Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Totuus sosionomin työstä

Vierailija
03.01.2024 |

Jos pääsisin aikakoneeseen menisin tapaamaan sitä pölhöä nuorta minääni joka teki 20v sitten järkyttävän virheen lähteä sosiaalialalle ja kertoisin totuuden alasta. Tämä sopii sinulle vain jos olet MASOKISTI 

Joten EI. Älä mene. Pyydän. 

Kommentit (152)

Vierailija
121/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostava aloitus ja silmiä avaavia kommentteja sosionomeilta. Monesti oon miettinyt näin sairaanhoitajana, että harmi kun ei tullut haettua opiskelemaan sosionomiksi. Sote-ala (tarkoitan nyt pääasiassa naisvaltainen osio eli lähihoitajat, sosionomit, sairaanhoitajat) voi olla siis tosi järkyttävää shittiä. Vaikka sitä palkkaa aina vähän hintsusti kerrallaan nostettaisiin, niin työnkuva voi olla armottoman raskas ja johtaminen heikkolaatuista. 

Vierailija
122/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt lähes 10 vuotta työtä varhaiskasvatuksen opettajana sosionomin koulutuksella. Tämä työ on mielestäni suurimmaksi osaksi mukavaa. Toki on raskaitakin työpäiviä mutta pääasiassa työ on ihan ok. Työ tuntuu merkitykselliseltä ja työyhteisö on kiva. Ja työskentelen 2 vuotta sitten rakennetussa päiväkodissa joten ei ole sisäilmaongelmia. Palkkani on nettona 3000e/kk, vuoden päästä saan parin sadan euron kokemuslisän kuukausipalkkaani. Ei vuorotyötä. Ja 6 vuoden päästä saan täydet lomat 43 päivää/vuosi, eikä lauantaita lasketa lomilla vuosilomapäiviksi. Olen ihan tyytyväinen. Ja työsuhteeni on vakituinen kunnallisella puolella. Ei kai tässä ole valittamista.

Mikä kunta muka maksaa niin hyvää palkkaa että saat nettona 3000€? Itse olen Vantaan kaupungilla vakaopettajana ja täydet kokemuslisät ja netto on 2500€, brutto on 3500€.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vankilatyöpaskaa (uhkailua valittamisella, jatkuvaa manipulointia, jankutusta, narsisteja ja antisosiaalisia, väkivallan pelkoa), vanhainkotipaskaa (paskaa), kehitysvammalaitospaskaa (ripulipaskaa ja agressiivisia potilaita), koulukuraattoripaskaa (meidäntyttöonparempikuinteidäntyttöpaskaa)...

Lähihoitaja tai sosionomi - EI.

Tule tänne yksityisen sektorin korkeakoulutettujen joukkoon, niin saat nauttia päivittäin henkilökohtaisesta kauhupaskasta, kun tajuat, ettei tämä maa enää kauan pyöri ja saat mietiskellä päivittäin, mitä kaikelle sille mitä elämässäsi on sitten tapahtuu, kun se pyöriminen lakkaa.

Miten konkurssit saataisiin realisoitua jotenkin julkiselle sektorille?

Vierailija
124/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina miettinyt millaiset ihmiset oikein opiskelevat sosionomin tutkinnon. Jos jostain syystä tuollaista schaibaa haluaa työkseen tehdä, niin miksei suoraan sosiaalityöntekijäksi? Palkkakin on paljon parempi.

Koulussa väitetään että saat tehdä samaa duunia. Eli valehdellaan päin näköä 

Kuka valehteli?

Vierailija
125/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä koulussa opiskelit? Oliko mukava opettaja?

Vierailija
126/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerropa meille se totuus?

Vierailija
127/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Senkus vaihdat alaa. Yhtä tyhmä sinä kyllä taidat edelleen olla kuin silloin 20 vuotta sitten. 

Jos olet 45v niin ei ole helpointa vaihtaa alaa.

Mut sulla tuo empatia ei taida olla vahvinta alaa muutenkaan joten ehkä turhaan selitän. Kuulostat juuri samanlaiselta kuin mun esimiehet... 

Sulla on yli 20 vuotta vielä työaikaa jäljellä.

Vierailija
128/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuoden työkokemuksella sanon, että lopetetaan koko sosiaaliala. Antaa kansalaisten hukkua tämän maan epäkohtiin. Nythän me siivoamme niitä ihmisten silmistä pois. Ehkä parin vuoden päästä lakkautuksesta kansalaiset tajuavat sosiaalialan arvon.

-korkeasti koulutettu siivooja, AMK,  YTM-

Vierailija
129/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo työpaikka kiusaaminen johtuu usein siitä että monella työntekijällä loppuu sietokyky asiakkaisiin. Pelkäävät, turhautuvat ja siirtävät tätä huonoa oloaan toisiin työntekijöihin. Kyllähän esimerkiksi laitoksissa työskentelevät esim. lastensuojelussa joutuvat kokemaan väkivaltaa ihan suoraan. Sanon kyllä myös nuorille jotka tätä luette että miettikää tarkasti. Työ on raskasta ja työajat eivät sovi perheelliselle.

Vierailija
130/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 vuoden työkokemuksella sanon, että lopetetaan koko sosiaaliala. Antaa kansalaisten hukkua tämän maan epäkohtiin. Nythän me siivoamme niitä ihmisten silmistä pois. Ehkä parin vuoden päästä lakkautuksesta kansalaiset tajuavat sosiaalialan arvon.

Suurin osa niistä sun epäkohdista syntyy sosialismista eli sinusta itsestäsi.

Mikäs sen normaalimpaa sosiaalihallintoa, kuin luoda ongelma ja tarjota siihen itseä hyödyttävä ratkaisu.

Vierailija
131/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs sen normaalimpaa sosiaalihallintoa, kuin luoda ongelma ja tarjota siihen itseä hyödyttävä ratkaisu.

Pelottaako että jäät yksin?

Vierailija
132/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt lähes 10 vuotta työtä varhaiskasvatuksen opettajana sosionomin koulutuksella. Tämä työ on mielestäni suurimmaksi osaksi mukavaa. Toki on raskaitakin työpäiviä mutta pääasiassa työ on ihan ok. Työ tuntuu merkitykselliseltä ja työyhteisö on kiva. Ja työskentelen 2 vuotta sitten rakennetussa päiväkodissa joten ei ole sisäilmaongelmia. Palkkani on nettona 3000e/kk, vuoden päästä saan parin sadan euron kokemuslisän kuukausipalkkaani. Ei vuorotyötä. Ja 6 vuoden päästä saan täydet lomat 43 päivää/vuosi, eikä lauantaita lasketa lomilla vuosilomapäiviksi. Olen ihan tyytyväinen. Ja työsuhteeni on vakituinen kunnallisella puolella. Ei kai tässä ole valittamista.

Vau mikä palkka!

Vierailija
133/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole yksin enkä ole jäämässä yksin.

Pelottaako suo se, miten tehokkaasti suollat copesatuja. Entäs jos tämä epäterve toimintamalli siirtyy palstan ulkopuolelle vai onko jo?

Vierailija
134/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hoitoalalla on niin paljon työpaikkakiusaamista? Nainen on toiselle naiselle susi. Mutta miksi?

Vierailija
135/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, tuli virhe. Tietysti piti kirjoittaa että brutto 😃 t. Se vakaope

Vierailija
136/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomin työ voi olla niin monenlaista. Sosionomi on vain koulutus, on sitten susta itsestä kiinni mitä alat työksesi tekemään, kaikkea mahdollista vauvasta vaariin. Jopa isännöitsijäksi kuulemma sopii kun on sosionomin koulutus (näin sanoi joku vuosi sitten jonkun isännöintitoimiston kokenut johtaja lehtihaastattelussa)

En oikein ymmärrä, että mistä tässä ketjussa edes puhutaan. Kuin kaikilla olisi yksi ja sama työtehtävä, olla jossain hoitotyössä, joka ei oikeasti kuulu sosionomeille. Minä en ainakaan koskaan suostuisi mitään hoitotehtävää tekemään, minulla ei sellaiseen ole koulutusta.

Mun sisko on sosionomi ja hän on päiväkodissa töissä. Minä en ikinä kuuna kullan valkeana menisi töihin sinne, en myöskään vanhusten tai vammaisten kanssa työskentelemään, enkä kyllä nuortenkaan... Olen lukenut myös sosionomiksi ja olen kolmannen sektorin työpaikassa johtajana, ja nautin työstäni, saan tehdä juuri sitä mistä tykkään ja missä olen hyvä.

Sosionomin koulutus on niin laaja, että vain taivas on rajana. Jos ette jostain työpaikasta tykkää, vaihtakaa. Jos ette tykkää jostain asiakaskunnasta... vaihtakaa...

Vierailija
137/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaako suo se, miten tehokkaasti suollat copesatuja. Entäs jos tämä epäterve toimintamalli siirtyy palstan ulkopuolelle vai onko jo?

Olisit nyt höpissyt vielä k-piikeistä jne 

Vierailija
138/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin muutama vuosi sitten. Harjoitteluissa jo kohtasin ristiriitaa työssä, kun tarkoitus olisi auttaa ihmisiä eteenpäin, mutta mielestäni käytännön työ ei sitä oikein vastannut. Esim. lastensuojelun perhetyössä työskentely oli enemmän sohvalla istumista ja juttelua; näiden ihmisten ongelmat vaan oli usein sitä tasoa, että olisi vaatinut jo terapeuttia. Sosionomi ei ole terapeutti eikä ihmeidentekijä. Jos vanhempi on vaikka syvästi lapsuudessa itse traumatisoitunut, mielenterveysongelmainen, päihdetausta, uusi kumppani jolla vakava päihdeongelma, näillä keskenään sitten kunnon traumabond jossa rakastetaan, erotaan, tapellaan, rakastetaan, palataan yhteen, erotaan. Joo, ei todellakaan riitä sosionomin osaaminen tollasten kuvioiden ratkomiseen 😅  Mieluummin olisin auttanut esim. niitä uupuneita pikkulasten äitejä, auttamalla kodin- ja lastenhoidossa ja siinä ohessa olisi voinut jutella ja miettiä murheita, auttaa rakentamaan turvaverkkoa ja yhteisöä, miettiä tukikeinoja ja jaksamista pitkällä tähtäimellä. Mutta eihän noille nykyään enää mitään apua anneta. 

Kävin pyörähtämässä myös työkkärissä, mutta siellä sama ongelma.. istutaan ja puhutaan, mitään oikeen konkreettista apua ei ollut niille ihmisille antaa. No sijaistin myös hetken kuntouttavassa työtoiminnassa, se oli hyvä paikka. Tehtiin työttömien kanssa yhdessä hommia ja siinä sivussa pystyy käyttämään osallistavia menetelmiä, tukea ryhmäytymistä, auttaa ihmistä hakemaan palveluita ja apua yms. Mikä on sosionomin ydinosaamista. Harmi vaan että noi paikat ajettiin hallituksen toimesta aikalailla alas. 

Nyt töissä päiväkodissa. Työ on siellä aika puuduttavaa, eikä se vastaa omaa osaamista suurelta osin (syötetään, vessatetaan, puetaan, riisutaan, ulkoilutetaan, nukutetaan lapsia suurin osa päivästä). Menee vähän niinkuin oma osaaminen ja koulutus hukkaan siinä. Lapsilla ja perheillä on kyllä aika paljon haasteita, usein lähinnä kasvatuksellisia, missä sosionomin osaamista kyllä tarvitaan. Mutta sille työlle ei oikeastaan jää hirveästi aikaa, eikä se edes muille avaudu, koska työskentelen kuitenkin tiukasti siinä omassa lapsiryhmässä. Vaatisi aika paljon lapsiryhmän ulkopuolista työaikaa, että voisin aidosti tukea perheitä esim. kotitapaamisten kautta yms. Joissain kunnissa on alueellisia sosionomeja varhaiskasvatuksessa, joilla tälläinen, matalan kynnyksen perhetyö- tyyppinen työnkuva. Mutta on vielä harvinaista. 

Vierailija
139/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit nyt höpissyt vielä k-piikeistä jne 

Satuilu senkun jatkuu vaan. Höpisisit välillä jotain mielentervettä.

Vierailija
140/152 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielenterveyskuntoutujien asumisyksikössä töissä ja meillä on myös sosionomeja täällä. Heillä on erittäin pahoja puutteita osaamisessa. Eivät tiedä mitään esim tavallisimmista psyykelääkkeistä eivätkä tiedä mikä on psykoosin ja masennuksen ero. Hoitajataustaisilla on mt-puolen koulutus ja kokemus. Tästä sosionomien osaamattomuudesta on tullut ongelmia.