Mies priorisoi kesämökin oman lapsensa edelle
Alan olla tosi turhautunut. Tavattiin miehen kanssa vähän vanhempina ja hänellä oli kesämökki lähellä, missä tykkää viettää kevät-syksy kaudella melkein kaiken vapaa-aikansa. Mökissä on ollut todella paljon työtä ja laittamista, joten aikaa siellä on luonnollisesti kulunut. Olen itse ollut myös auttelemassa siinä missä voin ja mies "on saanut" mennä ja olla siellä myös itsekseen ihan niin paljon kuin tykkää. Lainausmerkit siksi kun enhän minä nyt aikuista miestä ala määräillä missä aikansa viettää, mutta olen kyllä tuonut esiin, että toivoisin että minäkin olisin ollut edes joskus se prioriteetti numero yksi, enkä vain varavaihtoehto, eli seurani kelpaa, kun keli on huono mökkitöille tai on talvi.
Meillä on alle kaksivuotias lapsi, mies on hyvin kiintynyt tähän ja viettää paljon vapaa-aikaansa pikkuisen kanssa, kunhan ei ole mökkikausi. Viime kesänä lapsi oli vielä pieni ja minä sain hoitaa häntä yksin koko miehen loman ja vapaapäivät. Mies oli lisäksi ainakin noin parikymmentä yötä yksin siellä mökillään. Minä olen hoitanut lasta myös kipeänä ollessani, vaikka mies oli kesälomalla, kun hänen oli pakko mennä mökille sovittujen työmiesten vuoksi. Olen siis tehnyt enemmän kuin kuin vain vähän joustanut. Minulla ei ollut yhtään kokonaista tai edes puolikasta vapaapäivää lapsen ensimmäisen vuoden aikana.
Nyt ollaan miettimässä, että lapsi aloittaisi päiväkodissa tässä jossain vaiheessa ja keskustelimme siitä. Mies suorastaan pöyristyi ajatuksesta, että kun hänellä on arkena vapaata (on joka viikko yksi päivä), niin hänen pitäisi olla lapsen kanssa eikä pääse mökille hommiin. Itse teen ma-pe työaikaa, mies on joka viikko yhden päivän viikonlopusta töissä. Alkoi latelemaan ehtoja ja vaatimuksia siitä miten hänen pitää päästä niin ja niin monta kertaa sinne käymään viikossa ja yhdessä reissussa menee aina useita tunteja. Vetosi siihen, että "onhan sinullakin harrastus". Joo, liikuntaa, johon menee matkoineen 2* 1,5h viikossa ja sekin vain jos tilanne on sellainen että voin mennä. Mies liikkuu myös arki-iltaisin 4-7 krt viikossa, toki vain puolisen tuntia kerrallaan, mutta kuitenkin.
Mitä tästä pitäisi ajatella? En minä voi miehen prioriteetteja muuttaa väkisin, mutta on tämä kyllä kuluttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että mökki on ykkönen. Sitä kohtaan on velvollisuuksia, mutta en ole koskaan kuullut hänen puhuvan samalla intohimolla perheestään ja velvollisuuksista meitä kohtaan. Sen sijaan saan jatkuvasti kuulla miten minun pitää joustaa ja ymmärtää. Ilmeisesti hänen ei tarvitse joustaa missään koskaan.
Ja kyllä, lapsi oli yhteisesti kovasti haluttu ja toivottu. Mökkivuosia ja hommia siellä oli takana tuossa kohtaa jo sen verran paljon, että kuvittelin suurimpien ja aikaavievien projektien olevan jo voiton puolella. Näin myös mies minulle lupaili sekä sinä kesänä kun odotin lastamme että sinä kesänä kun lapsi oli pieni ja hoidin hänet käytännössä yksin.
Kommentit (154)
Eroa. On henkisesti todella raskasta odottaa että toinen tekee osansa ja aina pettyä, kuin tehdä itse kokonaan kaikki ilman riippakiveä, joka sinun täytyy ottaa huomioon, mutta joka ei koskaan ota sinua huomioon. Valitettavasti se vaan on näin.
Et saa miehestä apua välttämättä lapsen hoitoon enempää. Sukulaiset ehkä ainoa tai kodinhoitaja-lastenhoitaja palkkaus jos olet kipeä. Mies on mökkimies ja saa siellä vain energiaa tarpeeksi. Missä sä saat energiaa. Ei se muutu. Pariterapeutti on joskus tulkki, mutta ehkä se ei nyt auta kaikille tai tässä. Tottakai toiveesi oli kohtuullinen, muttei se toteudu tämän ihmisen kanssa. Äitisi tai serkkusi on varmaan enemmän kiinnostunut hyvinvoinnistasi ja lapsen, mökkiaikana. Mies on oman tiensä kulkija ja haluaa nollata töistä, lapsiarjesta? Ehkei viihdy kaupungissa oikein. Toivottavasti silti edes käy kaupassa tai apteekissa jos oot kiepeänä. Alle 2v on liian nuori tarhaan. yleensä vasta myöhemmin, ellei ole ihan pakko. Mietteitä vain.
