Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?
Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin.
minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta.
Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia?
Kommentit (515)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
köyhät vois olla pois silmistä .t:140 000e vuodessa tienaava.
Missä menee raja, jonka alle ei saa olla näkyvissä. Ja saako mennä töihin, jos on köyhä?
jos menee töihin ni ei ole enää köyhä.oletko tyhmä pikku poika?.ja pitää mennä töihin ei noi munkaan tulot mitään hiton sossun tukia ole.
Mene sinä kirjoitustaidoton pelle takaisin kouluun. Taidat olla se sama nolo todellisuudesta vieraantunut elvistelijä, joka aiemmin kerskui tienaavansa 4000 kuussa isin järkkäämässä suojatyöpaikassa XDDD
-eri
en mene kouluun takaisin kun hankin nyt hyvin.vituttaako olla perseauki?.ajattele et saa mökkii et venettä koskaan niinkun minä.mut katt
Kaikki löytyy ja silti oot niin surkea että käytät aikaas muiden haukkumiseen.
Joku ei nyt täsmää, taidat valehdella ideologias voimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä niitä jotka tienaa 2500 kk eivätkä pärjää. Minä tienaan 1200 kk ja rahaa jää säästöön joka kuukausi 200 euroa. Osa tuloistani on palkkaa ja osa tukia. Ne jotka ei pärjää niin ne ei osaa käyttää rahaa viisaasti. Ostavat heti kaiken ja tuhlaavat rahaa asioihin mitä eivät tarvii. Monella on jotain lehtitilauksia satasella kuukaudessa ja tv kanavia 50 eurolla kk. Ihan turhia semmoiset. Itse en ole tilannut lehtiä koskaan. Itse mietin tarkkaan mitä syön ja teen omat ruuat niin siinäkin säästää.
Paljon on myös kiinni siitä, onko ihmisellä lapsia. Lasten kanssa ei voi karsia ihan kaikkea, sillä siten varmistetaan paremmin heidän myöhempi pärjäämisensä aktiivisena yhteiskunnanjäsenenä. Köyhyyshän ei muuten juurikaan ole geneettisistä syistä johtuu, vaan pitkälti juuri kasvuolosuhteista ja vanhemman sosioekonomisesta asemasta. Kaikkein
Siis köyhyyden periytyminen ei johdu sillä tavoin geneettisistä syistä kuin nyt moni kuvittelee.
Kouluissa jo varakkaiden lapset kaveeraavat yhdessä ja syrjäytyneet omissa. Mistähän muuten lapsi jo tunnistaa toisen lapsen sosiaalisen statuksen kun kaverivalintoja tehdään?
Vierailija kirjoitti:
En sääli. Köyhyydestä ruikuttavat ovat järjestäin itse syyllisiä tilanteeseensa. He käyttävät tuhottoman energian selittelyyn, kuinka ei pysty siihen tai tähän. Kaikki on aina vaikeaa, aina selitys jokaiseen asiaan jne. Jos heille tarjoaa työtä, niin yllättäin ei ole autoa ja sinne ei pääse syistä x. Kun käskee ostaa auton, niin ei ole rahaa. Autolaina ei kelpaa, koska "siihen menee sitten kaikki rahat". Lapsetkin on aina hirveän sairaita ja erityislapsia, jotka sitä ja tätä. Tosin lapset eivät ole syy tilanteeseen vaan samat ongelmat oli jo ennen lapsia. Tietysti itsellä on selkä kipeä ja puolisolla varmaan masennus. Jos pitää muuttaa, niin sossun pitää maksaa muutto, kun keskiluokka kantaa itse omat romunsa. Kun eihän näillä ole koskaan ketään kaveria, joka auttaisi ja itse ei pysty, koska 15-vuotias erityislapsi juoksee auton alle, jos keskittyy tavaroiden kantamiseen.
Asioiden selittäminen ei tarkoita selittelyä. Sulla menee nyt kaksi täysin eri asiaa tässä sekaisin. Ja aika jännä, että ensin möyhytään, että en tajua miten ei muka köyhät pärjää ja sitten kun ihmiset selittävät asioita perusteellisesti, mitä kaikkea taustalla vaikuttaa, vingutaan, että selittelyä. Aivan uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osittain ajattelen samoin. Etenkin jos kyse siitä, että ei vaan viitsitä lähteä töihin, koska etuudet ovat ja niitä helppo käyttää. Eri asia, jos asiat johtuvat esim. sairastumisesta. Tuolloin ei ole ns. oma valinta.
Kerro missä on se työpaikka minne voi vain lähteä?
No menet vaan johonkin kauppaan tai virastoon ja sanot, että tulit töihin.
- kokoomus-
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa jo varakkaiden lapset kaveeraavat yhdessä ja syrjäytyneet omissa. Mistähän muuten lapsi jo tunnistaa toisen lapsen sosiaalisen statuksen kun kaverivalintoja tehdään?
Ne hyväosaisten lapset harrastavat. Yhteistä juttua syntyy kun kummatkin käyvät kaunoluistelemassa tai cheerleading harkoissa. Ne lapset käyvät myös toistensa kotona. Selviää onko kaverilla omaa huonetta ja kivaa kotia vai haiseeko siellä päiväkaljoitteleva isä.
Vierailija kirjoitti:
Lapset tunnistavat tuon ihan jo asuinpaikasta ja asumismuodosta. Lisäksi harrastuksista, matkustelusta jne. Köyhälläkin voi olla jokin merkkivaate tai kallis älypuhelin, mutta jos silti asuu kaupungin vuokratalossa eikä rahaa ole siihen ja tähän, kyllä lapsi ymmärtää. Lika barn leka bäst.
Vierailija kirjoitti:
Harva asettuu näiden kovapalkkaisten kenkiin. Kuvitelkaa että käytte pitkät koulut, valmistutte, hankitte vähän lisäpätevyyksiä ja kokemusta... Sitten "saatte" lahjoittaa kolmasosan, parhaimmillaan jopa puolet palkasta pois, joka sitten menee muiden elättämiseen yms... Mutta onhan heillä mistä ottaa! Ei olla otettu riittävästi jos tuilla ei yllä samaan elintasoon.
Jos tienaat bruttona 8000€/kk, sinulle ei jää siitä edes 5000€:a käteen.
Kuvittele että opiskelet kolme tutkintoa, eikä kukaan silti halua sinua palkata vaikka haet töitä koko ajan. Nelikymppisenä sinulla ei ole yhtään työkokemusta, ei mitään säästöjä, asut pienessä kerrostaloyksiössä, ei varaa ajokorttiin tai autoon, ei varaa perustaa perhettä, ei varaa perustaa edes omaa yritystä. Joudut vuodesta toiseen elämään köyhyysrajan alapuolella ilman mitään toivoa paremmasta ja sinua pidetään yhteiskunnan alimpana saastana ja loisena. Minulla ei ole koko elämäni aikana ollut 5000 euroa rahaa tilillä. Pitäisikö olla, en tiedä, en osaa sellaisista rahoista edes haaveilla.
Pystytkö edes kuvittelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vai niin, nyt poistellaan vastaukset joissa ei vaan haukuta köyhiä mielikuvituspohjalta, semmonen korkea moraali teillä.
Absoluuttisen sairasta.
Eivät raukat tajua, että sensuuri on pelkkää lopun alkua. Mikään ei koskaan voi korjaantua, jos ei edes tiedetä juurisyitä. Se ei vain ole mahdollista. Mietin jo, voiko ihmiset olla jopa niin tyhmiä, että eivät edes täysin loogisten selitysten jälkeenkään tunnu tajuavan juuri mitään. Ehkä nämä on jotain itänaapurin trolleja? Siltä oikealaita ainakin jo tuntuu.
Joku jo ketjussa mainitsikin, että hyvätuloiset ovat usein aika empatiakyvyttömiä.
Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
En sääli. Köyhyydestä ruikuttavat ovat järjestäin itse syyllisiä tilanteeseensa. He käyttävät tuhottoman energian selittelyyn, kuinka ei pysty siihen tai tähän. Kaikki on aina vaikeaa, aina selitys jokaiseen asiaan jne. Jos heille tarjoaa työtä, niin yllättäin ei ole autoa ja sinne ei pääse syistä x. Kun käskee ostaa auton, niin ei ole rahaa. Autolaina ei kelpaa, koska "siihen menee sitten kaikki rahat". Lapsetkin on aina hirveän sairaita ja erityislapsia, jotka sitä ja tätä. Tosin lapset eivät ole syy tilanteeseen vaan samat ongelmat oli jo ennen lapsia. Tietysti itsellä on selkä kipeä ja puolisolla varmaan masennus. Jos pitää muuttaa, niin sossun pitää maksaa muutto, kun keskiluokka kantaa itse omat romunsa. Kun eihän näillä ole koskaan ketään kaveria, joka auttaisi ja itse ei pysty, koska 15-vuotias erityislapsi juoksee auton alle, jos keskittyy tavaroiden kantamiseen.
Näitä muuttokuluja oli todella helpompi maksaa omista rahoistaan, osa lainaa. Muutaman satasen muuttoavustusta en liioin saanut.
Ruikutettu on mutta eri syistä. Myöhemmin ilmeni miksi ihmeteltiin etten enää tehnyt töitä, juu me luulimme paljon nuoremmaksi.
Köyhä lapsuus oli mihinkään ei päästy joskus sukuloimaan, hekin aina syyllistivät miten olivat kärsineet. Käytetyt vaatteet kun niitä sai, suuri ilon aihe. Kellekään ei saa sanoa ettei tuo tahdo tehdä työtä. Asenne tietty ratkaisee. Köyhyys ei katkeroita minua.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin mistä? Näkeehän ne mitä tavaroita kenellekän on, kuka kertoo harrastavansa mitäkin, missä ja miten asuvat, matkailevat vai matkailevatko jne. jne. Tajuaa siis, jos ei ole kuuro, mykkä ja sokea tai suht vaikeasti älyllisesti ke hity sv am mainen...Voi hyvä luoja teidän kanssanne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, miksi tekoripset, tatuoinnit ym. tekohärpäkkeet löytyvät keskimääräistä useammin vähävaraisilta ja yksinhuoltajilta. Sinnekö ne rahat menevät? Lienee eivät ihan ilmaisia ole!
Ja oliko tästä jotain tilastoa? Tämä on vain sinun mielikuva asiasta, silmään on pistänyt kun oot muutaman kerran jonkun vähävaraisen ripsi-ihmisen kohdannut. Älä yleistä, niinkuin joku dille keskisarja-pelle.
Ja vaikka ihminen jonkun tatuoinnin ottaisi, niin se on muutaman satasen. Kuinka kauan sillä sitten eläisi? Ei se sitä taloudellista ahdinkoa ratkaise.
Mitä noihin Keskikaljan horinoihin tulee, en ole koskaan yliopistolla törmännyt ainakaan huomattaviin tekoripsiin tai -kynsiin. Eiköhän noita amikset useammin harrasta.
Eli hevonpaskasta tuli absoluut
"Ei meillä yliopistossa, ne on jotain amiksia" kirjoittaa pienituloisia puolustava Hyvä Ihminen, samalla kun ihmettelee, miksi tyypit äänestää mieluummin vaikka persuja, kuin elitististä nykyvasemmistoa.
Kyllähän sitä jo alakoulussa kysellään missä asuu, mitä vanhemmat tekevät, ajetaanko Bemarilla vai vanhalla Toyotalla, onko millaisia harrastuksia ja merkkivaatteet ja puhelimet/pleikkarit jne.
Itse olen sitä mieltä, että puhelimen ei lapsella tartte olla uusi ja kallis, vaikka rahaa olisikin sellainen ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, miksi tekoripset, tatuoinnit ym. tekohärpäkkeet löytyvät keskimääräistä useammin vähävaraisilta ja yksinhuoltajilta. Sinnekö ne rahat menevät? Lienee eivät ihan ilmaisia ole!
Ja oliko tästä jotain tilastoa? Tämä on vain sinun mielikuva asiasta, silmään on pistänyt kun oot muutaman kerran jonkun vähävaraisen ripsi-ihmisen kohdannut. Älä yleistä, niinkuin joku
Ja vaikka ihminen jonkun tatuoinnin ottaisi, niin se on muutaman satasen. Kuinka kauan sillä sitten eläisi? Ei se sitä taloudellista ahdinkoa ratkaise.
En ole tuon alkuperäisen kommentin kirjoittaja, mutta huomaahan sen, että esim. kaupan kassoilla, lähihoitajilla, siivoojilla ym on just noita kun taas monella lääkärillä, tuomarilla tai muulla koulutetulla näitä ylipäänsä on ollenkaan?
On niilläkin tekoripsiä, mutta huomattavasti kalliimpia ja luonnollisemman näköisiä, jotka ammattilainen on laittanut. Köyhät saa tyytyä itse laitetuihin halpiksiin.
Hmmm.. vertaan tässä omia 16 000€ vuosituloja ap:n tuloihin ja mietin että taidan itse olla se onnekkaampi osapuoli.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä jo alakoulussa kysellään missä asuu, mitä vanhemmat tekevät, ajetaanko Bemarilla vai vanhalla Toyotalla, onko millaisia harrastuksia ja merkkivaatteet ja puhelimet/pleikkarit jne.
Itse olen sitä mieltä, että puhelimen ei lapsella tartte olla uusi ja
Lapset kyllä osaavat erilaisuuden aistia. Minunkin lapseni ovat kouluiässä valinneet kaverinsa (ihan siis ilman vanhempien apua) samasta sosiaaliluokasta. Liekö sattumaa vai joku sisäänrakennettu tutka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun isi vei minut ensimmäistä kertaa katsomaan köyhiä erääseen lähiöön hänen Bentleyllä. Täytin sinä päivänä 8 vuotta. Se oli paras syntymäpäiväjuhla mitä olen ikinä kokenut. Muistan miten nauroimme niitä resupekkoja jäätelöä syöden. Olisin halunnut yhden sellaisen lemmikiksi mutta isi sanoi että saan sellaisen vasta sitten kun täytän 18 vuotta. Ja niin minä sain. Siellä se kellarissa asustaa syöden tähteitä jos muistan antaa. Se on siitä hyvä olla olemassa että jos itselle tulee pahaolo,niin voin aina mennä potkimaan sitä ja se auttaa minua aina.
Tulet vielä tukehtumaan omaan saastaasi.
Usko minua, näin tulee tapahtumaan.
Jotkut ei sitten ymmärrä lukemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm.. vertaan tässä omia 16 000€ vuosituloja ap:n tuloihin ja mietin että taidan itse olla se onnekkaampi osapuoli.
Todellakin.