Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?
Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin.
minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta.
Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia?
Kommentit (515)
köyhät vois olla pois silmistä .t:140 000e vuodessa tienaava.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, miksi tekoripset, tatuoinnit ym. tekohärpäkkeet löytyvät keskimääräistä useammin vähävaraisilta ja yksinhuoltajilta. Sinnekö ne rahat menevät? Lienee eivät ihan ilmaisia ole!
Ja oliko tästä jotain tilastoa? Tämä on vain sinun mielikuva asiasta, silmään on pistänyt kun oot muutaman kerran jonkun vähävaraisen ripsi-ihmisen kohdannut. Älä yleistä, niinkuin joku dille keskisarja-pelle.
Ja vaikka ihminen jonkun tatuoinnin ottaisi, niin se on muutaman satasen. Kuinka kauan sillä sitten eläisi? Ei se sitä taloudellista ahdinkoa ratkaise.
Ei ole. Mutta olenkin nähnyt maailmaa varmaan sinua enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, miksi tekoripset, tatuoinnit ym. tekohärpäkkeet löytyvät keskimääräistä useammin vähävaraisilta ja yksinhuoltajilta. Sinnekö ne rahat menevät? Lienee eivät ihan ilmaisia ole!
Ja oliko tästä jotain tilastoa? Tämä on vain sinun mielikuva asiasta, silmään on pistänyt kun oot muutaman kerran jonkun vähävaraisen ripsi-ihmisen kohdannut. Älä yleistä, niinkuin joku dille keskisarja-pelle.
Ja vaikka ihminen jonkun tatuoinnin ottaisi, niin se on muutaman satasen. Kuinka kauan sillä sitten eläisi? Ei se sitä taloudellista ahdinkoa ratkaise.
Mitä noihin Keskikaljan horinoihin tulee, en ole koskaan yliopistolla törmännyt ainakaan huomattaviin tekoripsiin tai -kynsiin. Eiköhän noita amikset useammin harrasta.
Eli hevonpaskasta tuli absoluuttinen totuus kertaheitolla, kuten persujen puheissa yleensäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä paljastan, että mieheni osuus on suuri. Hän tienaa noin 100k ja minä 40k. Varallisuus jakautuu sitten hieman toisinpäin.
t. Ap
Jos joutuisit pärjäämään omillasi noilla tuloilla, et kyselisi vauvapalstalla tyhmiä. Pidä paikat liukkaina ja toivottavasti avioehto on voimassa.
Onneksi mulla on iso omaisuus.
Vierailija kirjoitti:
köyhät vois olla pois silmistä .t:140 000e vuodessa tienaava.
Missä menee raja, jonka alle ei saa olla näkyvissä. Ja saako mennä töihin, jos on köyhä?
Vierailija kirjoitti:
Lukematta tätä trollikeskustelua sen pidemmälle
"Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä." (po. tuilla elelevä)
Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Jos työssäkäyvä saa vähemmän nettotuloja kuin perustoimeentulotuen perusosa, niin hän myös on oikeutettu toimeentulotukeen.
Mutta kun ne tulot ilmoitetaan BRUTTONA siihen hakemukseen. Nettoa ei huomioida, se voi olla pienempi kuin tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä paljastan, että mieheni osuus on suuri. Hän tienaa noin 100k ja minä 40k. Varallisuus jakautuu sitten hieman toisinpäin.
t. Ap
Jos joutuisit pärjäämään omillasi noilla tuloilla, et kyselisi vauvapalstalla tyhmiä. Pidä paikat liukkaina ja toivottavasti avioehto on voimassa.
Mäkin ostin suklaamonopolipelin, mutta omaisuus taitaa mennä tänä jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oliko tästä jotain tilastoa? Tämä on vain sinun mielikuva asiasta, silmään on pistänyt kun oot muutaman kerran jonkun vähävaraisen ripsi-ihmisen kohdannut. Älä yleistä, niinkuin joku
En ole tuon alkuperäisen kommentin kirjoittaja, mutta huomaahan sen, että esim. kaupan kassoilla, lähihoitajilla, siivoojilla ym on just noita kun taas monella lääkärillä, tuomarilla tai muulla koulutetulla näitä ylipäänsä on ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Ap
Onko avioehtoa? Puolethan menee miehelle, jos ei ole.
Ap mä pidän tyhmänä sua. Mun eräs tuttu vetoaa aina siihen että köyhillä on uusi ja kallis puhelin. Noin kun ajattelee niin ei tarvitse ketään auttaa. Vaikea ymmärtää sua kun itse autan vähistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ap mä pidän tyhmänä sua. Mun eräs tuttu vetoaa aina siihen että köyhillä on uusi ja kallis puhelin. Noin kun ajattelee niin ei tarvitse ketään auttaa. Vaikea ymmärtää sua kun itse autan vähistäkin.
Itsekin olen sitä mieltä, että esim. uuden iPhonen ostaminen on aika tyhmää, jos on köyhä.
Täysin kelvollisia älypuhelimia saa parilla-kolmella sadalla. Mutta ei se ole syy vaimentaa sosiaalista omaatuntoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Ap
Ap tässä vielä. Ei meillä ole. Myös miehellä iso omaisuus. Kun mentiin naimisiin lähes 20 vuotta sitten ei ajateltu asiaa sen enempää, omaisuutta karttunut ja peritty vasta myöhemmin ja tuolloin oltiin vasta uria aloittelevia nuoria aikuisia. Täytyy harkita tätä asiaa, senhän voi lisätä myöhemminkin.
Luulisi, että hyvätuloiseksi päässyt olisi riittävän älykäs tajuamaan, että kaikki ei ole samanlaisia kuin sinä.
Jos ei ole saanut syntyä kultalusikka suussa, tai huippuälykkäitä aivoja, tms. resursseja, ei millään ylläkään hyväosaisen elintasoon, jollei satu olemaan tuuria vaikka lotossa tms., sitä vaan yrittää selvitä elämästä miten parhaiten taitaa, mutta kuspää hyväosaiset vaikeuttavat sitä vielä lisää usein erilaisin konstein :/
Ihan hyvä että keskiluokka romutetaan. Ehkä, ehkä sitten löytyy taas inhimillisyys ja solidaarisuus.
Vierailija kirjoitti:
Jännä yllä oleva tutkimus: " Kansainvälisten tutkimusten mukaan rikastuminen ei vaadi älykkyyttä tai moraalista oikeudenmukaisuutta. Se vaatii lähinnä vain suurta halua saada paljon rahaa."
Pois jätetty pieni asia. Pitää olla todella ahkera ja tarjota toisille ihmisille jotain arvokasta.
Olen pienituloinen mutta suoraan sanoen vaikea ymmärtää köyhiä. Olen itsekkin ollut köyhä ja hieman passiivinen ja masentunut. Mikään tuki ei olisi parantanut tilannetta. Onneksi ei ollut lapsia. Tarvitsin vain kiehtovan päämäärän ja hieman rohkaisua että lähdin toteuttamaan omia suunnitelmia. Jos joku keksisi lääkkeen miten passiivisuus ja masennus saataisiin pois niin maailma olisi erinlainen. Nyt köyhät/moniongelmaiset toimivat varoittavana esimerkkinä: näin käy kun ketuttaa jokapäivä.
En usko, että pelkällä ahkeruudella kukaan rikastuu.
Jonkun pitää haluta maksaa paljon siitä, mitä teet. Hyvä onni ja hyvä sosiaalinen verkosto auttavat paljon. Jos olet esim. sosiaalinen ja tykkäät seurustella sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat hierarkiassa sinua korkeammalla, sinulla on paremmat mahdollisuudet yletä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oliko tästä jotain tilastoa? Tämä on vain sinun mielikuva asiasta, silmään on pistänyt kun oot muutaman kerran jonkun vähävaraisen ripsi-ihmisen kohdannut. Älä yleistä, niinkuin joku
En ole tuon alkuperäisen kommentin kirjoittaja, mutta huomaahan sen, että esim. kaupan kassoilla, lähihoitajilla, siivoojilla ym on just noita kun taas monella lääkärillä, tuomarilla tai muulla koulutetulla näitä ylipäänsä on ollenkaan?
Eri yhteiskuntaluokilla on eri "statussymbolit". Lääkärillä se voi olla purjevene, johon vähävaraisilla/pienituloisilla ei ole pienintäkään mahdollisuutta. Silloin sitä "statusta" haetaan niistä asioista, jotka ulottuvilla, vaikka just tekoripset.
Itsehän elän eurolla koko kuukauden ja elätän kahdeksaa lasta. Ikinä en ole tukia kerjännyt ja hyvin pärjäämme. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Ap
Ap tässä vielä. Ei meillä ole. Myös miehellä iso omaisuus. Kun mentiin naimisiin lähes 20 vuotta sitten ei ajateltu asiaa sen enempää, omaisuutta karttunut ja peritty vasta myöhemmin ja tuolloin oltiin vasta uria aloittelevia nuoria aikuisia. Täytyy harkita tät
Miksi sinua kiinnostaa köyhien asema noin paljon?
Itse pääsin testaamaan, miltä tuntuu elää puoli vuotta ilman tuloja. Ei yhtään kivalta, voin kertoa.
po. toivo, ettei avioehtoa ole
(sama)