Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?
Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin.
minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta.
Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia?
Kommentit (515)
Kyllä huomaa, että on joulunaika. Ihmiset on ihan täynnä hyvää tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa, että on joulunaika. Ihmiset on ihan täynnä hyvää tahtoa.
Samaa ajattelin :)
Mieti, miten hyvin pärjäisit kymmenellä prosentilla nykyisistä tuloistasi. Aloita vaikka siitä.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen edellytyksenä voisi olla sterilointi. Tutkitusti köyhyys ja heikko-osaisuus periytyy voimakkaasti. Mitä järkeä vielä tehdä lapsia kun ei pysty itseäänkään elättämään?
Ihmisten tulot voivat myös laskea. Oletko kuullut yt-neuvotteluista?
Älkää nyt ainakaan lisääntykö!! Ei lapsia, ei lemmikkejä! Ne kaikki vie rahaa. Opettele ensin selviämään itsesi kanssa.
Aloittaja, kerropas paljonko tuosta on sinun tuloja ja paljonko miehesi? Sinä et ole hyvätuloinen vain sen perusteella että miehesi ehkä on.
Vierailija kirjoitti:
Harva asettuu näiden kovapalkkaisten kenkiin. Kuvitelkaa että käytte pitkät koulut, valmistutte, hankitte vähän lisäpätevyyksiä ja kokemusta... Sitten "saatte" lahjoittaa kolmasosan, parhaimmillaan jopa puolet palkasta pois, joka sitten menee muiden elättämiseen yms... Mutta onhan heillä mistä ottaa! Ei olla otettu riittävästi jos tuilla ei yllä samaan elintasoon.
Jos tienaat bruttona 8000€/kk, sinulle ei jää siitä edes 5000€:a käteen.
Miten pitkät?
Olen maisteri kahdella ammattitutkinnolla ja kahdella ammatillisella perustutkinnolla. Palkkani on kunnalla 2290 euroa/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva asettuu näiden kovapalkkaisten kenkiin. Kuvitelkaa että käytte pitkät koulut, valmistutte, hankitte vähän lisäpätevyyksiä ja kokemusta... Sitten "saatte" lahjoittaa kolmasosan, parhaimmillaan jopa puolet palkasta pois, joka sitten menee muiden elättämiseen yms... Mutta onhan heillä mistä ottaa! Ei olla otettu riittävästi jos tuilla ei yllä samaan elintasoon.
Miten pitkät?
Olen maisteri kahdella ammattitutkinnolla ja kahdella ammatillisella perustutkinnolla. Palkkani on kunnalla 2290 euroa/kk.
(bruttona)
Mutku Helsingin vuokrat... koska olet pitkäaikaistyötön, voit hyvin muuttaa Kainuuseen jossa pärjää kortistolaisetkin ihan eri tavalla. Sama kaikki korkeakoulutetut taidemaisterit ym elämäntapatyöttömät. Tai sit kimppakämppä toisen köyhän kanssa.
Mä olen ollut yhden lapsen opiskeleva yh ja kaikki tuet tuolloin oli yhteensä n.1150€. Joo todella helposti pärjää noin ruhtinaallisilla tuilla kun tuosta piti maksaa aivan kaikki vuokrasta lähtien!
Älä jaksa. Ei ole mitään vaikeuksia ymmärtää ettei käy tasan onnenlahjat tässäkään maassa. Ja muistan olla kiitollinen että itse olen ja meidän perhe on paremmassa asemassa. Sydämen sivistystä ei saa yliopistosta eikä rahalla.
Tämä on juuri se köyhyyskeskustelun ongelma: siihen kommentoivat lähinnä ihmiset, jotka eivät sitä ymmärrä. Köyhät eivät myöskään ole mikään monoliitti. Tässäkin keskustelussa moni on vihjannut omiin ennakkoluuloihinsa, että köyhä olisi automaattisesti laiska ja työhaluton.
Media ei tee yhtään hyvää sillä, että mielellään julkaisevat oman etunsa nimissä shokkiarvojuttuja elämäntapatyöttömistä, joita sitten ennakkoluuloiset hyvin mielellään käyttävät oman ennakkoluulonsa vahvistamiseen. Onhan se paljon helpompaa kuin omien aivojen käyttö ja selvyyden ottaminen, joka voi olla työlästä.
Vihapuhe köyhiä vastaan on saanut paljon vihreää valoa ja, mikäli kyseessä on työtön, on se entistä "suotavampaa". Monet köyhät haluavatkin mieluummin identifioitua "pienituloiseksi" kuin köyhäksi.
Kehtaan väittää, että suuri ellei jopa suurin osa Suomen köyhistä on työssäkäyviä ja eläkeläisiä. Tästä ei haluta puhua useistakin syistä. Ei myöskään haluta puhua siitä, että köyhyydestä ei nousta ainoastaan haluamalla olla parempituloinen. Köyhän energiasta valtaosa tahtoo mennä selviämiseen ja arjen pyörittämiseen.
Suomen köyhien vertaaminen joihinkin köyhien maiden köyhiin on myös typerää.
Jos ei ole koskaan joutunut elämään köyhän tuloilla, ei voi ymmärtää mitä se on. Kokeile joskus itse.
Ei mulla ole. Omat vanhempani (1920-luvulla syntyneet) ovat lähtöisin hyvin köyhistä oloista. Ihan tekivät paljon töitä ja vaurastuivat niin, että itse en joutunut lapsena kärsimään puutetta yhtään mistään. Olen ollut aikoinaan opiskelija ja vaikka miltei muumio jo olenkin, en mä silti ole unohtanut, millaista oli jatkaa lihapullataikinaa porkkana- tai lantturaasteella, kun yllättäen tulikin kavereita kylään ja piti saada siitä 200 g jauhelihasta lihapullia neljälle.
Vaikka itsekin olen joinain vuosina päässyt siihen suurituloisimpien desiiliin (yli 100 000 €/vuosi) ja muinakin vuosina olen ollut hyvätuloinen, olen jollain tavalla "sielultani" vähävarainen. Ystävissäni ja kavereissani ei pahemmin suurituloisia ole, jos ei lasketa mukaan työkavereitani. Sen sijaan ystävissäni on pääasiassa vähävaraisia. Elämäntapaanikaan ei ole koskaan kuulunut edes keskiluokkaisuus (avioliitto, omakotitalo, farmariauto, kultainennoutaja jne) , saatika sitten hyvätuloisten elämäntapa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä yllä oleva tutkimus: " Kansainvälisten tutkimusten mukaan rikastuminen ei vaadi älykkyyttä tai moraalista oikeudenmukaisuutta. Se vaatii lähinnä vain suurta halua saada paljon rahaa."
Pois jätetty pieni asia. Pitää olla todella ahkera ja tarjota toisille ihmisille jotain arvokasta.
Ei tarvitse olla kuin yhdelle rikkaalle tärkeä asia, ja saattaa olla keinovalikoima jolla vähentää verotusta, ulkoistaa firman kulut muille tai ajaa kilpailija markkinoilta.
Lukematta tätä trollikeskustelua sen pidemmälle
"Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä." (po. tuilla elelevä)
Tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Jos työssäkäyvä saa vähemmän nettotuloja kuin perustoimeentulotuen perusosa, niin hän myös on oikeutettu toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Osittain ajattelen samoin. Etenkin jos kyse siitä, että ei vaan viitsitä lähteä töihin, koska etuudet ovat ja niitä helppo käyttää. Eri asia, jos asiat johtuvat esim. sairastumisesta. Tuolloin ei ole ns. oma valinta.
Kerro missä on se työpaikka minne voi vain lähteä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkät?
Olet maisteriksi ihan helvetin tyhmä tai vaihtoehtoisesti kutsumusammatissa.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Olen ollut aikoinaan opiskelija ja vaikka miltei muumio jo olenkin, en mä silti ole unohtanut, millaista oli jatkaa lihapullataikinaa porkkana- tai lantturaasteella, kun yllättäen tulikin kavereita kylään ja piti saada siitä 200 g jauhelihasta lihapullia neljälle.
Tämänlainen jatkaminen on tullut itselleni ajankohtaiseksi, eikä se johdu siitä että olen köyhä vaan siitä porkkanan lisääminen parantaa jauhelihan makua ja lihansyönti on sekä ekologisesti että terveyden kannalta ongelmallista.
Toimeentulotuen edellytyksenä voisi olla sterilointi. Tutkitusti köyhyys ja heikko-osaisuus periytyy voimakkaasti. Mitä järkeä vielä tehdä lapsia kun ei pysty itseäänkään elättämään?