille ulkoinen habitus on tärkeintä eli ne räpsyripset pitää saada heti kun tuet pamahtaa tilille.
Mutta eihän tekoripset edes ole keskiluokkaista. Joten nimenomaanhän nuo tuttusi haluavat elää EPÄkeskiluokaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät he, jotka elävät Kelan tuilla, vain jotkut trollit ja aivopestyt keski- ja suurituloiset. Niin toki Purra ja Orpo jengeineen.
Kyllä niitä paljon asuu kalliilla alueilla ihan oikeassa elämässäkin.
Minä asun aika kivalla alueella. Toki vuokraan menee 80% tuloistani ja elelen muutamalla satasella kuukaudessa. Keskiluokkaista elämää tämä tuskin on, kun rahaa ei ole yleensä edes bussilippuihin.
Keskiluokkaista elämää se juurikin on. Asumiseen menee valtaosa tuloista kun keskiluokka yleensä ostaa oman asunnon kivalta alueelta, ja lainanmaksu kestää sen 20-30 vuotta.
Niin hän ei omista asuntoaan, elää kädestä suuhun eikä käteen jää mitään. Ei m
Suurin osa ostaa asunnon kuitenkin omaa elämistään varten eikä sijoittamista varten. Jos sen maksamisessa kestää sen 30 vuotta, jonka aikana tulot riittää kädestä suuhun elämiseen, niin ei se oikeasti eroa siitä vähätuloisen elämästä. Millainen kusipää sinä sitten olet jos et tuon vertaa pysty ymmärtämään muiden elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Viereinen hekan talo on täynnä kelan tuilla eläviä. Herään aamulla kuudelta töihin ja nämä kääntävät vain kylkeä. Saavat lapsensa samoihin päiväkoteihin ja kouluihin kuin minä ja muut työntekijät. Ottaa pannuun.
Ai köyhien lapsille pitäisi olla kurjemmat koulutkin???
Vierailija kirjoitti:
Tuilla elävät ei tiedä mitä on keskiluokkainen elämä, ja luulevat että siihen kuuluu jotain hienoa. Ei kuulu. Se on sitä ihan samaa miettimistä kaupassa että voinko ostaa tämän kivan jutun, vai tarkoittaako se että loppukuusta rahaa on niin vähän että täytyy syödä pelkkää puuroa.
Onkohan tuo nyt mitään keskiluokkaista elämää, jos joutuu sitten syömään loppukuun puuroa jos ostaa jotakin "kivaa". Vai onko se kiva juttu sellainen joka maksaa muutaman tuhahat euroa??
Itse en edes ole keskituloinen, mutta koska työelämää on takana vuosikymmeniä ja sinä aikan hommattu oma asunto jne, niin nyt kun yli 60v jäin työttömäsi elän edeleen ihan hyvin. Saan toki vain ansiosidonaisen, en muuta. Itse asiassa elän ihan samalla tavalla nyt, kuin silloinkin, kun kävin töissä. rahaa kului, ehkä vähän enemmän silloin, kun meni työmatkoihin ja töissä syömiseen enemmän, kotoan ollessa tulee syötyä halvemmalla. Eli joo, vastaan, että kuvittelen eläväni samalla tavalla, kuin keskituloinen, vaikka olen työtön :D Enkä saa edes niitä asumis-ym tukia. revi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät he, jotka elävät Kelan tuilla, vain jotkut trollit ja aivopestyt keski- ja suurituloiset. Niin toki Purra ja Orpo jengeineen.
Höpö höpö eikä pelkkä asunto jossain ole sama asia kuin elintaso. Eikä muut kuin valehtelijat ja trollit puhu, että tukien pitäisi olla palkkojen tasolla.
Miksi hlvetissä pitäisi saada asua tukien turvin kalliilla alueella kun tavan kansalaisilla ei ole siihen mahdollisuutta?
Ja vastaus sinulle kyllä niitä lokkeja on minunkin ei-kaveripiirissä. Kiva mennä aamulla duuniin jotta saan sinutkin elättää.
