Mies priorisoi kesämökin oman lapsensa edelle
Alan olla tosi turhautunut. Tavattiin miehen kanssa vähän vanhempina ja hänellä oli kesämökki lähellä, missä tykkää viettää kevät-syksy kaudella melkein kaiken vapaa-aikansa. Mökissä on ollut todella paljon työtä ja laittamista, joten aikaa siellä on luonnollisesti kulunut. Olen itse ollut myös auttelemassa siinä missä voin ja mies "on saanut" mennä ja olla siellä myös itsekseen ihan niin paljon kuin tykkää. Lainausmerkit siksi kun enhän minä nyt aikuista miestä ala määräillä missä aikansa viettää, mutta olen kyllä tuonut esiin, että toivoisin että minäkin olisin ollut edes joskus se prioriteetti numero yksi, enkä vain varavaihtoehto, eli seurani kelpaa, kun keli on huono mökkitöille tai on talvi.
Meillä on alle kaksivuotias lapsi, mies on hyvin kiintynyt tähän ja viettää paljon vapaa-aikaansa pikkuisen kanssa, kunhan ei ole mökkikausi. Viime kesänä lapsi oli vielä pieni ja minä sain hoitaa häntä yksin koko miehen loman ja vapaapäivät. Mies oli lisäksi ainakin noin parikymmentä yötä yksin siellä mökillään. Minä olen hoitanut lasta myös kipeänä ollessani, vaikka mies oli kesälomalla, kun hänen oli pakko mennä mökille sovittujen työmiesten vuoksi. Olen siis tehnyt enemmän kuin kuin vain vähän joustanut. Minulla ei ollut yhtään kokonaista tai edes puolikasta vapaapäivää lapsen ensimmäisen vuoden aikana.
Nyt ollaan miettimässä, että lapsi aloittaisi päiväkodissa tässä jossain vaiheessa ja keskustelimme siitä. Mies suorastaan pöyristyi ajatuksesta, että kun hänellä on arkena vapaata (on joka viikko yksi päivä), niin hänen pitäisi olla lapsen kanssa eikä pääse mökille hommiin. Itse teen ma-pe työaikaa, mies on joka viikko yhden päivän viikonlopusta töissä. Alkoi latelemaan ehtoja ja vaatimuksia siitä miten hänen pitää päästä niin ja niin monta kertaa sinne käymään viikossa ja yhdessä reissussa menee aina useita tunteja. Vetosi siihen, että "onhan sinullakin harrastus". Joo, liikuntaa, johon menee matkoineen 2* 1,5h viikossa ja sekin vain jos tilanne on sellainen että voin mennä. Mies liikkuu myös arki-iltaisin 4-7 krt viikossa, toki vain puolisen tuntia kerrallaan, mutta kuitenkin.
Mitä tästä pitäisi ajatella? En minä voi miehen prioriteetteja muuttaa väkisin, mutta on tämä kyllä kuluttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että mökki on ykkönen. Sitä kohtaan on velvollisuuksia, mutta en ole koskaan kuullut hänen puhuvan samalla intohimolla perheestään ja velvollisuuksista meitä kohtaan. Sen sijaan saan jatkuvasti kuulla miten minun pitää joustaa ja ymmärtää. Ilmeisesti hänen ei tarvitse joustaa missään koskaan.
Ja kyllä, lapsi oli yhteisesti kovasti haluttu ja toivottu. Mökkivuosia ja hommia siellä oli takana tuossa kohtaa jo sen verran paljon, että kuvittelin suurimpien ja aikaavievien projektien olevan jo voiton puolella. Näin myös mies minulle lupaili sekä sinä kesänä kun odotin lastamme että sinä kesänä kun lapsi oli pieni ja hoidin hänet käytännössä yksin.
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse nähnyt että siellä oikeasti on sitä puuhaa kokoajan. Kuulostaa aika oudolta jos pieneen mökkiin saa aikaa kulumaan vuosia. Oletko käynyt siellä ikinä yllättäen? Siis että mies ei tiedä etukäteen. Itse saattaisin tehdä noin, varmaan oikeasti vaan löhöilee siellä. Välillä jotain pientä ehkä tekee, että muka edistyy hommissa. Sitten kun te olette siellä myös, esittää stressaantunutta, että ette tulisi kovin usein sinne. En kyllä katselisi kovin pitkään tuollaista.
Taitaa piillä totuuden siemen tässä kirjoituksessa. Lisäksi saattaa joku paikallispano olla. Ei ehkä edes ole mökillä vaan jollain hoidolla viettää aikaansa.
Miksi ihmeessä otit papan mieheksi ja menit vielä tekemään lapsenkin papan kanssa??
Ja vielä se pitää sanoa, että varaudu siihen, että papat tulee vuosi vuodelta äreämmiksi ja itsepäisemmiksi. Kiva tulevaisuus sulla ja lapsella.
Mitäs ap on mieltä av-raadin kommenteista? Nyt mies koville ja vaadit yhteisvanhemmuutta ympäri vuoden! Ehdota, että kirjaatte nyt, kun vuosi vaihtui, kuinka paljon mies on yksin lapsen kanssa, sinä yksin ja te kaikki yhdessä ja teette tilinpäätöksen vuoden lopussa. Mies on aikuinen ja kun aloitte hankkimaan lasta, olisi hänen pitänyt tajuta, kuinka paljon mökki vie aikaa...jos siis oikeasti muka vie.
Mikäs ap sai sinut porsimaan miehelle? Etkö ollut tietoinen kuinka tuossa käy?
Mies vaan ajattelee pidemmälle kuin sinä. Tenavalla on tulevaisuudessa hyväkuntoinen kesämökki jolla viettää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies vaan ajattelee pidemmälle kuin sinä. Tenavalla on tulevaisuudessa hyväkuntoinen kesämökki jolla viettää aikaa.
Mutta isäsuhde peestä. Materia menee siis ihmisen edelle.
Mun tuttavapariskunnalla on vastaava tilanne. Aika jännä, että kaikki muut paitsi ilmeisesti lapsen äiti osasivat odottaa asioiden kulkua noin. Eivät keski-ikäiset muuta tapojaan ihan helpolla.
Mä otin lapsen mukaan mökille heti ensimmäisestä kesästä alkaen . Mielestäni mökillä on jopa helpompaa hoitaa lasta kuin kotona kaupungissa ja kaikki on aina viihtyneet . Kuivaksikin oppi nopeasti kun sai kulkea pihassa ilman vaippaa .
Mies on ehkä jotenkin introvertti, ei jaksa perhe-elämää. Mies ei muutu. Aloittaja voisi ottaa asiaa puheeksi, jos ei muuten onnistu niin ammattilaisen kanssa. Joku kompromissi pitää löytyä, aloittajalle muuta apua jos miehestä ei ole. Viime kädessä ero. Mutta siis ei aikuista ihmistä voi pakottaa eikä painostaa, voi vain kertoa että ei itse jaksa tätä ja apua pitää saada lapsen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on idiootti.
Onko mökillä oloon kuitenkin syynä lähinnä kaljanjuonti ja saunominen.
Hän tekee kyllä ihan hemmetisti töitä siellä, sen tiedän. Mutta ne kerrat kun jää yöksi, niin saunoo tietysti loppuillasta ja ottaa muutaman oluen. On kuitenkin heräämässä hommiin jo aamusta aikaisin, joten mistään juopottelusta ei nyt ehkä voida puhua kuitenkaan. Muuten hän ei alkoholia juuri käytä.
Ap.
Mitä ihmeen hommia siellä riittää kuukaudesta toiseen tuollaisia määriä? Vielä tuollaisella aikataulutuksella, että hirveä kiire koko ajan? Onko miehel joku mt ongelma?
Tai kenties salasuhde?
Tähän voi sanoa vain klassisesti
JÄTÄ SE. SIKA!
Vierailija kirjoitti:
Miten mökissä voi olla noin paljon koko ajan laittamista? Jos kerran on viettänyt siellä jo useita vuosia (?) laittaen paikkoja kuntoon? Kuulostaa kyllä siltä, että laiskottelee siellä myös ja ottaa omaa aikaa pois perheestä. Toi töiden jatkuva luetteleminen kertoo vähän siitä...eikös se vanha sananlaskukin mene, että "laiska se töitään luettelee"...
En ehtinyt vielä lukea pidemmälle, mutta kyllä siellä on ollut isoja hommia ja paljon. Tästä nyt ei tarvitse kiistellä tai keksiä tarinoita, sillä olenhan itsekin nähnyt omin silmin mitä siellä on saatu aikaiseksi sekä itsekin ollut joskus auttelemassa. Mökki oli hankittu ehkä vuosi ennen kuin tapasimme. Kuvitelkaa noin parikymmentä vuotta vain ihan satunnaisella käytöllä ollut vanhempi mökkirakennus täysin umpeen kasvaneen ison tontin kera ja täysin uusittava sauna, paljon kunnostusta vaativat ulkorakennukset ym. Ja yksi ihminen sitä tekemään, poislukien parissa yksittäisessä hommassa auttaneet ammattilaiset.
Mies on suorittaja, perfektionisti, eikä osaa olla paikoillaan, lisäksi kaikki pitäisi olla valmista jo mielummin eilen. Mikään ei tunnu hänestä miltään, jos tulokset eivät näy. Eli esim perheen kanssa vietetty aika on hänelle vähemmän arvokasta ilmeisesti, kun sitä ei voi oikein mitata eikä ruksata miltään tehtävälistalta suoritetuksi.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse nähnyt että siellä oikeasti on sitä puuhaa kokoajan. Kuulostaa aika oudolta jos pieneen mökkiin saa aikaa kulumaan vuosia. Oletko käynyt siellä ikinä yllättäen? Siis että mies ei tiedä etukäteen. Itse saattaisin tehdä noin, varmaan oikeasti vaan löhöilee siellä. Välillä jotain pientä ehkä tekee, että muka edistyy hommissa. Sitten kun te olette siellä myös, esittää stressaantunutta, että ette tulisi kovin usein sinne. En kyllä katselisi kovin pitkään tuollaista.
Hän lähettelee kuvia edistymisestään joka kerta kun on siellä. Lisäksi kertoilee ylpeänä mitä on tehnyt ja kuinka. En jaksaisi aina edes kuunnella niitä iänikuisia kehumistarinoita. Ja kyllä, ihan omin silmin olen nähnyt miten paljon hommia siellä on ja mitä tulee tehdyksi.
Tässä nyt ei olekaan kyse siitä, että MINÄ jotenkin epäilisin miehen huijaavan työmäärällään. Vaan että minä/me haluisimme joskus olla tärkeämpiä kuin se mökki. Mutta emme ole. Hän on ääripäiden ihminen, se on joko kaikki tai ei mitään ja olen tästä ajankäytöstä ja ajan jakamisesta eri asioiden kesken keskustellut kyllä useita kertoja hänen kanssaan. Hermostuu vaan ja alkaa uhriutumaan, että eikö saisi sitten ollenkaan käydä mökillä ja pitäisikö se myydä vai mitä oikein meinaan. Aikuinen ihminen.
Yllätä hänet joku kerta kun hän on mökillä. Lapsi hoitoon ja sä menet käymään mökillä.
On aika huono suhde. Mä en jaksaisi tuollaista.
Kyllä minä ottaisin jo eron puheeksi jos prioriteetit eivät pikimmiten muutu.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs ap sai sinut porsimaan miehelle? Etkö ollut tietoinen kuinka tuossa käy?
Miten ei yllätä, että tässäkin ketjussa naista syytetään siitä kun mies ei tee osuuttaan? Ovatko miehet ikinä siis vastuussa mistään omista teoistaan, päätöksistään tai sanoistaan?
Joka ketjussa täällä sama juttu!
T. Miehet edunvalvonnan piiriin
Kuulostaa exältäni. Hänelle oli ihmeellinen fiksaatio tiettyihin asioihin ja niihin laitettiin aikaa, energiaa ja rahaa vaikka kuinka. Ex yritti perustella, että asia oli koko perheen hyväksi, vaikka oikeasti ketään muuta ei juttu kiinnostanut. Puhun nyt vähän vastaavanlaisesta tilanteesta, kuin ap:n miehen mökkifiksaatiosta. Oli asioita, joista me muu perhe olisimme olleet kiinnostuneita, mutta ex ei edes lastensa mieliksi viitsinyt esittää kiinnostunutta. Oli todella raivostuttavaa huomata, että kerta toisensa jälkeen exän omat asiat menivät muiden ohi. Jotenkin ex ei tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt, että lasten vuoksi pitää tehdä kompromisseja, vaikka se ei olisi kivaa eikä sitä, ettei kaikkia kiinnosta hänen mielenkiintonsa kohteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on idiootti.
Onko mökillä oloon kuitenkin syynä lähinnä kaljanjuonti ja saunominen.
Hän tekee kyllä ihan hemmetisti töitä siellä, sen tiedän. Mutta ne kerrat kun jää yöksi, niin saunoo tietysti loppuillasta ja ottaa muutaman oluen. On kuitenkin heräämässä hommiin jo aamusta aikaisin, joten mistään juopottelusta ei nyt ehkä voida puhua kuitenkaan. Muuten hän ei alkoholia juuri käytä.
Ap.
Mitä ihmeen hommia siellä riittää kuukaudesta toiseen tuollaisia määriä? Vielä tuollaisella aikataulutuksella, että hirveä kiire koko ajan? Onko miehel joku mt ongelma?
Tai kenties salasuhde?
Olisipa. Joskus huonoina hetkinä olen kyllä toivonut, että olisipa tosiaan, niin saisi painua lopullisesti hoitonsa helmoihin vaikka sitä mökkielämää viettämään. Mutta ei. En nyt ala edes eritellä mistä tiedän ettei ole, mutta uskokaa pois, tiedän. Ennemmin h*lvetti jäätyisi kun tuo mies pettäisi, joten se ei nyt ole "ratkaisu" tähän, ikävä kyllä.
Ap.
Ei kai tuon kokoisessa mökissä voi olla noin paljon hommaa? Me ostettiin huomattavasti isomoi mökki kesäkuun alussa. Ei olla edes käyty siellä kuin parin kolmen viikon välein remppahommissa pari päivää kerrallaan ja mökistä on sisäremppa jo tehty (kaikki pinnat käyty läpi). Ainoastaan ulkomaalaus jää ensi kesälle.
Kyseessä ei ole myöskään mikään luxusmökki, vaan perusmökki, jolle ei ole tehty mitään remonttia sen jälkeen kun se on vuonna 1990 rakennettu.