Suomi on hylkäämässä vanhukset-lapset hoitavat jatkossa
Ikäihmisten hoivavastuu siirtyy yhteiskunnalta yhä enemmän perheille. Päivystykset pysyvät ruuhkaisina.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000010018756.html
Kommentit (527)
Teknologiahan on jo olemassa jos sitä halutaan käyttää. Ilmaista sekään toki ei ole eikä siihen muiden hoitamiseen haluta käyttää niitä taloudellisiakaan resursseja. Enkä toisaalta ihmettele kun sen hoidon arvostus on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hoida alkoholistivanhempaani. Voitte laittaa minut vaikka vankilaan.
Lain mukaan olet tasan tarkkaan vastuussa vain ja ainoastaan alaikiäisistä lapsistasi. Minä pidän myös tästä kiinni viimeiseen saakka.
Älä sitten vaadi mummoa hoitamaan kakaroitasi.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 129: "Jos boooomerit vähenevät luonnostaan niin eikö tilaa kuitenkaan riitä?"
Ongelmahan on se, että boomerit eivät ole vielä vähään aikaan vähenemässä. Mutta he tulevat koko ajan enenevässä määrin tarvitsemaan erilaista hoivaa. Ja yhä useampi ympärivuorokautista hoivaa. Suuret ikäluokat ovat vielä kaikki alle 80-vuotiaita ja monet heistä eivät tarvitse vielä ympärivuorokautista hoivaa. Sitten, kun kaikki 1940-luvulla, 1950-luvulla ja 1960-luvun alkupuolella syntyneet ovat mullan alla, tilanne helpottuu.
Vai helpottuu se tilanne. Itse olet sitten hyvässä hoidossa, kun on tehty päätökset tuottamattomien poistamisesta. Tai täällä on ihan sikana ulkomaisia hoitajia, hoitopaikkoja, lääkäreitä ja sairaaloita vailla niitä buumereita.
Kukaan, joka ei ole tänne veroja maksanut ei kenellekään auto
Helpottuu se tilanne, koska ikäluokat pienenevät myös hoivaa tarvitsevissa vanhuksissa. Enkä mä silloin ole hyvässä hoidossa, koska olen itsekin silloin jo mullan alla. Kuulun nimittäin just tuohon 1960-luvun alussa syntyneiden ryhmään, joita on syntynyt Suomeen liikaa.
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne.
Kauhea työvoimapula ja silti ei voida työtä jatkaa.
Työttömiä on työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä hyllyttämässä tavaroita kaupoissa, laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn kirjastossa, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa jne.
Miten he kulkisivat johonkin eläkeläisten luo, kun tuosta menee osa vuokraan ja lapset elätettävänä.
Jos on pienipalkkainen puoliso niin ei saa mitään asumistukea ja toimeentulotukea lisäksi.
Onneksi irtisanomissuoja heikkenee ja moni pääsee näkemään karun arjen.
Vierailija kirjoitti:
Röh röh röh röh :D
Työttömät lapset huolehtimassa vanhuksista? Millä eväillä? Ei rahaa edes omaan elatukseen, saati vanhemman elatukseen ja hoitoon.
Samoilla eväillä kaiketi, kuin nuoret ja terveet vanhemmat/vanhempi yhteiskunnan maksamina kotona makaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Teknologiahan on jo olemassa jos sitä halutaan käyttää. Ilmaista sekään toki ei ole eikä siihen muiden hoitamiseen haluta käyttää niitä taloudellisiakaan resursseja. Enkä toisaalta ihmettele kun sen hoidon arvostus on mitä on.
Tekonologiaa on toki olemassa jo nyt, mutta ei ole sille vanhukselle vielä kovin helppokäyttöistä. Lääkärin digivastaanotto on ihan jees, mutta edellyttää, että vanhus osaa käyttää sitä. Mun muistisairaalla äidilläni ei ole aavistustakaan, miten tietokone edes laitetaan päälle.
Missä minä niitä hoitaisin kun raha ei riitä lasten kanssa asumiseen että olisi edes kahta makuuhuonetta? Lisäksi aikaa ei ole, lapsiani näen jo nyt vain muutaman tunnin iltaisin töiden takia ja jaksamista ei ole mihinkään muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Nro 129: "Jos boooomerit vähenevät luonnostaan niin eikö tilaa kuitenkaan riitä?"
Ongelmahan on se, että boomerit eivät ole vielä vähään aikaan vähenemässä. Mutta he tulevat koko ajan enenevässä määrin tarvitsemaan erilaista hoivaa. Ja yhä useampi ympärivuorokautista hoivaa. Suuret ikäluokat ovat vielä kaikki alle 80-vuotiaita ja monet heistä eivät tarvitse vielä ympärivuorokautista hoivaa. Sitten, kun kaikki 1940-luvulla, 1950-luvulla ja 1960-luvun alkupuolella syntyneet ovat mullan alla, tilanne helpottuu.
Vai helpottuu se tilanne. Itse olet sitten hyvässä hoidossa, kun on tehty päätökset tuottamattomien poistamisesta. Tai täällä on ihan sikana ulkomaisia hoitajia, hoitopaikkoja, lääkäreitä ja sairaaloita vailla niitä buumereita.
Kukaan, joka
Vai liikaa meitä on nyt sit syntynyt.
Voi anteek kamalasti. Kyllä kelpasi työpanoksemme ja veromme ja kasvatuksemme ja lapsemme. Kaikkia oli sen verran iikaa, että saatettiin liikutella työttömien reserviä ja asukkaita auna sen mukaan, kuin katsottiin tarpeelliseksi.
Kaikesta huomaa, kuinka nyt hädissään yritetään saada jollain taikakonstilla samat työvuodet käyttöön joiltakin muualta tulleilta.
Yritetään muodostaa samanlaista pöhinää, kuin silloin meillä liikaa syntyneillä oli.
Olisivat nyt herrat huolehtineet aikoinaan suomalaisista lapsiperheistä. Nythän ne vähät synnytysikäiset halutaan Natojoukkoihin ja somalialaiset synnyttävät uudet suomalaiset tähän yhteiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät lapset huolehtimassa vanhuksista? Millä eväillä? Ei rahaa edes omaan elatukseen, saati vanhemman elatukseen ja hoitoon.
Samoilla eväillä kaiketi, kuin nuoret ja terveet vanhemmat/vanhempi yhteiskunnan maksamina kotona makaamassa.
Kyllä nuoremmalle sukupolvelle kuuluu palkka.
Ja millä meinaat eläkemaksuja eläkerahastoon kerätä, jos nuoremmat sukupolvet ei saa palkkaa?
Rahasto riittää 7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tekonologiaa on toki olemassa jo nyt, mutta ei ole sille vanhukselle vielä kovin helppokäyttöistä. Lääkärin digivastaanotto on ihan jees, mutta edellyttää, että vanhus osaa käyttää sitä. Mun muistisairaalla äidilläni ei ole aavistustakaan, miten tietokone edes laitetaan päälle.
Ei lääkäri niihin vanhuksiin yhteyttä ota vaikka sen teknologia mahdollistaisi. Kyllä se joutuu tekemään joku muu. Meillä on kuitenkin olemassa teknologia joka vaikka hälyttää jos henkilö ei on liikkumatta tai esim. kaatuu tai teknologia joka seuraa esim. sykettä ja siinä tapahtuvia muutoksia. Se että joku seuraa asiaa ei myöskään ole ilmaista. Monet joilla on varaa siihen teknologiaa hoitaa asian esim. siten että omainen/omaiset seuraa sitä dataa jota tuo teknologia tuottaa ja hälyttää tarvittaessa apua.
Työmarkkinatuesta ei kerry eläkettä eikä siitä mene eläkemaksua.
Mistä meinaatte eläkerahastoon rahaa kerätä, jos töitä tehdään jatkossa yhä enemmän vastikkeellisella työttömyysturvalla?
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. Kuka perikuntien asunnot ostaa? Perintövero menee kuitenkin.
Nro 177: "Vai liikaa meitä on nyt sit syntynyt.
Voi anteek kamalasti. Kyllä kelpasi työpanoksemme ja veromme ja kasvatuksemme ja lapsemme. Kaikkia oli sen verran iikaa, että saatettiin liikutella työttömien reserviä ja asukkaita auna sen mukaan, kuin katsottiin tarpeelliseksi.
Kaikesta huomaa, kuinka nyt hädissään yritetään saada jollain taikakonstilla samat työvuodet käyttöön joiltakin muualta tulleilta.
Yritetään muodostaa samanlaista pöhinää, kuin silloin meillä liikaa syntyneillä oli.
Olisivat nyt herrat huolehtineet aikoinaan suomalaisista lapsiperheistä. Nythän ne vähät synnytysikäiset halutaan Natojoukkoihin ja somalialaiset synnyttävät uudet suomalaiset tähän yhteiskuntaan. "
No niinhän meitä on liikaa syntynyt. Ei riitä enää rahat eikä muutkaan resurssit meidän hoitamiseen. Mua kiinnostaa tämä aihe ei vain omien 90+ vanhempieni osalta (mikä on ollut arkipäivää mulle jo muutamia vuosia) vaan ihan myös oman itseni kannalta. Koska jonain päivänä minäkin olen se, joka ehkä tarvitsisi hoivaa, jota ei kuitenkaan ole saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuesta ei kerry eläkettä eikä siitä mene eläkemaksua.
Mistä meinaatte eläkerahastoon rahaa kerätä, jos töitä tehdään jatkossa yhä enemmän vastikkeellisella työttömyysturvalla?
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. Kuka perikuntien asunnot ostaa? Perintövero menee kuitenkin.
Noin 60000 ihmistä kuolee vuodessa. Kuka parturissa käy ja ravintoloissa, jos nuoret ei saa palkkaa ja maksaa korkeaa vuokraa.
Mä olen määräaikaisessa työssä ja puoliso leikkaa mun hiukset kotona ja laitan ne ponnarille, letille tai nutturalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäri niihin vanhuksiin yhteyttä ota vaikka sen teknologia mahdollistaisi. Kyllä se joutuu tekemään joku muu. Meillä on kuitenkin olemassa teknologia joka vaikka hälyttää jos henkilö ei on liikkumatta tai esim. kaatuu tai teknologia joka seuraa esim. sykettä ja si
Ihan totta puhut, Mutta tuo just vaatii omaisten panostusta. Se, että yhteiskunta hoitaisi asian, ei ole vielä todennäköistä. Koska ei ole rahaa. Tosin olisi hyvä varmaan selvittää, kuinka paljon halvemmaksi tulee, jos kotihoito käy 5 kertaa vuorokaudessa tarkistamassa, että vanhus on kunnossa, kuin jos ainakin osan niistä käynneistä hoitaisi jokin "keskusvalvomo". Vai tuleeko edes halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuoremmalle sukupolvelle kuuluu palkka.
Ja millä meinaat eläkemaksuja eläkerahastoon kerätä, jos nuoremmat sukupolvet ei saa palkkaa?
Rahasto riittää 7 vuotta.
Riittää se prkl just niin kauan, kuin on tarvis.
Siellä on niin kallispalkkaiset sijoittajanerot, että saa ihmetellä. Tämä nyt on, vain tätä tänpäivän aivopesua, että ette olisi näkevinänne mitä tullaan tekeen näille, jotka eivät ole enää tienaamassa.
Ettehän te välitäkään niistä. Heikot sortuu elontiellä. Varmaannekin heikoin osa yhteiskuntaa, jotka eivät ikikuuna päivänä ole yhteiseen kassaan tuottaneet pennin jeniä.
Ihmisarvo se on kaikilla. Loppukevennykseksi. Elinaikaa ei ole mulle kauon annettu, että tehkää mitä haluatte.
Antakaa periksi heti, kun vastustaa.
Vierailija kirjoitti:
Asiattomaksi ilmoitettu
Mikä tässä on asiatonta? Sekö, että yhteiskunnan rahat nyt vaan ei riitä yhä suuremman vanhusväåestön hoitamiseen? Vai se, että niitä vanhuksia pitäisi edes hoitaa? Itse pidän tätä keskustelua yhteiskunnallisesti aika tärkeänä, koska totuus on, että kun kakku pienenee ja syöjien määrä kasvaa, mennään päin seinää ja lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aihetta sivuuttaen, olisi hauska tietää kuinka moni näistä, jotka sanoo että on suorastaan kohtuutonta edes ehdottaa, että lapset huolehtisi vanhuksista millään muotoa, kun heillä on oma elämä jne, on niitä samoja, jotka valittaa kun isovanhemmat ei halua hoitaa heidän lapsiaan.
Niin ja kuinka moni eläkeläinen joka vaatii omia lapsia hoitamaan itseään on hoitanut omia vanhempiaan?
Det beror på vad man avser med "sköta".
Kukaan, joka ei ole tänne veroja maksanut ei kenellekään automaattisesti mitään suomalaisten buumereitten kustantamaa palvelua.