Totuus sosionomin työstä
Jos pääsisin aikakoneeseen menisin tapaamaan sitä pölhöä nuorta minääni joka teki 20v sitten järkyttävän virheen lähteä sosiaalialalle ja kertoisin totuuden alasta. Tämä sopii sinulle vain jos olet MASOKISTI
Joten EI. Älä mene. Pyydän.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muista, mutta itselläni ja monella luokkatoverillani on pitkä työkokemus ilman virallista pätevyyttä. Näkemystä ja tietoa alalta jos toiseltakin on, mutta kun on myös tutkinto, voi saada sitä asiantuntijan työtäkin.
Miksi ne perusohjaajan työt eivät kelpaa? Todella kullanarvoista työtä, jos on osaava ohjaaja.
Onko sosionomin palkka todellakin 2800? Enemmän kuin aloittelevalla luokanopettajalla! Opiskelin aikoinani vuoden verran sosionomiksi, mutta päätinkin vaihtaa alaa luokanopettajaksi. Ihan helppoa ei ole nykyään opettajankaan työ, koulutuskin kestää 5 vuotta. Luulin kuitenkin että palkka olisi sosionomia parempi.
Vierailija kirjoitti:
Lähärin ammatti; siivoat, kokkaat ja teet kaikkea ylimääräistä kun firmat (varsinkin yksityiset) säästää rahaa ettei tarvii palkata siivoojia, ruuanlaittajii jne niin saat tehdä itse sen kaiken omien jo raskaiden duunies päälle, vaihdat paskavaippoja, sua ei kunnioiteta, pomot on ilkeitä ja ylimielisiä, palkka on täysin suolesta ja työvuorot on epäibhimillisiä. Taistelin pomon kaa just pari viikkoa sit että vuorot on laittomii, ei voi pakottaa aamuvuoroo 6 aamul jos oon ollu illalla kymppiin. Kysyi ihan pokalla että kiinnostaako vielä olla töissä vai tehdäänkö irtisanomispapeperit heti? Onneksi liitto auttoi mut ihan hirveetä tää on ihan hirveetä
Ja kuitenkin alalla on ihmisiä viihtynyt vuosikymmeniä ja monet tekevät keikkaa vielä eläköitymisen jälkeen. Et myöskään tajunnut pitäväsi valtti kortteja kädessäsi, lähihoitajista on huutava pula joka puolella. No, tämä ketju on sosionomeista.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ihminen joka kokee että haluaa auttaa, niin parempi mennä töihin joista maksetaan kunnolla. Sitten voit lahjoittaa rahaa hyvään ja tehdä vapaaehtoistyötä. Paljon parempi vaihtoehto kuin mennä itse alalle.
Tuo on täysin totta. Systeemi nyt vaan on usein sellainen että teit sote-alalla sitten melkein mitä tahansa, et pysty enää kohtaamaan ihmisiä rauhassa inhimillisesti kuten haluaisit ja/tai näet mitä kaikkea apua ihminen tarvitsisi, mutta sitä kunnollista apua ei yksinkertaisesti ole hänelle antaa koska "EI RESURSSEJA".
Myös tällaista että viskotaan sinne sun tänne avautumaan kymmenille eri alan ammattilaisille, mutta kukaan ei ota sitä kunnollista koppia ja vastuuta mikä aiheuttaa vain suurta lisäkärsimystä, tilanne vain pahenee.
Mä olen sairaanhoitaja ja juuri hain sosionomin muuntokoulutukseen. En tiedä pääsenkö, mutta aina voi koittaa. Tätä ketjua kun luen niin en tiedä onko tyhmää haluta tuohon koulutukseen.
En tiedä muista, mutta itselläni ja monella luokkatoverillani on pitkä työkokemus ilman virallista pätevyyttä. Näkemystä ja tietoa alalta jos toiseltakin on, mutta kun on myös tutkinto, voi saada sitä asiantuntijan työtäkin.