Mies priorisoi kesämökin oman lapsensa edelle
Alan olla tosi turhautunut. Tavattiin miehen kanssa vähän vanhempina ja hänellä oli kesämökki lähellä, missä tykkää viettää kevät-syksy kaudella melkein kaiken vapaa-aikansa. Mökissä on ollut todella paljon työtä ja laittamista, joten aikaa siellä on luonnollisesti kulunut. Olen itse ollut myös auttelemassa siinä missä voin ja mies "on saanut" mennä ja olla siellä myös itsekseen ihan niin paljon kuin tykkää. Lainausmerkit siksi kun enhän minä nyt aikuista miestä ala määräillä missä aikansa viettää, mutta olen kyllä tuonut esiin, että toivoisin että minäkin olisin ollut edes joskus se prioriteetti numero yksi, enkä vain varavaihtoehto, eli seurani kelpaa, kun keli on huono mökkitöille tai on talvi.
Meillä on alle kaksivuotias lapsi, mies on hyvin kiintynyt tähän ja viettää paljon vapaa-aikaansa pikkuisen kanssa, kunhan ei ole mökkikausi. Viime kesänä lapsi oli vielä pieni ja minä sain hoitaa häntä yksin koko miehen loman ja vapaapäivät. Mies oli lisäksi ainakin noin parikymmentä yötä yksin siellä mökillään. Minä olen hoitanut lasta myös kipeänä ollessani, vaikka mies oli kesälomalla, kun hänen oli pakko mennä mökille sovittujen työmiesten vuoksi. Olen siis tehnyt enemmän kuin kuin vain vähän joustanut. Minulla ei ollut yhtään kokonaista tai edes puolikasta vapaapäivää lapsen ensimmäisen vuoden aikana.
Nyt ollaan miettimässä, että lapsi aloittaisi päiväkodissa tässä jossain vaiheessa ja keskustelimme siitä. Mies suorastaan pöyristyi ajatuksesta, että kun hänellä on arkena vapaata (on joka viikko yksi päivä), niin hänen pitäisi olla lapsen kanssa eikä pääse mökille hommiin. Itse teen ma-pe työaikaa, mies on joka viikko yhden päivän viikonlopusta töissä. Alkoi latelemaan ehtoja ja vaatimuksia siitä miten hänen pitää päästä niin ja niin monta kertaa sinne käymään viikossa ja yhdessä reissussa menee aina useita tunteja. Vetosi siihen, että "onhan sinullakin harrastus". Joo, liikuntaa, johon menee matkoineen 2* 1,5h viikossa ja sekin vain jos tilanne on sellainen että voin mennä. Mies liikkuu myös arki-iltaisin 4-7 krt viikossa, toki vain puolisen tuntia kerrallaan, mutta kuitenkin.
Mitä tästä pitäisi ajatella? En minä voi miehen prioriteetteja muuttaa väkisin, mutta on tämä kyllä kuluttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että mökki on ykkönen. Sitä kohtaan on velvollisuuksia, mutta en ole koskaan kuullut hänen puhuvan samalla intohimolla perheestään ja velvollisuuksista meitä kohtaan. Sen sijaan saan jatkuvasti kuulla miten minun pitää joustaa ja ymmärtää. Ilmeisesti hänen ei tarvitse joustaa missään koskaan.
Ja kyllä, lapsi oli yhteisesti kovasti haluttu ja toivottu. Mökkivuosia ja hommia siellä oli takana tuossa kohtaa jo sen verran paljon, että kuvittelin suurimpien ja aikaavievien projektien olevan jo voiton puolella. Näin myös mies minulle lupaili sekä sinä kesänä kun odotin lastamme että sinä kesänä kun lapsi oli pieni ja hoidin hänet käytännössä yksin.
Kommentit (154)
Kysyppä ap hyvällä hetkellä mieheltä minkä verran hän haluaa jatkossa omaa aikaa. Ota oikein paperia ja kynä ja kirjoita ylös niin voitte yhdessä miettiä miten asia järjestyy. Kirjoitat ylös esim 1/päivä viikko mökkilä remppaa. 4*1 tunti viikolla urheilua jnejne. Älä yhtään valita vaan kirjoitat vaan kiltisti ylös. Sitten lasket miehen tunnit yhteen ja toteat että ruvetaanko suunnittelemaan. Eli kummallekkin 1 oma aika päivä viikossa. Eli minulla se on ilmeisesti lauantai kun sinä voit hoitaa silloin lapsen ja sinulla se viikolla oleva vapaapäivä jos lapsi menee silloinkin sitten hoitoon. Ja iltaisin jos sinä olet ma, ke ja pe iltoina 2 tuntia poissa niin minä olen sitten ti, to ja su illat omissa jutuissa 2 tuntia kerrallaan. Ja mihinkäs meille jää perheen yhteistä aikaa jne.
jos mies alkaa valittaa että sinä et tarvi omaa aikaa niin toteat vaan että itsehän mies perusteli että kyllä aikuinen tarvii omaa aikaa joten tasan puoliksi nyt vaan homma. Ja samalla suunnittelette kumpi vie lapsen hoitoon ja kumpi hakee jne.
Sinun kannattaa oikeasti nyt pakottaa mies tajuamaan tilanne. Ei se voi mennä noin että toinen jättää kaiken vastuun lapsesta sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä mökillä vielä paljonkin remonttia? Luulisi että ei enää, jos vuosia kerran on tehnyt. Jos olisi, en jaksaisi enempää. Jos ei, saattaisin vielä odottaa ja katsoa mitä tapahtuu kun hommat on tehty. Keksiikö aina vain lisää puuhaa. Ja jos on jo valmis, olettaako että saa sitten siellä olla kaikki vapaat. Ja ottaako lapsen mukaan ikinä. Tai käyttekö yhdessä. Itse tykkäisin mökkeillä, mutta en jatkuvasti.
No ei pitäisi olla. Siksi olinkin niin yllättynyt, kun puhuimme päivähoidosta ja arkivapaista ja hän edelleen vaati saada olla vapaat mökillään mielummin kuin lapsensa kanssa. Tästähän tein tämän aloituksen alunperinkin, se vaan meni tähän "mitä hommia siellä muka on" jankutukseen.
Jotain perushuoltoa, pikkufiksauksia, yksi maalausurakka, nurmikon leikkuuta. Silti melkein hermostui kun sanoin että hän varmaan on lapsen kanssa arkivapaansa sitten kun päivähoito alkaa.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää ottamasta lasta mukaan sinne mökille? Ja muutoinkin viettämästä aikaa perheenä siellä mökillä sen sijaan että mies menee sinne yksinään?
Varmaan se, että todellisuudessa mökillä pyöritetään kaksoiselämää.
Kuten sanottu, olisikin näin, niin tilanne olisi jo ratkaistu.
Ap.
No ihan rehellisesti, jos toteat että toinen nainen olisi parempi, niin mitenkä tämä tilanne nyt poikkeaa salasuhteesta? Pettäessä joku toinen on tärkeämpi kuin sinä. Joku toinen saa sen huomion ja ajan, joka kuuluisi sulle ja lapselle. Joku toinen on ykkönen, lapsi ja sinä olette kakkonen ja kolmonen, jos sitäkään. Sinä vain hoidat teidän kotia ja yhteistä lasta, yksin. Tässä tapauksessa joku ei ole nainen, vaan mökki.
Usko vain, että kun mökillä hommat loppuu, niin jotain uutta tulee tilalle hyvissä ajoin. Elät jatkuvaa, "sitten kun" elämää ja hukkaat itsesi, etkä enää 10 vuoden päästä muista, mitä asioita ruukasit itse harrastaa ja mistä nautit. Mutta tosiasiassa ne hommat ei siellä mökillä koskaan lopu. Se on ikuinen työmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä mökillä vielä paljonkin remonttia? Luulisi että ei enää, jos vuosia kerran on tehnyt. Jos olisi, en jaksaisi enempää. Jos ei, saattaisin vielä odottaa ja katsoa mitä tapahtuu kun hommat on tehty. Keksiikö aina vain lisää puuhaa. Ja jos on jo valmis, olettaako että saa sitten siellä olla kaikki vapaat. Ja ottaako lapsen mukaan ikinä. Tai käyttekö yhdessä. Itse tykkäisin mökkeillä, mutta en jatkuvasti.
No ei pitäisi olla. Siksi olinkin niin yllättynyt, kun puhuimme päivähoidosta ja arkivapaista ja hän edelleen vaati saada olla vapaat mökillään mielummin kuin lapsensa kanssa. Tästähän tein tämän aloituksen alunperinkin, se vaan meni tähän "mitä hommia siellä muka on" jankutukseen.
Jotain perushuoltoa, pikkufiksauksia, yksi maalausurakka, nurmikon leikkuuta. Silti melkein hermostui kun sanoin että hän varmaan on lapsen kanssa arkivapaansa sit
Olen minäkin noista hommista ketjussa kysellyt, koska käytetty aikamäärä on valtava suhteutettuna siihen mitä olet kertonut miehen mökillä tehneen. Mutta jos nyt siis on jäljellä lähinnä pintasilauksia ja nurmen leikkuuta, hommahan on jo paketissa, ja lapsellakin jo sen verran ikää, että siinähän se menee jo kohta toki vahdittavana, mutta myös pikku apulaisena, vaikka olisivat miehen kanssa kahdestaan siellä mökillä.
Oletko nyt ihan varma, että sun ja miehen ajatukset lapsesta ja perhe-elämästä ovat joskus edes etäisesti kohdanneet? Sun kertoman perusteella se oikeasti käyttää sitä mökkiä tekosyynä siihen, ettei sen tarvitse osallistua teidän yhteiseen arkeen. Todennäköisesti se on ainakin pintapuolisesti vakuutellut lapsen olevan mahtava asia, mutta pahasti vaikuttaisi siltä että totuus on toinen, se ei ole sitä vaan jostain syystä halunnut kertoa.
Miksi miehen pitäisi olla arkivapaansa lapsen kanssa, jos lapsi menee päiväkotiin?
Tuollaisia pakenijamiehiä on. Ovat vähän kai autistisia. Ex pakeni metsälle. Tekosyynään saada lihaa pöytään. Saa sitä kaupastakin, muttei niin kovalla tavalla ilmeisesti.. Samoin oli ulkokultainen. Jos joku ulkopuolinen pyysi apuun, oli heti kiltisti menossa. Oman perheen auttamisesta kun ei saa mainetta eikä kunniaa..
Mikset jätä miestä? Olethan nytkin lähes yksinhuoltaja. Älä ole niin tossukka. Joko mies muuttaa tapansa tasa-arvoisiksi tai eroatte.
Kuulostaa siltä, että tässä tarinassa ja parisuhteessa on jotain muutakin ongelmaa kuin mökki. Ei mikään mökki vaadi noin paljon hommaa. Joko ap liiottelee tai sitten mies on jossain muualla kuin mökillä. Tai sitten ap on vain niin rasittava kontrollifriikki kotona, että mies pakenee mökille.
Meillä kyllä mökki on koko perheen paikka, jossa kaikki viihdytään.
Mökki tietysti on tärkeä kuten olet huomannutkin. Lapsen kasvaessa enemmän ja enemmän mukaan mökille ja opettelemaan remppailua yms. Omatkin lapset sujuvasti naulailivat noin 3-vuotiaina. Oli helppo mennä koulun teknisiin töihin, kun työkalut oli tuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No samaa mietin. Jos on noin paljon tekemistä yhden huoneen mökissä, niin alustako saakka sitä rakennetaan. Kuitenkin kuulostaa, että on jo melkoisesti käyttänyt aikaa mökkiin. Luulisi olevan jo vähintään kahden makuuhuoneen huvila erillisellä rantasaunalla, halkoliitetillä ja autotallilla.
Kompesoiko mies jotain tuolla mökillä? Pakeneeko jotain? Kuulostaa jopa jotenkin pakkomielteiseltä. Mutta teilläkin pitäisi olla parisuhde. Ja myös omaakin aikaa. Kuulostaa niin kuin suhteessa olisi kolmas pyörä; mökki. Sanoisin, että nyt olisi vakavan keskustelun paikka, mitä kumpikin odottaa suhteelta, ja jos ajatukset ei kohtaa, olisiko sitten parempi jakaa lusikat ( ja mökki😆, sori🙈). Varustaudu siihen, että huoltajuus tuskin menee fifty-fifty, jos mökkeily on noin tärkeää, eli lapsi on sun luona lukuunottamatta muutamaa iltaa viikolla.
Kolma
Ethän sinä nyktään kuuntele miestä ja kysy, miltä tuntuu, joten miksi mies sinua vanhana tarvitsee? Ja koska hän ei nytkään reissaa, niin miksi tekisi niin vanhana?
TUo 50/50 huoltajuus olisi varsin kätevä asia, et ehkä ole miettinyt, että jos mies sen haluaa, niin hän sen erossa saa, koska et pysty osoittamaan miehen olevan epäkelpo vanhempi. Erotkaa, sen jälkeen muutat yksiöön ja mies saa pitää kotinne ja sitten voit miettiä, millaista on tulottomana olla pienen lapsen vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen pitäisi olla arkivapaansa lapsen kanssa, jos lapsi menee päiväkotiin?
