Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?

Vierailija
23.12.2023 |

Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin. 

minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta. 

Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia? 

Kommentit (515)

Vierailija
501/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette kyllä rikkaita noilla tuloilla. Tai ehkä mä olen vaan köyhänä vieraantunut keskiluokkaisista.

Jos noin kämäisillä bruttotuloilla yrittää lapsiperhe pärjätä, tiukoille menee. Tarkista huviksesi, paljonko noista tuloista menee veroa. Laske päivähoitomaksut rangaistusluokan mukaan. Jääkö mitään jäljelle?

Vierailija
502/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm.. vertaan tässä omia 16 000€ vuosituloja ap:n tuloihin ja mietin että taidan itse olla se onnekkaampi osapuoli. 

Hyvä, onneksi kaikki köyhät ei oo katkeria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet työkyvytön, niin eikö olisi aika hakea työkyvyttömyyseläkettä?

Työkyvyttömyyseläkkeelle on erittäin vaikea päästä.

Vierailija
504/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette ole hyvä tuloisia. Noin keskituloisia olette.

Hyvä tuloinen on +100 te/v

Keski tuloinen 40-100 te/v

Minun mielestäni 

Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) mukaan keskituloinen tienaa 1900 - 6400 € kuukaudessa.

Vierailija
505/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole koskaan joutunut elämään köyhän tuloilla, ei voi ymmärtää mitä se on. Kokeile joskus itse.

Mä elin koko lapsuuteni köyhyydessä. Päätin silloin, etten halua samaa tulevaisuudessa ja varsinkaan, jos saan omia lapsia. Halusin tarjota lapsille parempaa ja etteivät he joudu näkemään nälkää ja jäämään ulkopuolelle asioista, koska vanhemmilla ei ole rahaa. Opiskelin ja säästin. Olemme puolisoni kanssa ihan hyvissä töissä kumpikin, olemme ylempää keskiluokkaa ehkä, emme kuitenkaan rikkaita. Bruttotulot n. 170 000 €/v. Itse voi tehdä asioita sen eteen, ettei köyhyys periydy. Toki sinänsä onneakin on hyvä olla mukana, ettei vaikka sairastu pitkäaikaisesti. Mutta yleisesti halusin tuoda oman esimerkin tähän, että olen kokenut köyhyyttä elämäni ekat 20 vuotta, mutta tein töitä sen eteen, että sain vaikutettua omaan tulotasooni ja sitä myötä elämäntasoon

Älä nyt tämmöisiä tänne kirjoita, menee muilta köyhässä perheessä varttuneilta pohja valituksesta kun joku on pystynyt omalla työllään parantamaan asemaansa. Etkö ymmärtänyt että opiskelu on mahdollista vain hyvätuloisten lapsille. 

Vierailija
506/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun yrittäjäkaverit on kyllä aivan kusipäitä, kun tullut nämä hallituksen aikeet esille. Arvostus heitä kohtaan on laskenut aivan hemmetisti, kun omat tulot laske mihinkään, kun aina voi vähentää työntekijöitä. Töitäkin on kuulemma tekeville, mutta samaan aikaan ei niille jotka potkivat pihalle.

Vierailija
507/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele jos jollain on tiukkaa rahasta tukien varassa. Nyt joku suuttuu, mutta näin monen lapsen vanhempana väitän, että useamman pienen lapsen vanhempana ei ole yhtä tiukkaa kun esim. isompien lapsen kanssa tai lapsettomana.

Esim pariskunta saa n. 480€ naama asumiskulujen jälkeen omaan köyttöön. Se on tosi vähän. Aikuinen kuluttaa aina enemmän kun pieni lapsi ja tuolla summalla pitää sitten tehdä ne kodinhankinnatkin.

Lapsen tt osat kattavat hyvin lastenmenot pienten lasten kohdalta ja niistä saattaa jopa jäädä yli koska:

Niillä ei kateta päivähoitomaksuja eikä sairas lääkekuluja.

Lapset melko pieniruokaisia tuolloin.

Vaatteista helpompi ostaa osa käytettynä.

Lapsilla ei niin  isoja menoja, eikä toiveita vielä pienenä. 

En mene tarkistamaan, mutta taitaa olla tt-osa jotain 400 luokkaa alle 10-vuotiaallekin. 