Mies on idiootti.
Onko mökillä oloon kuitenkin syynä lähinnä kaljanjuonti ja saunominen.
Kysy mieheltä, haluaako, että lapsi ajattelee vanhempana, että joku kämänen mökki ja siellä puuhastelu on mennyt hänen hyvinvointinsa edelle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää ottamasta lasta mukaan sinne mökille? Ja muutoinkin viettämästä aikaa perheenä siellä mökillä sen sijaan että mies menee sinne yksinään?
Hän tekee hommia siellä koko ajan, luettelee hommia, keksii uusia hommia ja stressaa tekemättömistä hommista, eikä osaa rentoutua lainkaan. Lapsen vahtiminen siellä yksin on raskaampaa kuin kotona, pidemmän päälle ainakin.
Olimme kyllä siellä päiväseltään muutaman kerran kesällä miehen toiveesta, mutta senkin ajan hän stressasi miten nyt jää sitä ja tätä ja tota tekemättä, kun tässä nyt ei pysty tehdä mitään, koska me olimme siellä, hänen pyynnöstään. Pari kertaa olimme myös yötä, mutta tuollaisen pienen kanssa on monin verroin kuormittavampaa olla pidempään jossain muualla kuin kotona, varsinkin kun minä saan itse hoitaa melkein kaiken. Ja päälle se miehen jatkuva stressailu ja syyllistäminen, kun "mitään ei nyt ehdi tehdä". Kyseessä ei ole myöskään mikään isohko uusi luksusmökki, vaan pieni yhden "huoneen" mökki, ulkohuusi ja erikseen kannettava vesi. Piha ei myöskään ole vielä siinä kunnossa että siinä antaisi taaperon ryömiä ja kaivella.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Mies on idiootti.
Hän tekee kyllä ihan hemmetisti töitä siellä, sen tiedän. Mutta ne kerrat kun jää yöksi, niin saunoo tietysti loppuillasta ja ottaa muutaman oluen. On kuitenkin heräämässä hommiin jo aamusta aikaisin, joten mistään juopottelusta ei nyt ehkä voida puhua kuitenkaan. Muuten hän ei alkoholia juuri käytä.
Ap.
Miksi lapsi ei olisi päiväkodissa koko viikkoa? Ei ne tykkää siitä, että on vain 4-päiväisen viikon, tulee ongelmia hoitajamitoituksen kanssa (liikaa hoitajia yhtenä päivänä => vähennetään kaikista muistakin päivistä).
Muutenkin ihmettelen tätä, että et voi mennä lapsen kanssa mökille ja teillä olisi yhteistä aikaa. Näyttäisit miehelle, että sinä hoidat oman tonttisi eli lapsen ja mies saa rempata rauhassa. Vaikuttaa siltä, että makoilet auringossa ja mies joutuu koko ajan varomaan, ettei lapselle käy huonosti.
Joten mene töihin, lapsi hoitoon ja miehelle työpäivä mökillä kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on idiootti.
Hän tekee kyllä ihan hemmetisti töitä siellä, sen tiedän. Mutta ne kerrat kun jää yöksi, niin saunoo tietysti loppuillasta ja ottaa muutaman oluen. On kuitenkin heräämässä hommiin jo aamusta aikaisin, joten mistään juopottelusta ei nyt ehkä voida puhua kuitenkaan. Muuten hän ei alkoholia juuri käytä.
Ap.
Mitä ihmeen hommia siellä riittää kuukaudesta toiseen tuollaisia määriä? Vielä tuollaisella aikataulutuksella, että hirveä kiire koko ajan? Onko miehel joku mt ongelma?
Miten mökissä voi olla noin paljon koko ajan laittamista? Jos kerran on viettänyt siellä jo useita vuosia (?) laittaen paikkoja kuntoon? Kuulostaa kyllä siltä, että laiskottelee siellä myös ja ottaa omaa aikaa pois perheestä. Toi töiden jatkuva luetteleminen kertoo vähän siitä...eikös se vanha sananlaskukin mene, että "laiska se töitään luettelee"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää ottamasta lasta mukaan sinne mökille? Ja muutoinkin viettämästä aikaa perheenä siellä mökillä sen sijaan että mies menee sinne yksinään?
Hän tekee hommia siellä koko ajan, luettelee hommia, keksii uusia hommia ja stressaa tekemättömistä hommista, eikä osaa rentoutua lainkaan. Lapsen vahtiminen siellä yksin on raskaampaa kuin kotona, pidemmän päälle ainakin.
Olimme kyllä siellä päiväseltään muutaman kerran kesällä miehen toiveesta, mutta senkin ajan hän stressasi miten nyt jää sitä ja tätä ja tota tekemättä, kun tässä nyt ei pysty tehdä mitään, koska me olimme siellä, hänen pyynnöstään. Pari kertaa olimme myös yötä, mutta tuollaisen pienen kanssa on monin verroin kuormittavampaa olla pidempään jossain muualla kuin kotona, varsinkin kun minä saan itse hoitaa melkein kaiken. Ja päälle se miehen jatkuva stressailu ja syyllistäminen,
Miehen suhtautuminen mökkiin on ongelmallinen. Flippaisiko täysin, jos vaikka jalka menisi poikki?