Miksi ap:n pitää olla viikonloppuvapaansa lapsen kanssa jos lapsi menee päiväkotiin?
Vierailija kirjoitti:
Kysyppä ap hyvällä hetkellä mieheltä minkä verran hän haluaa jatkossa omaa aikaa. Ota oikein paperia ja kynä ja kirjoita ylös niin voitte yhdessä miettiä miten asia järjestyy. Kirjoitat ylös esim 1/päivä viikko mökkilä remppaa. 4*1 tunti viikolla urheilua jnejne. Älä yhtään valita vaan kirjoitat vaan kiltisti ylös. Sitten lasket miehen tunnit yhteen ja toteat että ruvetaanko suunnittelemaan. Eli kummallekkin 1 oma aika päivä viikossa. Eli minulla se on ilmeisesti lauantai kun sinä voit hoitaa silloin lapsen ja sinulla se viikolla oleva vapaapäivä jos lapsi menee silloinkin sitten hoitoon. Ja iltaisin jos sinä olet ma, ke ja pe iltoina 2 tuntia poissa niin minä olen sitten ti, to ja su illat omissa jutuissa 2 tuntia kerrallaan. Ja mihinkäs meille jää perheen yhteistä aikaa jne.
jos mies alkaa valittaa että sinä et tarvi omaa aikaa niin toteat vaan että itsehän mies perusteli että kyllä aikuinen tarvii omaa aikaa joten
Mies voi myös ottaa kynän ja paperia tai läppärin ja sitten ryhdytään miettimään, kuka maksaa mitä. Yllättäen ap voi huomata, että sellaiset tavisjutut kuin autonkäyttö eivät enää kuulu hänelle, jos hän ei osallistu kuluihin. Vastaavasti kaikki muutkin yhteistalouden kulut jaetaan puoliksi, vaikka ap miten inttäisi, että ei ole reilua, että hänelle jää palkasta vähemmän kuin miehelle. Mies puolestaan maksaa kaikki mökkiin liittyvät kulut yksin (kuten tekee todennäköisesti jo nyt). Jos näyttää siltä, että naisen rahat eivät riitä, niin sitten tingitään lapsen vaatetuksesta (ei enää merkkivaatteita, kirppiksetkin on keksitty.) tai nainen voi omalla ajalla mennä lisätöihin.
Kaveri erosi vastikään tuon tapaisesta miehestä. Mies oli tosiaan ihan järkyttynyt kun kaveri esitti, että vapaapäivinään mies olisi lapsen kanssa, iltavuoropäivinä veisi lapsen vähän myöhempään ja aamuvuoropäivinä hakisi suoraan töitten jälkeen. Että mitenkäs hänen tärkeä oma vapaa-aikansa kaikkine tärkeine projekteineen sitten? Tähän yhdistettynä se, että kaikki rahat meni niihin omiin hommiin ja lapsen kuluihin liikeni vaan hirveän kitinän kera. Tietenkin sitten eron jälkeen yritti vielä vanhoilla elareita pienemmiksi ilmoittamalla loma-osakelainan pakolliseksi asumiskuluksi. Ja tämäkin mies ihan halusi lapsia ja kertoi aikovansa olla osallistuva vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää ottamasta lasta mukaan sinne mökille? Ja muutoinkin viettämästä aikaa perheenä siellä mökillä sen sijaan että mies menee sinne yksinään?
Varmaan se, että todellisuudessa mökillä pyöritetään kaksoiselämää.
Kuten sanottu, olisikin näin, niin tilanne olisi jo ratkaistu.
Ap.
No ihan rehellisesti, jos toteat että toinen nainen olisi parempi, niin mitenkä tämä tilanne nyt poikkeaa salasuhteesta? Pettäessä joku toinen on tärkeämpi kuin sinä. Joku toinen saa sen huomion ja ajan, joka kuuluisi sulle ja lapselle. Joku toinen on ykkönen, lapsi ja sinä olette kakkonen ja kolmonen, jos sitäkään. Sinä vain hoidat teidän kotia ja yhteistä lasta, yksin. Tässä tapauksessa joku ei ole nainen, vaan mökki.
Siis onko nykyisin liitot sellaisia, joissa voidaan sanoa toiselle, että "tämä aika kuuluu minulle"? Ei ajatella lainkaan puolisoa, vain omia oikeuksia. Anna rahasi, anna aikasi, anna toiveesi, anna unelmasi - minä määrään ja jos ei käy, vien sinulta kaiken. Mutta itse en mene töihin!
Työssäkäyvän äidin rahat riittää varmasti ihan hyvin maksamaan osansa perheen menoista. Miehen rahojen riittävyydestä enemmän olisin huolissani jos kaikki menee siihen rakkaaseen mökkiin. Tuon tyyppiset mieluusti maksattaa kaikki lapsen kulut sillä äidillä, kun on niin paljon ostettavaa sinne mökille.
Vierailija kirjoitti:
Mökki tietysti on tärkeä kuten olet huomannutkin. Lapsen kasvaessa enemmän ja enemmän mukaan mökille ja opettelemaan remppailua yms. Omatkin lapset sujuvasti naulailivat noin 3-vuotiaina. Oli helppo mennä koulun teknisiin töihin, kun työkalut oli tuttuja.
Niin, jos siellä ei enää mitään isompaa remonttia ole niin aivan hyvinhän se mies voisi viettää mökillä laatuaikaa lapsensa kanssa ne arkivapaat. Opettaisi remppailujuttuja ja kalastusta tai mitä vaan, ja sillä välin kun lapsi on päiväunilla, ehtii tehdä jotain huoltohommia. 2v on toki aika pieni ja vahdittava vielä, mutta äkkiä se kasvaa.
Mä ehdottaisin sellaista, että seuraavan kahden viikon aikana laskette yhdessä, paljonko toisella on omaa perheestä vapaata aikaa. Nimenomaan perheestä, ei vain lapsesta. Koska eihän mieskään sinun kanssani aikaa vietä kun on siellä mökillä.
Esimerkiksi mökillä käynti, kuntosalilla käynti, kaverin kanssa kahvit kahdestaan yms. laskettaisiin tähän, mutta esimerkiksi ruokakaupassa tai lääkärissä käyntiä ei. Taikka työaikaa, vaan pelkästään se, minkä on per päivä yksin poissa perheen luota.
Kahden viikon jälkeen katsotte tuntimäärän, ja todennäköisesti miehen on paljon suurempi, ja sitten tasaatte aikaa. Hän saa toki käydä siellä mökillä ja olla ja mennä, mutta jaon pitäisi olla reilumpi. Myös teille kahdenkeskeistä aikaa ilman lasta olisi hyvä löytyä välillä, esimerkiksi kerran kuussa tai kahdessa. Lastenhoitaja tulee halvemmaksi kuin avioero kuitenkin.
Siis onko nykyisin liitot sellaisia, joissa voidaan sanoa toiselle, että "tämä aika kuuluu minulle"? Ei ajatella lainkaan puolisoa, vain omia oikeuksia. Anna rahasi, anna aikasi, anna toiveesi, anna unelmasi - minä määrään ja jos ei käy, vien sinulta kaiken. Mutta itse en mene töihin!
Sitähän tuo mies tuntuu yrittävän, vain hänen ajallaan, haluillaan ja tarpeillaan on merkitystä, puolisolla ja lapsella ei.
Aina, tai ainakin useimmiten vaikuttaa menevän niinpäin, että nainen on vaatimassa mieheltä enemmän hyötyä itselleen- oli se työmäärä, raha, status tai mikä sitten vain, niin suunta on sama.
Kaikkien pötypuheiden jälkeen näyttää se mies edelleenkin olevan naiselle hyödynnettävä - ja loppuun asti kupattava resurssi enemmän kuin ihmiskumppani.
yäk
Vierailija kirjoitti:
Aina, tai ainakin useimmiten vaikuttaa menevän niinpäin, että nainen on vaatimassa mieheltä enemmän hyötyä itselleen- oli se työmäärä, raha, status tai mikä sitten vain, niin suunta on sama.
Kaikkien pötypuheiden jälkeen näyttää se mies edelleenkin olevan naiselle hyödynnettävä - ja loppuun asti kupattava resurssi enemmän kuin ihmiskumppani.
yäk
No tässä tapauksessa se kuppaaja on kyllä mies. Vaatii naiselta paljon isompaa työpanosta yhteisen elämän eteen eikä ole yhtään valmis joustamaan.
Hänellä oli jo mökki, kun tapasimme. Sitä ei ole hankittu yhdessä. Ei ollut kokemusta mökki-ihmisestä ennestään, joten en osannut kuvitellakaan, että se voisi olla jotain näin sairasta. Jatkuvasti myös lupaili, että kun se ja tämä juttu on tehty, niin sitten ensi kesäksi ei ole mitään muuta suurempaa kuin se yksi projekti. Kunnes sitten tuli se seuraava kesä ja "ajattelin että sittenkin investoin nyt tähän ja teen tuon pois alta".
Ap.