Mitä ovat nämä "kalliit alueet", joissa "tavan kansalaiset" eivät muka voi asua, mutta tuensaajat voivat? Oletettavasti sillä tuensaajalla on sitten halpa kämppä kalliilla alueella, joten ihan yhtä lailla sellaisessa voisi asua mainitsemasi "tavan kansalainen". Itse asun Helsingissä, eikä äkkiä tule mieleen yhtäkään aluetta, jossa "tavan kansalaiset" eivät voisi asua. Joten kerrohan nyt, mitä ovat tällaiset saavuttamattomat alueet? Tunnen itse paljon "tavan kansalaisia", jotka asuvat esim. Munkkiniemessä, Töölössä, Kruunuhaassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun aika kivalla alueella. Toki vuokraan menee 80% tuloistani ja elelen muutamalla satasella kuukaudessa. Keskiluokkaista elämää tämä tuskin on, kun rahaa ei ole yleensä edes bussilippuihin.
Keskiluokkaista elämää se juurikin on. Asumiseen menee valtaosa tuloista kun keskiluokka yleensä ostaa oman asunnon kivalta alueelta, ja lainanmaksu kestää sen 20-30 vuotta.
On silti täysin eri asia maksaa omaa ja kerryttää samalla koko ajan o
Ja miten sinulla ei ole rikkaiden tulotasoa tuolla ymmärryksellä?
Eikö maksimi asumistuki ole jotain 500e? Miten muka tuella elävät voi elää kalliimmassa asunnossa? Jos työmarkkinatuki on sen 595e ja asunto 900e niin eihän tuo riitä mitenkään!
Kun ei tule työssäkäyntikuluja niin paremminha sitä elää esim työttömyyskorvauksella.
Vierailija kirjoitti:
Eivät. 99% ajattelee että tukien tulee riittää perustarpeisiin (asuminen, ruoka, lääkkeet). 1% ajattelee että tukien tulee riittää ylemmän keskiluokan elintasoon kaukomatkat, kalliit harrastukset, kauneushoidot). Hallitus luonnollisesti leikkasi tukia jälkimmäisen vähemmistön äänekkyyden vuoksi ja välttääkseen palkkojen noston matalapalkka-aloilla, mikä olisi sopiva korjaus tilanteeseen. Säästöjä voisi etsiä omaisuus- ja yritysveron nostosta, leikkauksista kulttuurista ja viihteestä esimerkiksi, mikä ei oikeistohallitusta toki inspiroi.
Ajattelen myös, että keskiluokkainen elintasoon kuuluu maksullisia harrastuksia, ulkona syömistä, joskus matkustelua, isompi/oma asunto, teatterissa/konserteissa käymistä, ylipäätään palveluiden käyttöä. Mulle on täysin ok, että mulla ei ole yllä mainittuihin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin hän ei omista asuntoaan, elää
Silloin tuossa on kyse siitä, että on ostettu omiin tuloihin nähden liian iso asunto, eli kyse on itse valitusta hankinnasta. Tottahan vaika upporikas saa rahansa loppumaan niin, ettei raha enää riitä ruokaan, jos tuhlaa kaiken rahansa. Tämä kuitenkin on täysin eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat ainakin tuntuvat haluavan jo opiskeluaikana saman elintason, kuin ammattiin valmistuneet ja siinä useamman vuoden toimineet. Pidetään kohtuuttomana että opiskeleminen pitää rahoittaa joko työnteolla tai opintolainalla, kun se valtion ilmaiseksi antama opintoraha ei riitä.
Eiköhän tuokin riipu siitä opiskelijasta. Kyllä meillä ainakin kaikki tytöt teki töitä opiskeluaikana, eikä ne kuvitelleet, että heidän olisi pitänyt elellä yhtä leveästi, kun töissä olevat. Muutamilla satasilla kituuttelivat kuukauden. Kaikki on nyt jo valmistuneet ja elävät kyllä ihan eri elintasoa, kuin opiskellessaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö maksimi asumistuki ole jotain 500e? Miten muka tuella elävät voi elää kalliimmassa asunnossa? Jos työmarkkinatuki on sen 595e ja asunto 900e niin eihän tuo riitä mitenkään!
Joko sulla alkaa raksuttaa ja tajuat, että nuo puheet tuhansien eurojen luksusasunnoista Kelan piikkiin ovat pelkkää kokoomunlaisten trollailua.
Kyllä, varakas eli keskituloinen riistää aina köyhää ja kannattaa kokoomusta.
Olen seurannut tuttuni ahdinkoa kun jäi työttömäksi ja asunnon vuokra on 650e. Hän on ihan hätää kärsimässä vaikka kuinka yrittää säästää menoissa (eli ruoassa). Viime puhelussa itki että pakko hänen on muuttaa halvempaan koska töitä ei saa. Ei ole kyse mistä tahansa asunnosta vaan kodista johon hän on rakentanut elämänsä. Ymmärrettävää että rankka paikka lähteä.
Eli ei, työttömänä ei pysty asumaan kalliissa asunnossa. Ja mielestäni 650e on jopa halpa mutta ei siinäkään voi asua jos ei ole töitä ja sitä rahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On silti täysin eri
Olipa todella t yhmä kysymys! 🙈🤣 Koska äly ei anna mahdollisuutta hallita ympäristöä ja muita ihmisiä, se ei myöskään tarkoita itseparannuskykyä, se ei poista muita ominaisuuksia ja luonteenpiirteitä kuten vaikkapa erityinen herkkyys jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät. 99% ajattelee että tukien tulee riittää perustarpeisiin (asuminen, ruoka, lääkkeet). 1% ajattelee että tukien tulee riittää ylemmän keskiluokan elintasoon kaukomatkat, kalliit harrastukset, kauneushoidot). Hallitus luonnollisesti leikkasi tukia jälkimmäisen vähemmistön äänekkyyden vuoksi ja välttääkseen palkkojen noston matalapalkka-aloilla, mikä olisi sopiva korjaus tilanteeseen. Säästöjä voisi etsiä omaisuus- ja yritysveron nostosta, leikkauksista kulttuurista ja viihteestä esimerkiksi, mikä ei oikeistohallitusta toki inspiroi.
Ajattelen myös, että keskiluokkainen elintasoon kuuluu maksullisia harrastuksia, ulkona syömistä, joskus matkustelua, isompi/oma asunto, teatterissa/konserteissa käymistä, ylipäätään palveluiden käyttöä. Mulle on täysin ok, että mulla ei ole yllä mainittuihin varaa.
Niin, ihmisillä on erilaisia ajatuksia keskiluokasta. Minusta - itseni keskiluokkaan lukevasta - keskiluokalla ei ole varaa ostaa esimerkiksi mökkiä ja venettä, jotka joku tuossa aiemmin mainitsi. Asunto on velkainen mutta ei ole suuri, ja teatterit / konsertit / ulkona syöminen ovat erikoisia hetkiä, joihin todennäköisesti myös täytyy varautua säästämällä etukäteen. Harrastus maksaa 40 euroa vuodessa, mikä on kyllä ollut erinomaisen edullinen.
Suomessa on vaan kallista. Vaikka tulot on keskitasoa niin kaikki se menee ihan normaaliin elämiseen, ainakin yksinasuvalle.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä on maksimi, siinä parinsadan ja kolmen ja puolensadan euron verran olen saanut.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tiedän pari. Heille ulkoinen habitus on tärkeintä eli ne räpsyripset pitää saada heti kun tuet pamahtaa tilille.
Ei suinkaan keskiluokkaiset yleisesti käytä mitään tekoripsiä?
Kelan tuilla saa paremman elintason kuin työssäkäymällä
Miksi hlvetissä pitäisi saada asua tukien turvin kalliilla alueella kun tavan kansalaisilla ei ole siihen mahdollisuutta?
Ja vastaus sinulle kyllä niitä lokkeja on minunkin ei-kaveripiirissä. Kiva mennä aamulla duuniin jotta saan sinutkin elättää.