Itse tuumaisin, että jos ei tasapainoa tilanteeseen ala löytymään, niin se on joko perhe taikka mökki, saa itse valita. Jos ei kykene rajaamaan mökkipuuhailujaan, tekisin omat johtopäätökseni ja mies saisi jäädä hieromaan mökkiään vaikka hamaan tappiin asti yksin.
Onko se mökki ihan raunio vai miten se ei tule noilla työmäärillä asuttavaan kuntoon? Jos siis vuositolkulla vain rempataan?
Eikö ensimmäinen prioriteetti olisi laittaa se sellaiseen kuntoon, että siellä voi lapsen kanssa olla?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi ei olisi päiväkodissa koko viikkoa? Ei ne tykkää siitä, että on vain 4-päiväisen viikon, tulee ongelmia hoitajamitoituksen kanssa (liikaa hoitajia yhtenä päivänä => vähennetään kaikista muistakin päivistä).
Muutenkin ihmettelen tätä, että et voi mennä lapsen kanssa mökille ja teillä olisi yhteistä aikaa. Näyttäisit miehelle, että sinä hoidat oman tonttisi eli lapsen ja mies saa rempata rauhassa. Vaikuttaa siltä, että makoilet auringossa ja mies joutuu koko ajan varomaan, ettei lapselle käy huonosti.
Ois toki ihan reilua, että ap:llakin ois joskus tilaisuus tehdä mitä haluaa ilman lasta, vaikka sitten makoilla auringossa. Nythän mies on ominut sen mahdollisuuden vain itselleen noilla mökkikeikoilla.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä vaikuta sille, että ap vaan makoilisi, päin vastoin. Ja mistä ylipäätään tulee ajatus, että lapsi olisi vain ap:n tehtävä/"tontti"? Ymmärtäisin jos mies remontoisi yhteistä kotia, mutta nyt hän siis harrastaa tuota mökkeilyä ja mökin remppaa ja jättää lapsesta huolehtimisen vaimolleen.
Entäs jos käytte mökillä yhtä usein? Ehdottapa, sen kautta hänelle voisi avautua pointtisi ja sinun näkökulma ja kokemus asiasta. Kokeilette muutaman kuukauden. Menet sinne ja saunot ja rentoudut ja luet vaikka. Minä ainakin olen tehnyt niin, että annan miehen mennä mihin huvittaa, mutta vain sillä ehdolla, että minulla on täsmälleen samat oikeudet.
Jos se mökki on APn kuvailema Ei-luksus-mökki yhdellä huoneella, kantovedellä ja metsäpihalla, mitä siellä laitetaan ja remontoidaan vuosi vuoden perään siinä määrin, ettei sinne missään nimessä yksi taapero sekaan mahdu?
Onko sillä joku paikallispano siellä
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ole myöskään mikään isohko uusi luksusmökki, vaan pieni yhden "huoneen" mökki, ulkohuusi ja erikseen kannettava vesi. Piha ei myöskään ole vielä siinä kunnossa että siinä antaisi taaperon ryömiä ja kaivella.
Siis mitä helvettiä nyt oikeasti??? Miehellä heittää päässä ja pahasti. Jonkinlainen pakko-oireinen häiriö. Ei millään kämäisellä yhden huoneen mökillä ulkohuusin ja kantovesien kanssa riitä älytöntä määrää töitä päivästä toiseen, viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen ja vuodesta toiseen.
Mies varmasti tekee samoja hommia koko ajan uudelleen ja uudelleen. Ehkä äänet käskevät. Alkaisin kyllä todella tarkasti seurailla miehen touhuja muutenkin. Saattaa vielä seota pahemminkin.
Osa miehistä pakenee mökille perheen arkea. Perustaa sinne oman valtakunnan, jossa itse määrittelee oman ajankäyttönsä.
Perheissä vain oikeasti joutuu tekemään kompromisseja, ei ole mitään 100 % omaa aikaa, kun työt /kotityöt/lapset on huolehdittavana. Katoamalla tuolla tavoin kuormittaa sen perheen toisen aikuisen ihan piippuun.
Onko miehellä jäänyt aikuistuminen jonnetasolle?
Oletko itse nähnyt että siellä oikeasti on sitä puuhaa kokoajan. Kuulostaa aika oudolta jos pieneen mökkiin saa aikaa kulumaan vuosia. Oletko käynyt siellä ikinä yllättäen? Siis että mies ei tiedä etukäteen. Itse saattaisin tehdä noin, varmaan oikeasti vaan löhöilee siellä. Välillä jotain pientä ehkä tekee, että muka edistyy hommissa. Sitten kun te olette siellä myös, esittää stressaantunutta, että ette tulisi kovin usein sinne. En kyllä katselisi kovin pitkään tuollaista.