Vaikka tuet ei yleensä ole mitään runsaita, riippuu työttömän tilanne niin monesta asiasta. Siitä millainen elämäntilanne on ja onko mahdollista saada mitään apuja vaikka sukulaisilta. Miten on elänyt juuri ennen työttömyyttä eli pitääkö hankkia jotain isompaa ja kalliimpaa, samalla kun elää tukien varassa. 

Eli voihan jonkun tilanne olla ei niin huonokaan, turha sitäkään kiistää. Pääosin kyllä Suomessa terveydenhuolto ei maksa, eikä reseptilääkkeet eli bulshittiä että niudwn takia joutuisi pulaan. 

Itse olen joskus käyttänyt yksityistä vain koska en voinut käyttää sitä kaupunkini julkista puolta. Olisin voinut mutta en halunnut. Joku terveyspomo oli oli järjestäny jonkun väijytyksen niin,että jouduin jopa rikosten kohteeksi siellä. Huoh sitä se on kun on niin "ylimielinen ja sarkastinen."

Mutta hei tuohan on poikkeuksellista. Te nöyrät ja saatte vielä palvelun ilmaiseksi julkiselta...Ilman rikoksia....

Vierailija
508/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhdy yksinhuoltajaksi niin elämä opettaa.

Eihän tuohon sun kuvioon tarvita kuin ero, työttömyys, sairastuminen tai vammautuminen niin olet helvetillisessä pulassa. Älä kuvittele että olet immuuni näille.

Joo yhteiskunta auttaa näissä tilanteissa, mutta ei sen kuulu elättää sinua. Käytät omia säästöjä myös, eihän kukaan oleta yhteiskunnan elättävän 100% ja loppuelämän ajan. Vain pahimman yli. Sen takia jokaisen tulisi säästää pahanpäivän varalle ennakkoon. Ei kukaan loisia elätä loputtomiin. Ihmisen pitää kyetä olemaan hyödyllinen myös yhteiskunnalle.

Minä käytin säästöni ja elin tulottomana yli kaksi vuotta. Kaikki omaisuus ja säästöt menivät, ja siinä piinassa minusta tuli myös työkyvytön. Nyt olen ollut toimeentulotuen varassa muutaman vuoden, ja monta vuotta vielä

Ei ollut kummoiset säästöt, jos käytit kaiken jo kahdessa vuodessa! Omaa tyhmyyttä tai laiskuutta. Miten hyödytät nyt yhteiskuntaa? Kai kykenet jotain tekemään vai odotatko saavasi vain ilmaista rahaa toisten selkärangasta? Tuollaisia ei tähän yhteiskuntaan kaivata.

Vierailija
509/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarkoitan reseptilääkkeet saa ilmaiseksi ne täysin tukien varassa elävät. Eihän ne muuten täysin ilmaisia ole." 

Mikä se sellainen lääke on että ei muka korvata mutta välttämätön. Tänne vasn tiedot just niinkun on. Epäilen. 

Vierailija
510/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhdy yksinhuoltajaksi niin elämä opettaa.

Eihän tuohon sun kuvioon tarvita kuin ero, työttömyys, sairastuminen tai vammautuminen niin olet helvetillisessä pulassa. Älä kuvittele että olet immuuni näille.

Joo yhteiskunta auttaa näissä tilanteissa, mutta ei sen kuulu elättää sinua. Käytät omia säästöjä myös, eihän kukaan oleta yhteiskunnan elättävän 100% ja loppuelämän ajan. Vain pahimman yli. Sen takia jokaisen tulisi säästää pahanpäivän varalle ennakkoon. Ei kukaan loisia elätä loputtomiin. Ihmisen pitää kyetä olemaan hyödyllinen myös yhteiskunnalle.

Minä käytin säästöni ja elin tulottomana yli kaksi vuotta. Kaikki omaisuus ja säästöt menivät, ja siinä piinassa minusta tuli myös työkyvytön. Nyt olen ollut toimeentulo

Vaikea kommentoida, kun ei sa selvää, onko tuo sarkasmia vai tosissaan kirjoitettu.

Vierailija
511/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin säästöni ja elin tulottomana yli kaksi vuotta. Kaikki omaisuus ja säästöt menivät, ja siinä piinassa minusta tuli myös työkyvytön. Nyt olen ollut toimeentulotuen varassa muutaman vuoden, ja monta vuotta vielä

Ei ollut kummoiset säästöt, jos käytit kaiken jo kahdessa vuodessa! Omaa tyhmyyttä tai laiskuutta. Miten hyödytät nyt yhteiskuntaa? Kai kykenet jotain tekemään vai odotatko saavasi vain ilmaista rahaa toisten selkärangasta? Tuollaisia ei tähän yhteiskuntaan kaivata.

Vaikea kommentoida, kun ei saa selvää, onko tuo sarkasmia vai tosissaan kirjoitettu.

Vierailija
512/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

326 kirjoitti: asuntojen hinnat nousseet. Ei niillä tuloilla saa lainaa ja sen "omarahoituaosuuden keräämiseen voi mennä vuosia."

Tässä näkee että varakkailla ei ole mitään tajua vähävaraisiudesta. EI VÄHÄVARAINEN PYSTY SÄÄSTÄMÄÄN. Mistä se säästää Tolvanen, kun kaikki rahat menee päivittäisarkeen ja jos joskus jää sukanvarteen jotain niin niillä ostetaan seuraavaksi pyykkikone kun entinen on jo 15 vuotta vanha, jopa uuden telkkarin voi joutua ostamaan osamaksulla, saati silmälasit tms kalliimmat välttämättömyystarvikkeet.

Mistä hemmetistä te luulette vähävaraisten säästävän yhtään mitään tai mihinkään. Jos pankkiin pitäisi saada omarahoitusosuutta vaikka 20 t€ ja sulla jää 50€ kk ylimääräistä niin laskepa kuinka kauan menee ennenkun omavastuu on kerätty. 

Pyykkikone ja uusi telkkari ei ole pakollisia, ilmankin pärjää hyvin. Tuostakin jäisi jo mukavasti säästöön. Jos alkaisi heti 18-vuotiaana vähän kerrallaan säästämään, niin kyllä sulla on 30-vuotiaana pieni säästöpotti vaikka omaan asuntoon.

Vierailija
513/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

326 kirjoitti: asuntojen hinnat nousseet. Ei niillä tuloilla saa lainaa ja sen "omarahoituaosuuden keräämiseen voi mennä vuosia."

Tässä näkee että varakkailla ei ole mitään tajua vähävaraisiudesta. EI VÄHÄVARAINEN PYSTY SÄÄSTÄMÄÄN. Mistä se säästää Tolvanen, kun kaikki rahat menee päivittäisarkeen ja jos joskus jää sukanvarteen jotain niin niillä ostetaan seuraavaksi pyykkikone kun entinen on jo 15 vuotta vanha, jopa uuden telkkarin voi joutua ostamaan osamaksulla, saati silmälasit tms kalliimmat välttämättömyystarvikkeet.

Mistä hemmetistä te luulette vähävaraisten säästävän yhtään mitään tai mihinkään. Jos pankkiin pitäisi saada omarahoitusosuutta vaikka 20 t€ ja sulla jää 50€ kk ylimääräistä niin laskepa kuinka kauan menee ennenkun omavastuu on kerätty. 

Pyykkikone ja uusi telkkari ei ole pakollisia, ilmankin pärjää hy

Sinullekin tulisi itku silmään, kun joutuisit pesemään lakanasi ja kylpypyyhkeesi käsin.

Vierailija
514/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkikone ja uusi telkkari ei ole pakollisia, ilmankin pärjää hy

Säästöön voi tosiaan jäädä isojakin summia, jollei satu jotakin sellaista ikävää, minkä vuoksi rahat on käytettävä pois. 

Vierailija
515/515 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tätä tarvi ollenkaan ihmetellä. Voit itse kokeilla. Kuvitellaan, että saat palkkaa 2200€ brutto ja asut nykyisessä aunnossasi. Olet lapsiesi yksinhuoltaja. Nyt lasket Kelan sivuilta mihin tukiin olet oikeutettu. Käteen jää tämä oletettu nettopalkka ja tuet. Voit varata nämä rahat tilillesi joka kuun alussa. Kuun lopussa kerrot sitten meille muille kuinka meni. :-). 

P.s. Fuskaaminen / vanhemmilta vippaaminen kiellettyä. 

On niillä sun lapsilla varmaan toinenkin vanhempi, jolta saat elareita, jos ei ole yhteishuoltajuutta? On mahdollista vaikuttaa omaan palkkatasoon kouluttautumalla ja vaihtamalla työpaikkaa. Siitähän tässä on kyse, ettei ymmärretä köyhien valintoja, kun voisivat itse parantaa omaa tulotasoaan, mutta kun keksitään vain tekosyitä miksei muka voi. Valivali

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi