Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla hyvätuloisilla vaikeus ymmärtää köyhiä?

Vierailija
23.12.2023 |

Puhun nyt suoraan. Olen reilu nelikymppinen perheenäiti ja perheemme on Suomen mittakaavassa ihan hyvätuloinen (yhteenlasketut bruttotulot n. 140 000€). Eli mitään rikkaita emme ole, mutta pärjäämme varsin hyvin. 

minulle on ollut vaikeaa ymmärtää miksei esim. yksinhuoltajat pärjää, koska he saavat kuitenkin reilusti tukia, korotetut lapsilisät, ehkä elaritkin ym. Päivähoitomaksut vapautettu ym. joista keskiluokka maksaa isoja summia. Nettotulona joku työssäkäyvä voi helposti saada vähemmän kuin tuloilla elelevä. Siksi varauksella koskaan laitan näihin vähävaraisten keräyksiin mitään, koska epäillen todellista tarvetta. 

Onko ketään muita samalla lailla ajattelevia? 

Kommentit (515)

Vierailija
81/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin aina välillä, miten itsenikin olisi vaikeampi ymmärtää pienituloisia, jos olisin valinnut rahakkaamman alan. Sain lukiosta hyvän todistuksen ja pystyin valitsemaan vapaasti, mitä tehdä elämällä. Eniten taisi rajoittaa ihmisarka luonne. Kulttuuri kiinnosti eniten ja nyt olen oman alani huippuja alalla, jolla tienaa kuitenkin ahkerasti työtä tekemällä alle suomalaisen mediaanin. Työpanoksestani ei varsinaisesti kilpailla, paitsi silloin harvoin, kun jollain on rahoitus järjestettynä.

Koulukaverini läpäisi lukion rimaa hipoen, mutta oli pienestä asti kiinnostunut tekniikasta. Hän meni yliopistoon luonnontieteelliselle alalle, jolle on helppo päästä, kun halukkaita on liian vähän. Hänkin oli ihmisarka luonne. Nyt hän on hyväpalkkaisena esimiehenä insinöörialalla. En tiedä, kokeeko hän olleensa erityisen ahkera ja lahjakas, mutta varmasti hän kokee ansainneensa tulonsa. Taidan ymmärtää pienituloisia häntä paremmin.

Minun näkökulmastani tuloeromme johtuvat lähinnä sattumasta, siitä, millaisia vahvuuksia meille sattui nuoruudessa siunaantumaan.

Vierailija
82/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan kahden aikuisen talous, yhteensä tulot luokkaa 110 000 e/v, eli ihan hyvin pärjätään. On kuitenkin muisti kunnossa esim. omista opiskeluajoista ja firman konkurssin jälkeisestä ulosotosta sekä sen verran erilaisia ihmisiä lähipiirissä, että tajuan hyvinkin helposti, ettei kaikilla ole tilanne sama. Esim. toinen aikuinen työkyvyttömyyseläkkeellä romuttaa talouden loppuiäksi. Suomessa elinkustanukset on niin valtavat, että ihmisarvoiseen elämään tarvitaan huomattavasti tuloja, eikä nimelliset tuet hengenpitimiksi mahdollista mitään ylimääräistä. Ei tulisi ikinä mieleenkään omilla vuosituloilla ihmetellä, miten muut ei tule toimeen paljon pienemmällä. Niin pahasti ei oma toimeentulo ainakaan vielä ole vieroittanut tosimaailmasta. Joka joulu lahjoitan joulupuuhun ja Pelastakaa Lapset ry:lle. Vaikka pohjimmiltaan olisikin kyse vanhempien elämänhallinnan ongelmista, joiden vuoksi lapset ei saa lahjoja, niin ei se lasten vika ole. Olen antanut

Kiitos hienosta kirjoituksesta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole yhtään oikeasti köyhää. Niitä oikeasti köyhiä löytyy vaikkapa jostain Sudanista tai Kongosta jossa ihminen elää vuoden vähemmällä rahamäärällä mitä suomalainen tukien nautiskelija saa kuukaudessa.

Juu eikä Suomessa ole yhtään oikeasti pienipalkkaista tai liian vähän tienaavas, ne löytyy sieltä samasta paikasta kun sun köyhät. Kaikki palkansaajat nautiskelevat elämästään ja keskiluokka on suorastaan rikas.

Vierailija
84/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuen edellytyksenä voisi olla sterilointi. Tutkitusti köyhyys ja heikko-osaisuus periytyy voimakkaasti. Mitä järkeä vielä tehdä lapsia kun ei pysty itseäänkään elättämään? 

Jotenkin tulee ajatus että JUURI SINUN kannattaisi olla hiljaa näistä sterilointiasioista... 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Olen ollut aikoinaan opiskelija ja vaikka miltei muumio jo olenkin, en mä silti ole unohtanut, millaista oli jatkaa lihapullataikinaa porkkana- tai lantturaasteella, kun yllättäen tulikin kavereita kylään ja piti saada siitä 200 g jauhelihasta lihapullia neljälle. 

Tämänlainen jatkaminen on tullut itselleni ajankohtaiseksi, eikä se johdu siitä että olen köyhä vaan siitä porkkanan lisääminen parantaa jauhelihan makua ja lihansyönti on sekä ekologisesti että terveyden kannalta ongelmallista.  

No mä jouduin tekemään sitä kasarilla ihan vain siksi, ettei opiskelijana ollut varaa muuten.

Vierailija
86/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jouluna hyvä mieli myös hyvä palkkaisilla. Ehkä mikään ei vain riitä. 

Vierailija
87/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin aina välillä, miten itsenikin olisi vaikeampi ymmärtää pienituloisia, jos olisin valinnut rahakkaamman alan. Sain lukiosta hyvän todistuksen ja pystyin valitsemaan vapaasti, mitä tehdä elämällä. Eniten taisi rajoittaa ihmisarka luonne. Kulttuuri kiinnosti eniten ja nyt olen oman alani huippuja alalla, jolla tienaa kuitenkin ahkerasti työtä tekemällä alle suomalaisen mediaanin. Työpanoksestani ei varsinaisesti kilpailla, paitsi silloin harvoin, kun jollain on rahoitus järjestettynä.

Koulukaverini läpäisi lukion rimaa hipoen, mutta oli pienestä asti kiinnostunut tekniikasta. Hän meni yliopistoon luonnontieteelliselle alalle, jolle on helppo päästä, kun halukkaita on liian vähän. Hänkin oli ihmisarka luonne. Nyt hän on hyväpalkkaisena esimiehenä insinöörialalla. En tiedä, kokeeko hän olleensa erityisen ahkera ja lahjakas, mutta varmasti hän kokee ansainneensa tulonsa. Taidan ymmärtää pienituloisia häntä paremmin.

Minun

Juuri näin. Itse asiassa korkeampaa tulotasoa ei juuri koskaan ole ansaittu siksi, että ihminen olisi millään tavoin kovin erityinen, etenkään hirveän älykäs. Oikeasti älykäs ja kyvykäs ihminen nimittäin ymmärtäisi tällaiset asiat ja kaikki muutkin taustalla vaikuttavat syyt. Oikeasti älykäs ymmärtää asioita ilman, että ne pitää kokea itse. Kyvyillä, älyillä ja osaamisella ei siis ole asemaansa tai korkeampia ansioitaan ansainnut. Samoin suurin osa ihmisistä ahkeroi, raataa ja kokee epämukavuutta eli siihenkään on turha vedota.

Vierailija
88/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun isi vei minut ensimmäistä kertaa katsomaan köyhiä erääseen lähiöön hänen Bentleyllä. Täytin sinä päivänä 8 vuotta. Se oli paras syntymäpäiväjuhla mitä olen ikinä kokenut. Muistan miten nauroimme niitä resupekkoja jäätelöä syöden. Olisin halunnut yhden sellaisen lemmikiksi mutta isi sanoi että saan sellaisen vasta sitten kun täytän 18 vuotta. Ja niin minä sain. Siellä se kellarissa asustaa syöden tähteitä jos muistan antaa. Se on siitä hyvä olla olemassa että jos itselle tulee pahaolo,niin voin aina mennä potkimaan sitä ja se auttaa minua aina. 

Hyvää joulua sisko!

Vierailija
89/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jouluna hyvä mieli myös hyvä palkkaisilla. Ehkä mikään ei vain riitä. 

Ei tietenkään, sillä sairaushan se on tuokin.

Vierailija
90/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan tosissasi noilla tuloilla mietit miten jollakin huomattavasti vähemmän tienaavalla ei ole rahaa?  Itse teen lyhennettyä työaikaa yt-neuvotteluiden johdosta ja tienaan bruttona 1900 e. Saan korotettua lapsilisää yhdestä lapsesta, elateiräta en saa koska ex on varaton. Ehkä pitäisi vaatia jonkun kelan kautta. 

Autoon ei olis ikinä varaa, omistusasunnossa asun kun ennen tienasin enemmän. 

Huomaa taas miten empatiakyvyttömiä hyvin tienaavat on. Ja mulla on koulutus ja paljon työkokemusta, et ei tarvi päteä niillä. 

Sulla on myös puoliso joten luonnollisesti teillä on kahden tulot.

Miten tolla älykkyysosamäärällä pystyy pääsemään hyvin tienaavaksi?? Ootko oikeesti tyhmä. 

Tässä näkee taas tätä, että köyhillä suurin ongelma on reppanuus. Ei osata hoitaa asioita. Kela m

Haista nyt p... En ole köyhä koska säästöjä on aika paljon työuran jäljiltä ja omistan perhekokoisen asunnon yksin, mutta munkin tilanne muuttui kun työtilanne huononi. Voi käydä kenelle vaan. Siksi ymmärrän täysin jos jollakin ei rahaa ole. Mun ex on muutenkin vaikea ihminen, joten en ole alkanut penäämään elareita, koska pelkään että se olisi viimeinen naula sen velkaantuneen ihmisen arkkuun. Nykyään lapsi asuu melkein enemmän siellä isänsä kanssa ja pidän lapsilisät korvauksena msksamattomista elareista. Toki ne yleensä lapsen kuluihin menee esim. joululahjoihin. 

AP:n tekemä aloitus vaan on mielestäni todella kuvottava ja kertoo aika lailla parempiosaisten itsekkyydestä ja ymmärtämättömyydestä. Ei mulla muuta. 

Vierailija
91/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä paljastan, että mieheni osuus on suuri. Hän tienaa noin 100k ja minä 40k. Varallisuus jakautuu sitten hieman toisinpäin. 

t. Ap

Vierailija
92/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole uutta tietoa että hyvätuloisen on vaikea asettua vähävaraisen asemaan ja ymmärtää toisen vaikeuksia :D Nykyään eri sosiaaliluokat ovat vielä vähemmän tekemisissä kuin menneinä vuosikymmeninä. Siksi voi olla vaikea hahmottaa ja ymmärtää eri tilanteita, jos ei arkielämässä kohtaa eri tavalla eläviä ihmisiä. 

Vierailija
93/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva asettuu näiden kovapalkkaisten kenkiin. Kuvitelkaa että käytte pitkät koulut, valmistutte, hankitte vähän lisäpätevyyksiä ja kokemusta... Sitten "saatte" lahjoittaa kolmasosan, parhaimmillaan jopa puolet palkasta pois, joka sitten menee muiden elättämiseen yms... Mutta onhan heillä mistä ottaa! Ei olla otettu riittävästi jos tuilla ei yllä samaan elintasoon. 

Jos tienaat bruttona 8000€/kk, sinulle ei jää siitä edes 5000€:a käteen.  

Miten pitkät?

Olen maisteri kahdella ammattitutkinnolla ja kahdella ammatillisella perustutkinnolla. Palkkani on kunnalla 2290 euroa/kk.

Samoin minä köyhä (terveys mennyt) olen suorittanut kaksi tutkintoa ja yhden ammattipätevyyden antavan kurssin eli 1 + 3 + 3,5 eli yhteensä 7,5 vuotta opiskelua,  joista korkein aste AMK. Töissä kävin opiskelujen ohella ja työmatka oli pahimmillaan yli tunnin kestävä ja lähtö kotoa kohta viiden jälkeen. Kahdella bussilla piti mennä ja värjötellä talvipakkasessakin yli 10 minuuttia toista bussia odottamassa. Opiskeluaikojen harjoittelu Töölön tapiksella meni muuten samalla kaavalla, sillä kuljin bussilla aikaisiin aamuvuoroihin Nurmijärven perämetsistä. Oli muuten tosi kiinnostava ja työntäyteinen paikka tuo tapaturma-asema.

Sisko opiskeli myös, mutta koska on säilyttänyt ainakin vielä työkykynsä, maksaa hän nyt keskituloisena maisterina (filosofian maisteri eli ei mikään rahakas tutkinto) keskituloisen miehensä (AMK inssi, keskitulot) kanssa omaa 100 neliön asuntoa Töölössä (kummallakaan ei ole taustalla perittyä varallisuutta). Minä en todellakaan. Minä asun rauhattomassa sotkuisessa lähiössä huonokuntoisessa vuokra-asunnossa. Heidän perheensä myös harrastaa, matkailee satunnaisesti, käy normaalisti kampaajalla jne. Minä en pysty mihinkään noista, en edes leikkauttamaan hiuksiani...Meilläkö siis lähes sama tilanne?! Onko hullumpaa kuultukaan!

Mutta joo, on sitä siis tullut tehtyä ja yritettyä, paljonkin. Taustakin on hankala ja vanhemmat melko varattomia. Kunpa nuo ikuisesti vikisevät t o ll ot tietäisivät ja ymmärtäisivät edes hitusenkin muiden elämästä, mutta ei. Ei osaa ä ly kää piöt muuta kuin haukkua ja elää jossain omassa mielikuvitusmaailmassaan. 

Vierailija
94/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten pumpilissa voi elää jos ei käsitä. "Hei minulla on aina käytössä ainakin 5000 euroa per kuukausi- mutta en kyllä ymmärrä miten jotkut eivät pärjää 500 eurolla! sössönsöö"

??? Joku rikkaat ja rahattomat kokeilu voisi olla ap:n kaltaisille hyvä, niin ehkä sitten ymmärtäisi paremmin.

Vierailija
95/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen, miksi tekoripset, tatuoinnit ym. tekohärpäkkeet löytyvät keskimääräistä useammin vähävaraisilta ja yksinhuoltajilta. Sinnekö ne rahat menevät? Lienee eivät ihan ilmaisia ole! 

Vierailija
96/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole uutta tietoa että hyvätuloisen on vaikea asettua vähävaraisen asemaan ja ymmärtää toisen vaikeuksia :D Nykyään eri sosiaaliluokat ovat vielä vähemmän tekemisissä kuin menneinä vuosikymmeninä. Siksi voi olla vaikea hahmottaa ja ymmärtää eri tilanteita, jos ei arkielämässä kohtaa eri tavalla eläviä ihmisiä. 

Juurikin näin. Toisilta puuttuu taloudellista pääomaa, vielä surullisempaa ja turhauttavampaa on tämä hyvätuloisten suoranainen tietämättömyys. Noloa. On sivistymättömyyttä ettei ymmärrä erilaisia luokkia, tilanteita, jne.

Vierailija
97/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ns tavallinen 100ke/v tienaava lapsiperhe. Sairaanhoitaja ja insinööri.

Eniten ärsyttää se, että meidän kurittamiselle ei tunnu olevan mitään rajaa. Meidän rahat riittävät loputtomiin, eikä pussissa pohjaa ole ollenkaan, ajatellaan. Aina on kuulema varaa.

Köyhemmille ei puolestaan mikään riitä, koskaan ei ole tarpeeksi, eikä heiltä saisi edellyttää evän liikauttamistakaan rahan saamiseksi.

Mitä ehdotat, siis konkreettista, minulle työkyvyttömälle sen evän liikauttamiseksi? Minkä takia käyt köyhän kimppuun? Oikea osoite on hallitus, itke sinnepäin. Miksi et kunnon rikkaille auo päätäsi? Meneekö sulla asumis- ja muut kuviot uusiksi, jos sulta vietäisiin 50e/kk ensi vuonna?

Vierailija
98/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en saa tt-tukea enkä asumistukea, lapsilisää saan ja työttömyyskorvauksen. Lapsen isä maksaa minimielarit. Kaikki nuo yhteensä ovat noin 1000 euroa kuussa, joista maksan aivan kaiken, siis asumiskulut, ruuat, laskut, lääkkeet, lapsen harrastuksen ja vaatteet. Töitä en ole saanut jatkuvasti hakemisesta huolimatta. Sen takia valitettavasti tilanne on tämä. Alkoholia ja tupakkaa en käytä ja eipä niihin olisi varaakaan. Selvensikö tämä vastaus yhtään ap:lle, miksi joillakin voi olla tiukkaa vai eläisitkö itse ruhtinaallisesti tuolla summalla? 

Se koulutus taisi jäädä hankkimatta?

Vierailija
99/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutku Helsingin vuokrat... koska olet pitkäaikaistyötön, voit hyvin muuttaa Kainuuseen jossa pärjää kortistolaisetkin ihan eri tavalla. Sama kaikki korkeakoulutetut taidemaisterit ym elämäntapatyöttömät. Tai sit kimppakämppä toisen köyhän kanssa. 

Juu Kainuussahan on kymmeniä tuhansia kämppiä tyhjillään odottamassa pk-seudun köyhiä.

No odottaessaan voi vaikka yöpyä hotellissa. Ja syödä leivoksia.

Vierailija
100/515 |
23.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä paljastan, että mieheni osuus on suuri. Hän tienaa noin 100k ja minä 40k. Varallisuus jakautuu sitten hieman toisinpäin. 

t. Ap

Jos joutuisit pärjäämään omillasi noilla tuloilla, et kyselisi vauvapalstalla tyhmiä. Pidä paikat liukkaina ja toivottavasti avioehto on voimassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä