Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?

Vierailija
23.12.2023 |

Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin. 

minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta. 

Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia? 

Kommentit (515)

Vierailija
1/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole yhtään oikeasti köyhää. Niitä oikeasti köyhiä löytyy vaikkapa jostain Sudanista tai Kongosta jossa ihminen elää vuoden vähemmällä rahamäärällä mitä suomalainen tukien nautiskelija saa kuukaudessa.

Vierailija
2/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen huonotuloisia, joiden vaikeuksia ymmärrän hyvin. Esimerkiksi perhe, joka ylittää virallisesti toimeentulominimin, mutta perheessä useammalla perheenjäsenellä sairauksia, joista osalla hankalia. (Olivat terveitä vielä kun lapset hankittiin, joten ei tarvitse tulla viisastelemaan.) Julkisella eivät saa kaikkeen tutkimuksia ja hoitoa, joten pakko osa yksityiseltä omalla rahalla. Samoin osa lääkärin määräämistä lääkkeistä yms. ei ole kela-korvattavia. Ja ne sairaudet siis estävät toisen vanhemman työssäkäynnin, joten vaikea korjata tulotasoaan.

Ovat siis hankalassa ja erittäin raskaassa tilanteessa. Ja turha myöskään tulla pätemään, että pitäisi tyytyä julkiseen: Yksi perheenjäsen olisi todennäköisesti vammautunut tai kuollut ilman, että olisivat hakeneet hoitoa muualta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Se on omista valinnoista pitkälti kiinni. Nyt mediaan pääsevät kaiken maailman alkoholistit, jotka vaativat valtiolta lisää rahaa luuserielämänsä jatkamiseen.

Ei ole ollut vuoden 1991 jälkeen kun Suomeen luotiin massatyöttömyys tarkoituksella ja 1995 Eu:n myötä suomessa yrittäminenkin tehtiin vaikeaksi. 1980-luvun Suomessa kaikki oli mahdollista.

Vierailija
4/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette kyllä rikkaita noilla tuloilla. Tai ehkä mä olen vaan köyhänä vieraantunut keskiluokkaisista.

Vierailija
5/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole yksin. Kansainvälisten tutkimusten mukaan rikkaat ovat itsekkäitä, kilpailuhenkisiä ja tyytymättömiä.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/09/06/miksi-fiksut-ja-reilut-ihmiset…

Vierailija
6/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saa tt-tukea enkä asumistukea, lapsilisää saan ja työttömyyskorvauksen. Lapsen isä maksaa minimielarit. Kaikki nuo yhteensä ovat noin 1000 euroa kuussa, joista maksan aivan kaiken, siis asumiskulut, ruuat, laskut, lääkkeet, lapsen harrastuksen ja vaatteet. Töitä en ole saanut jatkuvasti hakemisesta huolimatta. Sen takia valitettavasti tilanne on tämä. Alkoholia ja tupakkaa en käytä ja eipä niihin olisi varaakaan. Selvensikö tämä vastaus yhtään ap:lle, miksi joillakin voi olla tiukkaa vai eläisitkö itse ruhtinaallisesti tuolla summalla? 

Vierailija
7/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan kahden aikuisen talous, yhteensä tulot luokkaa 110 000 e/v, eli ihan hyvin pärjätään. On kuitenkin muisti kunnossa esim. omista opiskeluajoista ja firman konkurssin jälkeisestä ulosotosta sekä sen verran erilaisia ihmisiä lähipiirissä, että tajuan hyvinkin helposti, ettei kaikilla ole tilanne sama. Esim. toinen aikuinen työkyvyttömyyseläkkeellä romuttaa talouden loppuiäksi. Suomessa elinkustanukset on niin valtavat, että ihmisarvoiseen elämään tarvitaan huomattavasti tuloja, eikä nimelliset tuet hengenpitimiksi mahdollista mitään ylimääräistä. Ei tulisi ikinä mieleenkään omilla vuosituloilla ihmetellä, miten muut ei tule toimeen paljon pienemmällä. Niin pahasti ei oma toimeentulo ainakaan vielä ole vieroittanut tosimaailmasta. Joka joulu lahjoitan joulupuuhun ja Pelastakaa Lapset ry:lle. Vaikka pohjimmiltaan olisikin kyse vanhempien elämänhallinnan ongelmista, joiden vuoksi lapset ei saa lahjoja, niin ei se lasten vika ole. Olen antanut aina vähästäkin, nyt on antaa enemmänkin. 

Vierailija
8/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaille kyllä tulee palkkaan indeksikorotus ja muut korotukset.

Työttömiltä otetaan edellinen korotus pois jäädyttämällä indeksi joka tuli yli 10 vuoden korottoman ajan jälkeen.

Vierailija
9/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen neuvot köyhälle:

- Vaihda hybridi Mersu bensa Audiin

- kuka muka tienaa alle 2000e

- laita joka kk 1000e säästöön

- 20e saat 3 viikon ruoat

- Helsinki on täynnä alle 300e vuokra-asuntoja

- työt tulee kotiovelle kun ansiosidonnaista leikataan

Vierailija
10/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin yh:

150e elatusmaksu

n. 155e korotettu lapsilisä

bruttopalkka oli yli 1700e, en saanut asumistukea

Siinä oli mun tulot/tuet.

Vierailija
11/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi jotkut ostaa shampanjan sijaan kuohuviiniä.

t. Mika

Vierailija
12/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole samoin ajatteleva. Kuulun suurituloisten ryhmään ja olen yksinelävä. Puolison tulojen tasaavaa vaikutusta ei siis ole, mutta ei toisaalta lapsista aiheutuvia kulujakaan. 

En ole tarkasti perillä sosiaalietuuksien määristä erilaisilla perheillä. Ymmärrän, että ne voivat joissain tilanteissa olla lähellä sitä tasoa, että matalapalkkatyön vastaanottaminen esimerkiksi työmatkakulujen mukaantulon vuoksi ei ole taloudellisesti kannattavaa. Silti elämäntilanne, jossa terve aikuinen ei käy työssä on psykososiaalisesti huono sekä vanhemman että lasten kannalta, ja siitä olisi hyvä tukea eteenpäin.

Minun ei ole vaikeaa kuvitella pärjäämisen vaikeutta sosiaalietuuksilla elävissä perheissä. Se on monesti haasteellista  työssäkäyvilläkin.

Oman elämän sujuvuus ei saisi viedä pois  ymmärrystä, myötätuntoa ja jakamisen mieltä. Sen minä haluan suoraan sanoa aloittajalle. 

Vierailija
13/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä yllä oleva tutkimus: " Kansainvälisten tutkimusten mukaan rikastuminen ei vaadi älykkyyttä tai moraalista oikeudenmukaisuutta. Se vaatii lähinnä vain suurta halua saada paljon rahaa."

Pois jätetty pieni asia. Pitää olla todella ahkera ja tarjota toisille ihmisille jotain arvokasta. 

Olen pienituloinen mutta suoraan sanoen vaikea ymmärtää köyhiä. Olen itsekkin ollut köyhä ja hieman passiivinen ja masentunut. Mikään tuki ei olisi parantanut tilannetta. Onneksi ei ollut lapsia. Tarvitsin vain kiehtovan päämäärän ja hieman rohkaisua että lähdin toteuttamaan omia suunnitelmia. Jos joku keksisi lääkkeen miten passiivisuus ja masennus saataisiin pois niin maailma olisi erinlainen. Nyt köyhät/moniongelmaiset toimivat varoittavana esimerkkinä: näin käy kun ketuttaa jokapäivä.

Vierailija
14/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap miettii miten tulisi 140 000e sijasta toimeen 12 000 eurolla vuosi. Lapsiperheenä 24 000e vuosi. Voit vaikka heti koittaa elää 10 kertaa vähemmällä kuin nyt.

Vierailija
15/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ns tavallinen 100ke/v tienaava lapsiperhe. Sairaanhoitaja ja insinööri.

Eniten ärsyttää se, että meidän kurittamiselle ei tunnu olevan mitään rajaa. Meidän rahat riittävät loputtomiin, eikä pussissa pohjaa ole ollenkaan, ajatellaan. Aina on kuulema varaa.

Köyhemmille ei puolestaan mikään riitä, koskaan ei ole tarpeeksi, eikä heiltä saisi edellyttää evän liikauttamistakaan rahan saamiseksi.

Vierailija
16/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Se on omista valinnoista pitkälti kiinni. Nyt mediaan pääsevät kaiken maailman alkoholistit, jotka vaativat valtiolta lisää rahaa luuserielämänsä jatkamiseen.

Ei ole ollut vuoden 1991 jälkeen kun Suomeen luotiin massatyöttömyys tarkoituksella ja 1995 Eu:n myötä suomessa yrittäminenkin tehtiin vaikeaksi. 1980-luvun Suomessa kaikki oli mahdollista.

Kyllä 1980-luvulla oli helpompi saada töitä kun ei vaadittu kaiken maaliman kortteja, kurssi papereita ym.

Vierailija
17/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen niin, että köyhät eivät ole yhtenäinen joukko, joilla köyhyyden selittäisi jokin yksi ja sama asia. Kaikilla ei ole tukenaan hyvin toimeentulevaa tai rakastavaa perhettä ja sukua. Köyhään moniongelmaiseen perheeseen syntyneen lapsen lähtökohdat hyvään elämään ovat surkeat.

Niinkin monimutkaisen yhteiskunnallisen ilmiön, kuin köyhyyden takana on monitasoisia globaaleja, yhteiskunnallisia, poliittisia ja yksilöllisiä tekijöitä. Me ihmiset rakastamme yksinkertaisia selityksiä.

T. Keskituloinen, hyväosainen

Vierailija
18/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain ajattelen samoin. Etenkin jos kyse siitä, että ei vaan viitsitä lähteä töihin, koska etuudet ovat ja niitä helppo käyttää. Eri asia, jos asiat johtuvat esim. sairastumisesta. Tuolloin ei ole ns. oma valinta. 

Vierailija
19/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan tosissasi noilla tuloilla mietit miten jollakin huomattavasti vähemmän tienaavalla ei ole rahaa?  Itse teen lyhennettyä työaikaa yt-neuvotteluiden johdosta ja tienaan bruttona 1900 e. Saan korotettua lapsilisää yhdestä lapsesta, elateiräta en saa koska ex on varaton. Ehkä pitäisi vaatia jonkun kelan kautta. 

Autoon ei olis ikinä varaa, omistusasunnossa asun kun ennen tienasin enemmän. 

Huomaa taas miten empatiakyvyttömiä hyvin tienaavat on. Ja mulla on koulutus ja paljon työkokemusta, et ei tarvi päteä niillä. 

Sulla on myös puoliso joten luonnollisesti teillä on kahden tulot.

Miten tolla älykkyysosamäärällä pystyy pääsemään hyvin tienaavaksi?? Ootko oikeesti tyhmä. 

Vierailija
20/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain ajattelen samoin. Etenkin jos kyse siitä, että ei vaan viitsitä lähteä töihin, koska etuudet ovat ja niitä helppo käyttää. Eri asia, jos asiat johtuvat esim. sairastumisesta. Tuolloin ei ole ns. oma valinta. 

Missä pullossa olet elänyt? Vuoden 1991 jälkeen kaikille ei enää ole riittänyt töitä. Siinä 1980-luvun Suomessa jota kokoomus halveksii riitti kaikille töitä ja silti oli tuet paremmalla tasolla. Tuloerotkin olivat pienemmät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän