Yksinäinen teini
16v teinini on yksinäinen, ollu noin 2 vuotta lähes kokonaan ilman kavereita. Ajautui ulos kaveriporukasta teini-iässä kun ei kokenut olevansa samanlainen kuin muut. Koulu menee jotenkuten, harrastuksissa onneksi käy ja kesällä oli kesätöissä. Päihteitä ei käytä. Kuinka tukisin nuorta? pelkään että syrjäytyy. Lisäksi selvästi kärsii yksinäisyydestään.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (18)
Joskus voi lukiossa tai amiksessa saada uudet kaverit. Silloin kun vaihdos peruskoulusta uusiin ympyröihin tapahtuu aika monet ovat vailla kaveria. Rohkeasti vaan tutustumaan muihin,
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut koko ikäni ilman ystäviä. Nyt olen yli viisikymppinen. Kaikkeen tottuu.
Miten selvisit teini-iässä ja nuorena aikuisena yksinäisyyden kanssa? Ap
https://tyttojentalo.fi/toiminta/harjoittelut-ja-vapaaehtoistyo-helsing…
Monella paikkakunnalla on vastaavaa toimintaa, mukaan vaan..
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi lukiossa tai amiksessa saada uudet kaverit. Silloin kun vaihdos peruskoulusta uusiin ympyröihin tapahtuu aika monet ovat vailla kaveria. Rohkeasti vaan tutustumaan muihin,
Tätä toivoin nyt kun aloitti lukiossa. Ei ole ainakaan vielä löytänyt uusia kavereita. Kotona on vapaa-aikana, toki harrastuksissa käy mutta ei vietä harrastusporukan kanssa aikaa muulloin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut koko ikäni ilman ystäviä. Nyt olen yli viisikymppinen. Kaikkeen tottuu.
Miten selvisit teini-iässä ja nuorena aikuisena yksinäisyyden kanssa? Ap
Kyllä sitä vaan jotenkin selvisi. Ja äkkiä siihen tottuu. Esim 18v synttäreitäni ei muistanut kukaan eikä ostanut lahjoja tms.
Olisiko joku eläin hyvä ystäväksi? Koira?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko joku eläin hyvä ystäväksi? Koira?
Tätä voisi harkita. Teini ei kyllä ole koskaan pyytänyt lemmikkiä. Ap
En voi sietää ihmisiä. Mutta en salli teineilleni vapautta valita.
Miten niin "selvästi kärsii"? Muiden eläinten seura on terapeuttista, mutta ihmisten päinvastaista.
Minkälainen on luonteeltaan eli millaisessa seurassa voisi viihtyä? Missä voisi tavata samankaltaisia ihmisiä?
En kadu elämässäni mitään niin paljon kuin että vietin aikaa kavereiden kanssa, vaikka olisin viihtynyt paremmin yksin. Kaikki eivät vain ole tarpeeksi rohkeita elämään elämäänsä kuten itse haluavat, vaan toimivat toisten tarpeiden ja ulkopuolelta tulevan painostuksen mukaan ylläpitäen kulissia. Hukkaan heitettyä elämää :(
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen on luonteeltaan eli millaisessa seurassa voisi viihtyä? Missä voisi tavata samankaltaisia ihmisiä?
Olen yrittänyt ehdottaa paikkoja mihin voisi mennä mutta on aika arka lähtemään. Käy kahdessa eri harrastuksessa jossa on siinä mielessä samanhenkistä porukkaa kun sama harrastus kiinnostaa. Mutta teinini ei osaa/halua viettää aikaa harrastuskavereiden kanssa vapaa-ajalla. Silti huomaan että kaipaisi sosiaalista elämää. On vain jotenkin jumissa. Ap
Pitäisiköhän teiniä patistella vähän, että rohkeasti lähestyisi ihmisiä ja kysyisi vaikka vanhoilta kavereilta, voiko tulla mukaan. Ei varmasti ole helppoa, mutta ehkä tosiaan vaatisi vähän ulkopuolista pönkitystä. Onko koululla vielä koulukuraattoria, johon voisi ottaa yhteyttä, jos sieltä saisi jotain vinkkejä?
Meidän nuoremme oli myös teininä yksin, varsinkin yläasteiässä. Koulussa oli pari kaveria. Häntä myös kiusattiin. Lukioon hän meni eri paikkakunnalle ja siellä sai kavereita. Tuon yksinäisimmän ajan aikana hän tutustui netissä nettipelien kautta muutamaan ulkomaalaiseen poikaan ja he ovat vieläkin kavereita, vaikka aikaa on kulunut useita vuosia.