Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raamattua on peukaloitu monta kertaa, osoittavat tutkijat

Vierailija
20.12.2023 |

*Mutta kuka tämä joulun syntymäpäiväsankari oikein oli? Jumalan poika? Ihmisen muodon ottanut valepukuinen Jumala? Hurmaava saarnamies, jota hänen seuraajansa alkoivat sittemmin pitää jumalolentona?*

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010057053.html

Kommentit (340)

Vierailija
281/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jeesuksen ajan vanhassa testamentissa ei ollut mitään käännöksiä.VT oli kirjoiettu hebreaksi,"

Kiistätkö siis, että kreikankielinen Septuaginta oli Jeesuksen aikaan yleisessä käytössä? Ja jos Jeesus viittasi kirjoituksilla hepreankieliseen Vanhaan testamenttiin, miksi hän kuitenkin lainasi kreikankielistä Septuagintaa?

Vierailija
282/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä paaston ajatus kuuluu myös protestanttisiin kirkkoihin, joskin se liitetään enemmän hengelliseen paastoon. Silloin olisi tarkoitus keskittyä enemmän hengellisiin asioihin, myöskään ruokaan liittyvä paastoaminen ei ole väärin, voi vaikka päättää ettei syö lihaa paaston aikana tai muuta vastaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä paaston ajatus kuuluu myös protestanttisiin kirkkoihin, joskin se liitetään enemmän hengelliseen paastoon. Silloin olisi tarkoitus keskittyä enemmän hengellisiin asioihin, myöskään ruokaan liittyvä paastoaminen ei ole väärin, voi vaikka päättää ettei syö lihaa paaston aikana tai muuta vastaavaa.

Myös ortodokseilla paastoon kuuluu hengellinen ulottuvuus, joka on tärkeämpi kuin se mitä paaston aikana syödään.

Vierailija
284/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös ortodokseilla paastoon kuuluu hengellinen ulottuvuus, joka on tärkeämpi kuin se mitä paaston aikana syödään.

Kyllä, sehän se tärkein, tarkotin vaan kun protestanttisilla kirkoilla paastoaminen kirjaimellisesti ei ole yleensä niin esillä.

Vierailija
285/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Rakkaus)

ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaa etuaan, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa, [Room. 13:101. Kor. 10:24,33Fil. 2:4]

Ef. 4:31 

Hylätkää kaikki katkeruus, kiukku, viha, riitely ja herjaaminen, kaikkinainen pahuus. 

Hepr. 12:15 

Pitäkää huoli siitä, ettei yksikään hukkaa Jumalan armoa eikä mikään katkeruuden verso pääse kasvamaan ja tuottamaan turmiota, sillä yksikin sellainen saastuttaa monet. [5. Moos. 29:17Hepr. 3:12]

Jaak. 3:14 

Mutta jos teidän sydäntänne hallitsee katkera kateus ja riidanhalu, älkää vastoin totuutta kerskuko kuvitellulla viisaudellanne.

Vierailija
286/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä luterilaista opetusta paastosta: https://www.luterilainen.net/paasto/

Vierailija
287/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kristinusko olisi totta, kirkot ja papit olisivat juuri niitä temppeleiden rahanvaihtajia, jotka olivat ainoa ihmisryhmä, jolle Jeesus eli itse Jumala, tarinan mukaan osoitti vihaa.

Kirkko eikä papit eivät ole rahanvaihtajia.

Jeesus ajoi rahanvaihtajat ja eläinten myyjät pois Herranhuoneesta, jonka piti olla rukouksen synagooga.

Sinä sokea, sinä kuuro, sinä mieletön, sinä ymmärtämätön.

Vierailija
288/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lihavuus on synti jos se on ylensyönnillä hankittiin.

Vierailija
289/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai Raamattua on peukaloitu monta kertaa, onhan se kulkenut tuhansia vuosia erehtyväisten ihmiskäsien kautta. Toisaalta eri manuskripteja vertailemalla pystyy rekonstruoimaan tekstejä usein todella hyvin, ja tekstikorruptioista huolimatta Raamatun tärkein ydinsanoma on säilynyt kirkkaana ja selvänä. 

Vierailija
290/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateistien propagandaa, ei jatkoon.

Teologian tohtori ja pappi. Ateistejapa tosiaankin. Sinä sen sijaan olen psykoottinen, mt-ongelmainen lammas.

Kokemuksissani keskimääräiset teologian tohtorit ja "papit" eivät kyllä oikeasti usko Jumalaan, tai eivät ainakaan Raamatun jumalallisuuteen. Joten...

Vierailija
291/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jeesuksen ajan vanhassa testamentissa ei ollut mitään käännöksiä.VT oli kirjoiettu hebreaksi,"

Kiistätkö siis, että kreikankielinen Septuaginta oli Jeesuksen aikaan yleisessä käytössä? Ja jos Jeesus viittasi kirjoituksilla hepreankieliseen Vanhaan testamenttiin, miksi hän kuitenkin lainasi kreikankielistä Septuagintaa?

Jokatapauksessa  uskonnolliseen sanomaan ei ollut mitään vaikutusta,eroavaisuutta.

