Palkaton ensimmäinen sairauslomapäivä
Jos/kun ensimmäinen sairauslomapäivä muuttuu palkattomaksi, johtaa se varsinkin pienituloisilla siihen, että töihin tullaan sairaana tartuttamaan muita kun ei ole varaa leikata palkasta. Pelottava ajatus esim. vanhuksia hoitavien tapauksessa, flunssainen hoitaja voi olla hauraammille vanhuksille kohtalokasta. Samalla sairastuneen oma sairaus pahenee, ja mahdollinen myöhempi sairausloma pitenee jälkitauteineen.
Toinen ilmiö on se, että koska sairauslomastaan joutuu maksamaan, otetaan saman tien pitempi loma "samalla rahalla", se onnistuu helposti jos vähääkään osaa liioitella oireitaan. Ja onhan se järkevääkin sairastaa flunssa varman päälle pois, ettei samasta taudista joudu maksamaan kahteen kertaan, taudin aktivoituessa uudestaan liian nopean töihinpaluun seurauksena.
Aivan typerä päätös taas tämäkin tältä pienituloisia vihaavalta "köyhät kyykkyyn" -hallitukselta.
Kommentit (110)
Ja tämähän koskee aloja joissa ei ole tessiä, eli pientä määrää työntekijöitä. Ei mitään vaikutusta isossa kuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairausloma pitäisi aina olla palkaton. Ärsyttää ne samat naamat joka viikko saikulla yleensä ma-ti, ja kaavaa rikkoakseen joskus vain pe.
Sitten kun paikallinen sopiminen tulee niin voit ihan vapaasti sopia palkattomasta sairauslomasta työnantajan kanssa
Näin aion tehdäkin. Kysyn suoraan, paljonko jatkossa on tuntipalkkani, jos sairaslomani on aina palkattomia. uskon että tulee ihan asiallinen korotus.
Sovitaan palkan alennuksesta 50%. Saat potkut jos ei kelpaa.
T: työnantajasi
Silloin saat vain 50% työnlaatua vastineeksi.
T: Duunari
Minä ainakin saan siitä hyvää ja reilua tunnetta, et jos vilustutan itseni tai muuta, eli mahdollisesti vielä omalla toiminnalla vaikuttamaa, ja jään viikon sairaslomalle, et maksan ensimmäisen päivän itse, kun kuitenkin itsestä kyse.
Haluan tuntea olevani itsenäinen ihminen, enkä jotenkin työnantajan nuorassa oleva, joka ei eleenäkään osallistu siihen et täyspalkka tulee olematta työpaikalla.
Siis sitä samaa omanarvontuntoista henkeä, joka myös saa sanomaan epäasiallisesti käyttäytyvälle työnantajalle mikä sopivaa ja asiaankuukuvaa, lopulta vaikka et töitä löytyy muualtakin.
Ja muun maksetun rahan voi katsoa tulevan siitä samasta potista mistä palkkaa maksetaan, eikä jostain varakkaamman vastuunjaosta. Olisi se sitten käytännössä siitä potista pois tai ei. Ja voihan sitä tehdä jonkun vakuutussysteemin, josta sen ekanpäivän rahakin tulee itse maksetusta vakuutuksesta.
Sairaspäivästä maksamisen lähtökohtainen idea pitäisi olla siinä, että henkilöllä on varaa sairastaa ja elää.
Usein sairaana moni kulu tippuu, ei heiluta yökerhoissa tms.
Toki joskus joku paranemista edistävä asia myös vie rahaa. Mutta usein ainakin poisjääneet työmatkakulut voi vähentää ekan päivän tappiosta.
Ja jos se yks päivä saa talouden kaatumaan, niin kannattaa miettiä vähän menoja, kun kuitenkin työssä käyvä on. On paljon ihmisiä joiden terveys ei salli täyttä työviikkoa ylipäätään.
Jos taas yleisesti syö kalliita lääkkeitä, elätettävää, tai muusta syystä kaikki pakosta niin tiukilla, niin apua saa hätätilanteessa, jos se yks päivä todella ratkaisee. Tai siis se yks päivä miinus mahdolliset kompensoivat rahansäästymiset.
Ja jos on sellainen väliinputoaja, joka pitää saikkua aina vain sen yhden päivän ja jatkuvasti, niin joku oma joustava ja huomioitu tapa tehdä työtä ihmisillä jotka ei terveitä yleisäkkään, on sit oma aiheensa.
Ja kun argumentoidaan, et ihmiset alkavat sit menemään sairaana töihin ja taudit leviää sen takia. Niin on yhtälailla niitä, jotka ei mene saikulle kun ei kehtaa tai tuntevat häpeää kun ovat sillon tällöin saikulla.
Nyt hekin voisivat mennä paremmalla rinnan kaarella saikulle, nauttien saikusta nillittäville siitä signaalista et itekki jotain maksan ongelmani kuluista. Voiden vaan keskittyä mukavin mielin parantumiseen.
Ja jo Kela tuntee termin nimeltä omavastuuaika, ei varmaan yhtään sen kummempia asia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä päätös! Karsii meidänkin työpaikalta ne yhden päivän turhaan saikuttajat. Kaikki tietää, ettei niillä mikään migreeni ole, kun se migreeni iskee aina juuri niin sopivaan aikaan. Käyttäisivät sen kortin edes joskus niin, että ei ole kaikkien tiedossa, että olisi joku kiva meno illalla ja aamuvuoroon ei voi tulla, kun "iski kauhea migreenikohtaus" joka tottakai paranee iltapäivään mennessä. Tai kun on pari viikkoa kysellyt muilta vuoronvaihtoa lauantai-illalle, että saisi vapaata, mutta kun vaihto ei onnistu, niin "iski migreeni, en voi tulla töihin". Nää on niin läpinäkyviä.
Ja ei tarvii saarnata migreenin yllättävyydestä, mulla on ihan itsellänikin diagnosoitu migreeni. Tiedän, mitä se on ja miten yllättäen se voi alkaa.
Niinpä, kyllä nämä tunnetaan. Vain saikuttajat pitävät tätä uudistusta huonona asiana. MIksi sairaslomalta pitäisi muutenkaan saada palkkaa? Oikeasti hyvä malli olisi monessa Keski-Amerikan maan malli, eli sinulla on vuodessa käytössä tyyliin 12 sairaslomapäivää ja saat näistä palkan pidit näitä tai et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä päätös! Karsii meidänkin työpaikalta ne yhden päivän turhaan saikuttajat. Kaikki tietää, ettei niillä mikään migreeni ole, kun se migreeni iskee aina juuri niin sopivaan aikaan. Käyttäisivät sen kortin edes joskus niin, että ei ole kaikkien tiedossa, että olisi joku kiva meno illalla ja aamuvuoroon ei voi tulla, kun "iski kauhea migreenikohtaus" joka tottakai paranee iltapäivään mennessä. Tai kun on pari viikkoa kysellyt muilta vuoronvaihtoa lauantai-illalle, että saisi vapaata, mutta kun vaihto ei onnistu, niin "iski migreeni, en voi tulla töihin". Nää on niin läpinäkyviä.
Ja ei tarvii saarnata migreenin yllättävyydestä, mulla on ihan itsellänikin diagnosoitu migreeni. Tiedän, mitä se on ja miten yllättäen se voi alkaa.
Niinpä, kyllä nämä tunnetaan. Vain saikuttajat pitävät tätä uudistusta huonona asia
Tuollaisesta mallista en ole kuullutkaan, mutta kuulostaa kyllä todella hyvälle.
Johan tuolla jäisi 8-9 palkallista päivää yli tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämähän koskee aloja joissa ei ole tessiä, eli pientä määrää työntekijöitä. Ei mitään vaikutusta isossa kuvassa.
Iso kuva voi muuttua seuraavalla neuvottelukierrroksella, kun tes:t ovat päättymässä.
Olen itse joutunut työurani aikana paikkaamaan saikuttajan tekemisiä. Maanantait ja perjantait - isompi ihme oli, jos kyseinen sarjasaikuttaja tuli töihin. Sinällänsä ymmärrän siis yrittäjien vaatimuksen, että ensimmäinen päivä olisi palkaton, jos tällaisia sarjasaikuttajia on liikaa. Mutta tuo ehdotus on rangaistus meitä harvoin poissaolevia kohtaan. Esim. viimeisen viiden vuoden aikana olen ollut 2 pv sairauslomalla korkean kuumeen takia.
Ihan mielenkiintoista nähdä miten käy noin typerän päätöksen kanssa.
Mulla on ollut pari kertaa eri työpaikoissa tilanne, että pomo on käskenyt lähtemään kotiin kun on katsonut, että en ole työkykyinen. Katoaisiko tämä oikeus esihenkilöiltä? Joku pikkupomohan voisi piruuttaan pikkuflunssassakin olevan työntekijän lähettää aina päiväksi kotiin.
Voisi kuvitella myös, että enää ei kukaan selviä parilla/kolmella poissaololla per vuosi kun kaikki pikkulapset ja koululaiset tuovat jatkossa päiväkodeista, kouluista, iltapäiväkerhosta ja harrastuksista aikuisen tartuttamia tauteja. Varsinkin osa-aikatyötä tekevät koulunkäynnin ohjaajat, iltapäiväkerhojen työntekijät ja harrastusten vetäjät eivät voi enää menettää päivänkään liksaa kun tukiakin pienennetään entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso kuva voi muuttua seuraavalla neuvottelukierrroksella, kun tes:t ovat päättymässä.
Olen itse joutunut työurani aikana paikkaamaan saikuttajan tekemisiä. Maanantait ja perjantait - isompi ihme oli, jos kyseinen sarjasaikuttaja tuli töihin. Sinällänsä ymmärrän siis yrittäjien vaatimuksen, että ensimmäinen päivä olisi palkaton, jos tällaisia sarjasaikuttajia on liikaa. Mutta tuo ehdotus on rangaistus meitä harvoin poissaolevia kohtaan. Esim. viimeisen viiden vuoden aikana olen ollut 2 pv sairauslomalla korkean kuumeen takia.
Viiden vuoden aikana olet ollut pois 2pv?
Ja tälläisellä on mitä merkitystä, vaikka nuo olisivat palkattomia olleet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkin palvelualalla tullaan sairaana töihin koska sairaslomaa ei voi pitää. Ainoastaan tämän muutoksen jälkeen sairausloma pitenee, yhden päivän poissaoloista 3-7päivään.
Kuka muka nytkään on vain yhden päivän sairaana? Jos sulla on tänään kuumetta, niin ethän sä huomenna mene töihin kokeilemaan, että pystytkö olemaan koko päivän töissä vai nouseeko kuume uudestaan.
Minä olen ollut yhden päivä kotona paskataudissa. Seuraavana päivänä ihan kunnossa menossa töihin
Nuo on vähän haastavia tilanteita kun et voi silloin aamulla klo 7 tietää, että alkaako se paska valumaan taas kymmenen aikaan tms. Onneksi nykyään monella on etätyömahdollisuus, joka ainakin meillä mahdollistaa sen, että puolikuntoisenakin voi tehdä joitain, vrt saikkupäivä tekemättä mitään.
Minä olen ollut yhden päivä kotona paskataudissa. Seuraavana päivänä ihan kunnossa menossa töihin