Palkaton ensimmäinen sairauslomapäivä
Jos/kun ensimmäinen sairauslomapäivä muuttuu palkattomaksi, johtaa se varsinkin pienituloisilla siihen, että töihin tullaan sairaana tartuttamaan muita kun ei ole varaa leikata palkasta. Pelottava ajatus esim. vanhuksia hoitavien tapauksessa, flunssainen hoitaja voi olla hauraammille vanhuksille kohtalokasta. Samalla sairastuneen oma sairaus pahenee, ja mahdollinen myöhempi sairausloma pitenee jälkitauteineen.
Toinen ilmiö on se, että koska sairauslomastaan joutuu maksamaan, otetaan saman tien pitempi loma "samalla rahalla", se onnistuu helposti jos vähääkään osaa liioitella oireitaan. Ja onhan se järkevääkin sairastaa flunssa varman päälle pois, ettei samasta taudista joudu maksamaan kahteen kertaan, taudin aktivoituessa uudestaan liian nopean töihinpaluun seurauksena.
Aivan typerä päätös taas tämäkin tältä pienituloisia vihaavalta "köyhät kyykkyyn" -hallitukselta.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ainakin varmaa että saikut tulee pitenemään jos olet päivän pois ja tulet uudelleen kipeäksi niin se on karenssi taas elikkä kannattaa vaatia kerralla reilusti saikkua.
Mistä sitä mahdat vaatia? TYönantaja voi siirtää sinut toisiin tehtäviin sairauslomasi ajaksi, joten vaadi huoleti 5 vrk, pääset siivoamaan varastoa.
Taitaa silloin työpäivä kulua siivoamisen sijaan työpaikkailmoituksia selaten.
Jos pidät 7 päivää niin ansaitset POTKUT
Kyllästyin jo viime hallituskaudella tähän koko ajan jatkuvaan valitukseen ja muutin metsään. Lopetin hyväpalkkaisen työn ja otin 10h viikossa paikallisesta Salesta. Minä luovutin.
Valtio nimeltä Suomi on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllästyin jo viime hallituskaudella tähän koko ajan jatkuvaan valitukseen ja muutin metsään. Lopetin hyväpalkkaisen työn ja otin 10h viikossa paikallisesta Salesta. Minä luovutin.
Valtio nimeltä Suomi on ohi.
Turhauduit jatkuvaan valitukseen, ja reagoit valittamalla ja uhriutumalla? Nerokasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ainakin varmaa että saikut tulee pitenemään jos olet päivän pois ja tulet uudelleen kipeäksi niin se on karenssi taas elikkä kannattaa vaatia kerralla reilusti saikkua.
Mistä sitä mahdat vaatia? TYönantaja voi siirtää sinut toisiin tehtäviin sairauslomasi ajaksi, joten vaadi huoleti 5 vrk, pääset siivoamaan varastoa.
Taitaa silloin työpäivä kulua siivoamisen sijaan työpaikkailmoituksia selaten.
Eli sairaaksi itsensä ilmoittanut ei oikeasti olekaan sairas? Tuossahan voittavat kaikki muut paitsi se mahdollinen seuraava työnantaja, joka saa ristikseen laiskan lusmun. Juuri tuollaisten takia sairausloman tulisi olla palkaton!
Tämä saikkupäivän palkattomuus on niin hölmöläisten peitonleikkuuta kun vaan voi olla, ja ainakin minä aioin kapinoida sitä vastaan, toivon että muutkin!
En edes ole kovin usein sairaana, ja aina kun olen, olen lääkäristä todistuksen hakenut, en siis "feikkisaikuttanut".
Ensinnäkin jatkossa töissä roikutaan sairaana kunnes on PAKKO lähteä pois, osaan kuvitella miten "kiva" on kun tartuttaa puolet porukasta.
Luulisi firmojenkin ymmärtävän, että sen sijaan että yksi töistä olisi mahataudissa jäänyt heti palkallisella saikulla kotiin =ei tartuta ketään on HALVEMPAA firmalle, vs. tartuttaa vaikka puolet työkavereista, joilla osalla lapsia ja siinä sitten oman ja lasten mahataudin takia ollaan useita päiviä pois.
Eli "säästetty" yksi saikkupäivä =moninkertaista saikkumenot.
+Mahdolliset mainehaitat firmalle, "kiva" kun joku noroepidemia leviää ravintolasta kulovalkean tavoin... Tai potilaista kuolee puolet kun osastolla flunssainen hoitaja...
Ja sekin, että itse aion jatkossa olla VÄHINTÄÄN koko viikon pois. Yleensä saikkua kirjoitetaan se 3 päivää mikä (lähes aina) riittänyt jos flunssa tmv. Jatkossa olen pois 5 päivää, eli ne 3 ja pari lisää "korvauksena" siitä että palkka meni 1.päivältä pois.
Kyllähän tästä seuraa monenlaista negatiivista. Esim migreeniin riittää usein se yksi saikkupäivä, nyt saattaa houkutella useampi putkeen. Ja olen itse nyt vaikean koronan vuoksi palannut pari kertaa töihin, mutta kuumeen palatessa jäänyt taas saikulle. Tällaisia kokeiluja ei kannata tehdä, jos uudistus toteutuu. On saikulla varmuuden vuoksi vähän pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Sairausloma pitäisi aina olla palkaton. Ärsyttää ne samat naamat joka viikko saikulla yleensä ma-ti, ja kaavaa rikkoakseen joskus vain pe.
"Yksi mokaa ja kaikkia rangaistaan sitä kai fasismiksi kutsutaan."
Voin sanoa että yksikään mäkkärin purkerin vääntäjä tai lasten päiväkodissa hoitaja ei jää enää saikulle. Että ei muuta kuin antoisia ruokahetkiä siinä kun on sairaan lapsen kanssa sitten "etätöissä" vai miten se oli.
Tämä palkaton ensimmäinen sairaslomapäivä ei todellisuudessa aiheuta tavalliselle, tunnolliselle työntekijälle minkäänlaisia ongelmia.
Normaalisti ihminen on ehkä 1-3 kertaa vuodessa kipeänä, joten ei mitään merkitystä 200 päivästä, jos pari on palkattomia.
Tästäkin suurinta meteliä pitävät ne, joilla ei ole puhtaat jauhot pussissa, vaan tykätään venyttää viikonloppuja joko ma, tai pe.
Vierailija kirjoitti:
Nytkin palvelualalla tullaan sairaana töihin koska sairaslomaa ei voi pitää. Ainoastaan tämän muutoksen jälkeen sairausloma pitenee, yhden päivän poissaoloista 3-7päivään.
Eivät lääkärit jatkossakaan kirjoita tarvittavaa pidempää sairausloma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkin palvelualalla tullaan sairaana töihin koska sairaslomaa ei voi pitää. Ainoastaan tämän muutoksen jälkeen sairausloma pitenee, yhden päivän poissaoloista 3-7päivään.
Eivät lääkärit jatkossakaan kirjoita tarvittavaa pidempää sairausloma.
Ei niitä oireita paljoa liioitella tarvitse, ja taas napsahtaa 1-2 saikkupäivää lisää.
Taudin aktivoituessa uudestaan. :'D
Ammattisaikuttajien selitykset ovat kyllä täyttä kultaa joka kerta. Ehdottomasti eka päivä palkattomaksi, ihme ettei ole jo.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisesta sairauslomapäivästä lääkärintodistus ja kas, sairauslomien määrä laskee samantien. Meille tuli tuollainen uudistus, sairauslomalappua ei saa työterveydestä.
Se onkin hyvää lääkärien tietotaidon käyttöä, niillähän ei ole muuta puuhaa, kun kirjoitella sairausloma todistuksia vatsataudista, flunssasta ja virtsatietulehduksista yms.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Ruotsissa jos työntekijä sairastuu uudestaan viiden päivän sisällä, lasketaan seuraava sairasloma edelliseen mukaan, eli uutta karenssipäivää ei tule. Varmaan Suomeen tulisi jokin samantapainen sääntö.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palkaton ensimmäinen sairaslomapäivä ei todellisuudessa aiheuta tavalliselle, tunnolliselle työntekijälle minkäänlaisia ongelmia.
Normaalisti ihminen on ehkä 1-3 kertaa vuodessa kipeänä, joten ei mitään merkitystä 200 päivästä, jos pari on palkattomia.
Tästäkin suurinta meteliä pitävät ne, joilla ei ole puhtaat jauhot pussissa, vaan tykätään venyttää viikonloppuja joko ma, tai pe.
Kiva, että palkaton pä'ivä ei sun tuloissa vaikuta mitään, mutta yksi palkaton päivä vie minulta kolmanneksen kuukauden käyttövaroista (ruoka, matkat, lääkkeet yms)
Vierailija kirjoitti:
Taudin aktivoituessa uudestaan. :'D
Ammattisaikuttajien selitykset ovat kyllä täyttä kultaa joka kerta. Ehdottomasti eka päivä palkattomaksi, ihme ettei ole jo.
Kyllä se flunssa helposti uudestaan pahenee, jos palaa töihin liian aikaisin. Jos ei muuten niin jälkitauteina.
Ei niitä "ammattisaikuttajia" eli maanantaisin saikuttavia alkoholisteja niin paljoa ole, että kaikkia pitäisi heidän takiaan rangaista. Itse ratkaisin asian aikanaan esimiehenä niin, että vaadin usein sairastelevilta lääkärintodistukset. Se onnistui ilman syyttävää sormea toteamalla, että jatkuva krooninen sairastelu on syytä tutkia lääkärin toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä päätös! Karsii meidänkin työpaikalta ne yhden päivän turhaan saikuttajat. Kaikki tietää, ettei niillä mikään migreeni ole, kun se migreeni iskee aina juuri niin sopivaan aikaan. Käyttäisivät sen kortin edes joskus niin, että ei ole kaikkien tiedossa, että olisi joku kiva meno illalla ja aamuvuoroon ei voi tulla, kun "iski kauhea migreenikohtaus" joka tottakai paranee iltapäivään mennessä. Tai kun on pari viikkoa kysellyt muilta vuoronvaihtoa lauantai-illalle, että saisi vapaata, mutta kun vaihto ei onnistu, niin "iski migreeni, en voi tulla töihin". Nää on niin läpinäkyviä.
Ja ei tarvii saarnata migreenin yllättävyydestä, mulla on ihan itsellänikin diagnosoitu migreeni. Tiedän, mitä se on ja miten yllättäen se voi alkaa.
Kannattaa ymmärtää että turha saikuttaminen on vain oire jostain ei itse syy. Työpaikat joissa on paljo
Höpsistä. Meillä on vaan tietty määrä epämotivoituneita saikuttajia. Yleensä matalapalkka-alalla, joilla joka tapauksessa on työmoraali mitä sattuu.
Täähän oli jännä teoria, meillä kiinteistöhuollossa ei porukka kokoonnu tartuttamaan toisiaan, työnjako toimii digitaalisesti eikä olla aivastelemassa toisemme päälle. Missä toimitaan kertomallasi tavalla?