Uusi testamentti on kirjoitettu aramiaksi ja kreikaksi.

Suomenkielinen 1938 käännös VT, on hebreasta suoraa käännetty minun mukaan.

Vierailija
292/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teologian tohtori ja pappi. Ateistejapa tosiaankin. Sinä sen sijaan olen psykoottinen, mt-ongelmainen lammas.

Kokemuksissani keskimääräiset teologian tohtorit ja "papit" eivät kyllä oikeasti usko Jumalaan, tai eivät ainakaan Raamatun jumalallisuuteen. Joten...

No no, ei lähdetä tuomitsemaan muita. 

Vierailija
293/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useita teologian tohtoreita, kyllä heillä selkeästi on myös hengellinen vakaumus. Voi tietysti olla, että nämä tietyn tyylisesti ajattelevat on eniten äänessä ja julkisuudessa.

Vierailija
294/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No no, ei lähdetä tuomitsemaan muita. 

Kuka puhui tuomitsemisesta? Mainitsin vain omat kokemukseni asiasta. Vaikka kieltämättä kristittynä tuomitsen ne, jotka lähtevät tietoisesti vääristämään Raamatun sisältöä, etenkin kun on kyseessä pappi, joka näin toimiessaan on pikemmin susi lampaiden joukossa kuin paimen näille. 

Vierailija
295/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paavo Huotari vihittiin ev.lut. kirkon papiksi seurakuntapastorin viransijaisuuteen 2020. Hän ei ilmeisesti toimi enää pastorina, muttei ole luopunut pappisoikeuksistaan eikä niitä ole myöskään otettu häneltä pois.

Ville Mäkipelto on vaihtanut helluntalaisuuden luterilaiseen kirkkoon ja määrittelee olevansa "kristitty, jolle epäilevä Tuomas olisi ehkä läheisin Raamatun hahmo": https://sana.fi/somemyrskyn-keskelle-joutunut-tutkija-ville-makipelto-e…

Vierailija
296/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paavo Huotari vihittiin ev.lut. kirkon papiksi seurakuntapastorin viransijaisuuteen 2020. Hän ei ilmeisesti toimi enää pastorina, muttei ole luopunut pappisoikeuksistaan eikä niitä ole myöskään otettu häneltä pois.

Ville Mäkipelto on vaihtanut helluntalaisuuden luterilaiseen kirkkoon ja määrittelee olevansa "kristitty, jolle epäilevä Tuomas olisi ehkä läheisin Raamatun hahmo": https://sana.fi/somemyrskyn-keskelle-joutunut-tutkija-vi

Niin kun Mäkipellon haastattelua vähänkin lukee, käy selväksi, ettei hän todella usko Raamattuun vaan valitsee sieltä itselleen mieluisat palat ja hylkää muut. En epäile, että Mäkipelto uskoo jonkinlaiseen korkeampaan voimaan, mutta mitäköhän Jumala ajattelee siitä, että mies hylkää mielivaltaisesti tietyt osat Raamattua ja näin tehden käytännössä asettaa itsensä Jumalaa korkeampaan asemaan? "En tykkää tästä karkista, ääh, mä valitsen mieluummin ton", kuin lapsi karkkikaupassa, mitä ihmiskunta on tietenkin aina Jumalan silmissä valitettavasti ollutkin.

Vierailija
297/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ville Mäkipelto on vaihtanut helluntalaisuuden luterilaiseen kirkkoon ja määrittelee olevansa "kristitty, jolle epäilevä Tuomas olisi ehkä läheisin Raamatun hahmo": http

Päinvastoin. Mäkipelto on akateeminen tutkija, joka uskoo sen mikä todeksi näytetään. Ei psykoottinen hullu, joka todesta ottaa _ihmisten_ muuntelemaa tekstikokoelmaa, ja vammaisena lampaana alistuu hierarkiaan herranpelko perseessä. Purematta nielee kaiken mikä ylhäältä ojennetaan.

Vierailija
298/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetellä täytyy että on vielä ihmisiä, jotka kuvittelevat että jokin historian eepoksista olisi totta. 

Vierailija
299/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Jeesus Nasaretilainen oikeasti oli lihaksi tullut Jumala, silloin

kristinusko on ainoa uskonto, jonka Jumala on henkilökohtaisesti

perustanut, ja sellaisena sen täytyy olla ainoalaatuisen

ylivertainen kaikkiin muihin uskontoihin nähden.

- Filosofi John Hick

Vierailija
300/340 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin akateemikko ja Mäkipeltoa huomattavasti vielä pätevämpi sellainen. Viestisi osoittaa selvästi, että koet itse olevasi jumala, koska et pysty käsittämään konseptia sinua korkeammasta voimasta, joka on luonut sinut. Uskot itse luoneesi itsesi. Minä taas uskon luojaan ja näin ollen luotan luojaani enkä kyseenalaista tämän käskyjä ja toiveita. Minä olen pelkkä luomus, heikko, lihallinen ja kuolevainen. Kuka minä olen leikkimään jumalaa ja kyseenalaistamaan Jumalan tahtoa? Ymmärrätkö? Et tietenkään, muuten et puhuisi sitä sontaa, mitä nyt suollat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme